bj
Jeg tror nu transponderne er præcise nok, man vil bare undgå en alt for farlig positionskamp på alle etaper. Og så har man aldrig målt på den måde i landevejsløb. Valverde ville vel kunne have vundet en GT eller to mere på den måde.
@reippuert jeg kan godt se hvad de gerne vil med bonussekunder, jeg er bare uenig. Hvis du slår en anden i en spurt vinder du 4 sek selvom du måske var 0,1 sek. foran - så brug transponder (de kører alligevel rundt med den) og tilskriv 0,1 sek. - jeg kan ikke umiddelbart erindre at nogen har vundet en GT alene på bonussekunder (ugelange etapeløb er en anden størrelse), men det ændrer ikke rigtigt min holdning til bonussekunderne. Alt efter hvem der fører, vil der nok være nogle anerledes taktiske dispositioner og de kunne reelt godt være afgørende. Mit argument er primært, at man jo ikke kan trække noget fra den samlede køretid i klassementet på hver 1/21 af det samlede løb, når det samlede løb handler om at køre en given distance hurtigst. Man har ikke kørt hurtigere, bare fordi man kom 2/100 før en anden på 1/21 af ruten, hvis den anden generelt ellers har kørt 3 sek hurtigere i hele løbet. Skulle det endelig være, så skulle det tildeles i fht køretid og etapernes længde - dvs gns. hastighed, så etaperne forholdsmæssigt passer til hinanden. Det ville først kunne udregnes efter løbet er færdigt. Men, som sagt, jeg synes generelt bonussekunder er noget fis og ingen steder hører hjemme. I touren er der jo teoretisk 210 sekunder til en der vinder alle etaperne, men vinder man alle etaperne, vinder man naturlig også samlet. Hvis man vinder 20 etaper og den samme bliver nr. 2 i samme tid (eller 0,2 sek efter), er man 1:20 foran. Hvis personen så taber den sidste etape med 1:15 til ham der er blevet nr. 2, vinder han stadig løbet med 1 sek, alene fordi han er kommet først, selvom han reelt er den eneste af de to der er blevet sat? - det er en lidt teoretisk diskussion, men som sagt, har det aktuelle klassement på dagen betydning for den taktik der bliver kørt