AHE Jeg tror ikke dit spørgsmål er så nemt at besvare, hvis du f.eks fjerner 5 kg af din kropsvægt fra knæet og nedefter, så vil det have stor betydning, da den del af benet er "dødvægt", der skal bevæges op og ned for hvert tråd.
Hvis man derimod fjerner vægten ligeligt fordelt over hele kroppen og tilsvarende fjerner den ligeligt fordelt på cyklen, så siger fysikkens love jo, at effekten må være den samme, da reduktionen i den kraft, der skal bruges til at flytte den samlede masse må være den samme.
Nu er du selv lidt inde på, at hjulene har stor betydning og det er helt rigtigt, at den roterende vægt har større betydning end eksempelvis vægten på rammen. Jeg ved ikke om det præcis er 4 gange, men at det har stor betydning kan især illustreres ved et simpelt (og ikke synderligt videnskabeligt) eksperiment. Hvis jeg monterer mine letteste FRM hjul på raceren og sætter den i højeste gear, så kan jeg relativt let træde den igang, mens det bliver betragteligt sværre, hvis jeg sætter mine gamle og 600-700 gram tungere hjul på. Hvis jeg gentager eksperimentet med FRM hjulene, men nu fylder en stor cykelflaske næsten helt op og sætter på cyklen, så er det stadig forholdsvis let at træde den igang.
Med andre ord, så tror jeg, at det meget vigtig at have gode hjul, men må jo aldrig glemme, at en cykel ikke kan køre af sig selv og derfor er det allervigtiste nok en veltrimmet rugbrødsmotor!!