Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Twitter Nyhedsbrev VELOMIO

Vuelta a Espana-analyse: Tilbage til rødderne
07. september 2019 19:04Foto: BORA-hansgrohe / BettiniPhoto

I disse dage køres Vuelta a Espana, som vi dækker intenst. Hver dag skriver vores ekspert, Emil Axelgaard, optakter til etaperne, og som led heri analyserer han den foregående dags begivenheder. Vi bringer her hans analyse af 14. etape.

Det kan godt være, at han efterhånden har skrevet sig ind som verdens måske hurtigste mand på to hjul, men det vil være en grum fejltagelse at betragte Sam Bennett som en klassisk sprinter. Ireren er i hvert ingen Dylan Groenewegen eller Marcel Kittel, der ofte har kunnet synes, at selv en halvtam belgisk motorvejsbro kan være som et andet Alpe d’Huez. I de senere år har ireren for alvor foldet sig ud som en af feltets mest holdbare afsluttere, der kombineret med en helt eminent positioneringsevne og en efterhånden skræmmende topfart har gjort ham til en af feltets mest helstøbte ryttere.

 

Faktisk lå det slet ikke i kortene, at han skulle være supersprinter. Det var nemlig som puncheur, at han fik sit store gennembrud i Tour of Britain for seks år siden, hvor en ung Bennett vandt løbets kongeetape som hurtigste mand i en 15-mandsgruppe, der også talte folk som Nairo Quintana, Dan Martin, Sebastien Reichenbach, Bradley Wiggins og Simon Yates. Nok blev han også nr. 2 bag Mark Cavendish og foran Elia Viviani i den afsluttende massespurt i London, men det var som hårdfør afslutter, at Bennett så sin fremtid.

 

Efter at være blevet professionel på NetApp - det nuværende Bora - året efter blev han imidlertid langsomt trukket i sprinterretningen. Måske skyldtes det, at han allerede meget tidligt tog en stor spurtsejr i Clasica de Almeria efter bare to måneder som professionel og senest også vandt massespurter i både Rund um Köln og Bayern Rundfahrt. Hans skæbne blev i hvert fald endegyldigt beseglet, da han i begyndelsen af 2015 slog næsten hele verdens sprinterelite på den paradeagtige sidste etape af Tour of Qatar, hvor han viste, at han havde farten til at blande sig med verdens allerbedste på de helt lette dage.

 

Det fik Bennett til at fokusere på noget, der egentlig ikke var hans naturlige force, og måske var det det, der satte ham tilbage. I hvert fald blev årene 2015 og 2016 ikke den store succes, og selvom han da vandt sine cykelløb, havde han store perioder, hvor han alene kæmpede for overlevelse. Farten var åbenlyst fin, men positioneringen og holdbarheden haltede.

 

I vinteren forud for 2017-sæsonen traf han derfor det valg at søge tilbage til rødderne. Han begyndte igen a arbejde på sin holdbarhed, og siden dengang har han været som forvandlet. Først vandt han en gigantisk sejr i Paris-Nice, inden han i Giroen fik sit helt store gennembrud og for første gang tog kampen op mod Caleb Ewan og Fernando Gaviria - af mange regnet som den tids to største sprintertalenter - og forstod, at han til fulde havde farten til at matche dem. Da han i løbet af 2018 også blev frarøvet samarbejdet med Rudiger Selig, der som led i den generelle desavouering af ireren blev ”ført over” til Pascal Ackermanns tog og derfor pludselig var nødt til at lære at positionere sig også - en egenskab, han i dag må konkurrere med Peter Sagan om at være verdens bedste til - gik han fra at være et lidt glemt sprintertalent til at være et altædende monster.

 

Den blodsult kom allerede til udtryk sidste år, hvor det var i Giroen, at man første gang fik fornemmelsen af, at det var Bennett, der var Groenewegens værste rival i kampen om titlen som verdens hurtigste. Og den har for alvor taget fart i en 2019-sæson, hvor Bennett har kurs mod at blive sæsonens mest vindende rytter, og hvor det kun er Stefan Küngs stærke soloudbrud i Romandiet, der forhindrede ham i at kunne prale af en statistik, der tæller sejre i alle årets etapeløb. Og intet tyder på, at Bennett har tænkt sig at stoppe endnu, for 2019 har været året, hvor den engang så svingende og ustabile irer er blevet selve indbegrebet af sejrsgaranti i hvert eneste løb, han kører.

 

Sjovt nok er hans status som supersprinter altså faldet sammen med, at han har arbejdet på sin alsidighed. Det er i den grad kommet til udtryk i år, hvor han ikke blot har været suveræn i massespurterne. Første gang, vi fik fornemmelsen af hans forøgede råstyrke, var under Montjuic-etapen i Catalonien i 2018, hvor han pludselig sad med alle klassementsrytterne i finalen, og senere i Giroen, hvor han sågar gik i angreb på en knaldhård sprinteretape, der viste sig for hård for blandt andre Elia Viviani, inden han spurtede sig til sejr.

 

I år er tendensen fortsat. Nok er de fleste sejre kommet i klassiske spurter, men de flotteste er kommet i hårdere afslutninger. Bennett kørte eksempelvis nok engang som et monster, da han vandt i den knaldhårde på 2. etape i Tyrkiet i år. Han viste sin styrke på brostensbakken i Istanbul i samme løb, hvor han for andet år i træk kørte fra alt og alle, inden den lidt for forsigtige Bennett smed det hele væk ved at snegle sig rundt i et sving. Og i dag dokumenterede han så atter sin alsidighed ved at tage en sejr, der var lige så suveræn, som da han på omtalte regnvejrsetape i sidste års Giro af frygt for et sent angreb fra Carlos Betancur (hvis jeg husker rigtigt), åbnede en lang vanvidsspurt, som aldrig fik nogen ende, og som gav ham en gigantisk sejrsmargin.

 

Sådan var det også i dag, da den lille bakke i Oviedo som forventet tog mange af de tunge sprintere på sengen. Bennett derimod havde ingen vanskeligheder, og da først han åbnede for gassen, måtte han flere gange nærmest med vantro stirre bagud i forundring over, at der slet ikke var nogen i nærheden af ham. Naturligvis skyldtes det det gigantisk styrt, der ødelagde en ellers fantastisk finale, men i disse finaler er der ikke mange i denne verden, der kan matche Bennett, og resultatet havde næppe været spor anderledes, om så de havde hevet en Julian Alaphilippe i Tour-form ind til at skyde den af op ad den lille bakke. Faktisk virkede Bennett så forundret over sin sejrsmargin, at man nok engang fik fornemmelsen af, at ireren, der har haft lidt svært ved at tro meget på sig selv, stadig ikke helt har fattet, hvor god han i virkeligheden af.

 

Det lå da også i kortene, at Bennett ville blive næsten umulig at slå, hvis han kom frisk og klar frem til den sidste bakke. Som jeg skrev i gårsdagens optakt, var jeg til gengæld meget usikker på, om den engang så svingende irer stadig havde noget at skyde med. Det er mere end en uge siden, at han første gang klagede over skavanker og beskrev de kommende dage som vanskelige at komme igennem, og hans kørsel i bjergene har heller ikke virket overbevisende. Med tanke på, at han stadig ikke helt er kommet sig over tendensen til at have dårlige dage og små kriseperioder, som vi så det i starten af Paris-Nice og Dauphiné, kunne man godt frygte, at Bennett ikke længere ville have friskheden til at spurte efter næsten 2500 m og en hård bakke i finalen.

 

Den tvivl gjorde han til skamme, og vi skal nok bare vænne os til, at Bennett altid fortæller om, hvor hårdt han har haft det, og hvor svært han troede, det ville blive. Det er det med selvtilliden igen, for faktisk synes Bennett at have en bemærkelsesværdig restitutionsevne. Sidste år var han også flyvende mod slutningen af Giroen, også selvom han led i bjergene, og i dag var han i hvert fald åbenlyst den mest friske sprinter.

 

Man kan således ingenlunde klandre Bora for med en nærmest overmenneskelig Jempy Drucker hele dagen at have arbejdet for en massespurt. Til gengæld kan man i den grad undre sig over, hvorfor i alverden Deceuninck greb etapen an, som de gjorde. Naturligvis gav det mening for dem at arbejde for en massespurt - faktisk kan man tvivle på, om udbruddet overhovedet var blevet hentet, hvis ikke det havde været for Remi Cavagna og især Tim Declercq - men at de satsede hele butikken på Fabio Jakobsen, var lidt af en gåde. Naturligvis skulle hollænderen have en chance, i fald finalen havde været mindre hård end ventet, men at de ofrede Philippe Gilbert og Zdenek Stybar i forsøget på at gå efter en lidt naiv sejr med den ikke specielt holdbare hollandske mester, var et gigantisk fejlskud.

 

Tosh van der Sande viste nemlig, at der var muligheder i den afslutning. Med sit fine angreb henover toppen gjorde han det, som jeg i min optakt havde foreslået Stybar at gøre. Og selvom Bennett uanset hvad, havde været svær at slå, kunne det alligevel være endt anderledes, hvis det var Gilbert eller Stybar, der havde lavet en manøvre, de begge tidligere har haft succes. For hvem var skyld i, at Van der Sande ikke holdt hjem? Det var først Stybar, der førte hele vejen op ad bakken, og siden Maximiliano Richeze, der trak Bennett frem til sejr. Det er i hvert fald nærliggende at lege med tanken om, hvad der var sket, hvis han man havde trukket Deceuninck ud af ligningen og ladet Stybar og Gilbert køre offensivt. Det er ikke lige til at se, hvem der sad med folk til at lukke et hul, de to superpuncheurs måtte have slået.

 

Alligevel slap holdet naturligvis fra etapen med et resultat. Det gør de nemlig altid, og igen var det livsforsikringen Richeze, der leverede varen. Argentineren har gjort det til sit speciale at slå til, når kaptajnerne fejlede, som han gjort i Vuelta a San Juan, Tour de Suisse og Tour of Turkey, når Fernando Gaviria er kommet til kort eller styrtet ud af løbet, eller igen i det tyrkiske løb, når Alvaro Hodeg og Fabio Jakobsen er blevet sat på bakkerne. Nok har han fundet sin niche som verdens måske bedste lead-out man, hvilket gør hans prioritering helt forståelig, men man må alligevel lette på hatten over hans evne til også at omsætte de muligheder, der byder sig. Der er ikke mange lead-out men, der også leverer resultater i samme takt som Richeze.

 

Man kan godt synes, at det var lidt urimeligt, at det igen var Bennett, der skulle vinde. Sejren var faldet på et lidt tørrere sted, hvis den var faldet i hænderne på Tosh van der Sande, der henover vinteren kunne se sin karriere komme i fare, da han i et uopmærksomt øjeblik var kommet til at skrive det forkerte astmamiddel på en dopingformular ved 6-dagesløbet i Gent og derfor fik en ærgerlig sag på halsen. Heldigvis blev han hurtigt frikendt, og han er kommet flot tilbage i en anden sæsonhalvdel, hvor han har foldet sig ud som punchuer. I Vallonien lavede han samme fine nummer som i dag, da han kørte fra alt og alle på Mur de Thuin og tog karrierens blot anden sejr, og i dette løb er han allerede blevet hhv. nr. 3 og 6 i udbrud. I dag blev det med et modigt fremstød, som han af en eller anden grund var den eneste, som forsøgte, til endnu en 3. plads og dermed en understregning af, at Van der Sande efter sommerpausen har nået et niveau, han ikke tidligere har haft.

 

I det hele taget var det åbenlyst, at det var en god finale for formstærke Van der Sande, og man kunne sagtens lure, at han ville være at finde i top 10. Det var således heller ikke spor overraskende, at det var folk som Bennett, Clement Venturini og Jonas Koch, der var at finde fremme, mens Jakobsens ben eksploderede totalt. Man kan heller ikke fortænke de mange sprinterhold, der samarbejdede om at hente udbruddet, i at give etapen et skud, for i en sprinterfjendtlig Vuelta skal man naturligvis skyde på alt, hvad der rører sig, men det virkede for de fleste temmelig optimistisk at tro, at de ville kunne trække sig sejrrigt ud af spurten. Og på en dag, hvor Marc Soler overspurter John Degenkolb, Max Walscheid og Szmynon Sajnok ved man, at det nok snarere var puncheurtyperne, der skulle have givet den et skud sammen med de holdbare sprintere.

 

Derfor må Luka Mezgec også være gul og grøn af ærgrelse. Med den superform, han har vist sin Polen Rundt, hvor han vandt en puncheurspurt, lignede han et oplagt bud på en vinder af en etape, hvor hans hold da også jagtede hele dagen. Desværre fik han en EF-rytter direkte i baghjulet og derefter Tadej Pogacar direkte ned over sig, så det, der kunne være endt med et topresultat, i stedet endte med en tur på hospitalet og et alt for tidligt exit. På den måde blev det den foreløbige kulmination på en trist Vuelta for Mitchelton, der indtil nu ikke har været i stand til at levere et af de forrygende comebacks, som de ellers leverede i både Giroen og Touren, hvor deres klassement også faldt sammen.

 

I det hele taget blev spurten kraftigt skæmmet af styrtet, og vi kan derfor reelt ikke bruge resultatet til voldsomt meget. Det er i hvert fald svært at forestille sig, at de tunge Walscheid og Sajnok havde været med i front, hvis det havde været et fuldt felt, der havde kæmpet om det. Og på den baggrund tenderer det også det katastrofale, at der blev slået endnu et søm i Edvald Boasson Hagens og John Degenkolbs efterhånden færdigtømrede ligkiste, da de begge blev kørt midt over i en finale, hvor de i deres velmagtsdage havde været blandt de store favoritter. På samme måde blev det endnu en trist dag for Fernando Gaviria, der først slet ikke kunne holde sig til Marco Marcato og Juan Sebastian Molano, som ellers leverede et fremragende lead-out, og siden måtte sande, at han stadig ikke er blevet sig selv efter styrtet på 1. etape.

 

Andre kan være mere tilfredse. Det gælder særligt Marc Sarreau, der ved at vinde feltets spurt bag de tre forreste cementerede den stærkt forøgede holdbarhed, han har vist i alle de franske løb og senest også med den flotte puncheurspurt i Polen. Nok mangler det store gennembrud som sprinter på WorldTour-niveau, men det kunne måske komme, hvis han imiterede Bennett og begyndte at fokusere mere på den robusthed, han tilsyneladende besidder mere af end først antaget. Og også den ellers svært forslåede Edward Theuns gjorde det overraskende godt, da han trods en nedbremsning som følge af styrtet faktisk køre en ganske fin spurt til sidst, hvor han fik lukket et stort hul.

 

Desværre blev det, der skulle have været en let dag, som følge af styrtet også dramatisk. Værst var det naturligvis, at Pogacar og Alejandro Valverde røg i asfalten, men heldigvis synes de at være sluppet uden væsentlige skrammer. Værre så det ud med Jon Aberasturi, der gik glip af en gigantisk chance i en finale, der passede ham, Owain Doull og Enrico Battaglin, og også James Knox og Dylan Teuns måtte smage ubehageligt på asfalten. Primoz Roglic fik sig også et chok, da han blev bremset, men heldigvis for selv at ryge ned i en ellers for ham så uheldsramt Vuelta.

 

Det viser blot nok engang, at lynet i en grand tour som regel slår ned, når man mindst venter det. Og derfor blev det i hvert fald ikke for Pogacar og Valverde det lille pusterum, han ellers havde drømt om i serien af bjergetaper. Forhåbentlig får det ikke længerevarende konsekvenser, der kan sætte ham tilbage de to kommende dage, der hører til blandt løbets vigtigste.

 

Det gør de ikke for Bennett, for han og sprinterne kan nu igen se frem til at gå i overlevelsesmode, indtil de får en ny chance i en lidt lettere, men stadig halvhård finale på onsdag. Nok er Bennett vendt tilbage til rødderne og blevet en yderst holdbar herre, men de asturiske bjerge er trods alt for meget af det gode - selvom man efterhånden har sin tvivl om, hvorvidt ireren overhovedet har en grænse.

DEL
INFO
Optakter
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Madrid Challenge by la Vu...(1.WWT) 14/09

Watersley Ladies Challenge(2.NCUPJW) 13/09-15/09

Grand Prix Cycliste de Mo...(1.UWT) 15/09

Coppa Bernocchi(1.1) 15/09

Duo Normand(1.1) 15/09

Tour du Doubs(1.1) 15/09

Giro della Toscana - Memo...(2.1) 17/09-18/09

Keizer der Juniores(2.1) 14/09-15/09

Turul Romaniei(2.1) 11/09-15/09

Giro della Toscana - Memo...(2.1) 17/09-18/09

Grand Prix de Wallonie(1.1) 18/09

Okolo Slovenska(2.1) 18/09-21/09

Coppa Sabatini - Gran Pre...(1.1) 19/09

Kampioenschap van Vlaanderen(1.1) 20/09

Primus Classic(1.HC ) 21/09

Memorial Marco Pantani(1.1) 21/09

VM - Holdtidskørsel (Mix)(CM) 22/09

Gooikse Pijl(1.1) 22/09

Grand Prix d'Isbergues - ...(1.1) 22/09

Trofeo Matteotti(1.1) 22/09

VM - Herre Junior (Enkelt...(CM) 23/09

VM - Dame Junior (Enkelts...(CMW) 23/09

VM - U23 Herrer (Enkeltst...(CM) 24/09

VM - Kvinder (Enkeltstart)(CMW) 24/09

VM - Herrer (Enkeltstart)(CM) 25/09

Omloop van het Houtland L...(1.1) 25/09

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

SØG OG SAMMENLIGN BLANDT MILLIONER AF CYKLER OG CYKELGEAR