Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Vuelta a Espana-analyse: Når brormand ikke kan
29. august 2019 18:38Foto: Unipublic / PhotoGomezSport

I disse dage køres Vuelta a Espana, som vi dækker intenst. Hver dag skriver vores ekspert, Emil Axelgaard, optakter til etaperne, og som led heri analyserer han den foregående dags begivenheder. Vi bringer her hans analyse af 6. etape.

Cykelsporten er berømt for sine brødrepar. Desværre har sporten gang på gang afsløret, at gener ikke altid er retfærdigt fordelt, for i langt de fleste tilfælde har den ene klart overskygget den anden. I det nuværende felt er Quintana-, Nibali-, Van der Poel-, Izagirre-, Van Poppel- og Sagan-brødrene vel blandt de mest oplagte eksempler på brødrepar, hvor den ene klart har overskygget den anden. Ganske vist findes der undtagelser som Schleck- og Yates-brødrene - sidstnævnte er dog et særligt tilfælde, da der er tale om enæggede tvillinger - hvor begge brødre har været virkelige verdensstjerner, men som også andre nylige eksempler som Chavanel-, Jalabert, Beloki- og Galdeano-brødrene viser, er der som regel en af de to, der klart overstråler brormand.

 

Sådan er det også i Herrada-familien. Her har storebror Jose udviklet sig til en bundloyal hjælper, der har været en skattet hjælper på Movistar, men som foreløbig kun har vundet to mindre cykelløb. Helt anderledes forholder det sig med lillebror Jesus, der i dag tog sin 15. sejr, er blevet nr. 2 i en stor klassiker og sågar har båret Vueltaens førertrøje. Nu er Joses kvaliteter langt større, end hans beskedne resultater antyder - blandt andet blev han som hjælper for Valverde nr. 12 i 2013-udgaven af Vueltaen - men den stabile dieselklatrer har aldrig haft det punch og antrit som adskiller en dygtig hjælper fra en rigtig vindertype.

 

Det har Jesus til gengæld. Nok er han aldrig blevet til den superpuncheur, som det så ud til, da han leverede en af de flotteste puncheurspurter i det franske løb på en svær Dauphiné-etape for nogle år siden, og faktisk har han endda med alderen åbenlyst tabt hurtighed, men han har stadig punch, antrit og ikke mindst klasse. På bekostning af sine spurtevner er han nemlig også blevet en langt bedre klatrer, som har gjort det muligt for ham at blomstre gevaldigt op, efter at han tog springet fra en hjælpertilværelse på Movistar til at blive kaptajn på Cofidis. Sidste år fik han en dag i Vueltaens røde trøje, og i år har han for alvor foldet sig ud med sejre på Mallorca og Mont Ventoux og i en sand magtdemonstration over fem dage i Luxembourg samt 3. pladser ved de nationale mesterskaber og i Tour of Omans klassement.

 

Forskellen på de to brødre er på smukkeste vis kommet til udtryk de seneste to dage, hvor de begge har haft chancen for at vinde en Vuelta-etape. I går var det dieselmotoren Jose, der i kamp mod to hurtigere folk ikke havde andet valg end at forsøge at slide Angel Madrazo og Jetse Bol op - en mission, der mislykkedes, selvom han førte uafbrudt hele vejen op ad den sidste stigning.

 

Helt anderledes forholdt det sig, da det i dag var lillebror, der fik chancen, for han kunne gribe situationen helt anderledes an. Nok er han ikke den puncheur, han var tidligere, men som han viste i Luxembourg er han stadig en glimrende afslutter, og derfor kunne han være fint tilfreds med at sætte sig på hjul, da en skræmmende stærk Dylan Teuns åbnede for gassen. Godt hjulpet på vej af, at Teuns prioriterede den røde trøje over etapesejren, kunne Herrada tage plads i passagervognen, vel vidende at han med sit punch nok ville kunne slå en træt Teuns på toppen, også selvom belgieren selv er en måske endnu bedre afslutter på bakker.

 

Herrada spillede da også spillet til fulde. Da Teuns anmodede om lidt hjælp, skar han ansigtet lidt ekstra og signalerede, at overskuddet ikke rakte. Det gjorde det nu alligevel, for så snart Teuns atter gik i gang med sit sliderarbejde, fandt Herrada pokerfjæset frem igen, og han havde da heller ingen problemer med let at træde forbi og for andet år i træk sikre, at Cofidis, der sidste år vandt en etape med Nacer Bouhanni, fik Herrada i den røde trøje og dominerede bjergkonkurrencen med Luis Angel Mate gennem det meste af løbet, også i år kommer succesfuldt gennem den spanske grand tour. I gamle dage var det David Moncoutie, der med et pund bjergtrøjer sørgede for fransk succes syd for grænsen i et løb, der har udviklet sig helt anderledes end Touren, som i mange år har været en gigantisk nedtur for det ambitiøse mandskab.

 

Man kan ærgre sig lidt over, at Teuns prioriterede, som han gjorde, for en spurt mellem ham og Herrada havde været et knivskarpt opgør, som havde været svært at kalde. Omvendt kan man sagtens forstå, at belgieren gjorde, som han gjorde. Så sent som i Touren vandt han en grand tour-etape, og da han sidste år blev nr. 2, 3, 3, 4 og 5 i de fem udbrud, han på imponerende vis ramte, er der meget, der peger på, at Teuns nok skal få sin Vuelta-etape før eller siden. En førertrøje er til gengæld ikke noget, man bare sikrer sig. En tur i rødt kræver altid, at der er mange forskellige omstændigheder, der falder sammen, så sol, måne og stjerner står helt rigtigt, som de gjorde det for Teuns i dag. Og selvom et minut ned til Miguel Angel Lopez på modbydelige Alto Mas de La Costa nok er så lidt, at det bare bliver til en enkelt dag i rødt, er det en oplevelse, han ikke kan regne med at få senere i karrieren.

 

Med tanke på de etaper, der venter senere, og den fornemme form, Teuns viste i dag, skulle det såmænd ikke undre, om sejren alligevel kommer i dette løb. Teuns har nemlig udviklet sig til en af feltets bedste udbrydere. Ikke blot vandt han en etape i Touren og kørte i top 5 fem gange i sidste års Vuelta, han vandt sågar også en etape i årets Dauphiné, hvor han såmænd også endte i trøjen. Teuns kan stadig være temmelig svingende, men når han rammer formen, har han en bemærkelsesværdig til at ramme rigtigt og også omsætte et udbrud til et resultat.

 

Trøjen kom på bekostning af David De La Cruz, der ellers havde en gigantisk chance for igen at køre sig i rødt tre år efter første tur i rampelyset. Desværre blev dagens etape en åbenlys påmindelse om den deroute, spanieren har oplevet. Det er næsten svært at forstå, at der stadig er tale om den mand, som i 2016 vandt en etape, fik en dag i rødt og højst overraskende endte i top 10. Desværre blev han eksemplet på, at det som regel er en dårlig ide at forlade Deceuninck, også selvom destinationen er Ineos. Spanieren er i hvert fald kontinuerligt bare blevet ringere igennem de 20 måneder i britisk tjeneste - en nedtur, der blev stillet til skue i dag, og som nåede et lavpunkt inden løbet, hvor kun hans magtfulde agent Giuseppe Acquadro angiveligt kunne sikre ham en plads på et hold, han var blevet fravalgt til. Forhåbentlig kan han finde inspiration hos Herrada, der som bekendt blomstrede op hos Cofidis, som angiveligt skulle være De La Cruz’ kommende arbejdsgiver. Dagens præstation vise i hvert fald, at der er brug for lidt af en opblomstring, hvis han atter skal blive den rytter, han var, mens der stadig stod Quick-Step på brystet.

 

Sjovt nok var han ikke den eneste rytter i udbruddet, som mindede os om, at man aldrig skal forlade Patrick Lefeveres stald. I jubelåret 2016, hvor han vandt etaper i både Giroen og Vueltaen, havde Gianluca Brambilla nemlig utvivlsomt vundet denne etape. Det gjorde han imidlertid ikke denne gang, hvor han blot blev nr. 8 og endda måtte se sig slået af den gigantiske sprintertype Dorian Godon og Bruno Armirail, der har for vane at blive sat på stigninger som en af de første. Det blev dermed blot endnu et bevis på, at Quick-Steps Brambilla slet ikke kan sammenlignes med den lille italiener, der i de seneste to år har båret Trek-trøjen.

 

Det blev også en dag, hvor de loyale hjælpere fik deres dag i rampelyset. Særligt Nelson Oliveira greb fornemt den mulighed, han fik, da Movistar som altid sendte en mand afsted for at forsvare holdkonkurrencen. Velvidende at han var oppe mod bedre klatrere, greb han ud efter lykken fra distancen, og havde Teuns ikke været så skræmmende, kunne det såmænd sagtens være endt med, at han havde vundet etapen, for stigningen var så let, at det meget vel kunne være endt i taktisk stop-go-kørsel hos forfølgerne. Det var kun Teuns’ klasse, der forhindrede det og dermed berøvede tempospecialisten Oliveira en sjælden chance for at vinde et linjeløb.

 

Samme strategi benyttede Tsgabu Grmay, der havde chance for at skrive sig ind i historien som den første etiopiske etapevinder i en grand tour. Også han var oppe mod mere eksplosive folk, og derfor gjorde han det eneste rigtige ved at gribe ud efter lykken tidligt. Hvis blot han havde fået Oliveira med sig fra start og således ikke tilbragt lidt for lang tid alene, kunne det måske endda være endt lykkeligt, men desværre havde det til slut kostet lidt for mange kræfter for den ellers klatrestærke Grmay, der som regel blot agerer hjælper. Det samme gør Robert Gesink, der af en eller anden uforklarlig grund blev sendt i udbrud af et Jumbo-hold, som ellers burde være kommet for at vinde løbet, men som nu i stedet blot atter fik udstillet, at Gesink desværre kun bliver ringere år for år, efter at hans sidste store grand tour-resultat kom i 2015, og i 2016 vandt kongeetapen som udbryder i dette løb.

 

Som forventet fik etapen ikke umiddelbart den store indflydelse på klassementet. Stigningen var for let til at gøre en forskel, og det var ganske enkelt ikke besværet værd at spilde kræfter med bare hhv. 24 og 72 timer til to af løbets allervigtigste etaper. Den eneste, der forsøgte sig var Tadej Pogacar, der måske desværre her nok viste en umodenhed, som afslører, at dette er hans første grand tour. Især i sit første forsøg over tre uger, er det afgørende at økonomisere, og det var der nok nogen, der skulle have fortalt den lovende slovener, som nu brændte kræfter af for en gevinst, der i sidste ende bare blev på 2 sekunder.

 

Alligevel vil etapen kunne mærkes. En gigantisk kamp for at ramme udbruddet samt et overraskende hårdt tempo fra Astana betød, at alle tidsplaner blev sprængt, så de var i mål næsten en time tidligere end på onsdagens sneglemarch gennem Sydspanien. Nok kan det ikke aflæses i resultatet, men det er en af den slags dage, der koster dyrt de kommende dage. Det er ikke uden grund, at mere end 50 mand smed mere end et kvarter, og at udbruddet var så brølstærkt. 6. etape blev en dag, som mange helt sikkert vil tænke tilbage på som en af løbets hårdeste!

 

Derfor kan man også undre sig over, at Astana prioriterede, som de gjorde. I går smed de en oplagt chance for en etapesejr væk, selvom det havde krævet meget få kræfter at hente et svagt udbrud, men i dag arbejdede de gigantisk gennem hele dagen. Længe så det ud til, at de lidt overraskende ville gøre alt for at forsvare trøjen, men det var åbenbart alligevel ikke tilfældet. I stedet så det ud til, at det handlede om ikke at bringe De La Cruz og Tejay van Garderen tilbage i klassement. Med tanke på, hvordan de har klatret i år, var det nok en risiko, der var værd at tage. Til gengæld gav det god mening, at de sørgede for at lukke Wout Poels ned, da hollænderen leverede et stort soloshow tidligt i løbet, for her viste hollænderen, at han som altid er ved at køre sig op i løbet af en grand tour, og at der ikke er nogen grund til at give ham en fribillet tilbage til et klassement, hvor hans tredjeugesform kan blive livsfarlig.

 

Også af andre grunde kommer etapen til at spille en rolle. Det blev nemlig dagen, hvor et stort styrt kostede så mange profiler, at vi vel skal tilbage til Tour-styrtet i 2010, hvor Alexandre Vinokourov brækkede lårbenet og Jurgen van den Brock blev sendt hjem, for at finde et lignende eksempel på et grand tour-styrt, der med ét har ryddet så kraftigt ud i profilerne. Værst gik det ud over EF, der for anden gang på tre dage fik sendt det meste af holdet til tælling og som følge heraf mistede kaptajn Rigoberto Uran og den tilsyneladende meget velkørende Hugh Carthy. Også Sergio Higuita var nede - dog ikke mere, end at han sad med feltet hjem - og for at gøre ondt værre lykkedes det Tejay van Garderen for 117. gang i karrieren at brage i asfalten og smide en mulig etapesejr væk. Heldigvis er han i første omgang ikke sendt hjem, som han blev det fra Touren, men da han endte allersidst på etapen, kan man frygte, at EF i dag mistede hele tre mand fra en af løbets absolut mest interessant trupper.

 

Galt gik det også for Nicolas Roche, der blev sendt direkte fra himmel til helvede og fra førertrøjen ud af et løb, hvor han ellers så ud til at kunne være på vej mod en lille genrejsning. CCC mistede deres kaptajn, Victor De La Parte, der ellers var kommet imponerende godt fra start. Og Davide Formolo led så kraftigt efter sit styrt, at han meget vel kunne ende som den anden Bora-klatrer, der efter Gregor Mühlberger må forlade løbet. Det vil i givet fald være et slag ikke blot for Rafal Majka, men måske særligt for Sam Bennett, der i forvejen for meget svært ved at kontrollere de ganske kuperede etaper, hvor der kan være en mulighed for en spurt.

 

Det blev imidlertid også den eneste synlige påvirkning af klassementet. De store navne sluttede - med Pogacar som en undtagelse - alle i samme tid, men som sagt vil 6. etape formentlig alligevel spille en rolle. Det vil i hvert fald være nogle trætte ben, der i morgen tager hul på en af løbets allervigtigste etaper. Det er nemlig ikke uden grund, at Javier Guillen forud for introduktionen i 2016 beskrev Alto Mas de La Costa, som den stejleste længere stigning, han nogensinde har fundet. Her bliver der brug for alle de kræfter, som blev brændt af på en vanvidsdag i Sydspanien.

 

Teuns og Herrada er nok de eneste, der ikke synes, at torsdag d. 29. august var en møgirriterende og rigtigt træls dag. Og det er meget sigende, at det netop er Jesus, der har det sådan, bare 24 timer efter, at storebror Jose formentlig har grædt sig i søvn.

DEL
INFO
Optakter
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Grand Prix de Wallonie(1.1) 18/09

Giro della Toscana - Memo...(2.1) 17/09-18/09

Okolo Slovenska(2.1) 18/09-21/09

Giro della Toscana - Memo...(2.1) 17/09-18/09

Grand Prix de Wallonie(1.1) 18/09

Okolo Slovenska(2.1) 18/09-21/09

Coppa Sabatini - Gran Pre...(1.1) 19/09

Kampioenschap van Vlaanderen(1.1) 20/09

Primus Classic(1.HC ) 21/09

Memorial Marco Pantani(1.1) 21/09

VM - Holdtidskørsel (Mix)(CM) 22/09

Gooikse Pijl(1.1) 22/09

Grand Prix d'Isbergues - ...(1.1) 22/09

Trofeo Matteotti(1.1) 22/09

VM - Herre Junior (Enkelt...(CM) 23/09

VM - Dame Junior (Enkelts...(CMW) 23/09

VM - U23 Herrer (Enkeltst...(CM) 24/09

VM - Kvinder (Enkeltstart)(CMW) 24/09

VM - Herrer (Enkeltstart)(CM) 25/09

Omloop van het Houtland L...(1.1) 25/09

VM - Herre Junior(CM) 26/09

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

SØG OG SAMMENLIGN BLANDT MILLIONER AF CYKLER OG CYKELGEAR