brasch
Det kommer ret meget an på hvor tung touring både hvad angår volumen og vægt. Sutra'en er jo fin men hvis ikke de sælger den som stel kan du jo kigge på Surly.
Midnight Special er IKKE en touring cykel grundet den korte længde, lave stack og de relative tyndvæggede buttede rør (geometrien er 100% race bare med plads til meget brede dæk og masser af monteringspunkter til racks). Den kan gå til letvægts touring og jeg satser på at den er pivsjov uden oppakning på såvel slicks som knopdæk trods vægten. Især stål gaflen er tung som et ondt år - men den eneste carbon gaffel der kan klare en smule vægt er Cinq's som koster der samme som en Surly ramme og så er den stadig begrænset til 6kg pr side inkl tasker og rack hvilket vil sige max 4.5kg.
Surly har et par glimrende touring rammer der kan købes alene - den just opdaterede Disc Trucker er i stil med Sutra ST, Salsa Marakesh, Trek 520, Koga Worldtraveler dvs du kan køre jorden rundt på den. Surly Straggler er i den sjove ende og lidt mere egnet end en Midnight Special. Alle Surly'er er mindst specificeret til 135kg rytter og 40kg bagage - men det vil jeg tro at alle stål touring cykler også er.
Jeg ville kigge et et godt tilbud på en brugt eller ny Surly ramme (Eller en Jones hvis du har planer om tung & offroad touring). I den sjovere end kunne en Niner RLT kunne også være et bud - den har mounts for anything cage på gaflen og kan bære 3kg pr side + rackmounts bag.
Jeg antager at du ikke vil rode med V-bremser idet du taler om DI2 hvilket gør markedet for brugte rammer ret snævert. Er du helt sikker på at Shimano har en DI2 der virker med tripple?
Hotel/vandrehjem eller telt/shelter ?
Jeg har rejst 'meget letvægt' og boet på hotel i de sidste +10 år og har klaret mig på alm racer & eller CX og 6-8kg bagage ex vand, mad og vægt af taskerne. Først med en Carradice SQR 16 liter+ en Super-C styrtaske i de seneste år med 12+8 liter i vådsække og tilhørende hylstere fra Restrap på styr og sadelpind samt en ramme taske til værktøj og reservedele og hvad jeg skal bruge i løbet af dagen. Dvs over tid lidt mere volumen, men også mindre og bedre fordelt vægt.
Det mest bøvlede er den tid man skal bruge hver morgen på at få det hele organiseret og pakket kompakt.
I år bliver det med telt & sovepose. dvs jeg regner med at have tøj (mere da jeg bliver i nord), primus til morgenkaffen, ipad, fodtøj, mm i et sæt små Ortlieb gravel-pack panniers (25 liter) på forgaflen - hvis jeg skal bo i telt skal det hele være nemmere at pakke sammen hver morgen.
Telt har jeg ikke købt endnu da jeg lige skal afgøre om jeg vil bruge for mange penge på et Nordisk Telemark på under ét kg eller om jeg er fornuftig og nøjes med meget billigere telt på 2kg - Det skal dog være noget jeg kan have i styr hylsteret dvs paklængde på max 41cm. Soveposen ryger i sadelpinds hylsteret evt sammen med liggeunderlag.
Tanken er at hvis jeg tager på hotel et par nætter skal 'campingvognen' være adskilt så jeg kun behøver at tage de to Panniers af og kan lade telt, sovepose osv forblive pakket på cyklen - antager også at det i camping situationer bliver lidt nemmere at isolere græs og grus. inkl 'campingvogn', racks og tasker regner jeg jeg med max 15kg ud over cyklen.
Det er dog stadig tale om touring i den lettere ende men et step op fra kreditkort touring.