Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Wattene bag Verdensklassen - Fuglens sidste konkurrent
08. maj 2019 08:00 af Christian Frese Foto: A.S.O. / Gautier Demouveaux

Jakob Fuglsang blev sidste søndag den første dansker i 22 år til at vinde et monument, da Astana-rytteren vandt Liége-Bastogne-Liége. Danskerens sejr kom i hus efter et flot angreb på den berømte Cote de la Roche-aux-Faucons, hvor Davide Formolo som sidste mand måtte give fortabt overfor den suveræne dansker. Efterfølgende har italieneren så uploadet sine data til Strava, og dem har vi selvfølgelig taget et dybdegående kig på.

Davide Formolos Liége-Bastogne-Liége i tal (uddybning af hans powerdata følger herunder)

                                      Gennemsnit                                          Max

Speed

38.5km/h*

88.9km/h

Heart Rate

142bpm

193bpm

Cadence

78

133

Power

226W (3,64 W/kg**)

893W

Calories

4,328

Temperature

6℃

Elapsed Time

6:40:10

 

 

2019-udgaven af Liége-Bastogne-Liége blev en særdeles våd en af slagsen, og rytterne var pakket ind i regnjakker fra start. Varmen kom dog hurtigt ind i rytternes kroppe, da tempoet på de indledende stigende kilometer var højt.

 

Et udbrud kørte afsted efter få kilometer, men adskillige nye angreb drev derefter farten op, og Formolo måtte således træde 319 watt i de første ti minutter, som ledte op til toppen af løbets første bakke.

 

Herfra lod feltet dog langsomt udbruddet få mere og mere snor, og efter at have passeret løbets anden bakke med 235 watt sænkede Formolo og resten af feltet hastigheden betragteligt.

 

Over den næste halvanden times tid og 55 kilometer fik det otte-mands store udbrud lov til at køre mere end ti minutter væk, før Deceuninck - Quick-Step og senere Lotto Soudal og Team Sky øgede intensiteten i feltet.

 

I disse 55 kilometer kunne Bora-rytteren nøjes med 163 watt i gennemsnit, hvilket gav italieneren et gennemsnit på 181 watt for løbets første to timer, hvor rytterne i feltet nåede at tilbagelægge godt 72 kilometer.

 

Afstanden op til udbruddet var faldet til syv minutter, da rytterne tog fat på dagens første alvorlige udfordring, Cote de La Roche-en-Ardenne (2,8 km, 6,2 %), efter 75 kilometer. Det var dog endnu for tidligt at lave den helt store udskilning, og tempoet på stigningen krævede derfor ”blot” 330 watt i 6:32 af Formolo.


Feltets fart var imidlertid høj nok til at skære yderligere tid af udbruddets forspring, men denne tendens fortsatte ikke over de næste 35 kilometer (185 watt for Formolo i denne periode), hvor afstanden igen voksede til otte minutter efter nu 120 kilometer.

 

Belgierne øger farten i regnen

Desværre for udbruddet begyndte det sværere terræn herfra med adskillige stejle bakker kommende blot få kilometer efter hinanden. Det udnyttede Lotto Soudal og Quick-Step til for alvor at starte cykelløbet.

 

404 watt i 3:57 på Cote de Saint-Roch (1,0 km, 11,2 %) efter 121 kilometer indikerede, at løbet var gået ind i en ny fase. Team Sky tog nu også del i føringsarbejdet, og over de næste 35 kuperede kilometer blev udbrydernes forspring reduceret til under tre minutter (244 watt i 46 minutter for Formolo i denne periode).

 

Dette ledte frem til den vigtige Cote de Mont-le-Soie (3,6 km, 5,1%), som rytterne ramte efter 158 kilometer i sadlen. Indtil da havde Formolo kørt 4:10 timer med en gennemsnitsfart på 38,4 km/t, hvilket samlet set havde krævet 199 watt i gennemsnit.

 

På dette tidspunkt var mange ryttere allerede faldet fra eller helt udgået af det kolde og våde løb, men den 26-årige italiener sad fint med endnu, og 373 watt i 6:57 (heraf 400 watt i de sidste tre minutter af disse) var tilstrækkeligt til fortsat at følge det Quick-Step-ledte felt henover toppen af Cote de Mont-le-Soie.

 

Finalen var endelig gået i gang, og det belgiske storhold holdt presset på den næste stigning, Cote de Wanne (2,0 km, 8,3 %), hvor Formolo måtte træde 367 watt i 6:24 for at holde kontakten, mens morgenudbruddet blev indhentet.

 

Udskilningsløbet fortsatte over de næste bakker. Med 394 watt i 4:20 på den stejle Cote de Stockeu (1,0 km, 12,5%), 343 watt i 10:22 på Cote de la Haute-Levee (3,6 km, 5,6%) og 365 watt i 10:39 på løbets længste stigning, Col du Rosier (4,4 km, 5,9%), sad Formolo imidlertid stadig med favoritterne.

 

Fra Rosier ventede en længere nedkørsel frem mod næste udfordring, Col du Macquisard (2,5 km, 5 %), som skulle passeres med omkring 50 kilometer igen. I bunden af denne var status for Formolo 204 kilometer kørt med 212 watt i gennemsnit over 5:25 timer.

 

Ny frontgruppe dannes og passivitet på Redoute

På Haute-Levee var en stærk gruppe kørt væk med blandt andre Greg Van Avermaet og Vincenzo Nibali, og fra denne blev der senere dannet en ny ti-mands gruppe, som nu tog hul på Macquisard i front.

 

Formolo havde holdt sig i ro og gjorde det også på Macquisard (344 watt i 6:09), som udgjorde sidste bakke inden den klassiske og ofte afgørende Cote de La Redoute (2,0 km, 8,9%) med 39 kilometer til mål.

 

Feltet var trods en hård positionskamp hen mod bakken næsten 40 sekunder efter frontgruppen, hvorfra Tanel Kangert kørte solo på Redoute. I feltet var der derimod uventet passivitet med favoritterne lurende på hinanden. Formolo gemte sig fortsat i mængden, men hans 413 watt i 6:18 vidnede om et højt tempo på bakken. 

 

Feltet var dog endnu relativt stort, og det ændrede den næste ukategoriserede bakke (1,3 km, 5,2 %) ikke på (360 watt i 2:56 for Formolo). I front arbejdede Quick-Step og Bora-Hansgrohe for at hente Kangert, men det var Astana, der tog spidsen i bunden af dagens næstsidste stigning, Cote des Forges (1,3 km, 7,8%).

 

Bakken kom med 25 kilometer til mål, og her valgte Patrick Konrad og kort efter Tim Wellens og Daryl Impey at køre op til Kangert. En lettere modvind og Astanas høje tempo gjorde det dog svært at slå et afgørende hul på et tidspunkt, hvor Formolo måtte løfte poweren til 414 watt i 3:26 for bare at sidde på hjul i feltet.

 

Fra toppen af Forges ventede en svagt faldende men ret teknisk passage på godt 7,5 kilometer frem til løbets sidste og afgørende stigning, Cote de la Roche-aux-Faucons (1,3 km, 11%). Nedkørslen betød dog ikke, at Formolo fik mulighed for at spare det store på kræfterne, da de konstante accelerationer ud af svingene krævede mellem 600 og 800 watt.

 

Formolo vs. Fuglsang på Faucons

De fire førende ryttere tog hul på bakken med 15 sekunder til et felt, hvor Astana stadig bestemte farten. Det var dog i stedet EF´s Michael Woods, der åbnede for angrebene, da canadieren med et lille hul til de øvrige favoritter kørte op til den sidst overlevende udbryder, Wellens.

 

Woods´ angreb fandt sted godt 500 meter inde på bakken, hvor tempoet ellers som ventet var blevet skruet voldsomt i vejret. Det krævede nemlig hele 515 watt op til dette punkt for en velplaceret Formolo, der sammen med blandt andre Jakob Fuglsang, Julian Alaphilippe og Vincenzo Nibali langsomt lukkede hullet til canadieren.

 

Med 545 watt i de næste 36 sekunder fik Formolo og håndfuld af de øvrige favoritter kontakt til Woods, men roen nåede end ikke at indfinde sig, før Fuglsang som den næste angreb.

 

Danskeren kørte fra spids, og mens Nibali, Romain Bardet, Simon Yates og særligt Alaphilippe sejlede bagud, blæste Formolo forbi og op på hjul af Woods, der havde sat krogen i Fuglsang.

 

At følge Fuglsang var dog langt fra uden omkostninger: 605 watt (9,76 W/kg) i 31 sekunder på et stykke med en stigningsprocent på 15 for at være helt præcis. Trods de høje stigningsprocenter kørte de tre forreste her med ikke mindre end 18 km/t!

 

Fuglsang var dog langt fra færdig med at teste konkurrenterne, og selvom selv danskeren måtte sænke farten efter den voldsomme kraftudladning, tvang han Formolo til at holde 505 watt (8,15 W/kg) i klatrerturens sidste 1:04 for bare at sidde på hjul.

 

Fuglsang slider konkurrenterne op

Herefter ventede en kort nedkørsel på lidt over en kilometer (187 watt for Formolo), før det gik op ad en mindre ukategoriseret bakke (1,4 km, 6,3 %), som bød på løbets sidste højdemeter.

 

På denne holdt Fuglsang, Woods og Formolo sammen i de første 700 meter (395 watt for Formolo), før Fuglsang nok engang trykkede til. Denne gang måtte Woods slippe med det samme, mens Formolo med besvær hang på.

 

I 44 sekunder hamrede italieneren 580 watt (9,35 W/kg) ned igennem pedalerne, hvilket akkurat var nok til at forblive i danskernes slipstrøm, men da Formolos power derefter faldt til omkring 350 watt (5,65 W/kg), trak Fuglsang fra.

 

Formolos data afslører således, at Fuglsang ikke kørte væk, fordi han pludselig accelererede. Det var snarere danskerens dieselmotor, der gjorde forskellen. Fuglsang sled ganske enkelt konkurrenterne op ved at køre med en gentagende, konstant og vanvittig høj power, som ingen af rivalerne kunne holde lige så længe som danskeren.

 

Astana-rytterens styrke sættes yderligere i relief af det faktum, at Formolo, til trods for at fastholde sin power på 340 watt på de næste 4,5 let faldende kilometer, stadig tabte terræn.

 

15-20 sekunder havde Bora-rytteren mistet, før det for alvor gik ned mod mål i Liége. Her gjorde den tekniske og våde nedkørsel det svært at træde de store watt, men Strava-segmentet for nedkørslen afslører, at Formolo havde god fart på.

 

Italienerens tid på 3:45 på de fire kilometer var nemlig den tredjehurtigste (bag Tadej Pogacar og Nibali) af de 68 deltagende ryttere, som efterfølgende uploadede deres løbsfil til Strava.

 

Lige lidt hjalp det dog i jagten på Fuglsang, der i suveræn stil vandt den 105. udgave af Liége-Bastogne-Liége, mens Formolo efter 386 watt i de sidste 4:17 kunne trille over stregen som en flot toer, 27 sekunder efter danskeren.

 

Stats:

Nøglestigninger:

Cote de Saint-Roch:                     404 W (6,52 W/kg) i 3:57. 134 km fra mål.

Cote de Mont-le-Soie:                  373 W (6,02 W/kg) i 6:57. 97 km fra mål.

Cote de Sockeu:                           394 W (6,35 W/kg) i 4:20. 80 km fra mål.

Col du Rosier:                               365 W (5,88 W/kg) i 10:39. 64 km fra mål.

Cote de La Redoute:                    413 W (6,66 W/kg) i 6:18. 38 km fra mål.

Cote des Forges:                          414 W (6,68 W/kg) i 3:26. 25 km fra mål.

Cote de la Roche-aux-Faucons:   531 W (8,56 W/kg) i 3:38. 16 km fra mål.

Bakke efter Faucons:                    418 W (6,74 W/kg) i 3:27. 13 km fra mål.

 

Uddybning af Faucons-stigningen:

0-500 meter af Faucons uden angreb:                 515 W i 1:24.

500-700 meter hvor Woods øger farten:              545 W i 0:36.

700-850 meter for at følge Fuglsangs angreb:     605 W i 0:31.

850-1250 meter i hjulet på Fuglsang og Woods:  505 W i 1:04.

 

Uddybning af bakken efter Faucons:

0-700 meter med stilstand:                                   395 W i 1:29.

700-950 meter for at følge Fuglsangs angreb:     580 W i 0:44.

950-1400 meter hvor Fuglsang kører væk:          351 W i 1:10.

 

Hele løbet: 226 W i 6:40:10***. Første halvdel: 192 W. Sidste halvdel: 264 W. Sidste time var den mest intense med 300 W i gennemsnit.

 

* Ifølge Formolos data var løbet på i alt 255 kilometer og inkluderede 4257 højdemeter.

** Rytterens power-, hastighed- og pulsdata er hentet fra Strava.com og vægten fra Procyclingstats.com. I sidstnævnte står Formolo listet til at veje 62 kilo.

*** Formolos officielle sluttid var 6:38:04.  

Tidligere artikler i serien:
Van der Poels vanvittige Amstel-triumf
Sebastian Finis kraftpræstation​
De Gendts vilde soloridt
Mitchelton-Scotts mesterværk

Sidevindsdrama i Paris-Nice
Lutsenkos medrivende Omloop
Ackermann slår Kittel, og Sosa dyster med Lopez
Ryan Gibbons´ flotte fjerdeplads på hjemmebanen
Sutterlins udbrud, Van Poppels spurt og Chris Hamiltons klassementsjagt i Tour Down Under

DEL
INFO
Liège - Bastogne - Liège
Nyheder Profil Startliste Resultater
Lister
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Hammer Stavanger(2.1) 24/05-26/05

Tour de l'Ain(2.1) 24/05-26/05

Trophée Centre Morbihan(2.NCUP) 25/05-26/05

Grote Prijs Marcel Kint(1.1) 26/05

Winston Salem Cycling Cla...(1.1) 27/05

Tour of Norway(2.HC) 28/05-02/06

Circuit de Wallonie(1.1) 30/05

Szlakiem Walk Majora Hubala(2.1) 30/05-02/06

Tour du Pays de Vaud(2.NCUP) 30/05-02/06

Grand Prix de Plumelec-Mo...(1.1) 01/06

Orlen Nations Grand Prix(2.NCUP) 01/06-02/06

Boucles de l'Aulne - Châ...(1.1) 02/06

Rund um Köln(1.1) 02/06

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger