Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Den nye Venge: hurtigere og lettere end nogensinde før

Den nye Venge: hurtigere og lettere end nogensinde før

03. juli 2018 08:30Foto: A.S.O.

Specialized har videreudviklet deres Venge og skabt en cykel, der både er hurtigere og lettere end sin forgænger. Cyklen er er verdens hurtigste cykel og kulminationen på fem års viden og erfaring fra brugen af vindtunnel.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Feltet.dk har, sammen med en række andre medier, været til produktfremvisning og test af den nye Venge. Specialized havde inviteret os til Innsbruck, som i år er vært for verdensmesterskaberne i landevejscykling.

 

Der var mulighed for at prøvekøre den nye cykel, samt få en detaljeret gennemgang af produktet fra Chris Yu, som er chef for Integrated Technologies teamet hos Specialized.

 

 

Læs også
Overblik: Disse favoritter smed tid på Giroens åbningsetape

 

Specialized er kendt for at lave hurtige cykler og deres motto er da også ”Aero is everything”. Denne gang har de dog præsteret både at lave den hurtigste OG en af de letteste cykler på markedet.

 

Ikke nok med, at den nye Venge er mere aerodynamisk, så er den også gået hele 460 gram ned i vægt i forhold til dens forgænger, Venge Vias. 460 gram lyder måske ikke af meget, men det svarer til at fjerne et halvt styr, overøret, forgaflen og begge bagstivere på Venge Vias.

 

Den første Venge, der blev introduceret for syv år siden, havde fokus på at være aerodynamisk, lav i vægt og stiv.

 

Specialized havde ikke adgang til egen vindtunnel dengang, men måtte leje en og kørte kun få computertests. Efterfølgeren, Venge Vias, blev udviklet på halvandet år og denne gang med egen vindtunnel og flere computertests.

 

Med en helt ny teknologi, kunne Specialized udvikle en cykel, der både er hurtigere og lettere end nogensinde før og stadig gøre det på kun halvandet år. Mere om det senere.

 

Som Feltet.dk’s udsendte havde jeg aldrig kørt på en Specialized landevejscykel før denne produkttest, hvilket gjorde det svært for mig at sammenligne med deres Venge Vias og Tarmac.

 

il gengæld fik jeg lov til at teste cyklen i både vådt og tørt vejr. På asfalt og grus. Op ad stejle stigninger og ned ad snoede nedkørsler.

 

Den nye Venge føltes let opad og fik mig blandt andet sikkert op ad en af VM rutens stejleste stigninger med en maksimal stigning på 28%.

 

Den var hurtig og nem at styre, når det gik nedad. Især skivebremserne var jeg glad for, da regnen kom. Mit eneste anke var faktisk, det lidt for brede styr, men det er der jo råd for.

 

Læs også
Bundærlig Pogačar: Det er noget lort

 

 

The new shape of speed

Specialized skriver selv, at den nye Venge er hurtigere alle steder og i hvilket som helst terræn. Den er mere aerodynamisk end sine forgængere, vægten er lavere og stivheden er bevaret.

 

Den nye Venge udkonkurrerer derfor konkurrenterne på alle parametre. Den er hurtigere end Venge Vias og lettere end Tarmac SL5 (sammenligningen er med skivebremser).

 

Da den nye Venge skulle udvikles, var der tre mål:

 - Mere aerodynamisk
 - Lavere vægt
 - Vedligeholde Rider-First Engineered™ styringsegenskaber

 

For at opnå disse mål måtte Specialized have en ny tilgang til at designe rammen. I stedet for at starte i vindtunnellen, gik de i gang med at udvikle et stykke optimerings-software, der kunne genere millioner af rør-former samt analysere dem baseret på aerodynamik, overfladeareal og stivhed.

 

Denne proces resulterede i en række former, som de kalder ”FreeFoil Shape Library”. Det er de former, der er fundamentet for den nye Venge.

 

Aerodynamik

Formålet med Venge Vias var, at gøre den lige så hurtig som Shiv TT, men den nye Venge er yderligere forbedret.

 

Sammenlignet med den hurtigste, aerodynamiske landevejscykel, der findes i dag, Venge Vias, er den nye Venge 8 sekunder hurtigere over 40 kilometer.

 

Alle de cykler, Specialized har testet, havde samme opsætning og var med følgende komponenter: Roval CLX 64 hjul, Turbo Cotton 26 millimeter dæk, Shimano’s nyeste Di2 geargruppe, to vandflasker, en S-Works Power sadel og deres respektive cockpit.

 

Læs også
Pogacar erkender nederlag til ”hurtigere” mand: Det var ikke vores dag

 

Præcis samme opsætning på alle tre cykler, med undtagelse af forskel ved fælgbremser og skivebremser. Dette blev valgt for udelukkende at fremhæve forskellene ved rammerne.

 

Vægt

Den nye Venge er som tidligere nævnt 460 gram lettere end Venge Vias Disc og selve rammen vejer kun 960 gram, +/- 30 gram i størrelse 56 og farven “Satin Black/Holographic Foil”.

 

Denne vægt er beregnet uden smådele, som for eksempel geardrop, flaskeholdere, sadelspænde, krankleje og spacere til styrfittings. Derudover er vægten kun gældende for den ovennævnte farve og størrelse.

 

Vægten for en 56 centimeter S-Works Venge Disc med Dura-Ace Di2 i Satin Black/Holo Silver er 7,1 kilogram +/- 100 gram.

Vægten for en 56 centimeter Venge Pro Disc med Ultegra Di2 i Satin Black/Black Reflective er 7,45 kilogram +/- 100 gram.

 

 

Styreegenskaber

Venge benytter sig af Rider-First Engineered™, som er designet for at sikre, at alle rammer performer ens uanset størrelsen. Dette opnås gennem en blanding af omfattende dataindsamling, ekspertfeedback fra professionelle ryttere og en omhyggelig tilgang til karbonkonstruktionen.

 

Det er dog ikke noget, man mærker, når man kører - det føles bare som om, man kører på den perfekte cykel.

 

Geometri og fit

Geometrien for den nye Venge blev designet ved hjælp af over 40.000 Retül datapunkter fra både kvindelige og mandlige ryttere. Dette munder ud i en fælles Venge-platform, der har et rammedesign til alle ryttere, uanset køn.

 

Selvom rammens stack og reach er forskellig fra Tarmac, er pasformen faktisk identisk. Tarmac SL6 har en 10 millimeter høj styrfitting og Venge har mindst 18 millimeter spacere i sin styrfitting.

 

Læs også
Uheldig nordmands Giro-deltagelse i fare

 

Det betyder, at den laveste position, frempinden kan være i, faktisk er identisk mellem de to cykler.

 

Venge frempinden kan fås i to forskellige vinkler og flere størrelser. 6-graders frempinden tilbydes i følgende længder: 80, 90, 100, 110, 120, 130 og 140 millimeter. Og 12-graders frempinden i følgende længder: 110, 120, 130 og 140 millimeter.

 

Venge sadelpinden tilbydes i to udgaver: 0 millimeter og 20 millimeter setback. Den kommer også i to længder: 300 millimeter og 390 millimeter.

 

Det nye Aerofly II styr leveres desuden i fire bredder: 380, 400, 420 og 440 millimeter.

 

Cockpit

I samarbejdet med deres pro teams, fandt Specialized ud af, at frempindens stivhed er meget vigtigt for rytterne, især for de powerfulde sprintere.

 

Venge frempinden overstiger stivheden af ​​en hvilken som helst frempind, Specialized har testet, herunder Zipp SL Sprint frempinden, der har været benchmark for stivhed og er meget brugt i feltet.

 

Det helt nye Aerofly II styr er udviklet på baggrund af den viden, som Specialized har opnået ved at skabe tre generationer af Venge.

 

Det nye styr er hurtigere, lettere samt stivere og har en særlig feature med et struktureret mønster til ekstra greb og kontrol. Et indbygget styrbåndsstop sikrer også, at styrbåndet ser professionelt ud og gør det let at montere.

 

Venge frempinden er kompatibel med de fleste andre mærker af styr, men Aerofly II er designet til at fungere, som det hurtigste og mest aerodynamiske. Hvis en rytter foretrækker et andet styr, kan det dog let skiftes ud.

 

Læs også
Giro d'Italia-analyse: Den uforudsigelige åbning på den forudsigelige Giro

 

Ligeledes er den nye Venge også kompatibel med de fleste frempinde. Der er en universel frempind-overgangs spacer, der bruges i stedet for Venge spacere. Yderligere højde opnås med almindelige 1-1/8 spacere.

 

 

Dæk

Venge sælges med 26 millimeter dæk for at give den bedste kombination af aerodynamik, styring og rullemodstand. Man kan også sagtens have 32 millimeter dæk på den nye Venge.

 

Mulige komponenter

Venge er kun designet til at være kompatibel med elektroniske gearskiftere. Den er dermed kompatibel med Shimano Di2, SRAM eTap og Campagnolo EPS-systemer, forudsat at de bruger et internt batteri.

 

Skivebremsesystemet på Venge følger Shimano flat-mount standard.

 

Thru-aksle standard er 142x12 millimeter bagtil og 100x12 millimeter foran, og leveres med Venge bolt-on med en 6 millimeter hex. Aksler med DT RWS ratchet system er tilgængelige via Specialized forhandlere.

 

Endelig er kranklejet et Specialized OSBB/BB30.

 

 

Aerobars

Specialized har også lavet et spændebånd til Venge Vias clip-on aero-styret, der klemmer sig omkring den nye Venge frempind.

 

Læs også
Se højdepunkterne fra intens åbningsetape i Giro d'Italia

 

Dette gør det muligt for ryttere, at køre med et simpelt og kompakt aerodynamisk cockpit på den nye Venge og styret er tilgængeligt i to længder: En længere længde til enkeltstarter og triatlon samt en kortere længde, der er lovlig til ITU løb.

 

Clip-on aero-styret kræver, at rytteren selv skifter styret til et standard, rundt landevejsstyr i stedet for Aerofly II. Vær opmærksom på, at Aerofly II styret ikke er kompatibelt med clip-on aero-styr.

 

Tekniske detaljer

I sin stræben efter den mest simple Di2 opsætning var Specialized afhængig af feedback fra deres pro teams.

 

Nu har de brugt den viden til at udnytte sadelpinden og integreret Di2 junction-A cylinderen i den. Dette holder cockpittet simpelt og giver teammekanikere mulighed for at foretage justeringer fra teambilen under løb.

 

Der er også et nyt Shimano direct-mount geardrop til rådighed. Dette blev specifikt anmodet og udviklet af Specialized’s pro teams og er nu tilgængeligt på markedet.

 

Endelig har forskifter-spændet en indbygget plade, som Shimanos justeringsskrue kan komme ind i, så man kan sige farvel til den irriterende klæbrige plade fra Shimano.

 

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Circuit de Wallonie(1.1) 09/05

Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05

Tour du Finistère(1.1) 11/05

Boucles de l'Aulne - Châ...(1.1) 12/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?