Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Helt op til starten på dagens etape var der rygter om, at Peter Sagan ville starte alligevel. Dette mest af alt grundet, at Bora-Hansgrohe stillede Sagans cykel frem til skue lige inden starten skulle gå. Sagan er dog ude af Touren. Feltet.dks ekspert Emil Axelgaard finder sanktionen ganske urimelig, og kommer her med nogle af årsagerne til den hårde straf.
Annonce
Meningerne har været mange, billederne og klippene af situationen har ligeledes været mange, men faktum her til middag var altså, at Peter Sagan ikke var velkommen ved starten af dagens etape. Det betyder, at den dom som UCI’s kommissærer kom med i går ikke blev omstødt. Ifølge Feltet.dks ekspert Emil Axelgaard er dommen over Sagan alt for hård.
”Der er tale om en hel urimelig sanktion. På helikopterbillederne ser det ganske rigtigt ud til, at Sagan med sit albuestød er skyld i styrtet, men billederne forfra viser tydeligt, at Cavendish allerede er på vej i asfalten, da albuen kommer ud. Meget tyder på, at Sagan alene forsøger at holde balancen, og at der er tale om en refleks, fordi Cavendish allerede ER kørt ind i ham,” siger Emil Axelgaard.
En tynd balancegang
Axelgaard mener, at kommissærerne ikke ville have skyld for at holde hånden over Sagan efter, at der tidligere på året har været debat om blandt andre Peter Sagans måde at køre på i forbindelse med forårsklassikerne.
”Kommissærerne synes at have ladet sig rive med af en stemning, hvor man under ingen omstændigheder vil blive beskyldt for at holde hånden over Sagan, blot fordi han er et stort navn. Efter Omloop Het Nieuwsblad var der megen debat om, at man ikke diskvalificerede Sagan, Van Avermaet og Vanmarcke for ikke at køre på brostenene - man havde på forhånd indskærpet, at man ville håndhæve den regel hårdt - og mange beskyldte kommissærerne for at skele til rytternes status i deres håndhævelse af reglerne,” siger Axelgaard.
Det er dermed en overkompensering for tidligere tiders fejlhensyn, som kommissærerne har reageret med. Det er dog netop en overkompensering, idet at UCI denne gang har taget den et skridt for langt.
”Det er sandsynligvis i høj grad den diskussion, der har øget presset. I sig selv er det prisværdigt, fordi der tidligere har været for mange nationale og kommercielle hensyn i lignende sanktioneringer, men her har man tabt fokus og er gået efter manden og ikke bolden,” siger Axelgaard.
Indskærpelse af reglementet
Straffen kommer som en følgereaktion af, at reglerne om en ren spurt var blevet indskærpet på forhånd. Derfor er Sagan blevet offer for en statuering af et eksempel.
”Man havde på forhånd indskærpet over for rytterne, at man ikke ville acceptere ureglementeret kørsel i spurten, og at der ville blive sanktioneret hårdt. Det har helt klart ansporet dem til at statuere et eksempel - men det er dybt problematisk, at det sker på et grundlag, der ikke kan bære en så hård sanktion,” siger Axelgaard.
Nogle kritikere har udtalt, at hvis en straf skulle uddeles, skulle den tildeles etapevinderen og den franske mester Arnaud Demare. Det er Emil Axelgaard enig i, og han bruger et eksempel fra sidste år, hvor Bouhanni, som Demares træk i spurten gik ud over, blev deklasseret for en mindre forseelse.
”Hvis endelig, der skulle sanktioneres, står Arnaud Demare først i køen. Hans voldsomme manøvre er skyld i, at Nacer Bouhanni næsten styrter og bringer André Greipel med sig i faldet. Bouhanni er tidligere - specielt i sidste års EuroEyes Cyclassics - blev deklasseret for langt mindre,” siger Axelgaard.
Tidligere hændelser hjælper ikke Sagan
Derudover påpeger Emil Axelgaard også, at Sagan tidligere har fået kritik for at køre for voldsomt. Han nævner konkret en episode i foråret, hvor Sagan kom i kraftig modvind i belgiske medier (klik på linket for at se klippet). Blandt andre Oliver Naesen, som nu er belgisk mester, mente dengang, at Sagan skulle være blevet sat på plads.
”Måske har Sagans ry også spilet lidt ind. Han har længe været berygtet for at køre ”halvråddent”. Allerede da han var helt ung, kritiserede Greipel ham offentligt, og i foråret fik han hård kritik i de belgiske medier, fordi han nærmest skubbede Maxime Vantomme i asfalten på vej op af Kemmelberg i Gent-Wevelgem,” slutter Axelgaard.
Sagan mente i øvrigt dengang, at sådanne ting bare sker i cykelsport, og at han derfor ikke meget kunne gøre.
Annonce
Annonce
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Tour of Estonia(2.1) 23/05-25/05
Tour of Estonia(2.1) 23/05-25/05
Ford RideLondon Classique(2.WWT) 24/05-26/05
Marcel Kint Classic(1.1) 25/05
Rund um Köln(1.1) 26/05
Mercan Tour Classic Alpes...(1.1) 29/05
Course de la Paix GP Jese...(2.NCUP) 30/05-02/06
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce