Naldal Naldal Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hvis du minimum køber dækkene 1 år før du skal
> bruge dem, lægger dem et mørkt og tørt sted, så
> opnår de bedre resistens over for små sten..... Et
> råd fra bl.a. Lance´s mekaniker, de (ringe) dæk
> som US-postal/Discovery Channel bruger ligger på
> lager i endnu flere år.
Gelm alt om dette råd fra Discovery's mekaniker medmindre du kører med naturgummi dæk fra Dugast. Man skal ikke tro på alt hvad man ser i fjernsynet og hvad Discovery's mekaniker ikke fortalte er at Discovery i virkeligheden kører på dæk fra Dugast som Dugast lagrer i 6 år, på trods af at Discoverys dæksponsor er Hutchinson og der står Hutchinson på siden af dækkene.
Det eneste disse dæk har at gøre med Hutchinson er "klistermærket" på siden af dækkene.
Med alle andre dækmærker, som alle er lavet af moderne silica compound, hjælper et absolut intet at lagre dækkene. Moderne silica compund dæk bør derimod først købes når de skal bruges.
Jeg gentager lige mit indlæg fra tidligere: http://www.feltet.dk/forum/read.php?4,21346,21349#msg-21349
Citat:
Det virker kun ved gammeldags dæk lavet af naturgummi, de eneste der er tilbage af den slags er Dugast dæk. Discovery kører på Dugast dæk selvom der står Hutchinson på dækkene. Det er Dugast selv der opbevarer dækkene i 6 år før Discovery får dem. Dækkene bliver blødere og mere punkteringsresistante når de lagres, men det gælder ikke for moderne compound dæk.
Rent faktisk laver Hutchinson slet ikke lukkede ringe selv. Lidt komisk at de tog æren for at Discovery stort set aldrig punkterer, når Discovery slet ikke kører på deres dæk.
Stort set all prof hold kører med Vittoria, Veloflex eller Dugast uanset hvad der står på dækkene.
Prøv at læse denne interesante artikel: http://www.velonews.com/tour2005/tech/articles/8566.0.html
Dugast er et Belgisk enmandsfirma og alle dækkene er derfor håndlavet af Dugast selv: http://www.a-dugast.com
Mario Jr. har lavet et lignende indlæg: http://www.feltet.dk/forum/read.php?4,6757,6843#msg-6843
Citat:
Armstrong kører på Dugast ringe (som er håndlavet af en gammel belgier og sindssvagt dyre), som er forklædt som hutchinson ringe. Det er nogle meget letløbende ringe som har en meget smidig karkasse, men gummicompounden bliver først rigtig smidig (og IKKE hård!) efter lang tids lagring i et mørkt rum. Hvis de får lov til det, er der ikke nogen ringe der ruller bedre. Med den opnåede smidighed bliver ringen desuden mere punkteringsresistent og står bedre fast.
Til Paris-Roubaix kører alle de hold, der kan få lov til det, på vellagrede Dugast ringe, ligesom Cross eliten ikke vil køre på andet.
I gamle dage gjorde man det altid med sine ringe, men nyere dæk fra de store firmaer har en højt udviklet compound med bla. silica, som ikke bliver mere smidig med alderen.