Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Stortest af hjelme – Over 1000,- kroner – Del 2
31. december 2017 08:59 af Morten Andersen

Feltet.dk har haft en række hjelme til test for at se på hvordan de klarer sig på de forskellige parametre, der gør en hjelm god.

Alle hjelmene har vi gennemgået grundigt for at vurdere den overordnede performance ud fra især fire parametre:

 

Komfort: Hvor behagelig er hjelmen i brug og hvilke justeringsmuligheder tilbyder den rytteren? 

 

Kvalitet: Materialevalg og opbygning kommer under lup

 

Detaljer: Generelle og specielle features gennemgås 

 

Pris: Lever hjelmen op til sit prismærke?

 

Vi har kigget på to prisklasser - over og under 1000,- kroner.

 

Her får du anden del af testen af hjelme over 1000,- kroner. (Læs første del her).

 

Vi ser i denne omgang på disse hjelme:

 

ABUS GameChanger
Specialized S-Works Prevail II
Giro Synthe MIPS

ABUS GameChanger

Feltet.dk's vurdering:

Fakta:
Model: GameChanger
Farver: Hvid, Sort, Sort/Celeste, Rød, Neon Yellow, Sort/Pink, Steel Blue, Movistar Team
Størrelse testet: 52-58 /Medium
Vægt: 258 gram
Pris: Kr. 1499,-

 

Stillet til rådighed af: ABUS

 

 

Intro

ABUS har med deres GameChanger gjort et tydeligt indtog på Pro-scenen med en ægte aerohjelm, som er skabt i samarbejde med Movistar.

 

’Designet af vinden’ er mottoet med reference til, at hjelmens formål er at gøre rytteren mest effektiv i kampen mod sin værste fjende; vindmodstanden.

 

Nøgledetaljer

 

Forced Air Cooling Technology
ABUS mener, at temperaturkontrollen I en hjelm kun bliver optimal, hvis luftkanalerne hænger sammen. Derfor har de udviklet deres Forced Air Cooling Technology, som sender luften rundt om hovedet inde i hjelmen.

 

AirPort
Befinder sig i hjelmens bagende og er helt konkret en af udluftningshullerne, som er lavet til at man hurtigt og sikkert kan placere sine briller, når de ikke er i brug. Der er især to fordele ved denne måde: Briller sidder et sikkert sted og de bliver en integreret del af designet, så man ikke mister dyrebar aerodynamik, ved at sætte dem i panden.

 

FlowStraps
Stropperne på hjelmen er designet til at reducere flagren og vindstøj og sidde tæt til ansigtet for at understøtte aerodynamikken. Desuden er de hver især syet sammen i samlingerne, hvor man normalt har et justeringsspænde, hvilket ifølge ABUS skulle bevirke at man kan vinke farvel til den evindelige justering af stropperne.

 

Komfort

GameChanger er ret minimalistisk, når det kommer til interiøret – altså de puder som skal stå for en stor del af komforten. Man fristes til at tro, at alt unødvendigt er barberet væk for at skabe en hjelm, som er 100 % optimeret og gearet til race.

 

Derfor har vi oplevet, at hjelmen kan føles lidt ukomfortabel på toppen af hovedet, hvor der lidt overraskende ikke er nogen polstring. Her kan hjelmen føles hård, så man fristes til at spænde den lidt ekstra, så den ikke falder ’tungt’ ned over hovedet. Vi har haft to testere i gang med hjelmen og begge har oplevet dette – en mere end den anden, men dog noget som begge har lagt mærke til.

 

Dog er det værd at notere, at vi under kørsel med hård intensitet (hårde intervaller og crossløb) ikke har bemærket dette så meget, mens vi på ’dagligdagsturene’ savner lidt mere komfort.

 

Til gengæld er det indvendige bespændingssystem ret godt.


Skelettet kan indstilles i rigtig mange højder til en start, så man virkelig kan finjustere til sin hovedform og størrelse. Det er fedt og et sted hvor man ofte kun oplever få indstillingstrin, så har ABUS mange, mindre trin.

 

Denne mekanisme er også let at betjene og glider gnidningsløst op og ned.

 

Selve drejeknappen i baghovedet er let at betjene og når den strammes fordeler trykket sig fint og jævnt i systemet, så hjelmen strammes til om hele hovedet og der ikke opstår ’Hot Spots’.

 

Man skulle jo umiddelbart tro, at det ville irritere, at spændesnorene på begge sider er syet sammen og dermed ikke kan justeret. Men nøjagtigt som ABUS har lovet, så oplevede vi det faktisk som en fordel. Især en af testerne kæmper altid med at få dem til at sidde ordentligt. De her sad bare godt fra start af. I det hele taget er den del af hjelmen rigtig god; snoren er ikke, som så ofte, alt for lang.

GameChanger er en rigtig aerohjelm, men alligevel er vores oplevelse, at luftgennemstrømningen er fin og på højde med andre konkurrenter i samme kategori og prisklasse.

 

Endelig er det en super, fed feature med ABUS’ AirPort, så brillerne nærmest kan gemmes væk bagpå. Det fungerer super godt og er en fiks detalje, når man tænker på, hvor mange ressourcer der postes i at optimere aerodynamikken og så smider rytterne brillerne i hjelmens front alligevel. I øvrigt sidder ens solbriller også fint foran, hvis man triller afsted uden skelen til aerodynamikken.

 

Kvalitet

Overall er kvaliteten godkendt og der er ikke en finger at sætte på noget konkret, som hjelmen mangler.


Bespændingssystemet er lavet af kvalitetsmaterialer og holder hele vejen.

 

Højdepunkter

 

Stropper
Sidder godt og er nemme at betjene – begge testere oplevede, at justering var overflødig.


Bespænding
God fordeling af trykket giver en behagelig justering af trykket.


AirPort
Fiks og fed detalje at brillerne kan gemmes væk i nakken og at hjelmen rent faktisk er optimeret til det.

 

Konklusion

En ægte aerohjelm, som vi synes har et fedt design via sit minimalistiske udtryk – og som faktisk ser fed ud på hovedet også. Hjelmen har et udtalt slankt design, som gør den smal at se på. Det kan vi godt lide.

 

Vi savner en smule flere puder på indersiden, her kan ABUS med fordel optimere næste generation.

 

Kan man mærke aerofordelen? Måske ikke, men hjelmen føles altså hurtig og med følelsen af en rigtig racerhjelm kommer også nemt følelsen af at være skarp!

Specialized S-Works Prevail II

Feltet.dk's vurdering:

Fakta:
Model: S-Works Prevail II
Farver: Hvid, Sort, Matsort/Pink, Matrød/sort, Rød, Matsort/Hypergrøn
Størrelse testet: Medium
Vægt: 190 gram
Pris: Kr. 1899,-

 

Stillet til rådighed af: Specialized Nordic

 

 

Intro

Prevail fra Specializeds toplinje S-Works er nærmest en nyklassiker, som har høstet sin store genkendelsesværdi fra de mange Specialized-sponsorerede teams, som har båret den som deres allround-hjelm i de sidste mange sæsoner. Vi har testet Prevail II – altså nyeste generation.

 

Nøgledetaljer

 

Energy Optimized Multi-Density EPS construction

En patenteret teknologi fra Specialized, som er med til at absorbere stød fra styrt endnu bedre via blandt andet et indbygget skelet i Aramid, som forstærker konstruktionen. Det er blandt andet denne teknologi som gør, at Prevail II er blevet smallere og mere strømlinet end sin forgænger.

 

Ultra-light Mindset HairPort II Micro-Dial Fit System

Det mundrette navn dækker over Specialized roste bespændingsystem, som er særligt minimalistisk i sin opbygning.

 

Gutter Action Brow Pad Design

Puderne I fronten af hjelmen sidder fast på bespædningssystemet snarere end den indvendige side af hjelmen. Det betyder, at der er plads inden man rammer selve hjelmen med panden, så man bedre kan spænde til med komforten i behold. Samtidig minimerer det sveddannelsen og derved chancen for at det drypper ned i og generer i øjnene.


Komfort

Prevail II-hjelmen viser sig at være lidt af et mesterstykke, når det handler om komfort.

 

Første del af den ligning er den indvendige padding, som dækker stort set hele det overfladeareal, som kommer i kontakt med hovedet. Man er dækket ind fra tinding til tinding og af fire store puder, som dækker hele den øverste del af hovedet.

 

Mesterstykket er dog i forbindelse med hjelmens forreste del. Her sidder puden nemlig cirka en centimeter fra selve hjelmens kant, således at man ikke er i direkte kontakt med den hårde yderskal, men snarere oplever en fin eftergivenhed, når man spænder hjelmen ind. Specialized kalder som sagt dette for 'Gutter Action Brow Pad Design’ og det hjælper med at minimere den sved som drypper fra hjelmen og ned mod området omkring øjnene.

 

Det indvendige bespændingssystem er meget minimalistisk. Det skal dog læses overordentligt positivt i denne sammenhæng. Der er ikke noget der forstyrrer og det bidrager positivt til den samlede komfort.

 

Selve systemet kan indstilles via ikke én, men to udtræk, hvorfra man har fem højdeindstillinger alt efter hovedstørrelse og -form.

 

Når man give hjelmen spænding, så fordeler denne sig fint over hele hjelmen og det er svært at få armene ned over den samlede komfortpakke, som Specialized her har præsteret.

 

Pasformen er rummelig og behagelig, og det er selv om Specialized er lykkedes med at gøre hjelmen smallere end sin forgænger – den populære Prevail.

 

På hovedet er det vores oplevelse, at vi sjældent har oplevet en hjelm, som føles så fjerlet. Det skyldes den lave vægt – naturligvis – men også den gode bespænding, som er let og præcis at justere og som fordeler trykket så fornemt.

 

Stropperne kan ikke justeres i siderne, men kun under hagen, hvor den generelle længde tilpasses. I testen passede stropperne perfekt om ørene på os og sad godt, men det er værd at bemærke, at man skal prøve hjelmen inden køb, for at sikre at den valgte størrelse også passer i stropperne.

 

Prevail II er topventileret via et bredt indtag horisontalt over panden, så luften let finder vej ind i hjelmen, men en lang række kanaler i længderetningen sørger for at overskydende varme let forsvinder og reguleres.

 

Kvalitet

Generelt holder Prevail II et højt niveau og har flere fine detaljer indbygget. Eksempelvis er skifter yderskallen fra mat til blank på henholdsvis overside og i siderne, hvilket giver et fint look i vores øjne.

 

Det hårde inderskum har ligeledes to farvenuancer.

 

Man bemærker, at Prevail II har ret meget inderskum blottet, uden at det er belagt med yderskal. Det betyder, at man flere steder kan se et par overgange, som måske kunne have givet et mere eksklusivt look, hvis det var dækket, men det er naturligvis blot æstetisk og ikke noget som der påvirker hjelmens performance. Det er givetvis et helt bevidst valg for at spare vægt.

 

Bespændingssystemet er blandt de allerbedste vi nogensinde har prøvet og det gælder også kvaliteten. Drejeskiven bagpå er robust, let at betjene og så har den en perfekt størrelse, så det er let at få masser af spænding i med én hånd.

 

Højdepunkter

 

Komfort
Slet og ret en af de mest komfortable hjelme vi nogensinde har haft fingrene i

 

Bespændingssystem
Det perfekte fit – helt enkelt

 

Samlet pakke
Et godt bud på den perfekte hjelm, hvis ikke man er på jagt efter en specifik aerohjelm

 

Konklusion

Man forstår godt, hvorfor flere proffer tyer til Prevail-løsningen. En samlet pakke som er meget svær at hamle op med. Komforten er uovertruffen.

Giro Synthe MIPS

Feltet.dk's vurdering:

Fakta:
Model: Synthe MIPS
Farver: Hvid/sølv (fås i 12 farvekombinationer)
Størrelse testet: Medium
Vægt: 243 gram
Pris: Kr. 2599,-

 

Stillet til rådighed af: Egedesø / Bikers Best

 

 

Intro

Synthe fra Giro, som er velkendt for især hjelme og sko, er en Pro Tour-godkendt hjelm, som de seneste sæsoner har nydt pæn synlighed på landevejene via sin store popularitet. Versionen her med MIPS er Giros topmodel, når det kommer til en cykelhjelm med gode allround-egenskaber, som kan begå sig i alle terræner.

 

Nøgledetaljer

 

Roc Loc Air Fit System
Giros legendariske bespænding, som oprindeligt gjorde løse og raslende hjelme til en saga blot for mountainbikere helt tilbage i 1994, er stadig en af industristandarderne for kvalitet og funktion.

 

Aero Mesh Panels
De yderste luftkanaler på hjelmens sider er dækket af et gitterpanel (mesh), som tillader luften at strømme igennem, men dækker for stængerne på solbrillerne, hvis de tages af og sættes i hjelmen. Det giver en udpræget grad af integration og aerodynamiske fordele.

 

MIPS
Multi-directional Impact Protection System, eller mere mundret; MIPS, er et relativt nyudviklet system.


Helt konkret er det et tyndt lag mellem hjelmens skal og hovedet, en slags synlig membran som gør, at man bedre kan klare styrt, hvor hovedet udsættes for roterende kraft. Systemet beskytter faktisk hovedet, på samme måde som kraniet beskytter hjernen, som ved traumer kan bevæge sig en smule i en membran, som absorberer mere kraft inden hjernen påvirkes.

 

Komfort

I tilblivelsen af Synthe-hjelmen er der brugt tusindvis af ingeniørtimer på at forfine de oprindelige designs til en optimal form. Og Synthe er netop et vidnesbyrd på, at godt og grundigt ingeniørarbejde gør en kæmpe forskel på den komfort som slutproduktet tilbyder.

 

Hjelmen er nemlig ikke overbelagt med puder på indersiden, som ellers ofte er med til at optimere komforten, men alligevel er det en af de mest komfortable hjelme vi nogensinde har prøvet. Området omkring panden er klogt belagt med en pude, mens indersiden faktisk kun har en enkelt pude, bagest på oversiden af hovedet. Alligevel sidder hjelmen godt og lige meget hvordan vi har prøvet, så har vi ikke kunnet fremkalde nogen som helst ubehagelig kontakt mellem hjelm og hoved.

 

Tværtimod sidder hjelmen godt til overalt og giver et tæt, men behagelig fit.

 

Det indvendige bespændingssystem kan forudindstilles i tre højder, så man kan finde den størrelse på skelettet, som passer ens hovedstørrelse og -form bedst. Hvor de fleste bruger et udtræksspænde, så sidder Giros system fast i selve hjelmen via to små huller, hvori systemet fastgøres. Det gør det lidt mere besværligt at indstille hurtigt, men til gengæld bliver det hvor det er, når først man har fundet sin indstilling inden først brug.

 

Selve spændingen fordeler sig godt og giver god fasthed. Når drejeknappen spændes kommer trykket primært bagfra og presser hovedet frem i hjelmen, mens siderne også slutter til mod slutningen af bevægelsen. Det er let at opnå den ønskede spænding og at få hjelmen til at sidde tæt og behageligt uden ’hot spots’ hvor noget presser sig på.

 

Stropperne indstilles let via to spænder og holder samme høje komfortniveau, hvor de er behagelige mod huden.

 

Giro Synthe er udstyret med 18 ventilationshuller, som giver en fin luftgennemstrømning via en forholdsvis åben front, mens toppen lader hovedet komme af med overskydende varme.  

 

Det er desuden let at komme af med sine solbriller, i de indbyggede kanaler i hjelmens sider. Det er en fed feature at disse er dækket med gitterpaneler, så brillerne derved nærmest bliver en integreret del af hjelmen og uforstyrret gemmes væk, når der ikke er brug for dem.


Kvalitet

Både i hånden og på hovedet er Giro Synthe MIPS en gennemført lækker sag. Især yderskallen og dens finish skriger af kvalitet og giver hjelmen et solidt touch af eksklusivitet.

 

MIPS-systemet er det bedst integrerede af sin slags, som vi endnu har haft fingrene og Giro er lykkedes til fulde med at skabe en hjelm med denne ekstra sikkerhedsforanstaltning, uden at man hverken ser eller mærker det. Det skal forstås positivt – med en hjelm især, er det særdeles positivt, hvis man ikke bemærker den i brug.

 

Det indvendige bespændingssystem er solidt og funktionaliteten i drejeknappen både let at betjene og kvalitetsmæssig af høj kaliber. Tilmed kan det udskiftes temmelig let og til fornuftige penge, hvis man skulle have brug for det, selv om kvaliteten ikke indikerer at det nogensinde skulle blive nødvendigt.

 

Højdepunkter

 

Komfort
Synthe er blandt markedets bedste hjelme, når det kommer til pasform og bespænding. Endda med en minimalistisk inderside, hvor absolut intet kan komme i vejen.


Integrerede ’lommer’ til briller
Hvis briller skal af, så kan de gemms væk bag et panel af net. Fin integration.


Perfekt krydsning af allround og aero
Synthe er tilpas åben til at klare det meste, mens formen lugter lidt aero. Vi kan lide det!

 

Konklusion

En af markedets absolut tophjelme, som peger i retning af fremtiden med sin sublime MIPS-integration.


Giver en eksklusiv følelse via materialer især, mens formen stikker ud og giver det noget nær perfekte kompromis mellem allround og aero, både i funktion og design. En lækkerbisken for traditionalisterne som skeler til både æstetik, funktion og tradition.

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Søg på tværs af +50 webshops og få det største udvalg. 500.000 cykelprodukter samlet ét sted.

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Halle Ingooigem(1.1) 19/06

Adriatica Ionica Race(2.1) 20/06-24/06

Adriatica Ionica Race(2.1) 20/06-24/06

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »