4
Feltet.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart.
ACCEPTÈR COOKIES » LÆS MERE »

Test: Canyon Lux CF – Full suspension 29”

Del på Twitter
Del på Facebook
Udskriv artikel

04.02.2014 kl. 11:00 af Peter Langhorn Pedersen.

Det er svært at finde cykelmærker, der kan hamle op med Canyon på kriteriet udstyr i forhold til pris. Det gælder også for denne fully, hvor rammen er stiv og let og udstyret i top. Det er dog en maraton-cykel, og man ligger ikke hen over styret og sætter omgangstider som til XC-løb, men dermed ikke være sagt, at man ikke kan bruge den til det.

Feltet.dk's vurdering:

Stillet til rådighed af:

Canyon Danmark

Cyklen er udstyret med:

Ramme: Canyon Lux CF med IPU (Impact Protection Unit)

Forgaffel: Fox Float CTD Fit Factory 100 mm(1 1/8”-1½”), Kashima coating, m. Remote, 29”

Bagdæmper: Fox Float CTD Adjust Factory Kashima coating, 100 mm, BV, m. Remote

Bagskifter/forskifter: Shimano XTR Shadow Plus 10s/Shimano XTR 2x10s

Skiftegreb: Shimano XTR Rapidfire 2/3x10s

Kranksæt/kranklejer: Shimano XTR 10s, 26/38T (175 mm); Shimano SM-BB94

Bremser, for/bag: Shimano XTR 180/160mm (m. IceTech-brake pads)

Hjulsæt: Mavic Crossmax SLR 29 (Forhj.: 15mm m. lever; 142x12 m. 5mm unbraco)

Kassette: Shimano XTR 11-36z, 10s

Dæk: Continental X-King 2,2” RaceSport

Frempind/styr: Ritchey WCS 4-Axis/Ritchey WCS Carbon Flatbar 710 mm

Sadelpind: Ritchey Flexlogic Carbon

Greb/Sadel: Ergon GA-1/Ergon SM30 EVO


Vægt opgivet til/målt:

10,70 kg/ 10,70 kg (Str. L, u/pedaler)
 

Vejl. pris:
Kr. 36.839
 

Introduktion:

Canyon er efterhånden et kendt mærke, også i Danmark. Både som sponsor for flere Pro Tour-hold, bl.a. ”det gamle” Davitamon-Silence-Lotto, siden Katusha og nu, i 2014, som ny cykelsponsor for det spanske Movistar-hold har mærket slået sit navn fast. Men ikke mindst er de blevet kendt via test i magasiner og på websites, hvor de stort set altid har cykler/rammer med, der ligger helt i toppen på alle parametre: stivhed i forhold til vægt (STW - rammer), udstyr i forhold til pris (samlet cykel) og generelt, hvad angår køreegenskaber. Det er et mærke, der - næsten uanset hvilken type cykel, man går efter - er svær at komme uden om.
 

Første indtryk:

Da Canyon kun leverer over nettet, bliver cyklen leveret i en meget kraftig papkasse. Til gengæld er cyklen stort set samlet, blot skal hjulene monteres - og egne pedaler. Hjulene har de nye mål, med en 15 mm aksel på forhjulet og en 12 mm aksel på baghjulet. Forhjulet kan monteres uden værktøj, da der er en ”lever” til at spænde hjulet fast med. Baghjulet kræver en 5 mm unbraconøgle til at skrue akslen fast med. Bremserne kunne hurtigt justeres.
 

Det er jo altid et spørgsmål om vane og smag, hvordan man indretter cockpittet på en cykel; men fra Canyons side havde man valgt at montere begge remote-greb (til forgaffel og bagdæmper) på den udvendige side af gearskifterne på styret, hvilket medførte, at når man trykkede remoten nedad, mod låst tilstand, stødte de mod geargrebet. Hvilket igen havde den konsekvens, at begge håndtag, begge remote-greb og begge gearskiftere inkl. bremsegreb skulle afmonteres for at flytte begge remote-greb på den indvendige side af gear-/bremsegrebene på styret.

(Fordelen er selvfølgelig, at denne tester får det nøjagtigt som det ønskes; ulempen er, at man selv skal gøre det - medmindre man tager cyklen hen til det nærmeste cykelværksted, og får dem til at gøre det.)


Den første - negative - overraskelse kom, da remote-grebet til forgaflen skulle afprøves. Det gik ret stramt, og den kunne næsten ikke komme helt ned til låst tilstand, uden at hele styret drejede med. Det skal måske forklares, at der er tre niveauer på både forgaffel og bagdæmper: en helt åben tilstand (Descend), et mellemniveau (Trail) og helt låst (Climb), forkortet CTD. Og hvor bagdæmperen kørte kontant og hurtigt gennem alle niveauer, haltede det som nævnt med forgaflen. Efter lidt fumlen med wiren til kabelholderen på forgaflens højre ben fandt undertegnede til sidst ud af, at man kunne dreje den øverste del, med kabelholderen, ved at løfte den op (fjederpåvirket nedefra) og derved anbringe den rigtigt i forhold til kablets vinkel osv.


Det skal ikke kunne afgøres, om det er en decideret fejl fra Canyons side under monteringen eller om kablet og holderen er blevet skubbet skævt under transporten; det må betegnes som et mindre problem.


Derefter var det blot at pumpe dæk og dæmper, henholdsvis forgaffel, og sætte pedalerne på.

 

Test

Testen blev udført over et en række ture, men da stormen Bodil just havde møbleret rundt i terrænet i netop den periode, var det så som så med at finde de ønskede ruter at teste på. Nogle af de ting, man især hæfter sig ved, nogle af de største kritikpunkter ved 29” generelt, er tekniske forhold/svingradius og acceleration/op af bakke.


Men allerede i geometrien på stellet har Canyon gjort sit til at opveje den ellers lange akselafstand (Large: 1135mm) og den ellers noget tilbagelænede stil, der kan give en ”bagtung” cykel med tendens til at ”stejle” på stigningerne. Sadelrørsvinklen er så meget som 74 grader og kronrørsvinklen hele 70 grader, så alene ud fra det kan man se, at det ikke er down hill, den skal bruges til. Og lige nøjagtig dette gør også, at - selvom det er en størrelse large, der blev testet - er afstanden fra sadelspids til midt styr kun 51 cm. (På testerens egen 26” er der 53 cm.) Så ingen problemer med størrelsen; noget man måske skal have med i overvejelserne, hvis man overvejer at købe en Lux CF.


Og begge vinkler gør også, at man lige fra start har god kontrol i de snævre sving. Og selv om hjulene er i den absolut bedste ende (for 29”), skal denne tester stadig vende sig til den lidt trægere acceleration. Den gode kontrol har ikke mindst basis i det brede styr: 710v mm. De fleste XC-ryttere vil nok rynke på næsen, men det er en tendens, der går igen gennem de fleste cykelkategorier, lige fra enduro til all mountain: bredt styr. Det giver langt bedre kontrol ned ad bakke, dog kan det føles som at styre en lastbil gennem de snævre passager (understyring). Den følelse fik man ikke under denne test.


Og den stejle sadelrørsvinkel gør, at man ikke er i nærheden af at “stejle” på selv de stejleste stykker. Cyklen holder jordforbindelsen hele vejen, og det mærkes, at den er lavet til stigningerne. Det stive stel, hjulene og vægten gør, at det kan føles helt behageligt at køre opad.

For siddestillingen, med den forholdsvis korte afstand til styret og den let høje front, bliver mere oprejst, end hvad man måske er vant til. Man føler til gengæld, at man har en stilling, man kan opretholde over meget lang tid - hvilket må være meningen med en maraton-cykel.


Der er mange, der skifter over til SRAM's XX1-gear (1 klinge foran; 11 tandhjul på kassetten på baghjulet) for tiden; men de 2x10s på Shimanos XTR-gruppe er rigeligt til denne testers behov. Og efter sammes mening ville det være hærværk at bytte den ud med 1x11s. Under danske forhold kan det måske lade sig gøre at køre med 11s, da bakkerne herhjemme er forholdsvis korte; men en tur til Alperne eller bare til Harzen vil være rent selvmord med så smal en gearing.


Som just nævnt er gruppen XTR fra Shimano, og der kan ikke sættes en finger noget sted. Man kan skifte fire gear op på kassetten med ét tryk med tommelen; og to ned med pegefingeren - eller tommelen. Så vidt vides er Shimanos XTR- og XT-grupper, de eneste, der kan skifte både op og ned med den samme finger. Det giver flere muligheder.


Bremserne er således også XTR og efter den første justering ved samlingen af cyklen var der ingen problemer med dem. Selvfølgelig - det er nye bremser og bremseklodserne skal lige køres til de opnår fuld bremseeffekt. Der var kun en lille ting, der undrede: bremseklodserne var med “finner” på, køleribber, der skal køle bremseklodserne og skiverne hurtigere ned. Jeg tvivler på at de overhovedet “kom i brug” under testturene. Man kan måske med fordel skifte dem ud med nogle billige modeller, hvis cyklen skal bruges til vinterkørsel, og så kan klodserne med køleribber pakkes med, når turen går sydpå om sommeren.


100 mm affjedring foran på forgaflen og bag på dæmperen: det er en større videnskab at pumpe dem rigtigt, at finde den rigtige indstilling. Og som nævnt i indledningen kan det godt drille lidt med set up'et. Og både foran og bagpå er der tre forskellige indstillingsniveauer, hvilket I alt giver ni forskellige køreindstillinger af affjedringen.

Som Robert Mennen, den tyske mester i maraton på mountainbike har sagt om de tre niveauer: “For dem, der kører race, giver CTD-forgaflen fra Fox ikke meget mening; enten åben eller blokeret - det er nok.” Og især i starten skal man vænne sig til at kunne justere både for og bag - og hvornår skal den være i midten, hvornår helt åben, og så låse begge to på asfalt...

Det mest positive man kan sige om dette er, at man får alle muligheder for at justere. Og I snævert, hurtigt og teknisk terræn, er man lidt fortabt, hvis man prøver at følge med, både med gear og affjedring, samtidig. Og cyklens affjedring er så tilpas hård fra start af, at man roligt kan sætte den i midten og bare skrue hovedet af. Den er rigeligt stiv til, at man kan stå op og træde op af bakkerne, og tilpas blød til at man ikke mister kontrollen ned over hårdt terræn. Hvis man så står op på den lede bakke, og ved, at den skal have gas, kan man låse det hele op, og så står den på “flyder” nedad ...

(En lille træls ting ved remote'n er dog, at den kun går én vej: fra åben, til mellem, til lukket - og så forfra. Man kan ikke blot gå ét trin tilbage, når gaflen/dæmperen er låst, og så gå til mellem igen; det kræver to tryk for at komme dertil fra lukket tilstand.)


Konklusion:

Bedste udstyr I forhold til pris? Jo tak. Det bliver svært at finde andre cykelmærker, der kan hamle op med Canyon på disse kriterier: man får ikke bedre udstyr; man finder nok ikke en ramme, der er stivere og lettere (1.820 g) end denne. Opad, nedad, teknisk, tungt - den kommer ikke til kort noget sted. Men det er en maraton-cykel: man ligger ikke hen over styret (kan man jo selv vælge) og sætter omgangstider til XC-løb; dermed ikke være sagt, at man ikke kan bruge den til det.

Også detaljerne er der også kælet for, bl.a. kronlejet fra ACROS - Blocklock - der støder imod en “slagplade” monteret på overrøret på stellet, hvis man fx styrter og derved forhindrer, at styr/greb slår ind i overrøret. Det er smart!

 

De bed vi særligt mærke i:

+ Top-udstyr hele vejen igennem, gennemtænkte detaljer, fornuftig gearing til formålet

- Lidt omstændelig klargøring (skifte greb rundt; remote til forgaffel driller), (for?) mange muligheder til indstilling af affjedring, sadel og håndtag var vel hårde efter denne testers smag, “én-vejs remote-greb”...

 

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:


Se mere om Feltet.dk's test kriterier

FREDAG

Vis valgte

TORSDAG

Vis valgte

SENESTE: TOUR DE FRANCE

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: FELTET.DK HOLDNINGER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM TINKOFF-SAXO

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: VUELTA A ESPAÑA

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM WORLD TOUR HOLD

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM DE DANSKE HOLD

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: MATERIALE OG UDSTYR

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM DE DANSKE PROFFER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: FORÅRSKLASSIKERNE

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: GIRO D'ITALIA

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

Feltet.dk

Åsvinget 5

9800 Hjørring

Tlf. 5155 8966

info@feltet.dk