Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Tavler er små, beskrivende og samtidig reduceret til de væsentlige pædagogiske kunstværker, der giver overblik over timens lærestof. Det understøtter læringsprocessen gennem visualisering og opfylder ofte funktionen med at sikre de resultater, der er udarbejdet i klasseværelset.
Annonce
Den tiltalende, klare visualisering af indholdet og en reduktion til de vigtigste punkter gør en god tavle. På den måde vises impulser til start af timen, komplekst indhold eller arbejdstrin på en let forståelig måde. Hvis tavlebilledet indeholder vigtige resultater og læringsmål, kan eleverne overføre det til deres egne opgavebøger. En vellykket Kridttavle gør det muligt for dine elever hurtigt og klart at forstå, hvad de har lært i klassen på et senere tidspunkt.
Men selv med de bedste panelmalerier varer det komme og gå normalt kun 45 minutter (i hvert fald i tilfælde af "analoge" paneler). Efter klokken ringer, får svampen som regel fat og giver plads til noget nyt.
Hvilke funktioner opfylder panelmalerier?
- Induktionstabelbillede: Spørgsmål, citater eller billeder giver en impuls til at starte lektionen
- Resultattabelbillede: de opnåede resultater er skitseret kortfattet og forståeligt
- Arbejdsarkbillede: indeholder f.eks. samlinger af ideer, noter, nøgleord eller skitser
- Systematiseringstabel: komplekse sammenhænge og fakta organiseres og visualiseres
- I nogle tilfælde kan et panelmaleri passe til mere end én af de her nævnte kategorier.
Læsevaner:
Vi er vant til at læse fra venstre mod højre og top til bund. Ved panelmalerier kan det selvfølgelig også give mening i nogle tilfælde at udvikle sig fra centrum. Som med en forbrydelse, der skal opklares, er det en mulighed at starte fra slutningen til begyndelsen.
Sideshow:
Hvis du bruger den centrale tavleflade til tavlebilledet, kan du bruge sidefladerne til noter.
Symmetri:
Vores øje har en forkærlighed for symmetrier. Symmetriske panelmalerier fremstår mere afbalancerede.
Mindre er mere:
Sørg for, at brættet ikke bliver for fyldt, ellers bliver det forvirrende og overvældende. Hvis du foretrækker at planlægge generøst, vil du ikke blive fristet til at holde dit forfatterskab mindre og mindre.
eller farver:
Farvet kridt kan understrege vigtige punkter, for meget af det gør det modsatte. Brug farvernes symbolske effekt til dig selv (rød: opmærksomhed, fare!; grøn: tilladt, positiv).
Materialer:
Et tavlemaleri behøver ikke være lavet af kridt alene. Hvor det giver mening, kan du bruge magneter eller selvklæbende strimler til at fastgøre andre materialer såsom billeder, plakater med arbejdsresultater eller moderationsmateriale (pile, talebobler, prikker...).
Tegninger, diagrammer:
De kan understøtte effekten af panelmaleriet. Men sørg for, at det ikke bliver for kompliceret at kopiere.
Symboler, tegn:
Pile, lyn, tale- og tankebobler erstatter længere formuleringer og kan gøre tavlebilledet klarere.
Læringsfremmende:
En struktureret, klar tavle giver eleverne mulighed for bedre at forstå læringsindholdet. Når du går over til opgavebogen, skal du gentage det, du lige har hørt. Dette alene ville være opnåeligt med andre medier, men ved at lade eleverne deltage i skabelsen af en dynamisk eller interaktiv tavle, internaliserer de, hvordan resultaterne nås frem og kan nemmere gengive dem.
Fleksibel:
I modsætning til forberedte slides eller oplæg kan en tavle spontant tilpasses undervisningssituationen.
Motiverende:
Du kan også inkludere dine elevers bidrag og føje dem til tavlen. At læse deres egne ord på tavlen motiverer eleverne til at deltage.
Appellerer:
Forklaringerne, de tydeligt skrevne passager, tegninger og symboler og overførslen til opgavebogen appellerer til forskellige sanser, hvilket gør det nemmere for eleverne at huske indholdet. Du kan få mere at vide om multisanselæring i artiklen "Læring med alle dine sanser".
Ukompliceret:
Indsatsen for at skabe et panelmaleri er ret lav. Teknologi og større forberedelser er ikke nødvendige.
Afbryder:
Under følgebrevet afbrydes lektionens flow kort igen og igen. Især i klassediskussioner og diskussioner skal man vende eleverne ryggen for at notere pointer.
Distraherende:
Eleverne bliver derefter distraheret fra lektionen, mens de kopierer.
Lærer-centreret:
Arbejder du med tavlen, er timerne som regel meget relateret til læreren. Som udgangspunkt har man planlagt billedet på forhånd og eleverne har - udover det interaktive tavlebillede - kun mulighed for at involvere sig i kontrollerede kanaler.
Kortvarig:
Efter lektionen får svampen tavlemaleriet til at forsvinde.
Annonce
Annonce
La Route Adélie de VItré(1.1) 29/03
Volta Limburg Classic(1.1) 30/03
La Route Adélie de VItré(1.1) 29/03
Volta Limburg Classic(1.1) 30/03
Ronde van Vlaanderen(1.WWT) 31/03
Ronde van Vlaanderen(1.UWT) 31/03
Itzulia Basque Country(2.UWT) 01/04-06/04
Tour of Thailand(2.1) 01/04-06/04
Région Pays de la Loire ...(2.1) 02/04-05/04
Paris-Roubaix Femmes(1.WWT) 06/04
Paris-Roubaix(1.UWT) 07/04
Giro della Città Metropo...(1.1) 07/04
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce