Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Twitter Nyhedsbrev VELOMIO

Vuelta-værkstedet: Lukkede ringe og hjulskift med skruemaskine
09. september 2019 12:00

Feltet.dk og cykelsøgemaskinen Velomio.com lancerer i samarbejde med Deceuninck-Quick Steps mekaniker, Rune Kristensen, en blog under årets Vuelt a España. I bloggen vil du komme helt tæt på verdens bedste cykelryttere og hold samt få et unikt indblik i, hvad der sker i kulissen, når rytterne ikke er på landevejen og hvad en mekanikers rolle er.

Hej igen

I denne uge er jeg, som tidligere nævnt, mekanikeren, som arbejder fra hotellet, mens de to andre mekaniker er med ude i sportsdirektørbilerne. 


Arbejdet med lukkede ringe

Nu når vi limer så mange lukket ringe, som vi nu gør hvert år (cirka 1500 stk), så får vi jo også en rutine. Når vi får nye hjul, så renser vi overfladen, der hvor ringen sidder med rensebenzin. Derefter et lag lim, den får lov at stå natten over, derefter et lag mere - samtidig forlimer vi ringen.



Tredjedagen får den lag nummer tre, og derefter sætter vi ringen på. Så det er tre dages arbejde at lave hjul klar. Vi tager aldrig det gamle lim af, jeg har set mange, der tager det af, men så er hele basen jo væk, og man kan starte forfra. I stedet for når vi tager ringen af. får fælgen et lag lim og står til dagen efter, hvor den får lim igen og en ny forlimet ring på.



Vi bruger ALDRIG fælgtape. Jeg har aldrig mødt nogle på hold, der bruger det - og jeg ville ikke turde at køre med det.

Sådan skifter vi hjul under cykelløbene
Så er der selvfølgelig ude i løbet, når vi skifter hjul. Vi får besked over radioen, at rytter A er punkteret - og hvilket hjul det er (forhjul eller baghjul). Når vi er kommet op bagved feltet, siger sportsdirektøren (f.eks. Brian Holm), at rytter A skal stoppe - og vi hopper ud og skifter hjul.



Nu hvor det er med skivebremser - og vi kører med thru aksler (12mm gennemgående aksler), så bruger vi en skruemaskine, hvor der er to knopper. En køre den ene vej - og den anden den anden vej rundt. Så det tager vel cirka 8-10 sekunder at skifte et hjul.

I bilen har vi to sæt hjul og på taget har vi to. Udover de to sæt på taget har vi også otte cykler og en reservecykel til hver rytter. Det er det samme for begge biler.

Derudover har vi en lille kasse med reservedele og lidt værktøj, så vi kan lave lidt, hvis det bliver nødvendigt.

Jeg har personligt en lille mappe, der hænger bag på forsædet samt det mest nødvendige værktøj fra Feedback og Unior. I lastbilen har vi den ‘’store’’ værktøjskasse fra Unior. Vi bygger jo ikke en ny cykel under løbet. 



Det er også vores opgave at skrive numre, holde øjne og øre åben under løbet. Der skal være et godt samarbejde med sportsdirektøren under løbet. Det er meget vigtigt, hvem man ”svinger” med. Jeg har altid haft det skide godt i bilerne med Kim Andersen, Lars Michaelsen og Brian Holm - også selvfølgelig Klaas her på holdet.

Når vi er i gang med en stor Grand Tour, så deler vi jo også værelse med en anden. Her i Vueltaen deler jeg med Anthony, som er vores fys - og god til at rette op på rytterne. Det er også Anthony, der tager sig af staff, når vi har ømme led og knogler efter vores løbeture. Anthony og Peter er de to, som jeg har mest at gøre med, når vi har ‘"fri’’ om aftenen.

Vi snakker ikke så meget om cykling - mere om ting som koncerter, biler, urer mv. Det er jo også godt at have lidt fri en gang i mellem.

Videre til VM efter Vuletaen
Herefter Vueltaen skal jeg mere eller mindre direkte til VM. Det er lang tid at være væk hjemme fra. Til VM arbejder jeg for Danmark, sammen med Frederik, Danny og Steffen plus en mekaniker mere.

Det er altid sjovt at være med landsholdet og arbejde med forskellige ryttere. Den helt store forskel er, at der bliver snakket dansk og ikke flamsk. Man bliver lidt skør en gang i mellem af flamsk. :-)

Næste år tror jeg, der bliver snakket engelsk på det hold, som jeg skal arbejde for, det bliver også godt.

Til VM skal jeg arbejde med nogle af mine gode venner blandet Jakob Fuglsang, Michael Valgren og måske Lars Bak, hvis han bliver udtaget. Det er skide hyggeligt at have VM ugen til at catche op på, hvordan det hele står til. Nu må vi håbe, det bliver et godt dansk VM.

Har du nogen spørgsmål til mig, så send dem til [email protected], så samler vi op på disse spørgsmål på hviledagen.
 

De bedste hilsner,
Rune Kristensen
Mekaniker Deceuninck-Quick Step
Følg mig på Instagram

 

Tidligere blogs fra Vueltaen
Vuelta-værkstedet: Måtte ikke køre videre for politiet
Vuelta-værkstedet: Jeg stopper - Rygter om Riis' hold
Vuelta-værkstedet: Hårdt arbejde på hviledagen
Vuelta-værkstedet: Så kom den endelig
Vuelta-værkstedet: Ingen problemer
Deceuninck-Quick Steps mekaniker blogger under Vueltaen

DEL
INFO
Rune Kristensen
Nyheder
Deceuninck - Quick-Step
Nyheder Profil Ryttere Resultater
Materiale og udstyr
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Madrid Challenge by la Vu...(1.WWT) 14/09

Watersley Ladies Challenge(2.NCUPJW) 13/09-15/09

Grand Prix Cycliste de Mo...(1.UWT) 15/09

Coppa Bernocchi(1.1) 15/09

Duo Normand(1.1) 15/09

Tour du Doubs(1.1) 15/09

Giro della Toscana - Memo...(2.1) 17/09-18/09

Keizer der Juniores(2.1) 14/09-15/09

Turul Romaniei(2.1) 11/09-15/09

Giro della Toscana - Memo...(2.1) 17/09-18/09

Grand Prix de Wallonie(1.1) 18/09

Okolo Slovenska(2.1) 18/09-21/09

Coppa Sabatini - Gran Pre...(1.1) 19/09

Kampioenschap van Vlaanderen(1.1) 20/09

Primus Classic(1.HC ) 21/09

Memorial Marco Pantani(1.1) 21/09

VM - Holdtidskørsel (Mix)(CM) 22/09

Gooikse Pijl(1.1) 22/09

Grand Prix d'Isbergues - ...(1.1) 22/09

Trofeo Matteotti(1.1) 22/09

VM - Herre Junior (Enkelt...(CM) 23/09

VM - Dame Junior (Enkelts...(CMW) 23/09

VM - U23 Herrer (Enkeltst...(CM) 24/09

VM - Kvinder (Enkeltstart)(CMW) 24/09

VM - Herrer (Enkeltstart)(CM) 25/09

Omloop van het Houtland L...(1.1) 25/09

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

SØG OG SAMMENLIGN BLANDT MILLIONER AF CYKLER OG CYKELGEAR