Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Wattene bag Verdensklassen - Cadel Evans Great Ocean Road Race
03. februar 2019 10:00 af Christian Frese Foto: Sirotti

Vi fortsætter vores nye serie af artikler, der sætter fokus på, hvor stærke verdens bedste cykelryttere egentlig er. Denne gang er turen kommet til sæsonens andet WorldTour-løb, Cadel Evans Great Ocean Road Race, som blev afviklet sidste søndag. Her blev Ryan Gibbons en imponerende nummer fire, og i den nedenstående analyse vil vi gennemgå sydafrikanerens powerdata kilometer for kilometer.

Ryan Gibbons har tidligere i sin karriere vist sig at være en ganske holdbar sprinter. Ikke desto imponerede den 24-årige sydafrikaner stort, da han ved årets første WorldTour-løb, Tour Down Under, kom i mål med klassementsfavoritterne på den svære Corkscrew-etape og et par dage senere blev nummer 12 på Willunga Hill, bare 20 sekunder efter selveste Richie Porte. 

 

Team Dimension Data-rytteren var derfor også en af Feltet.dk´s favoritter til sæsonens første endagsløb på WorldTouren, Cadel Evans Great Ocean Road Race, som med sin kuperede profil og flade afslutning virkede til at passe Gibbons perfekt.

 

Ryan Gibbons´ Cadel Evans Great Ocean Road Race i tal

Det er velkendt, at morgenudbruddet sjældent holder hjem i de store endagsløb, og Gibbons valgte da også at forholde sig i ro, da de første angreb fandt sted. Tre lykkeriddere fik hurtigt lov at køre væk, hvilket gjorde de første 15 minutter af løbet til dagens absolut letteste. Blot 120 watt krævede det for Gibbons at sidde på hjul i feltet i denne periode.

 

Herfra steg feltets fart dog betragteligt, og henover de næste 40 kilometer blev udbruddet holdt i snor med en fart på over 43 km/t. Gibbons´ power for denne strækning steg til omkring 235 watt i gennemsnit. 

 

Herefter var det tid for rytterne til at tage fat på løbets første tre bakker, og disse krævede mellem 360 og 400 watt af Gibbons for at holde kontakten med feltet. Ingen af bakkerne tog dog mere end fire minutters klatring at forcere. 

 

På dette tidspunkt var der stadig over 100 kilometer til mål, og udbruddets forspring var på over fire minutter. Denne afstand blev minimeret en smule over de næste 25 kilometer, hvor Gibbons´ power output på gennemsnitlige 215 watt indikerer, hvor hårdt de tre forreste måtte arbejde for at forblive i front. 

 

Halvvejs i løbet lå Gibbons´ gennemsnitspower på 218 watt over de to timer og tre minutter, som rytterne brugte på de første 82 kilometer. Løbets anden halvdel blev indledt med to mindre bakker med kort mellemrum. Gibbons gemte sig endnu i feltet på disse stigninger, som for sydafrikanerens vedkommende blev kørt med henholdsvis 350 watt i 3:50 og 320 watt i 2:53.

 

Tempoet sættes i vejret

Feltets tempo var således stadig moderat, men det ændrede sig, da rytterne ramte den lille Ceres-stigning (1,7 km, 4,6 %) med lidt under 70 kilometer til mål. Her måtte Gibbons pumpe 428 watt ud i pedalerne i 3:17 for at følge med. Det var dog stadig et stort felt, der fra bakketoppen indledte den korte nedkørsel mod bunden af løbets afgørende stigning Challambra Crest (1,2 km, 8,4 %). 

  

Denne skulle forceres fire gange med første passage værende 60 kilometer fra mål. Som ventet startede udskilningen for alvor på Challambra Crest, men Gibbons sad fint placeret med en power på hele 472 watt i 3:26. Efter nedkørslen fra bakken ramte rytterne en kort mur på 250 meter med 13 % i gennemsnit. Denne tilbagelagde Gibbons ved første passage på 54 sekunder via 528 watt.

 

Herfra ventede et let faldende stykke mod målstregen i den centrale del af målbyen Geelong, hvorfra rytterne skulle fortsætte af en stort set flad vej ud af byen og tilbage til Challambra Crest. På denne strækning på i alt 11 kilometer faldt farten, hvorfor Gibbons her kunne nøjes med 240 watt.

 

I bunden af Challambra Crest med 43 kilometer igen havde udbryderne blot omkring to minutters forspring, men det fik ikke feltet til at slappe af på den anden klatrertur op ad bakken. Ni sekunder mindre brugte Gibbons end ved første passage, hvilket krævede 503 watt (og 596 watt på den efterfølgende mur).

 

Den 24-årige rytter deltog dog ikke i det angreb, som holdkammeraten Nic Dlamini lancerede på nedkørslen sammen med Astanas Davide Ballerini. Gibbons blev i stedet i feltet med 204 watt i den anden tur gennem Geelong.

 

På næstsidste gang op ad Challambra Crest blev tempoet nok en gang løftet, og efter opstigninger på 3:26 og 3:17 brugte Gibbons blot 3:02 med 532 watt. Efter at have forceret muren med hele 628 watt var Gibbons som en del af feltet trods det voldsomme tempo stadig 1:30 efter Ballerini i front med 25 kilometer igen. 

 

Vanvittig sidste passage af Challambra Crest

Den sidste tur gennem Geelong tilbagelagde feltet med 46 km/t, hvilket var suverænt det hurtigste i løbet (Gibbons lå her på 282 watt). Som konsekvens reducerede det cirka 60-mands store felt Ballerinis forspring, og på Challambra Crest var det slut for italieneren.

 

Ingen i feltet var dog i stand til at gøre en afgørende forskel på bakken, og Gibbons´ powerdata illustrerer hvorfor, at adskillige ryttere stadig var samlet på toppen. Hele 581 watt og en tid på 2:45 krævede det for Gibbons at holde sig inde i kampen om sejren. 

 

Det høje tempo fortsatte på nedkørslen, hvor rytterne sad placeret i én lang linje, men det var først på den korte mur, at de første reelle angreb faldt (Gibbons stadig i feltet med 717 watt i 53 sekunder her). Luis Leon Sanchez, Dylan van Baarle og Richie Porte var blandt de angrebslystne, men det hele endte i en spurt.

 

På de sidste let faldende kilometer mod målstregen var farten konstant over 60 km/t, og i den hårde positionskamp fik Gibbons via 327 watt på de afsluttende fire kilometer kæmpet sig til en plads omkring 6-7. position. 

 

Desværre for sydafrikaneren blev selve spurten en meget kort affære, hvorfor Gibbons trods en fremragende spurt kun formåede at avancere til fjerdepladsen efter akkurat ikke at være nået forbi Daryl Impey. 

 

I de sidste 18 sekunder lå Gibbons´ power på 886 watt i gennemsnit, men det var først i de afsluttende otte sekunder, at sydafrikaneren fik plads til for alvor at åbne op med 1300-1400 watt. Her ramte Gibbons også sin topfart i spurten med 75,2 km/t.

 

Stats:

De fire opstigninger af Challambra Crest (1,2 km, 8,4 %): 472 W (3:26), 503 W (3:17), 532 W (3:02) og 581 W (2:45). 

Spurten: 886 W i 18 sekunder (herunder 1292 W i de sidste otte sekunder med 1666 W som max).
Hele løbet: 251 W i 4:02 timer (343 W i de sidste 30 minutter).
 

*Rytterens powerdata er hentet fra Strava.com.
 

**Gibbons´ vægt står ikke noteret på Procyclingstats.com. Derfor er det ikke muligt at beregne en W/kg, men på den sidste gang op ad Challambra Crest kørte Gibbons i omtrent samme tid som Jan Polanc, Robert Gesink og Ruben Guerreiro, der alle ifølge rytternes henholdsvis powerdata på Strava og vægt på Procyclingstats befandt sig mellem 7,8 og 8,0 W/kg på stigningen. Dette giver Gibbons en vægt på omkring 73-74 kg. 


Har du endnu ikke læst vores første artikel i serien, hvor vi gennemgår powerdata fra tre forskellige ryttere i Tour Down Under, kan du finde den her.

 

DEL
INFO
Lister
Nyheder
Ryan Gibbons
Nyheder
Cadel Evans Great Ocean Road Race
Nyheder Profil Startliste Resultater
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

WWT Emakumeen XXXII.Bira(2.WWT) 22/05-25/05

Tour of Estonia(2.1) 23/05-25/05

Hammer Stavanger(2.1) 24/05-26/05

Tour de l'Ain(2.1) 24/05-26/05

Trophée Centre Morbihan(2.NCUP) 25/05-26/05

Grote Prijs Marcel Kint(1.1) 26/05

Winston Salem Cycling Cla...(1.1) 27/05

Tour of Norway(2.HC) 28/05-02/06

Circuit de Wallonie(1.1) 30/05

Szlakiem Walk Majora Hubala(2.1) 30/05-02/06

Tour du Pays de Vaud(2.NCUP) 30/05-02/06

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger