Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Wattene bag Verdensklassen - Buchmanns Everesting

Wattene bag Verdensklassen - Buchmanns Everesting

30. maj 2020 15:00Foto: BORA-hansgrohe / BettiniPhoto

Emanuel Buchmann satte i går ifølge sit Bora-Hansgrohe-mandskab den hurtigste Everesting-tid nogensinde, da tyskeren klatrede 8.848 højdemeter på bare syv timer og 28 minutter. Vi har gennemgået alle tallene fra Buchmanns vilde træningstur.

I manglen på løb har flere professionelle cykelryttere i de seneste måneder kastet sig over alternative træningsformer- eller projekter.

 

Zwift-løb, vanvittige træningsture på mange hundrede kilometer og ikke mindst den såkaldte Everesting-udfordring, som simpelt handler om, at rytteren skal køre 8.848 højdemeter på en og samme tur, svarende til højden af verdens højeste bjerg.

 

Everesting-udfordringen har været et velkendt fænomen i mange år, men fik for alvor opmærksomhed, da den tidligere Cannondale-rytter Phil Gaimon gennemførte de 8.848 højdemeter i rekordtiden 7.52.12 for godt tre uger siden.

 

Amerikanerens rekord stod blot fire dage, før mountainbike-rytteren Keegan Swenson slog sin landsmands tid med 12 minutter, men nu må også Swenson allerede erkende, at rekorder er til for at blive slået.

 

I går satte sidste års nummer fire i Tour de France, Emanuel Buchmann, nemlig den hidtil klart hurtigste tid for den vanvittige udfordring.

 

Ifølge rytterens Bora-Hansgrohe-mandskab tog det kun tyskeren 7 timer og 28 minutter at gennemføre næsten ni komplette ture op og ned ad stigningen Heimelerberg i det vestlige Østrig, nok til at slå Swensons tid med 12 minutter.

 

Buchmanns præstation vil dog ikke blive officielt anerkendt som en verdensrekord, eftersom tyskeren kørte sin første opkørsel fra bjergets sydlige side for derefter at køre resten fra den modsatte af slagsen.

 

Officielt skal Everesting-udfordringen nemlig gennemføres ved at køre op og ned ad det samme stykke vej, hvorfor Swenson fortsat står som den officielle rekordholder.

 

Det har dog ikke forhindret os i at tage et kig på Buchmanns data fra den vilde træningstur, som bød på 162 kilometers non-stop op- og nedkørsel.

 

I nedenstående data er opkørslerne, modsat nedkørslerne, markeret i fed:
 

Tid (pause på toppen)  Akkumuleret tid Akkumuleret højdemeter
44.31 (1.15)*       0.45.46              909  
10.10       0.55.56     
41.53 (2.41)**       1.40.30             1924  
10.29       1.50.59     
40.38 (3.05)       2.34.42             2939  
9.44        2.44.26     
39.56 (1.20)       3.25.42             3954  
10.10       3.35.52     
39.57 (3.25)       4.19.14             4969  
9.41       4.28.55     
40.00 (4.30)       5.13.25             5984  
9.54       5.23.19     
39.48 (2.48)       6.05.55             6999  
9.58       6.15.52     
41.28 (6.47)       7.04.07             8014  
9.06***       7.13.13     
37.53****       7.51.06             8861  


* Opkørslen foregik fra den sydlige side af Heimelerberg (11,6 km á 7,8 %).

** Opkørslen foregik ligesom de resterende fra den nordlige side af Heimelerberg (9,4 km á 10,8 %).

*** Nedkørslen blev ikke gennemført helt til bunden af bjerget (8,4 km á -10,6 %).

**** Opkørslen blev begrænset til 7,7 km á 11,0 %.


Ifølge Buchmanns officielle Strava-data brugte tyskeren 7.53.44 fordelt på 7.29.25 køretid og 24.19 pausetid.

Vores beregninger indikerer en totaltid på 7.51.06 (7.25.15 køretid og 25.51 pausetid), men de små forskelle kan forklares i måleunøjagtigheder samt Buchmanns tidsforbrug ved de påkrævne U-vendinger samt bremse- og accelerationsfaser i forbindelse med stop.

Tyskerens Strava-tid er hele 25 minutter langsommere end den tid, som Bora-Hansgrohe i går meldte ud. Dette kan dog igen forklares med måleunøjagtigheder, hvorfor Buchmann ifølge holdets beregninger formentlig har kørt flere højdemeter pr. opstigning, end Strava beskriver.


I nedenstående har vi oplistet tyskerens powerdata for hver opkørsel:
 

Tid Gennemsnitspower****VAM (vertikale meter i timen)
44.31*      271 W 1225  
41.53**      303 W 1453  
40.38      312 W 1498  
39.56      314 W 1525  
39.57      313 W 1524  
40.00      312 W 1522  
39.48      312 W 1530  
41.28      297 W 1468  
37.53***      274 W 1272  


Opkørslen foregik fra den sydlige side af Heimelerberg (11,6 km á 7,8 %). 

** Opkørslen foregik ligesom de resterende fra den nordlige side af Heimelerberg (9,4 km á 10,8 %).

*** Opkørslen blev begrænet til 7,7 km á 11,0 %.

**** Bora-Hansgrohe benytter wattmåleren Shimano Dura-Ace FC-R9100-P.


Som det ses af ovenstående data havde Buchmann lagt en stort set perfekt pacing-strategi på 300-315 watt, som med den 27-åriges angivne vægt på 59 kilo på Procyclingstats.com er lig med en watt pr. kilo på 5,10-5,30. 

Hvis disse data er korrekte, holdt Buchmann altså gennemsnitligt over 5 watt pr. kilo i samlet seks timer og otte minutters klatring, kun afbrudt af nedkørslerne og pauserne af en varighed på 11-16 minutter undervejs.

Af øvrige data skal det nævnes, at Buchmann på de omkring 11 % stigning holdt en gennemsnitsfart på cirka 14 kilometer i timen for næsten hele turen, og at han på opkørslerne hyppigt skiftede kadence mellem 65-70 og 80-90 - op til flere gange i minuttet under udfordringens sidste to klatrerture.  

Kan det gøres hurtigere?
Kunne Buchmann så have gjort det endnu bedre?

Vurderet på tyskerens valg af stigning må svaret afgjort være ja. Den nordlige side af Heimelerberg indeholder nemlig hele otte hårnålesving, hvilke naturligvis har sænket Buchmanns gennemsnitsfart på nedkørslerne og dermed kostet ham en betydelig mængde tid.

Buchmann kørte med et gennemsnit på omkring 55 kilometer i timen på nedkørslerne, hvorimod Swenson, der valgte at foretage sit rekordforsøg på en 2,8 kilometer lang bakke uden sving, holdt mellem 75 og 80 kilometer i timen på vejen ned.

Hvor meget Buchmann kunne have skåret af sin tid ved at vælge et mere uteknisk stykke vej er naturligvis uvist, men én ting er sikkert. Med endnu to måneder til starten på WorldTour-sæsonen er Swensons officielle rekord i alvorlig fare.

Du kan se Buchmanns Strava-fil lige her.

DEL
INFO
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Tour de l'Abitibi - Coupe...(2.NCUP) 14/07-19/07

Grand Prix Cerami(1.1) 16/07

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-McLaren

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Pro Cycling

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

NTT Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team INEOS

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

NY RACERCYKEL? SØG, FILTRER, SAMMENLIGN OG FIND FORHANDLER