Cort igen med fremme i Kina
24. oktober 2017 10:40 af Benjamin LillelundFoto: Sirotti

På sidste etape af Tour of Guangxi kørte Magnus Cort en top fem-placering hjem, da Fernando Gaviria tog endnu en sejr. Tim Wellens vandt løbet samlet.

I dag skulle den afgørende etape i Tour of Guangxi afvikles, og det stod hele dagen skrevet i stjernerne, at det skulle ende i en massespurt.

Her var Fernando Gaviria (Quick-Step) igen tilbage i vinderens rolle, mens Magnus Cort (Orica-Scott) blev nummer fem.

 

Etapereferat:
Som sædvanlig kom der fra etapens start et udbrud. Det bestod denne gang af Daniel Oss (BMC), Wang Meiyin (Bahrain-Merida) og Jon Irisarri (Caja Rural). De kom hurtigt op at få et stabilt forspring på omtrent fire minutter.

 

Midtvejs i løbet forsøgte Andriy Grivko (Astana) at angribe, men han blev hurtigt hentet af feltet, der også langsomt kom tættere på trioen i front.

 

Således var udbruddet hentet med få kilometer til mål, og derfor ventede nu bare den afsluttende spurt. I optakten til spurten var der mindre styrt i feltet.

 

Ganske som ventet viste Fernando Gaviria sig som feltet hurtigste, og han tog sin fjerde etapesejr i løbet. Nummer to blev Niccolo Bonifazio (Bahrain-Merida), mens Dylan Groenewegen (LottoNL-Jumbo) tog det nederste podietrin.

 

Magnus Cort viste endnu en gang gode takter, da han blev nummer fem.

 

Tim Wellens (Lotto Soudal) vandt klassementet foran Bauke Mollema (Trek-Segafredo) og Nicolas Roche (BMC).

EKSKLUSIVT

coloQuick skriver under med Roubaix-podieplads
24. oktober 2017 09:00 af Benjamin LillelundFoto: Feltet.dk

Et af Danmarks største talenter, Mathias Larsen, skal næste år tørne ud for coloQuick-CULT. 

I dag kunne coloQuick-CULT offentliggøre Johan Price-Pejtersen som ny rytter på holdet til næste år, og samtidig kan de også annoncere tilgangen af Mathias Larsen, der i år har markeret sig på den internationale topscene ved at blive nummer tre i juniorudgaven af Paris-Roubaix.

 

I 2018 kommer Larsen til at køre sit første år som U23-rytter, og det har betydet, at han skulle finde et kontinentalhold at køre. Her stod det relativt hurtigt klart, at coloQuick-CULT ville løbe med stortalentets underskrift.

 

”Det var faktisk ikke så svært at vælge holdet. Flere af mine gode kammerater skal køre der, og det har været vigtigt for mig, at man også har det godt socialt. Det ved jeg, at jeg får på coloQuick, så det er det rigtige valg, er jeg overbevist om,” siger Mathias Larsen til Feltet.dk.

 

Netop fordi det bliver Mathias Larsens første sæson, går han ind til året med relativt åbent sind.

 

”Jeg er der for at lære, og jeg skal finde ud af, hvordan det er at være i den verden, jeg forhåbentlig kommer til at leve af på et tidspunkt.”

 

”Jeg håber selvfølgelig at kunne køre nogle resultater hjem, og en sejr kan selvfølgelig aldrig skade. Jeg har ikke de store forventninger, for det bliver et svært år, men jeg håber naturligvis, at det bliver en god sæson,” forklarer han.

 

Særlig har Mathias Larsen umiddelbart fokus rettet mod nogle af de største højdepunkter på dansk grund.

 

”Hen mod de danske mesterskaber skal jeg selvfølgelig være i skarp form, og jeg kunne også godt tænke mig at få muligheden for at køre PostNord Danmark Rundt. Men det kommer jo an på, hvordan sæsonen udvikler sig undervejs.”

 

Peter Sagan er forbilledet
Mathias Larsen har sin styrke i forårsklassikerne, og det er netop i denne type løb, at han fremover håber på at gøre sig i. Således har han en drøm om en dag at triumfere i verdens måske største endagsløb.

 

”Jeg håber på, at jeg kan udvikle mig til at blive en klassikerrytter. Jeg synes, Paris-Roubaix er det fedeste løb i sæsonen. Der er ikke den store tvivl om, at jeg vil gå den vej. Det helt store mål er at stå med en brosten i fremtiden,” forklarer Larsen.

 

Selvom mange juniorryttere er usikre på, hvilket terræn deres forcer ligger i, er den 18-årige rytter ikke i tvivl om, at han gerne vil spejle sig i Peter Sagan.

 

”Jeg synes, det er svært at sammenligne sig selv med en rytter, men jeg synes, Peter Sagan er den fedeste rytter i feltet. Det, han kan, er unikt. Jeg vil håbe på, at jeg kunne blive lidt i samme retning som ham. Det kræver hårdt arbejde.”

 

”Hvis stigningerne ikke er for lange, har jeg det fint på dem, og jeg kan også køre en god spurt i en mindre gruppe. Jeg er rigtig god til at placere mig i et felt, og det har givet mig meget,” forklarer Mathias Larsen.

 

Følg Feltet.dk i de kommende dage for at se de øvrige nye ryttere på coloQuick-CULT til år 2018. 

EKSKLUSIVT

coloQuick henter VM-rytter til holdet
24. oktober 2017 09:00 af Benjamin LillelundFoto: Sirotti

Johan Price-Pejtersen tager sit første seniorår på coloQuick-CULT. Det afslører han i et interview med Feltet.dk.

Til junior-VM blev Johan Price-Pejtersen nummer 14 trods en defekt undervejs, som meget vel kunne have kostet ham en medalje. Generelt har Price-Pejtersen i sine to år som junior vist stort talent, og det gør, at han nu har tegnet kontrakt med coloQuick-CULT.

 

Den 18-årige rytter skifter sammen med Mathias Larsen og Julius Johansen til holdet, og det var en væsentlig årsag til, at Price-Pejtersen valgte coloQuick-CULT.

 

”Det var vigtigt for mig at komme et sted hen, hvor jeg følte mig tryg. Både Mathias og Julius følger med mig, og det er jeg rigtig glad for. Vi kan støtte hinanden og sørge for, at det bliver et godt år. Jeg har hørt, at det er et rigtig godt hold, så jeg glæder mig til at komme i gang,” siger Johan Price-Pejtersen i et interview med Feltet.dk.

 

”Vi får et stærkt U23-hold, og der er også en masse rutinerede kræfter, som jeg kan læne mig opad. Det bliver rigtig fedt at være ung på holdet.”

 

Det unge stortalent er spændt på, hvad den første sæson som U23-rytter kommer til at byde på. Derfor vil han heller ikke fremlægge konkrete målsætninger for næste år, da han i stedet kommer til at fokusere på kvalitative udviklingsområder.

 

”Det er svært for mig at forvente, at jeg skal køre med direkte på den store scene. Jeg tror dog heller ikke, at jeg er en af de første, der bliver sat. Det er svært for alle at blive U23-rytter, så det handler bare om at blive bedre for mit vedkommende,” forklarer han.

 

Skulle have været på andet hold
For en måned siden måtte et andet dansk kontinentalhold, nemlig Team Giant-Castelli, udmelde, at man var nødt til at lukke holdet efter denne sæson på grund af manglende økonomi.

 

Julius Johansen har forklaret, at han skulle have kørt for holdet, hvis det var fortsat, og samme situation stod Johan Price-Pejtersen og Mathias Larsen faktisk i. Price-Pejtersen mener dog, at han har fundet et mindst lige så stærkt hold i coloQuick-CULT.

 

”Som udgangspunkt var det faktisk Giant, der lå i kortene for os alle sammen umiddelbart. Men de lukkede jo, og så skulle vi finde noget nyt. Det er dejligt, at vi kan fortsætte sammen på coloQuick nu.”

 

”Jeg havde ikke nogen plan for, hvilket hold jeg skulle køre for i stedet for Giant. Jeg prøvede at komme i kontakt med nogle hold, og der stod det klart, at coloQuick var klart det mest fordelagtige valg for mig,” afslutter Price-Pejtersen.

 

Du kan følge Feltet.dk i den kommende uge, hvor vi vil løfte sløret for de øvrige nye ryttere på coloQuick-CULT til næste år.

Frederik Veuchelen stopper karrieren
23. oktober 2017 21:20 af Andy PedersenFoto: A.S.O.

Den erfarne belgiske cykelrytter, Frederik Veuchelen, har annonceret, at hans karriere i det professionelle cykelfelt stoppede for seks dage siden, da han kørte Sluitingsprijs Putte-Kapellen i hjemlandet Belgien. Dermed er feltet blevet en stærk hjælper mindre.

Den 39-årige belgier, som er født i Bierbeek i nærheden af byen Leuven, slutter dermed sin karriere for sit mandskab Wanty Groupe-Gobert. Karrieren startede tilbage i 2004 for det belgiske mandskab, Vlaanderen - T-interim, som i dag er kendt som Sport Vlaanderen.

 

Senere bragte karrieren ham forbi Chocolade Jacques, Vacansoleil og Wanty-Groupe Gobert. Han vandt Dwars Door Vlaanderen i 2006, mens flere meget inkarnerede cykelfans vil huske ham for kampen om bjergtrøjen i Løbet mod Solen, Paris-Nice, i 2013.

 

Ellers rakte talentet ikke til de store kaptajnroller. Veuchelen er derimod blevet kendt som en habil hjælperytter på både bakkerne og på de mere brostensbelagte veje. Han lufter, at hans fremtid ligger indenfor cykelsporten på en eller anden måde, men hvordan er endnu ikke afsløret.

 

”Jeg vil gerne sige tak til sportsdirektørerne og alt personalet på de mange hold, som jeg var så heldig at køre hos. En bog i mit liv er nu læst færdig, men jeg er allerede videre med de næste sider, som er åbne. Vi ses igen til løb rundt omkring,” siger Veuchelen ifølge Cyclismactu.fr. 

Uran drives af kærligheden til sporten
23. oktober 2017 19:40 af Andy PedersenFoto: Sirotti

Rigoberto Uran har haft en fantastisk sæson. Mange vil endda sige, at denne sæson har været den bedste i en karriere med flere gode resultater. Efter den fantastiske sæsons afslutning, har colombianeren fundet de ærlige kort frem, og fortæller flere interessante ting.

Blandt de ting, som han i interviews snakker om, er hvad der driver ham som cykelrytter. Nogle cykelryttere vil lade sig drive af tanken om sejre, berømmelse og penge, mens Rigoberto Uran drives af noget helt fjerde. Ifølge ham selv er det nemlig kærligheden til sporten, som gør at hans motivation fortsat er i top. Hvad det fører med sig er en ekstra bonus.

 

”Det har været en god sæson for mig, men jeg siger altid, at hver sæson har været god, uanset hvilke resultater jeg opnår. Min personlige lykke og min families lykke afhænger ikke af, om jeg vinder et specifikt løb eller ej. Jeg ved, at jeg bliver betalt for at vinde, det er en del af professionel sport, men jeg kører uden at bekymre mig om det,” siger Uran i et interview med Cyclingnews.com.

 

Uran er også meget glad for, at det lykkedes for den karismatiske Jonathan Vaughters at redde sit mandskab, Cannondale-Drapac. Uran skrev tidligere på året under på en kontraktforlængelse med holdet, som han mener, har en meget vigtig plads i international cykelsport, og ikke mindst en vigtig rolle i hans gode sæson.  

 

”Jeg var ham, som blev nummer to ved Tour de France. For at få det resultat dog, havde jeg brug for holdet, jeg behøvede hjælpen fra mine holdkammerater, sportsdirektørerne, soigneurs, mekanikerne og hele personalet. Man kan nok være den stærkeste rytter i et løb, men man kan aldrig vinde selv i cykling,” siger Uran.  

EKSKLUSIVT

Først landevej, dernæst bane: Casper P. vil til OL i 2020

Casper Pedersen vil i de kommende år fokusere på sine præstationer på landevejen, men han er åben for at vende tilbage til banen op til OL i Tokyo.

I går var Casper Pedersen blot et point fra at vinde EM-guld i parløb med sin makker, Niklas Larsen. Til slut måtte de dog nøjes med sølv, og det kan vise sig at blive Casper Pedersens sidste fornemme præstation på banen i lang tid. Efter at have kørt for Giant-Castelli i 2017 bliver han nemlig i den kommende sæson professionel på Aqua Blue Sport, og så kommer banecykling i anden række.

 

”Planen er, at jeg kører World Cuppen i Polen og i Manchester her i november, og så kører jeg ikke flere banestævner denne vinter - andet end måske et par seksdagesløb. Men bortset fra det så fokuserer jeg på landevejen herfra. Det betyder også, at jeg ikke kommer til at skulle køre VM med banelandsholdet, desværre. Det er lidt en prioritet, jeg har lavet, fordi jeg gerne vil tilgodese Aqua Blue Sport og prøve at efterkomme nogle af deres ønsker,” siger Casper Pedersen til Feltet.dk efter EM-sølvet.

 

Øjne på OL

Den professionelle kontrakt kommer oven på en fremragende sæson, hvor hans udvikling på landevejen for alvor har taget fart. Det er blandt andet blevet til sejr i GP Horsens Posten, etapesejr i Fleche du Sud, etapesejr og en dag i førertrøjen i PostNord Danmark Rundt og en titel som europamester i landevejscykling i U23-klassen. Der har været meget at juble over, og noget af æren for det tilfalder blandt andre Casper Pedersens træner, banelandstræner Casper Jørgensen, som han har et frugtbart samarbejde med.

 

”Jeg har haft en rigtig god dialog med Casper. Han har været min træner gennem alle årene, og jeg kunne godt tænke mig, at jeg fortsætter med at blive trænet af Casper, selvom jeg kun kører på landevejen, fordi jeg netop gerne vil prøve at komme tilbage igen til OL i 2020,” lyder det fra Casper Pedersen.

 

Til den tid er europamesteren, hvis alt går, som det skal, fortsat professionel på landevejen, men det behøver ikke nødvendigvis at stå i vejen for den olympiske drøm.

 

”Umiddelbart passer det godt nok i den store plan, fordi min kontrakt udløber efter to år. Hvis jeg vurderer, at det giver mening at prøve at komme tilbage på banen igen, så passer det meget godt med, at jeg kan jeg prøve at få en kontrakt, der ligesom giver plads til det. Så det vil jeg rigtigt gerne.”

 

En plan med forbehold

Casper Pedersen slår dog fast, at han ikke vender snuden tilbage inden døre for enhver pris. Det manglende banefokus kan påvirke niveauet, og der er ingen grund til at satse på noget, man alligevel ikke længere duer til.

 

”Hvis jeg har mistet mine evner på banen til den tid, så vil jeg jo så fortsætte fuldt ud på landevejen. Men hvis jeg også har øget mit niveau på banen, så vil jeg gerne prøve at komme tilbage. Men jeg vil kun prøve, hvis det giver mening, og jeg er god nok. Så må vi se, hvordan det går på landevejen. Jeg håber selvfølgelig på at slå igennem. Derefter vil jeg prøve på at komme tilbage igen,” siger den kommende Aqua Blue Sport-rytter.

 

På det irske professionelle kontinentalhold bliver Casper Pedersen holdkammerat med Lasse Norman Hansen, som faktisk har fejret store triumfer på cykelbanen netop ved De Olympiske Lege. Det skete, da han vandt guld i omnium ved OL 2012 i London og bronze i både omnium og holdforfølgelsesløb fire år senere i Rio de Janeiro.

Gaviria ikke glad for andenpladsen
23. oktober 2017 17:32 af Mathias Mundbjerg Foto: Sirotti

Fernando Gaviria samler ikke på andenpladser, og han er absolut ikke tilfreds med at blive slået af Dylan Groenewegen.

Sejr på første etape. Sejr på anden etape. Sejr på tredje etape.

 

Indtil i dag var der ikke den fjerneste tvivl om, hvem der var den hurtigste sprinter i Tour of Guangxi-feltet. Colombianske Fernando Gaviria kørte først over stregen både torsdag, fredag og lørdag, og hvor det var en del af planen, at han skulle overlade rampelyset på kongeetapen i går, var det straks mere uventet, at han i dag måtte se sig slået.

 

Quick-Step Floors tog ellers ansvaret det meste af dagen, og der var heller ikke noget i vejen med arbejdet fra sidstemanden, Maximilliano Richeze. Alligevel måtte Gaviria til sidst se sig slået med 20-30 centimeter.

 

”Det var en meget lang etape - især i forhold til, at det er oktober. Drengene udførte et godt stykke arbejde i begyndelsen af etapen ved at tage vinden for mig og føre mig over bakkerne, samtidig med at de kørte udbruddet ind,” siger den lille Gaviria.

 

Banemanden var den et år ældre hollænder, Dylan Groenewegen, men selvom konkurrenten blandt andet har en sejr på berømte Champs-Elysées på sit palmares, stiller Gaviria ikke op for at blive nummer to.

 

”Jeg er ikke tilfreds med min andenplads, da målet var at vinde, men i det mindste har jeg udbygget min føring i pointkonkurrencen,” siger supersprinteren, som tidligere i år vandt hele fire etaper i Giro d’ Italia.

 

Næste år skal Gavirias nuværende holdkammerat Marcel Kittel tørne ud for Katusha, hvilket baner vejen for, at stortalentet får mulighed for at forsøge sig i Tour de France.

Groenewegen: En ægte holdpræstation
23. oktober 2017 16:37 af Mathias Mundbjerg Foto: Sirotti

Dylan Groenewegen er ikke kendt som den bedst klatrende sprinter, men i dag sad han med, mens flere andre spurtstærke ryttere blev sat, og det gav pote.

Efter at være blevet nummer to på første etape fik hollandske Dylan Groenewegen i dag revanche i Tour of Guangxi. Det var svært at se med det blotte øje, om han akkurat holdt sig foran Fernando Gaviria, men heldigvis for Lotto NL-Jumbo-rytteren var der ingen tvivl på målfotoet.

 

Sejren kom oven på alt andet end let etape. Movistar sørgede for at holde farten høj på bakkerne, og der var færre end 80 mand tilbage i feltet, da det nåede målstregen. Groenewegen sad dog med endnu, hvilket ifølge hovedpersonen selv i høj grad skyldtes hans holdkammeraters forbilledlige arbejde.

 

”Denne sejr er en ægte holdpræstation. Alle blev hos mig for at hjælpe mig over bakkerne. Til sidst placerede de mig perfekt forud for spurten. Holdet fortjener at blive hyldet,” siger Groenewegen efter sejren.

 

Den blot 24-årige hollandske sprinter tog steppet op i den helt tunge klasse med sejren på Champs-Elysées på Tour de Frances sidste dag. Siden da er det også blevet til en etapesejr i Tour of Britain, og rytterens sportsdirektør, Grischa Niermann, vil gerne ride videre på bølgen.

 

”Holdet gjorde det flot. De placerede Dylan rigtigt og udførte arbejdet perfekt. Vi kom her med mål om at få en etapesejr, og det er lykkedes. I morgen er det sidste etape, og vi vil gå efter endnu en sejr,” lyder det fra Niermann.

 

6. etape er ligesom den forrige ikke fuldstændigt flad, da rytterne undervejs skal tackle en stigning, som fører feltet op i 400 meters højde, inden der er mål i Guilin, hvor etapen også starter.

Sportsdirektøren tilfreds: Cort blev slået af bedre sprintere
23. oktober 2017 16:12 af Mathias Mundbjerg Foto: Sirotti

Magnus Cort blev i morges nummer tre på 5. etape af Tour of Guangxi, og det er hans sportsdirektør, Matt Wilson, ovenud tilfreds med.

Danske Magnus Cort har de seneste dage virkelig fundet benene. Først blev han nummer tre på 3. etape af det kinesiske WorldTour-løb Tour of Guangxi, og siden fulgte han det op med imponerende kørsel på løbets kongeetape, hvor han blot tabte godt et halvt minut til vinderen, Lotto Soudals Tim Wellens.

 

I dag fortsatte de gode takter med endnu en tredjeplads på det sprintervenlige løbs næstsidste dag.

 

”Movistar besluttede sig for at give den gas på bakkerne og splitte feltet, hvilket lagde op til en virkelig spændende finale. Mod slutningen udførte drengene et virkelig godt stykke arbejde med at positionere Magnus til massespurten, og han eksekverede den rigtig fint, men blev slået af hurtigere sprintere,” siger Corts sportsdirektør, Matt Wilson.

 

Magnus Cort har ikke vundet en sejr i mere end otte måneder, men der er ingen skam i at blive nummer tre, når det er bag supersprinterne Dylan Groenewegen og Fernando Gaviria.

 

”Vi har ikke noget at brokke os over. Drengene kørte flot i dag, og med tredjepladsen har vi fået endnu et fantastisk resultat før den sidste etape i morgen,” lyder det fra Wilson.

 

Med tredjepladsen fulgte også nogle få bonussekunder. Dermed er Magnus Cort avanceret en enkelt plads i det samlede klassement, hvor han nu er nummer 12.

 

Bornholmerens holdkammerat, Christopher Juul-Jensen, var med i nogle tidlige angreb, men endte ikke med at blive en del af dagens udbrud.

Optakt: 6. etape af Tour of Guangxi
23. oktober 2017 14:30 af Emil AxelgaardFoto: LaPresse - Di Alberto / Ferrari

Dylan Groenewegen fik endelig brudt tørken og vist, at det ikke er manglen på topfart, men snarere dårlig positionering, der har kostet ham hidtil i det kinesiske etapeløb, og han drømmer nu om at slutte året på den bedst mulige måde, når cykelsæsonen afsluttes med en etape, der er en næsten tro kopi af dagens udfordringer. Samtidig kan Tim Wellens nu for alvor lugte den samlede sejr, og det synes kun at være uheld, der kan forhindre belgieren i at stå øverst på podiet i Guilin i morgen.

Ruten

Oftest sluttede Tour of Beijing som mange andre store etapeløb med en flad sprinteretape, men den model har man ikke valgt at følge i Guangxi, hvor man har gemt en af de tre sværeste etaper til løbets sidste dag. Til årets sidste kamp om WorldTour-point har man designet en rute, der på mange måder minder om den foregående, idet der også denne gang venter stigninger i løbets anden halvdel. Igen afsluttes dagens dog med et længere fladt stykke, og da distancen samtidig er kortere og etapen overordnet set nemmere end den foregående, er chancerne for en reduceret massespurt som afslutning på sæsonen ganske betydelige.

 

I alt skal der tilbagelægges 168,1 km med start og mål i mandagens målby Guilin, og i alt skal der klatres 1526,7 højdemeter, der stort set alle er koncentreret på de to kategoriserede stigninger i løbets anden halvdel. Rundstrækningen ligger i det småkuperede område syd for byen, og etapen består i alt væsentligt af en tur mod syd ned til et vendepunkt og herefter en tilbagerejse. På udturen holder man sig imidlertid i fladlandet, mens man på vej hjem skærer igennem de kuperede områder.

 

Fra start bevæger man sig mod sydøst gennem fladt terræn forbi dagens første spurt, der kommer efter 23,8 km. Kort efter den anden spurt, der er placeret efter 63,8 km vender man rundt og sætter igen kursen mod nord. Denne gang kører man dog igennem den mere kuperede del, idet man holder en nordlig og nordvestlig retning i den resterende del af etapen. Første del af relativt flad, men herefter venter en kategori 3- og en kategori 2-stigning, der kun er adskilt af et kort, småkuperet stykke og har top med henholdsvis 52,3 og 41,2 km til mål. Igen er det på baggrund af løbsbogen svært at udlede meget om stigningernes sværhedsgrad. Herefter venter en længere nedkørsel, der slutter med ca. 20 igen, hvorefter man fortsætter mod nordvest igennem helt fladt terræn forbi den sidste spurt, der kommer med 19 km til stregen. De sidste tre kilometer stiger ganske, ganske let og byder på skarpe sving med 2,1, 1,7 og bare 0,5 km til stregen.

 

Guilin har aldrig tidligere været mål for et stort cykelløb.

 

 


 


 

Vejret

Kina tilbyder nærmest den perfekte dag til at afslutte årets cykelsæson, idet tirsdagens vejr må betragtes som det helt ideelle til et cykelløb. Der vil ikke være en sky på himlen, temperaturen vil nå et maksimum på behagelige 21 grader, og der vil kun være en svag til let vind fra nordøst. Det giver sidemedvind på turen ud til vendepunktet og sidemodvind hjemturen, herunder på de to stigninger. I finalen vil der være sidemedvind, kun afbrudt af et kort stykke med modvind mellem det tredje- og næstsidste sving.

 

Analyse af 5. etape

Det gik præcis, som klatrerne havde frygtet det. De bløde kinesiske stigninger viste sig slet ikke at udgøre nogen udfordring for klassementsrytterne, og 5. etape endte derfor som en meget lidt selektiv affære. Ganske vist blev der kortvarigt dannet en gruppe på 17 ryttere på toppen af sidste stigning, men da der kort efter fulgte et meget stort felt med de fleste af topsprinterne, var det klart, at der ikke var nogen måde, hvorpå Tim Wellens kunne sættes under pres. Movistar gjorde ellers forsøget ved at sætte et dræbende tempo i den hårdeste sektion, men det hele endte med, at Wellens med 2 bonussekunder i den første indlagte spurt i stedet øgede sin samlede føring.

 

Dermed fik han også effektivt afværget den eneste reelle trussel mod hans samlede sejr. Han er nu 13 sekunder for Julian Alaphilippe i den samlede stilling, og det burde være rigeligt til at holde franskmanden bag sig. I dag valgte Quick-Step tillige at køre spurten for Fernando Gaviria, og det er en klar afspejling af, at det belgiske mandskab har kastet håndklædet i ringen. Skal Alaphilippe vinde samlet, skal han i morgen formentlig vinde etapen foran adskillige topsprintere samt score mindst 4 bonussekunder undervejs, og det synes helt umuligt.

 

Dermed blev klassementskampen reelt neutraliseret i dag, og i stedet blev det det ventede sprinteropgør. Her fik Dylan Groenewegen endelig vist, at de manglende resultater hidtil ikke skyldtes, at formen er dårlig. Tværtimod havde han allerede i de europæiske løb vist, at han har ganske gode ben sidst på sæsonen, men på de tre første etaper gik det galt med positioneringen. Vi har allerede understreget adskillige gange, at LottoNL-Jumbo meget snart bør hente sig den sidste og afgørende lead-out man til positionen foran Groenewegen i det tog, der ellers er ganske stærkt i den første del af finalen. Den pointe blev blot understreget i dag. Så snart feltet via stigningerne blev kørt ned til en rimelig størrelse, og positionskampen derfor blev mindre hektisk og knap så afgørende, kunne Groenewegen dokumentere, at hans fart rækker til at slå alle sprintere i denne verden.

 

I det hele taget er det paradoksalt, at Groenewegens to eneste sejr i dette efterår er kommet på to relativt hårde etaper. Vi så nemlig nøjagtigt det samme fænomen i Tour of Britain. Også her kom LottoNL gang på gang til kort mod de bedre lead-outs, indtil feltet på kongeetapen igen blev reduceret tilstrækkeligt til, at det i højere grad blev en kamp på fart. Straks slog Groenewegen til ved at besejre folk som Ewan, Kristoff og Gaviria. Det kan godt være, at hollænderen ikke er kendt som den mest holdbare sprinter, men indtil LottoNL får lavet den afgørende investering i deres lead-out, ser det ud til, at hans bedste chancer kommer i relativt hårde løb.

 

Groenewegens succes fik også sat en brat stopper for Fernando Gavirias succes efter en knivskarp duel mellem de to sprintertalenter, der stort set krydsede stregen side om side. Det er endnu en understregning af, at vi går en ganske underholdende fremtid i møde på sprinterfronten. Efter flere år, hvor først Mark Cavendish og siden Marcel Kittel har været de i særklasse bedste sprintere, er der i den nye generation en langt større jævnbyrdighed. Gaviria, Groenewegen og Ewan har flere gange vist, at deres niveau er meget ensartet, og de har ofte slået hinanden på kryds og tværs. Når Kittel engang abdicerer - måske sker det allerede næste år, hvor han kommer til et hold, der slet ikke har Quick-Steps lead-out-ressourcer - tegner der sig en knivskarp kamp præget af uforudsigelighed i toppen af sprinterhierarkiet.

 

Her må Magnus Cort desværre indse, at han ikke kan være med. Selvom han igen dag viste forrygende form og igen spurtede sig til et topresultat, er det samtidig i de seneste dage blevet tydeliggjort, at han ikke helt har topfarten til at matche sportens største sprintertalenter. Det er naturligvis ikke en overraskelse - det har vi trods alt vist længe - men det er blot blevet gjort helt klart i de seneste massespurter. Det ændrer dog ikke på, at Cort i Kina langt har overgået forventningerne, og nu blot er fem sekunder fra en yderst overraskende top 10-placering i årets sidste WorldTour-løb. Det bliver ikke let at finde den manglende tid i morgen, men enten en andenplads i massespurten eller opmærksomhed i den første indlagte spurt og en efterfølgende tredjeplads er to veje, der kan føre til et flot dansk resultat på den anden side af jorden.

 

Etapen blev også endnu en understregning af, at Sonny Colbrelli nok burde have indstillet sæsonen efter de italienske klassikere. Den fantastiske form, han havde i dette efterår, har været helt væk i Kina, og man kan undre sig over, at Bahrain-Merida ikke har satset mere målrettet på Niccolo Bonofazio, der synes at være langt bedre kørende. På samme måde har løbet været en frustrerende oplevelse for Danny Van Poppel, der selv hævder at være i god form og da også fint sad med hjem i dag, men som hidtil slet ikke har fået det ventede udbytte af anstrengelserne. Det er en skam, at der er så langt mellem snapsene for den talentfulde hollænder, der med sin flotte præstation i Polen Rundt viste, hvor stort et potentiale han har. Der skal arbejdes med positioneringsevnen, hvis det for alvor skal blive til noget, og set i lyset af ovenstående diskussion er det derfor tvivlsomt, om et skifte til LottoNL virkelig er det rigtige valg for Van Poppel.

 

En positiv overraskelse på dagens etape var Wouter Wippert, der var den eneste rene sprinter i det felt, der spurtede om sejren. Tidligere ville den relativt tunge hollænder være faldet fra, men som hans andenplads ved de ret hårde hollandske mesterskaber viste, er han blevet langt stærkere. I det hele taget har dette efterår budt på lidt af en relancering af karrieren for Wippert, der må have fået et vigtigt selvtillidsboost forud for skiftet til Roompot, hvor han burde få langt flere muligheder end hidtil.

 

For hårdt blev det derimod får de tunge folk. Det kan godt være, at Max Walscheid i de seneste måneder har klatret bedre end nogensinde tidligere, men der er stadig betydelige grænser for den 90 kg tunge tysker. På samme måde måtte også Matteo Pelucchi og Andrea Guardini, der begge er kendt som to af feltets tungeste sprintere, helt efter bogen slippe feltet, ligesom Caleb Ewans katastrofeform igen blev udstillet, da den lille australier nåede mål helt alene som sidste mand, mere end 10 minutter efter gruppettoen. De kan nu håbe på, at stigningerne tirsdag er knap så hårde, men chancen for, at de igen kan få lejlighed til at spurte i 2017, er nok ikke stor.

 

Favoritterne

Tim Wellens skal nu blot overleve én etape for at sikre sig den samlede sejr, og det burde som sagt ikke blive den helt store udfordring. Sjette etape er stort set en tro kopi af den foregående, men der er dog visse forskelle, der alle taler til belgierens fordel. For det første er distancen betydeligt kortere, for det andet er der færre stigninger, og for det tredje må det antages at klatreudfordringerne er nemmere. I hvert fald er den sværeste stigning kun i kategori 2 og ikke som i dag i kategori 1.

 

Heller ikke denne gang har arrangørerne været specielt meddelsomme om stigningernes sværhedsgrad, og feltet drager derfor igen ind i stort set helt ukendt terræn. I dag så vi imidlertid, at stigningerne var så lette, at selv en mand som Wouter Wippert kunne sidde med hjem, og det må derfor formodes, at der ikke vil blive skabt megen udskilning. Selvfølgelig vil Wellens komme under angreb, og hold som BMC og Sky kan meget vel tænkes at gentage den taktik, Movistar i dag brugte, da de satte et dræbende tempo på stigningerne, men det er formentlig en kamp, de på forhånd er dømt til at tabe.

 

Det betyder dog ikke, at løbet ikke kan blive underholdende. Den første spurt kommer efter 23,8 km, og som det var tilfældet i dag, kan man sagtens forestille sig, at klassementsrytterne vil gå efter at score vigtige sekunder her. Det er også en god chance for Magnus Cort til at sikre sig de tre sekunder, der sammen med minimum en tredjeplads i den sidste spurt, kan bringe ham ind i den eftertragtede top 10.

 

Efter den første spurt vil udbruddet formentlig blive etableret, og Lotto Soudal vil selvfølgelig være mest interesseret i, at de holder hjem, hvis ikke der er en farlig rytter med i gruppen. Derfor vil det være op til sprinterholdene at kontrollere, men efter at de i dag så, at stigningerne i Kina er relativt nemme, vil der være mange, der har en interesse i at tage ansvar. Det gælder naturligvis specielt Quick-Step og LottoNL-Jumbo, men også Orica-Scott og måske Bahrain-Merida kan tænkes at give en hånd med.

 

På stigningerne vild er som i dag formentlig blive givet fuld gas, men som sagt vil det næppe gøre nogen forskel i klassementskampen. Det vil skabe udskilning bagfra, men i sidste ende peger alt på, at det hele igen skal afgøres i en reduceret massespurt. Forud for det er der dog en meget sen sidste indlagt spurt, der måske kan give klassementsrytterne en sidste chance for at forbedre deres placering.

 

I sidste ende kan vi vente en gentagelse af dagens scenarium, dog med den forskel, at udskilningen formentlig vil være en anelse mindre. Til forskel fra de hidtidige sprinteretaper venter der imidlertid denne gang en meget teknisk finale med et skarpt sving bare 500 m fra stregen. Det vil gøre positionering langt vigtigere, end det har været hidtil, og dermed kan vi muligvis få et andet udkomme end på de foregående etaper.

 

Netop den tekniske finale får os til igen at pege på Fernando Gaviria som favorit. I dag så vi ganske vist, at Dylan Groenewegen har farten til at slå det colombianske fænomen, men som fremhævet i analysen ovenfor er hollænderen hidtil kommet til kort som følge af dårlig positionering. Hans LottoNL-Jumbo-tog kan slet ikke matche Quick-Step, der i Maximilano Richeze har feltets bedste lead-out man. Gaviria er samtidig selv ganske god til at positionere sig og har et bedre ”kick” end Groenewegen, hvilket er vigtigt i en finale med et sent sving. Han har samtidig bekræftet, at han er en af feltets allerhurtigste, og det er formentlig kun Groenewegen, er i den nuværende situation har farten til at slå ham. Derfor tror vi på en fjerde sejr til Gaviria.

 

Hans værste rival er naturligvis helt oplagt Dylan Groenewegen. Hidtil er hollænderen den eneste, der har kunnet slå colombianeren, og som vi har fremhævet gang på gang, er han også på papiret sammen med Caleb Ewan den eneste, der har den nødvendige topfart. I dag viste han, at formen er så god, at han uden problemer overlevede stigningerne, og det vil han derfor formentlig kunne gøre igen. Hans problem er naturligvis den mere tekniske finale, der betyder, at han bliver mere afhængig af sit relativt svage lead-out. Heldigvis kan han glæde sig over, at stigningerne formentlig vil skabe udskilning, og at positionskampen bliver mindre hektisk. Kan han holde sig til Gaviria i finalen, ved vi, at han er hurtigt nok til at vinde.

 

Den tekniske finale er til gengæld godt nyt for Magnus Cort. Som fremhævet ovenfor er danskeren ikke hurtig nok til i en ren spurt af besejre Gaviria og Groenewegen, men han drager til gengæld fordel af at have et sublimt lead-out. Roger Kluge overraskede i dag ved at sidde med feltet hjem, og sammen med Jens Keukeleire udgør han det på papiret måske bedste tog i løbet. Kan Orica-Scott kontrollere finalen og sikre, at Kluge og Cort er først igennem sidste sving, er det bestemt ikke umuligt, at det kan blive til dansk sejr og dermed også en samlet top 10-placering til Cort.

 

I dag valgte Bahrain-Merida at køre for Sonny Colbrelli, men de hidtidige spurter har klart vist, at italieneren ikke er så stærk som tidligere. På 3. etape viste Niccolo Bonifazio med en fjerdeplads imidlertid, at han er fremragende kørende, og det vil derfor være logisk at satse på den lille italiener på 6. etape. Han har klatret fremragende på de to foregående etaper og er kendt for sin gode placeringsevne i tekniske finaler. Med andre ord er dette en glimrende finale for ham, og med Grega Bole, Luka Pibernik og Colbrelli har han et glimrende lead-out. Kan han endelig finde sprinterbenene fra 2016, har Bonifazio en chance for at true de bedste.

 

Også Danny Van Poppel bør i teorien have farten til at true de hurtigste, som han senest viste det i Polen Rundt. Som skrevet ovenfor har det imidlertid knebet voldsomt med positioneringen i dette løb, og det er derfor endnu ikke blevet til noget. Sky og Van Poppel selv hævder imidlertid, at benene er gode, og det kunne hans klatrepræstation i dag da også indikere. Den tekniske finale er alt andet end ideel, men vi ved, at Van Poppel er lynhurtig, hvis han kan positionere sig ordentlig.

 

Det samme er Wouter Wippert, der som sagt har overrasket positivt ved at klatre bedre end tidligere. Han sad med hjem i dag, og derfor tilsiger al logik, at han bør gentage den bedrift i morgen. Han har hidtil været stabilt med fremme og overvundet hans tidligere så store positioneringsproblemer, og det bør indgyde en vis optimisme. Den tekniske finale er bestemt ikke ideel, og der risiko for, at etapens klatreudfordringer vil slide lidt for meget på ham, men han bør være en af de hurtigste i en spurt.

 

Ryan Gibbons fik igen i dag vist, at han er ved at komme sig over sit styrt, og at han er i ganske glimrende form. Han klager imidlertid over, at han mangler sin sædvanlige selvtillid i spurterne, og det kan aflæses i resultaterne. Normalt burde han imidlertid være god til at positionere sig i tekniske finaler, og han har vist sig at være en af de mest holdbare sprintere. Han vinder ikke etapen, men der burde være grobund for et godt resultat.

 

Endelig er der Pascal Ackermann og Max Walscheid. I dag faldt de begge fra, og logikken tilsiger, at det samme vil ske i morgen, specielt for den meget tunge Walscheid. Som sagt er stigningerne imidlertid formentlig lettere end i dag, og det kan derfor ikke udelukkes, at de sidder med hjem. Lykkes det, ved vi, at de hører til blandt de hurtigste, og at de har potentiale til at blande sig med de bedste i en spurt som denne.

 

Feltet.dks vinderbud: Fernando Gaviria

Øvrige vinderkandidater: Dylan Groenewegen, Magnus Cort

Outsidere: Niccolo Bonifazio, Danny Van Poppel, Wouter Wippert

Jokers: Sonny Colbrelli, Ryan Gibbons, Pascal Ackermann, Max Walscheid, Moreno Hofland

 

Tak for i år

Det var årets allersidste optakt. Det har været en fornøjelse at analysere årets mange cykelløb og dele tanker og forudsigelser med jer om alt fra de største WorldTour-løb til mindre løb med sparsom WorldTour-deltagelse. Jeg ser frem til at gentage arbejdet næste år og vil efter en lille pause i de kommende måneder være klar igen, når den nye sæson starter til januar. Men hold alligevel øje med Feltet.dk. Om nogle uger vil jeg bringe analyser af hvert af de 18 WorldTour-hold forud for det, der tegner til at blive en spændende 2018-sæson.

De nominerede til Årets Enkeltstartsrytter 2017
23. oktober 2017 12:00 af Christian BergFoto: Feltet.dk

Tre guldmedaljevindere ved internationale mesterskaber og den danske mester kan vinde titlen som årets enkeltstartsrytter.

Den 17. november bliver Danish Bike Award afviklet i Docken i København. En af kategorierne til årets awardshow er årets enkeltstartsrytter, og nedenunder kan du se, hvem der er nomineret, og hvorfor de har gjort sig fortjent til en plads blandt vinderkandidaterne.

 

De nominerede til Årets Enkeltstartsrytter 2017

Martin Toft Madsen

Martin blev igen i år danmarksmester i enkeltstart, da han var bedste mand i Grindsted. Det blev desuden til en andenplads på enkeltstarten i PostNord Danmark Rundt, hvor han for alvor havde vejrforholdene imod sig samt en en sjetteplads til EM i Herning. Til årets VM var Toft igen udtaget, og denne gang sluttede han som bedste dansker på en 21. plads

 

Kasper Asgreen

Kasper blev nummer to til DM i enkeltstart og fik dermed sølvet, men til EM var han til gengæld bedste mand blandt U23-herrerne, og han tog guldet på enkeltstarten. Asgreen blev desuden nummer syv til verdensmesterskaberne i Bergen for U23, hvor han kun var 14 sekunder fra en plads på podiet.

 

Mikkel Bjerg

Mikkel var i en klasse for sig ved VM-enkeltstarten for U23, og den blot 18-årige københavner vandt regnbuetrøjen og guldmedaljen. Ved EM i Herning var han lige ved også at tage sejren, men han måtte se sig slået med to sekunder, og i stedet sluttede han på andenpladsen. Det samme gjorde sig gældende ved U23-DM, hvor han igen tog sølvet, mens han til elite DM sluttede som nummer tre.

 

Pernille Mathiesen

Pernille vandt guldet og titlen som europas bedste enkeltstartsrytter under 23 ved EM i Herning. Derudover blev hun nummer to ved damernes elite DM i disciplinen, hvor hun måtte se sig slået med bare fem sekunder. Til verdensmesterskaberne for eliten sluttede Mathiesen som nummer 14 trods sine bare 19 år.

 

Afstemningen er startet, og der kan stemmes på www.feltet.dk/awards. Se mere information om billetter til Danish Bike Award.

Vind billetter til Danish Bike Award 2017
Feltet.dk og arrangørerne Copenhagen Event Company udlodder 5 x 2 billetter til showet og afterparty. Du skal blot tilmelde dig Feltet.dks nyhedsbrev, så deltager du automatisk i lodtrækningen om billetterne. Senest frist for deltagelse i konkurrencen om billetter er den 10. november 2017. Vinderne bliver kontaktet direkte på den mailadresse, som de har tilmeldt sig nyhedsbrevet på.

Giant-rytter går ned på DCU-niveau
23. oktober 2017 11:49 af Benjamin LillelundFoto: Team Giant-Castelli

Thomas Edemann har til næste sæson skrevet under med Team Aura Energi.

Mens flere Team Giant-Castelli-ryttere har fået en kontrakt på et andet kontinentalhold, har den sene lukning betydet, at der har været hård kamp om de resterende pladser på de øvrige hold.

 

Derfor har Thomas Edemann valgt at sætte sin signatur på en kontrakt med Team Aura Energi, der i visse kredse er anerkendt som det stærkeste DCU-team.

 

"Jeg er glad for at være en del af teamet i 2018. Vi får et supergodt hold, og jeg ser frem til at være en del af et hold, som er 100 procent baseret på Aarhus-ryttere. Jeg kender mange på holdet i forvejen og ved, hvad holdet står for," siger Thomas Edemann i en pressemeddelelse.

 

"Jeg er super motiveret for at komme ud og køre stærkt sammen med resten af drengene i 2018," forklarer han.

 

Hos ledelsen er der store forventninger til Thomas Edemann i den kommende sæson.

 

"Thomas har længe været på vores ønskeliste, og vi er meget tilfredse med at have sikret os underskriften for 2018. Han er en meget komplet rytter, som i de senere år har været med helt fremme i både store og små løb. Hos os får han en endnu mere fri rolle, end han har været vant til, og det glæder vi os til at se," siger sportsdirektør Michael Hvilsted.

 

Team Aura Energi har indtil videre også forlænget med Jakob Frandsen og August Mors Poulsen.

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cannondale-Drapac Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

ORICA-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Lotto NL - Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek - Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »