Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Twitter Nyhedsbrev VELOMIO

Vuelta a Espana-analyse: Supertalentets feberredning
27. august 2019 19:11Foto: Sirotti

I disse dage køres Vuelta a Espana, som vi dækker intenst. Hver dag skriver vores ekspert, Emil Axelgaard, optakter til etaperne, og som led heri analyserer han den foregående dags begivenheder. Vi bringer her hans analyse af 4. etape.

Vueltaen har altid haft ry for at være det bedste sted for unge ryttere at smage på deres første grand tour. Løbet har en langt mere afslappet og stressende atmosfære end Tourens hektiske cirkus, og den kommer på en tid af året, hvor talenterne har haft det meste af en sæson til at blive mere komfortable med den høje fart i WorldTouren. I gamle dage var løbet heller ikke alt for vanskeligt, og de mange flade motorvejsetaper langs den spanske højslette gav flere relativt lette dage at komme igennem.

 

Det betød også, at løbet bød på relativt mange sprinteretaper, og derfor var det et godt sted for unge sprintere at teste sig selv over tre uger. Marcel Kittel og Peter Sagan var blandt de ryttere, der akkurat nåede med på bølgen, inden løbet ændrede karakter i 2012, og det var også her, at André Greipel i magtkampen med Mark Cavendish endelig fik lov at forsøge sig, og alle havde de succes med at komme hjem fra løbet med succes i bagagen.

 

Men så tog Fanden ved løbsdirektør Javier Guillen. I 2012 forvandlede han løbet til et bjergvanvid, hvor helt op mod halvdelen af etaperne havde mål på en stigning. Samtidig indførte han det mantra, at næsten alle etaper skulle have et element, der kunne skabe krydderi i finalen. Dermed blev den meget afslappede og relativt lette grand tour med ét til det af de tre store løb, som byder på flest højdemeter, og samtidig sørgede ubarmhjertige Guillen for, at der selv på de lette dage som regel var én for de hurtige folk uoverskuelig forhindring.

 

Det har også gjort det spanske løb til lidt af en ilddåb, som man skal tænke sig om en ekstra gang, inden man kaster unge ryttere ud i. Problemet er bare, at løbet nu endnu mere end tidligere fremstår som den grand tour, talentfulde sprintere kan få lov at forsøge sig. Den meget bjergrige rute har nemlig fået de store sprintere til at få kvalme bare ordet ”Vuelta” nævnes på et planlægningsmøde, og derfor har de i stigende grad rettet fokus mod Giroen og Touren. Det har i udpræget grad gjort Vueltaen til stedet, hvor de unge sprintere skal dyppe tæerne, men også til lidt af en lidelsesaffære, som kan knække moralen på selv den mest lovende afsluttertype. Ganske vist er det alligevel lykkedes unge sprintere som Caleb Ewan, Danny van Poppel, Kristian Sbaragli og Jasper Stuyven i en tidlig alder at vinde en første grand tour-etape, ganske enkelt fordi sprinteretaperne i Vueltaen nu om dage kan være temmelig billigt til salg, men som særligt Sbaragli og Stuyven viser, skal man gerne være en temmelig holdbar type, hvis man skal have spurtsucces på de spanske landeveje.

 

Derfor var det nok også med blandede følelser, da Deceuninck-ledelsen sidste vinter foreslog deres sprinterguldfugl, Fabio Jakobsen, at kaste sig ud i den spanske grand tour. Der er ingen tvivl om, at den hurtige hollænder langt heller havde taget kampen op i Giroen, hvor antallet af lette etaper altid er betydeligt større, men sådan kunne det ikke være på et hold, hvor holdets førstevalg, Elia Viviani, naturligvis var udset til kaptajnrollen i Touren og i kraft af sit italienske pas også lagde beslag på sprinterjobbet i Giroen.

 

Det efterlod Jakobsen med Vueltaen som eneste mulighed, og det har nok været med lidt bekymrede miner, at holdet sendte deres supertalent til Spanien. Nok har Jakobsen flere gange vist en topfart, der muligvis har bragt ham i top 3 over verdens hurtigste - blandt andet slog han ganske regulært Sam Bennett i Tour of Turkey, ligesom han i det nylige Tour de Pologne viste sig langt hurtigere end Pascal Ackermann - men løbsbogen ville næppe gå ind på top 10 over hollænderens foretrukne godnatlæsning. Således byder de tre ugers bjergvanvid blot på tre etaper for rene sprintertyper som Jakobsen, og selv den tredje uge, der ellers for klassementsrytterne er relativt let, har kun finalen i Madrid som en dag, hvor de tunge folk med sikkerhed kan være med.

 

Derfor vidste Deceuninck også, at det var knald eller fald i begyndelsen af denne uge. Havde Jakobsen ikke opnået succes på 3. eller 4. etape, ville risikoen for, at han skulle vente til Madrid på igen at få chancen, være enorm. Med tanke på de lidelser, der venter mellem Valencia og den spanske hovedstad, kunne man meget vel forestille sig, at det kunne have knækket moralen på den unge hollænder gevaldigt, hvis han skulle igennem en mur af bjergetaper uden at kunne ane bare den mindste lille gulerod i nærmeste fremtid. Og nervøsiteten blev bestemt ikke mindre af, at Jakobsen i går atter åbenbarede sine ringe positioneringsevner og dermed smed den første af de to muligheder væk uden overhovedet at kunne køre en spurt.

 

Presset på unge Jakobsen var derfor gigantisk, da han i dag rullede ud på løbets vel nok næstletteste etape, men udsigten til succes var bare ikke specielt god. Der var i hvert fald ikke tale om straffespark uden målmand, men snarere tale om et frispark fra en position ude ved hjørneflaget. Et sådant kan være overordentligt vanskeligt at omsætte til en scoring, og Jakobsen må have følt opgaven lige så svær, da han i dag skulle forsøge at slå den i øjeblikket så uovervindelige Sam Bennett.

 

Heldigvis har enhver Deceuninck-sprinter et våben, som de færreste har - i hvert fald ikke Bennett, som i sin desavouering på Bora-mandskabet er blevet frarøvet samarbejdet med Rudiger Selig, som ellers var nøglen bag en stor del af hans succes i 2017 og 2018 - nemlig toget. Det var præcis holdets kollektive styrke, der gjorde det muligt for Jakobsens sprinterkollega og holdkammerat Alvaro Hodeg at bryde Bennetts sejrsstime i BinckBank Tour. Og i dag var det også det sublime Deceuninck-tog, der gjorde det muligt at gøre præcis, som Hodeg gjorde i Venray for halvanden uge siden, nemlig at udnytte en bedre position til at slå Bennett med det alleryderste af neglene.

 

Jakobsens positioneringsproblemer taget i betragtning lå det ellers ikke i kortene, at han nødvendigvis ville komme igennem Valencia rundkørselshelvede i en god position. Modsat i går lykkedes det ham imidlertid at holde sig til Zdenek Stybar og Maximilano Richeze, som allerede i går havde vist, at de meget vel kunne have løbets bedste tog. Dengang måtte de imidlertid bremse op, fordi de havde tabt kaptajnen i sprintermylderet, men det måtte de ikke i dag, da Stybar åbnede for gassen kort efter den røde flamme.

 

Herefter stod der Deceuninck på det hele. Den teknisk sublime Stybar havde ingen problemer med at navigere mylderet af rundkørsler, og derefter gjorde Richeze det, som kun de færreste kan gøre lige så godt ham. Verdens måske bedste lead-out man serverede det hele på et sølvfad for Jakobsen, der herefter som en tro kopi af Hodeg akkurat kunne holde Bennett bag og med sin første grand tour-etapesejr understrege, at han har kurs mod måske at kunne blive verdens bedste sprinter.

 

Spurten viste imidlertid også, at han ikke er der endnu. I Tour of Turkey i april så vi, at han var ganske tæt på at kunne matche Bennett på topfart, og med den overlegne kørsel, han leverede, da han gav Ackermann bøllebank i Zabrze i begyndelsen af måneden, kunne man have fået fornemmelsen af, at Jakobsen faktisk nu havde lukket til ireren og Dylan Groenewegen, der vel lige nu fremstår som verdens to hurtigste sprintere. I dag fik vi imidlertid tydeligt at se, at der stadig skal fyldes lidt mere jord på, inden hullet endegyldigt er fyldt op, for selvom man kan argumentere for, at Jakobsen i dag lå længere tid i modvinden, kom Bennett til slut med en fart, som Jakobsen ikke var i nærheden af at matche.

 

Alligevel blev det ikke til sejr for Bennett, der må sande, at han trods alt ikke ufejlbarlig. Det indtryk har man ellers kunnet få, når han med en træfsikkerhed på tæt på 100% i år næsten altid har kunnet finde hjulet på den sprinter, som får det bedste lead-out. Sådan gik det imidlertid ikke i dag, for her begik en tilsyneladende ikke alt for velforberedt Bennett en gigantisk brøler ved i næstsidste rundkørsel i sidste øjeblik at skifte mening og sammen med Phil Bauhaus tage den lange vej rundt. Dermed gled han fra en glimrende position helt ned som nr. 13, og da hans holdkammerat Shane Archbold intet anede om miseren og således fortsatte med at trække feltet ud lige foran Deceuninck-toget så det ud til, at det var game over for supersprinteren.

 

På den baggrund er det et lille mirakel, at det alligevel lykkedes Bennett næsten at vinde etapen. Det må i hvert fald have kostet enormt mange kræfter at genvinde positionen, for da Archbold slog ud sørgede Stybar, Nikias Arndt og til sidst Richeze for, at farten aldrig faldt. Med tanke på at Bennett som altid var helt på egen hånd, kan man kun kaste sig på gulvet i næsegrus beundring over den enorme power, som alligevel indbragte en 2. plads på en dag, hvor han havde det langt vanskeligere end hovedparten af rivalerne. Men det viste os, at Bennetts så vellykkedes ”jeg-sætter-mig-på-det-bedste-tog”-strategi trods alt ikke er helt skudsikker. Det har både Jakobsen og Hodeg nu vist på knap to uger.

 

Bennetts styrke blev sat i relief, at Bauhaus led samme triste skæbne i rundkørslen, og modsat Bennett havde tyskeren endda en holdkammerat, nemlig Heinrich Haussler, til at bringe sig tilbage. Det kostede imidlertid så mange kræfter, at det blot blev til en 14. plads for tyskeren, der modsat Bennett altså smed sin måske næstsidste chance på gulvet som følge af en forkert beslutning fra en åbenbart ikke velforberedt Haussler. Og dermed risikerer han nu at skulle vente til Madrid med atter at få chancen.

 

Det bør i hvert fald være tilfældet for tonstunge Max Walscheid, der vel må regnes som feltets mindst holdbare sprinter. Han kan imidlertid tage fra Valencia med en vis succes i bagagen. Ligesom i går viste Arndt sig nemlig som en af feltets absolut bedste lead-out men, og for en gangs skyld lykkedes det for store Walscheid at holde sig til sin landsmand. Desværre viste spurten også, at Walscheid altså aldrig bliver helt så hurtig, som man ellers fornemmede i karrierens første år, men en 3. plads er en pæn succes, som nok vil gøre det lidt lettere at slæbe de knap 2 meter og godt 90 kg op ad de knap 30% på Alto Mas de la Costa og Los Machucos i de kommende uger.

 

Etapen gav også lidt opmuntring til den forslåede Fernando Gaviria, der kun kan ærgre sig over, at hans engang så sublime positionering er gået fløjten. Det lykkedes ham nemlig ikke at holde sig til Juan Sebastian Molano, som ellers havde leveret lidt af et svendestykke ved at vinde kampen om Jakobsens eftertragtede hjul, og det betød, at han måtte starte sin spurt fra en håbløs position. Via Bennetts slipstrøm lukkedes det alligevel for ham at kæmpe sig frem til en 4. plads, og selvom han ikke var i nærheden af blot at prøve at gå forbi sin irske rival, må det trods alt give lidt moral og et håb om, at han kan komme sig så meget, at han kan være med på de sværere etaper og ikke skal vente helt til Madrid for igen at få chancen. Molano viste i hvert fald, at han har positioneringsevnerne til måske at kunne sætte Gaviria op til sejr.

 

Etapen blev også endnu en understregning af, at Luka Mezgec ganske enkelt ikke er hurtig nok til begå sig i flade finaler. Denne gang klarede han ellers positioneringen fint - måske fordi Dion Smith denne gang ikke var punkteret og således kunne hjælpe - men fra en position bag Molano blev han klart overspurtet af Gaviria, Bennett og Walscheid. Det er dog ingen katastrofe, for vi har hele tiden vidst, at formstærke Mezgec skal slå til på de hårdere etaper, som endnu udestår, og at gårsdagens fine flade spurt nok snarere skyldtes, at etapen havde været hård, end at Mezgec pludselig er blevet lynhurtig.

 

Ud over Bauhaus var den store taber naturligvis Trek. Det i går så suveræne tog fejlede totalt, da i dag skulle forsøge at sætte John Degenkolb op til at forbedre Edward Theuns’ 2. plads. Om det skyldtes tyskerens ærgerlige defekt på et kritisk tidspunkt i bunden af stigningen og en lang og hård jagt eller hans altid ringe positioneringsevne, skal vi lade være usagt, men faktum er i hvert fald, at Trek aldrig fik sat sig igennem. Det er lidt af en bet for et hold, der primært er her for spurterne, men heldigvis er Degenkolb en holdbar type, der nok skulle kunne få chancer igen senere i løbet.

 

Om der bliver sådanne inden Madrid til Marc Sarreau, er mere tvivlsomt, men franskmanden kan alligevel tage fra disse dage med hævet pande. Nok kunne han heller ikke i dag finde en alt for lovende position, men han viste til gengæld lidt af den fart, som har givet ham mange sejre i franske løb. Det store gennembrud på WorldTouren udestår stadig, men det kunne være interessant at se ham få en chance for at vise sin reelle fart på en etape, hvor positioneringen ikke allerede har kostet dyrt.

 

Derudover bød etapen på endnu et lovende resultat til Szymon Sajnok, der efter den flotte 2. plads i Vallonien synes at have taget et stort skridt op efter sommerpausen, ligesom Edvald Boasson Hagen fik lidt tiltrængt succes, selvom spurten også tydeligt understregede, at han ikke er i nærheden af sin gamle fart. Den engang så positioneringsstærke Clement Venturini fortsætter med at klokke i det i den positionskamp, der tidligere var hans styrke, og Jon Aberasturi viste, at det ikke er hver dag, han kan så heldig en hånd med at finde det rette hjul, som han havde i går. Og Tosh van der Sande, Viacheslav Kuznetsov, Cyril Barthe og Damien Touze må sande, at farten i flade spurter bare ikke er høj nok.

 

For klassementsrytterne blev det så let en dag, som man kan få dem i Vueltaen, og bortset fra at Pierre Latour viste årvågenhed ved at samle et bonussekund op, skete der ikke meget. Det gjorde der dog uden for kameraets fokus, da Steven Kruijswijk tidligt blev et offer for de knæskader, en defekt svømmepøl påførte ham i lørdags. Det er et gigantisk tilbageslag for Primoz Roglic, der ellers så ud til denne gang at have holdet som en styrke og ikke som i Giroen en svaghed og gøre det muligt for ham at køre mere kalkuleret og køligt, end han har for vane. Heldigvis er George Bennett åbenlyst flyvende, men betaler newzealænderen senere en regning for Touren - han har før haft problemer med at holde formen i længere perioder - og slår de temmelig svingende Sepp Kuss og Neilson Powless og den i Polen så skuffende Robert Gesink ikke til, kan Roglic pludselig alligevel blive lidt alene sidst i løbet, som han også var det i Giroen. I hvert fald har han ikke længere den garanti, som den skræmmende stabile Kruijswijk kunne levere.

 

I morgen er det dog først og fremmest op til Roglic selv. Efter to lette dage er det tid til at få den første helt klare indikation på, hvem der kan vinde årets Vuelta. Den vil ubønhørligt blive afsløret på den stejle Javalambre-stigning, som synes at være endnu en uopdyrket perle, som løbsdirektør Guillen har opfundet. Her er det benene og ikke holdet, der taler, og har Roglic ikke dem, kan tabet af Kruijswijk være helt lige meget. Alt det er vi meget klogere på om 24 timer.

 

Og Jakobsen? Ja, for ham virker Javalambre og resten af Vueltaens bjerge nok ikke længere helt så stejle. På falderebet leverede han og Deceunincks supertog nemlig lidt af en feberredning, der sikrer, at den unge hollænder kan se tre ugers lidelser frem mod massespurten i Madrid i møde med den tilfredshed, som kun den første af sikkert mange grand tour-etapesejre kan give en ung og lovende sprinter.

 

OPDATERING: Efter udarbejdelsen af denne analyse er det blevet klart, at Max Walscheid og Juan Sebasian Molano er blevet deklasseret

DEL
INFO
Optakter
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Grand Prix de Wallonie(1.1) 18/09

Giro della Toscana - Memo...(2.1) 17/09-18/09

Okolo Slovenska(2.1) 18/09-21/09

Giro della Toscana - Memo...(2.1) 17/09-18/09

Grand Prix de Wallonie(1.1) 18/09

Okolo Slovenska(2.1) 18/09-21/09

Coppa Sabatini - Gran Pre...(1.1) 19/09

Kampioenschap van Vlaanderen(1.1) 20/09

Primus Classic(1.HC ) 21/09

Memorial Marco Pantani(1.1) 21/09

VM - Holdtidskørsel (Mix)(CM) 22/09

Gooikse Pijl(1.1) 22/09

Grand Prix d'Isbergues - ...(1.1) 22/09

Trofeo Matteotti(1.1) 22/09

VM - Herre Junior (Enkelt...(CM) 23/09

VM - Dame Junior (Enkelts...(CMW) 23/09

VM - U23 Herrer (Enkeltst...(CM) 24/09

VM - Kvinder (Enkeltstart)(CMW) 24/09

VM - Herrer (Enkeltstart)(CM) 25/09

Omloop van het Houtland L...(1.1) 25/09

VM - Herre Junior(CM) 26/09

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

SØG OG SAMMENLIGN BLANDT MILLIONER AF CYKLER OG CYKELGEAR