Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Wattene bag Verdensklassen - Ackermann vs. Kittel og Sosa vs. Lopez
22. februar 2019 08:40 af Christian Frese Foto: BORA-hansgrohe / VeloImages

Vi fortsætter vores nye serie af artikler, der sætter fokus på, hvor stærke verdens bedste cykelryttere egentlig er. Denne gang ser vi på, hvilken enorm power det kræver at slå Marcel Kittel i en spurt, og hvilken power/vægt-ratio som man skal kunne yde op ad et bjerg for at følge Miguel Angel Lopez og Nairo Quintana i over 2000 meters højde. 

Ackermann vinder tysk sprinterduel

Den tyske sprinter Pascal Ackermann var en af 2018-sæsonens helt store positive overraskelser, da Bora-rytteren tog hele ni sejre, hvoraf seks af dem var på WorldTouren.

 

Undervejs slog tyskeren nogle af verdens bedste sprintere, og derfor var det med spænding, at cykelfans så frem mod Ackermanns møde med landsmanden Marcel Kittel ved søndagens Clasica de Almeria.

 

Løbets første halvdel kunne beskrives meget simpelt. Det tog blot omkring otte kilometer for det tidlige udbrud at etablere sig, hvorefter Katusha holdt afstanden stabil på omkring 3-4 minutter. Ackermann data afslører da også, at tempoet fra start var ganske stabilt.

 

220 watt krævede det for den 78 kilo tunge tysker at sidde i feltet i løbets første 45 let stigende kilometer, som tog 1:20 timer at køre.

Herfra faldt terrænet frem mod dagens sidste to stigninger, og i denne 50 minutters lange periode kunne Ackermann nøjes med 175 watt. Således havde Bora-rytteren gennemført de første 78 kilometer på 2:12 timer og med 201 watt i gennemsnit.


Sprinternes overlevelseskamp og styrkeprøve

Feltet havde, trods den beskedne fart, udbruddet under kontrol, men samtidig ønskede adskillige ryttere at sætte sprinterne til vægs på løbets sidste to stigninger, som kom kort efter hinanden efter mellem 80 og 100 kilometers kørsel.

 

Særligt Mitchelton-Scott satte derfor tempoet i vejret, da vejen igen begyndte at stige. Stigningen var dog ikke mere end 2-3 %, og Ackermann havde således ikke de store problemer med at hænge på med en power på 293 watt i 15 minutter.

 

Den efterfølgende stigning var stejlere med 4-5 % i gennemsnit, og det var her, at udskilningen i feltet startede for alvor. Blot 27 ryttere var i stand til at følge med feltet, og kort efter toppen fangede disse morgenudbryderne. 400 watt i 13:30 var facit for Ackermann på stigningen.

 

Herfra ventede et hele 95 kilometer langt forfølgelsesløb mellem den forreste gruppe og en større forfølgergruppe, men trods hårdt arbejde blandt forfølgerne fik de aldrig kontakt med de 35 forreste ryttere.

 

Efter toppen bød ruten på 47 let faldende kilometer (185 watt for Ackermann) efterfulgt af de afsluttende 48 flade kilometer (245 watt for Ackermann). Den gennemsnitlige fart for disse 95 kilometer var på hele 53,6 km/t for frontgruppen.

 

Inde på de sidste kilometer fandt Ackermann, via 330 watt i tre minutter, en position lige bag Luka Mezgec og med Kittel på hjul. Matteo Trentin kørte lead-out for Mezgec, og for at holde slovenerens hjul måtte Ackermann her træde 765 watt i 12 sekunder.

 

Tyskeren var dog langt fra færdig, og med omkring 185 meter til mål trådte Bora-rytteren an med hele 1621 watt. Det enorme kick gav Ackermann et lille hul til Kittel, hvilket skulle vise sig at være afgørende.

 

Selvom Katusha-rytteren kom tæt på, var en spurt af 10 sekunders varighed og 1321 watt i gennemsnit nok for Ackermann til at besejre Kittel efter næsten fem timers kørsel.

 

Stats:

Opstigning af sidste stigning med 100 km til mål (6,4 km, 4,4 %): 400 W (5,1 W/kg) i 13:30.

Spurten: 1015 W i 23 sekunder (herunder 1321 W i de sidste ti sekunder med 1621 W som max).
Hele løbet: 225 W i 4:32 timer.
 

 

Skys guldfugl klatrer med stjernerne i højderne

Senere samme dag var det tid til afgørelsen af det stærkt besatte Colombia 2.1, hvor Team Skys lille klatrer, Iván Ramiro Sosa, var placeret på den samlede fjerdeplads inden søndagens afsluttende bjergetape.

 

I Colombia blev der lagt ud i et godt tempo, og etapens første godt 50 flade kilometer blev tilbagelagt med imponerende 50 km/t (180 watt for Sosa), og derfor var det svært for morgenudbruddet på fire mand at etablere et stort forspring.

 

En kort stigning på omkring fire minutter ventede (305 watt for Sosa), hvorefter en længere nedkørsel tog rytterne ned til etapens laveste punkt: 1400 meter over havets overflade.

 

Herfra resterede endnu over 100 kilometer af etapen, hvis anden halvdel ikke bød på nævneværdige stigninger udover målbjerget Alto de las Palmas (15,5 km, 6,3 % i snit), som skulle føre rytterne fra 1600 til over 2500 meter over havet.

 

De næste godt 92 kilometer frem mod Alto de las Palmas foregik uden de store begivenheder, og i disse timer gemte Sosa sig i feltet og sparede kræfter.

 

Colombianerens data viser dog, at tempoet støt steg, efterhånden som feltet nærmede sig stigningen. I alt trådte Sosa cirka 185 watt i gennemsnit i disse 92 kilometer.

 

Morgenudbruddet blev hentet kort før Alto de las Palmas, og derfor var status et samlet felt og 173 watt i gennemsnit over en periode på 3:20 timer for Sosa, inden det gik løs blandt favoritterne på bjerget.


Dramatisk afgørelse på Alto de las Palmas

De første otte kilometer, som var stigningens letteste, foregik uden angreb blandt klassementsfolkene, og Sosa holdt sig til med 291 watt. Herefter startede angrebene fra Miguel Angel Lopez og Nairo Quintana, men Sosa kørte klogt og forblev enten i læ af andre ryttere eller kørte sit eget tempo.

 

Med lige over fire kilometer igen var kun Lopez, Quintana, Sosa og dennes holdkammerat Egan Bernal tilbage i front. På dette tidspunkt var Sosas gennemsnitlige power for stigningen oppe på 298 watt.

 

Sosas sejrsmuligheder så dog ud til at være forduftet, da han kort efter blev ramt af en tilskuer i selskab med Quintana. Heldigvis for Sosa ventede Bernal på sin holdkammerat og førte efterfølgende for Sosa i jagten på Lopez, som var kørt solo efter uheldet.

 

Med 2,5 kilometer igen måtte Sosa så selv tage over, og på imponerende vis satte han først Quintana for derefter at få kontakt med Lopez med omkring 1,5 kilometer til mål. Fra uheldet til dette punkt kørte Sosa med imponerende 318 watt i 5:45.

 

Med spillet om den samlede sejr in mente gik tempoet dog ud af den førende duo, og det tillod Quintana at komme spurtende forbi og skabe sig et stort forspring. Sosas data afslører, at hans power i denne periode på 50 sekunder var helt nede på 153 watt.

 

De 50 sekunders totale stilstand var nok for Quintana til at vinde etapen, mens Sosa og Lopez bagude kunne kæmpe om den samlede sejr, hvor førstnævnte skulle slå Lopez med seks sekunder inklusiv bonussekunder for at vinde samlet.

 

Sosa skulle derfor køre mindst fire sekunder fra Lopez for at vinde samlet, og efter stilstanden forsøgte han forgæves med en acceleration på 560 watt i ti sekunder, inden Lopez holdt tempoet højt (Sosa 280 watt) frem til 250 meter fra mål.

 

Her forsøgte Sosa en sidste gang at lave forskellen, men trods en lang spurt på 643 watt i 26 sekunder kunne Team Sky-rytteren ikke ryste Lopez og måtte derfor nøjes med andenpladsen på både etapen og i den samlede stilling.

 

Stats:

Opstigning af Alto de las Palmas (15,5 km, 6,3 %): 302 W (5,2 W/kg**) i 39:19.

Sidste km: 357 W i 2:44 minutter (herunder 643 W i de sidste 26 sekunder med 739 W som max).
Hele løbet: 195 W i 3:59 timer.

 

*Rytternes powerdata er hentet fra Strava.com og deres vægt fra Procyclingstats.com.

**Sosas vægt står oplistet til 58 kilo, men colombianeren er tidligere blevet listet til så lavt som 52 kilo. Til sammenligning kørte Winner Anacona målstigningen med 5,5 W/kg og sluttede 1:32 efter Sosa, hvilket indikerer, at Sosa har kørt med omkring 5,6-5,8 W/kg. Denne formodede power/vægt-ratio giver Sosa en vægt på omkring 53 kilo.  

Har du endnu ikke læst vores seneste artikel i serien, kan du her læse om Ryan Gibbons´ vej til fjerdepladsen i Cadel Evans Great Ocean Road Race.

DEL
INFO
Pascal Ackermann
Nyheder
Lister
Nyheder
Clasica de Almeria
Nyheder Profil Startliste Resultater
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Danilith Nokere Koerse vo...(1.HC ) 20/03

Tour de Taiwan(2.1) 17/03-21/03

Champ. Continentaux d'Afr...(CC) 15/03

Danilith Nokere Koerse vo...(1.HC ) 20/03

Bredene Koksijde Classic(1.HC ) 22/03

Milano-Sanremo(1.UWT) 23/03

Trofeo Da Moreno - Piccol...(1.WWT) 24/03

Trofeo Da Moreno - Piccol...(1.NCUPJW) 24/03

Grand Prix de Denain - Po...(1.HC ) 24/03

Le Tour de Langkawi(2.HC) 24/03-31/03

Volta Ciclista a Catalunya(2.UWT) 25/03-31/03

Driedaagse Brugge-De Panne(1.UWT) 27/03

Settimana Internazionale ...(2.1) 27/03-31/03

Driedaagse Brugge-De Panne(1.WWT) 28/03

E3 BinckBank Classic(1.UWT) 29/03

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger