Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Drømmer du om at blive bedre til at cykle? Så er der sandsynligvis mange ting, som du kan arbejde med for at forbedre dine evner i sadlen. Her i artiklen kommer vi med en håndfuld udvalgte tips og idéer som kan hjælpe dig på rette vej.
Annonce
Det er ikke nødvendigvis sikkert, at alle vores forslag er lige relevante for dig. Vi håber dog, at du alligevel kan finde noget i nedenstående afsnit, som du kan arbejde med for at blive bedre til cykling. Det er værd at bemærke at disse tips primært er målrettet landevejscykling, men enkelte kan også have relevans til dig, der foretrækker mountainbike.
Der er desværre rigtig mange, der glemmer, hvor vigtigt det er, at man giver kroppen den nødvendige hviletid. Når man træner, sker der nemlig det, at man bryder musklerne ned, hvorefter de genopbygges stærkere end de var før.
Hvis ikke man giver kroppen tilstrækkelig hviletid, har den ikke energi eller tid nok til at genopbygge musklerne. Udover, at det naturligvis ikke er optimalt, fordi træningen ofte vil have mindre effekt, så kan det også øge risikoen for skader og lignende.
Sørg derfor at sprede dine cykelture ud og slap så meget af indimellem som det nu engang er muligt. Det kan du gøre på mange måder. En af de mest populære afslapningsmåder blandt mange danskere er at spille på udenlandske casinoer. Heldigvis er der rig mulighed for at få udenlandske casino free spins uden indbetaling, man skal bare være opmærksom på, at det naturligvis så er casino uden ROFUS - og ROFUS gambling er ikke anbefalelsesværdigt. Du kan også med fordel være grundig i din udstrækning både før og efter træningen. Det sikrer bedre restituering og reducerer sandsynligheden for muskelkramper.
Danmark er desværre ikke et land med store højdeforskelle, hvilket kan gøre det lidt svært at træne bjergkørsel. Men til gengæld har vi nogle rimelig stejle bakker rundt omkring, og det er næsten lige så godt til den her anbefaling om, hvordan du bliver bedre til klatreetaperne.
Anbefalingen er nemlig, at du træner dine evner til at cykle op ad bakke, ved at give den mere gas end du plejer. Helt konkret bør du blive siddende i sadlen og cykle i et højere gear end du ellers ville, når du skal op ad bakkerne på din cykeltur.
Det kan være umådeligt hårdt, som du nok kan forestille dig, men det er den helt rigtige måde at træne stigninger på. Endnu engang er hviletiden vigtig, hvilket betyder, at du bør give dig selv rigelig med tid efter bakken til at køre stille og roligt i et lavt gear.
Når man ser Tour de France og alverdens andre cykelløb med vilde nedstigninger, kan man næsten ikke undgå at få helt ondt i maven af, hvor hurtigt det går. Men i langt de fleste tilfælde går det jo godt, og det er naturligvis fordi cyklisterne gang på gang har trænet det at køre hurtigt ned ad bakke.
Det næste skridt for mange danske cyklister er også at lære lige netop dette. Måden at træne det på er ved at køre på en flad vej med sving. Her bør du forsøge at læne dig rundt i hjørnerne og få en forståelse af, hvor langt du kan læne dig til siderne uden at miste balancen. Byder muligheden sig, er det en god idé at lære at bruge hele vejen; det vil sige, tag indersiden af svinget og kom ud på ydersiden af vejen på den anden side. På den måde kan du stage svinget hurtigt uden at skulle dreje for meget.
Når du har lært alt dette, kan du så småt begynde at træne det ned ad bakke.
Som professionel cykelrytter cykler man sjældent alene. Det foregår tit i et felt af andre, og det er ikke nødvendigvis så nemt, som det kan lyde. Vi anbefaler derfor, at du også bruger noget tid på at træne cykling i et felt, herunder at du lærer, hvordan man lægger sig på hjul af andre.
Mange føler, at de skal helt op og ligge bag cyklen foran, så dækkene nærmest rører hinanden. Det er den mentalitet der fører til store styrt, og man bør derfor aldrig ligge tættere på hjul end, at man er sikker på at kunne bremse, hvis den forankørende gør det. Jo bedre cyklisterne i feltet er til at kommunikere, jo tættere kan man cykle - og det er værd at træne.
Annonce
Annonce
EM - Dame Junior(CCW) 15/09
EM - Kvinder(CCW) 14/09
GP Cycliste de Montréal(1.UWT) 15/09
GP d'Isbergues(1.1) 15/09
Memorial Marco Pantani(1.1) 14/09
Trofeo Matteotti(1.1) 15/09
Tour of Istanbul(2.1) 12/09-15/09
EM - Herre Junior(CC) 14/09
EM - Herrer(CC) 15/09
EM - Dame Junior(CCW) 15/09
GP Cycliste de Montréal(1.UWT) 15/09
GP d'Isbergues(1.1) 15/09
Trofeo Matteotti(1.1) 15/09
EM - Herrer(CC) 15/09
Adriatica Ionica Race(2.1) 18/09-22/09
Kampioenschap van Vlaanderen(1.1) 20/09
VM - Herrer (Enkeltstart)(CM) 22/09
VM - Kvinder (Enkeltstart)(CMW) 22/09
Gooikse Pijl(1.1) 22/09
Paris-Chauny(1.1) 22/09
VM - Herre Junior (Enkelt...(CM) 23/09
VM - U23 Herrer (Enkeltst...(CM) 23/09
VM - Dame Junior (Enkelts...(CMW) 24/09
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Red Bull - BORA - hansgrohe |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce