Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Mads Würtz Schmidt fik ikke forlænget sin kontrakt med ProTeamet Israel - Premier Tech, hvorfor han nu har søgt en anden vej i form af et graveleventyr på PAS Racing. Over for Feltet.dk forklarer danskeren, hvorfor han ikke længere skulle køre på Israel.
Annonce
Efter otte sæsoner som professionel på World- og ProTouren er den professionelle tilværelse på landevejen et overstået kapitel for Mads Würtz Schmidt.
Han fik nemlig ikke forlænget sin kontrakt med Israel - Premier Tech, som han har kørt for siden 2020, da holdet overtog resterne af WorldTour-holdet Katusha, som randrusianeren blev professionel på i 2017.
Würtz har dog fået styr på fremtiden, eftersom han skal jagte succes på grusvejene, da han har skrevet kontrakt med det danske gravelhold PAS Racing. Og dét ser han meget frem til. Skiftet og det kommende eventyr kan du her læse meget mere om.
Men hvordan kan det egentlig være, at den 30-årige ikke kunne fortsætte som professionel på landevejen? Det forklarer han til Feltet.dk.
”Det har også været det helt store spørgsmål, jeg har stillet mig selv de sidste par måneder. Det er svært at sige hvorfor. Der har åbenbart ikke været plads til mig. Jeg føler, jeg havde gjort nok,” lyder det fra den kommende gravel-rytter.
”Den har været hård at sluge, men sådan er det. Der er ikke noget at gøre ved det.”
En af Würtz' største triumfer indtraf i 2021, da han vandt en etape i Tirreno-Adriatico. Foto: Sirotti.
2024 har nemlig været en ganske habil sæson i Würtz’ egne øjne, og det bakker eksempelvis en tredjeplads i det franske endagsløb Boucles de l’Aulne, en anden i Fyen Rundt og et udbrudsforsøg, der næsten holdt til mål i Grand Prix de Wallonie op om.
Også i WorldTour-klassikeren Bretagne Classic kørte den tidligere danmarksmester en flot finale.
Derfor havde han også gode forhåbninger for at lande en ny kontrakt med enten Israel eller et andet hold.
”Og jeg havde egentlig aftalt med holdet, at nu skulle jeg bare stole på dem, og så ville jeg mere eller mindre gøre, som der blev sagt. Og det gjorde jeg. Jeg har kørt løbene i den rolle, jeg nu har fået på holdet. De fleste løb har jeg kørt som hjælperytter. Det er ikke ret tit, at jeg har fået min egen chance. De gange, jeg har fået den, har jeg været tæt på at vinde to gange,” fortæller han og uddyber:
”Jeg har fået super meget ros, hver eneste gang jeg har kørt cykelløb med dem, medmindre jeg har været syg eller skadet. Så jeg har egentlig været meget pligtopfyldende og bare gjort, som jeg fik besked på og været professionel. Ligegyldig hvordan løsprogrammet udformede sig, så har jeg været motiveret for at arbejde hårdt og gøre mit arbejde for mine holdkammerater.”
Da det stod klart for rytteren fra Randers, at hans arbejdsgiver i 2025 ikke ville blive Israel - Premier Tech, måtte han med hjælp fra sine agenter søge andre steder hen.
Efter at han vandt DM i 2021, har Würtz haft æren af at køre i Dannebrog. Foto: Israel - Premier Tech.
For det var allerede i starten af Tour de France, at der begyndte at tegne sig et billede af, at han måtte søge et andet sted hen.
”De fik ikke direkte at vide, at der ikke ville blive plads til mig, men mine agenter kunne godt læse lidt mellem linjerne, at det var nok der, det bar henad. De har gjort deres arbejde, og så har jeg gjort mit. Jeg har trænet som en sindssyg i juli for at blive klar til efterårssæsonen,” forklarer han.
Dermed ville det ikke være utænkeligt, at den 30-åriges professionelle eventyr på landevejen har nået sin ende. Og det ville han slet ikke være ked af
Målet med det nye gravel-eventyr er nemlig ikke at vende tilbage til at køre på Pro- eller WorldTouren, forsikrer Würtz.
”Jeg står et godt sted nu og er glad for den mulighed, jeg har. Så jeg vil ikke sige, at jeg fortryder noget. Jeg kan alligevel ikke gøre noget ved det,” slår han fast.
Würtz’ første gravel-løb i den kommende sæson bliver i Girona i februar.
Den danske World Cup i Blåvand er også på programmet, ligesom de ikoniske løb Unbound Gravel og The Traka er det.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Bahrain Victorious |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Red Bull - BORA - hansgrohe |
Soudal - Quick Step |
Team Jayco AlUla |
Team Picnic PostNL |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
XDS Astana Team |
Annonce
Würtz undgik ”hjerteknusende” skæbne, da døren åbnede for nyt eventyr
Würtz sadler om: Jeg glæder mig rigtig meget til det
Israel tager afsked med Würtz
Fuglsangs chef tager afsked
Israel forlænger med tysker