2. etape<\/a> via disse links fra kl. 16.30 hhv. onsdag og torsdag. Grundet en tvivlsom kvalitet liveopdaterer jeg ikke derfra. Begge etaper har forventet sluttid kl. 18.00.<\/p>","date":"25\/7-2023 kl. 21:32","date_unformatted":"2023-07-25 21:32:00","km_driven":"215","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"369509","title":"Vinderbud","text":"Feltet.dks vinderbud: Andrea Bagioli<\/p>\r\n\r\n
Øvrige vinderkandidater: Robert Stannard, Arnaud De Lie<\/p>\r\n\r\n
Outsidere: Lorenzo Rota, Filippo Ganna, Thibau Nys, Loic Vliegen, Stefano Oldani<\/p>\r\n\r\n
Jokers: Filippo Baroncini, Jake Stewart, Bauke Mollema, Florian Senechal, Xandro Meurisse, Brent Van Moer, Franck Bonnamour, Greg Van Avermaet, Marco Tizza, Kenneth Van Rooy, Tom Van Asbroeck<\/p>","date":"25\/7-2023 kl. 19:28","date_unformatted":"2023-07-25 19:28:40","km_driven":"215","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"369508","title":"Favoritterne","text":"
Efter tre lettere dage og en enkeltstart gælder det kongeetapen, der har nogenlunde samme design som sidste år. Her eksploderede det fra start, hvorefter en stor gruppe af de bedste klatrere afgjorde det hele i en ukontrollerbar og lettere finale, hvor Oier Lazkano sneg sig væk til sejr. Det meste af feltet blev kørt ud af løbet, og blandt andre den førende Julian Alaphilippe smed mere end 8 minutter. I front var der ingen kontrol, og ikke færre end tre mand lykkedes med at snige sig væk i den lettere afslutning.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Også i år kommer alle udfordringerne langt fra mål, og derfor er man nødt til at skabe løbet allerede langt fra mål. Det vil der helt sikkert også være hold, der vil forsøge. Særligt Soudal, Intermarché, Alpecin og Trek har flere glimrende klatrere, der tabte masser af tid i dagens Ineos-dominans. Det må være deres opgave at forsøge at køre Filippo Ganna og resten af Ineos ud af ligningen, som det lykkedes med Alaphilippe sidste år.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Derfor regner jeg med en meget aggressiv start. De nævnte hold vil formentlig gå bersærk, og spørgsmålet er, om Ineos kan holde stand. De har et stærkt hold, men med en formsvag Luke Plapp er det jo ikke klatrestyrke, der er allermest af. Der er i hvert fald mange hold, der har stærkere folk i dette terræn.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Problemet for de hold er, at Ineos har 100 km til at redde det. De sidste 109,9 km er betydeligt lettere, og derfor må Ineos’ mål være at holde sammen på tropperne og undgå at gå i panik. Måske skal de lade nogle ardennerryttere køre i det, der formentlig bliver en voldsom start, men herefter har de god til at bruge deres rouleurs til at skabe samling. Der er endda en god chance for, at de kan få hjælp. De hold, der har misset ud fra start, vil formentlig hjælpe. Dem er der måske ikke så mange af, men jeg vil tro, at Lotto vil arbejde for Brent Van Moers klassement og Arnaud De Lies chancer på etapen, og måske kan de også få hjælp fra FDJ. Og skulle et eller flere af de fire nævnte hold misse udbruddet, bør de også komme til undsætning.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Derfor tror jeg, at Ineos er stærke. Jeg udelukker ikke, at der kan køre en stærk gruppe, de aldrig får hentet, men mit gæt er, at de ca. 110 km er nok til, at Ineos vil genvinde kontrollen. Herefter lægger den sidste rundstrækning ikke op til, at det for alvor kan blive splittet. Der er modvind efter sidste stigning, der ikke er specielt svær og kommer langt fra mål. Bakken op til spurten er tættere på mål, men heller ikke den er noget særligt. Mit gæt vil være, at vi får en hård dag, hvor Ineos kommer på arbejde, men hvor de kan sikre sig, at et reduceret felt skal afgøres det på bakken i finalen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Den er til gengæld hård. 1000 m med 6,8% er svært nok til, at man kan køre alene, og med kun 2,8 km efter toppen, hvorefter der er tre sving og 1500 m faldende meter, kan vi sagtens få en solosejr. Det er også muligt, at et par mand vil køre væk, men de vil næppe få megen tid til taktik, når de jagtes af feltet. En god spurt kan derfor være vigtig, hvis ikke man kan køre alene. Endelig er det muligt, at alle angreb neutraliseres, og at vi får en spurt i en lidt større gruppe, men den vil næppe være alt for stor.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Jeg prøver at gå med Andrea Bagioli<\/b>. Italieneren er altid en lottokupon, men han synes i form. Han kørte alene væk på gårsdagens bakke, der var betydeligt lettere, og i dag kørte han en fremragende enkeltstart. Han virker så stærk, at han meget vel kunne tage en solosejr, men han er også så hurtig, at han kan vinde en spurt i både en større og en mindre gruppe. Derfor tror jeg, at han endelig tager sæsonens første sejr.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Men Soudal har flere kort. Mauro Schmid<\/b> var holdets kaptajn, og selvom han kørte en svag enkeltstart i dag, betyder det ikke nødvendigvis, at han er skidt kørende, når ruten passede ham så skidt. Han er som udgangspunkt ikke så eksplosiv eller hurtig som Bagioli, men kører de en spurt for ham, kan han vinde. Holdets tredje klatrer er Mauri Vansevenant<\/b>, men selvom han er hurtig, skal han nok vinde via et taktisk spil, og han må antages at være hjælper. Endelig har de Florian Senechal<\/b> til en spurt, men han bør komme til kort på denne stigning, som det også gælder for Stan Van Tricht.<\/b><\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Jeg prøver at rangere Robert Stannard<\/b> som nr. 2. Efter en svag sæson er hans form svær at vurdere. Han gik i hvert fald ikke med Bagioli i går, men han så ikke skidt ud i angrebet på 2. etape. Han kørte en for ham god enkeltstart i dag, og han er så hurtig, at han vil kunne slå Bagioli og stort set alle andre favoritter, både i en større eller mindre gruppe. Alpecin har dog også Stefano Oldani<\/b>. Han synes ikke at have formen til at gå med i angreb, men i en større gruppe kan han vinde, hvis de kører for ham. Også Gianni Vermeersch<\/b> og den i dag velkørende Xandro Meurisse <\/b>er hurtige, men de kører næppe med i angrebene, og de vil ikke køre en spurt i en større gruppe. Endelig har holdet Timo Kielich<\/b>, men denne finale bør være for hård.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Så er der Arnaud De Lie<\/b>. Den De Lie, vi så i Omloop, ville godt kunne vinde her, men det er ikke mit indtryk, at han er på samme niveau nu. Han så i hvert fald ikke overbevisende ud i gårsdagens finale, men stensikker på hans form er jeg bestemt ikke. Han overraskede mig i Morbihan, hvor han vandt på en stigning, der er sværere end denne, og har han de ben igen, kan han måske endda gå med i angreb – og i hvert fald vinde en spurt i en større gruppe. Jeg vil forvente, at Arjen Livyns<\/b> er hjælper, mens Brent Van Moer<\/b> primært vil forsvare sit klassement, da han mangler fart.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Intermarché har også to gode bud i Lorenzo Rota<\/b> og Loic Vliegen<\/b>. Belgieren er pr. definition god i dette løb og har været meget aktiv i de indlagte spurter. Rota er dog på papiret den bedste af de to, og hans enkeltstart i dag indikerer god form. Begge bør være stærke nok til at gå med i angreb, men selvom de er hurtige, får de svært ved at slå folk som Stannard og Bagioli. Etapen er for hård for dem Aimé De Gendt<\/b>, vi kender i dag, og Laurens Huys<\/b> synes formsvag.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Hvad så med Filippo Ganna<\/b> selv? Dagens enkeltstart indikerer, at han ikke er flyvende. Han kan få svært ved at gå med de mere eksplosive på denne bakke, men en stærk Ganna er eksplosiv nok til at være med. Han er jo bestemt ikke langsom og i en powerspurt som denne, vil han have en chance for at vinde – måske endda også i en større gruppe. Farten mindede han os om på 1. etape. For Connor Swift<\/b> og Joshua Tarling<\/b> handler det alene om at forsvare sig og samtidig hjælpe Ganna.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Inden løbet havde jeg Thibau Nys<\/b> som favorit til denne etape, men han virker slet ikke kørende. I går var han helt anonym, og i dag virkede han næsten opgivende. Hans udtalelser inden løbet var heller ikke optimistiske, men har han alligevel bedre ben, er han vel den rytter, der med sit punch og sin spurt passer bedst til denne finale. Hvis ikke, lignede Bauke Mollema<\/b> i går en mand, der kan køre med de bedste på bakken, men selvom han er hurtig, får han svært ved at vinde. Har Nys en offday, kan Filippo Baroncini<\/b> måske vinde en spurt i en større gruppe, og jeg tør ikke helt udelukke, at han kan være med i angreb. Jeg regner med, at Amanuel Ghebreigzabhier<\/b> og Daan Hoole<\/b> er hjælpere.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
FDJ har Jake Stewart<\/b>, der viste god form i går. Han kan ikke gå med i angrebene, men skulle det samles til en større gruppe, vil han have en chance, særligt fordi han i et lille felt ikke skal lide meget under sin positionering. Et alternativ er Laurence Pithie<\/b>, der ligeledes kan begå sig i en større gruppe, hvis Stewart skuffer.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Hos Ag2r vil Greg Van Avermaet, Franck Bonnamour<\/b> eller måske endda Paul Lapeira <\/b>kunne deltage i en større spurt, men det er svært at se dem vinde, og finalen bør være for hård for Mathis Le Berre<\/b> hos Arkes, hos hvem Thibault Guernalec<\/b> ikke er spurtstærk. Hos Bingoal kan både Marco Tizza<\/b>, Kenneth Van Rooy<\/b> og Luca Van Boven<\/b> gå efter en top 10 i en større gruppe, og det samme kan Tom Van Asbroeck<\/b> måske hos Israel-PT, hvor jeg regner med, at finalen er for hård for Giacomo Nizzolo<\/b>. Stephen Williams <\/b>synes helt uden form, og Omer Goldstein<\/b> har skuffet i år. Flanders kan håbe på en spurt med Jenno Berckmoes<\/b> eller endnu bedre med Aaron Van Poucke<\/b> og måske endda Vito Braet<\/b>, og det må også være målet for Uno-X med Niklas Larsen<\/b>. Endelig er jeg spændt på at se, hvad Pim Ronhaar<\/b> kan i denne finale, hvis ikke han igen angriber tidligt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Skulle en gruppe snyde Ineos fra distancen, vil det være med de mest klatrestærke som Bagioli, Stannard, Rota, Vliegen, Mollema, Meurisse, Vansevenant, Vermeersch og Nys, hvis han er bedre end ventet.<\/p>","date":"25\/7-2023 kl. 19:28","date_unformatted":"2023-07-25 19:28:27","km_driven":"215","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"369429","title":"Vejret","text":"
Vejret var godt til enkeltstarten, men nu bliver det igen kedeligt. Således vil kongeetapen starte med bygevejr, hvor der gennem de første timer vil være en bygerisiko på 45-60%, men den sidste halvanden time ventes at blive afviklet i solskin og tørvejr med kun få skyer. Temperaturen vil stige fra 17 til 19 grader, og der vil væren en let til jævn vind (16-19 km\/t) fra vest. Det giver efter den indledende rundstrækning sidemodvind op ad Roche-aux-Faucons og derefter generelt med- og sidemedvind frem til første spurt. Herfra vil der være mod- og sidemodvind stort set hele vejen frem til rundstrækningen. Her vil der være med og sidemedvind frem til toppen af stigningen og derefter generelt mod- og sidemodvind. Med ca. 6 km igen får man atter sidemedvind, indtil man med 2200 m igen får sidevind. Der vil være modvind efter kurven med 1500 m igen og slutteligt igen sidevind over de sidste 1000 m.<\/p>","date":"25\/7-2023 kl. 17:02","date_unformatted":"2023-07-25 17:02:26","km_driven":"215","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"369428","title":"Ruten","text":"
Tour de Wallonie har ofte forsøgt at bevare spændingen til allersidst ved at have en klassementsetape som afslutning. Særligt finalen med Mur de Thuin er blevet lidt af en klassiker, og selvom den ikke vender tilbage i år, holdes traditionen i hævd. Løbet afrundes nemlig med sin kongeetape, der byder på mere end 3300 højdemeter og stigninger kendt fra Liege-Bastogne-Liege. De kommer dog alle tidligt på etapen frem mod en lettere finale, men til allersidst er der et par mindre bakker og ikke mindst en stejl sag lige inden stregen, hvilket bør sikre, at det er ardennertyperne, som får det sidste ord i Valloniens rundtur.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Med en distance på 215,0 km er der tale om løbets klart længste etape, der fører feltet fra Banneux (Sprimont) til Aubel. Startbyen ligger midt i det terræn, vi kender fra Liege-Bastogne-Liege, og man lægger ud med at køre en omgang på en 62,6 km lang rundstrækning mod sydvest. Fra starten er det faldende og fladt, når man snor sig mod sydvest, men etapen tager fat, nå man drejer mod øst for at køre op ad kategori 2-stigningen Cote de Filot (3,6 km, 5,0%), der har top efter 25,3 km. Efter en kort nedkørsel, som fører mod syd, går det videre mod sydøst op ad en lang bakke (5,6 km, 3,6%), hvis top efter 32,5 km rundes i det sydligste punkt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Her drejer man mod nord for at køre ad en lang nedkørsel, inden man i dalen kortvarigt kører mod vest. Nu går det mod syd op ad kategori 1-stignngen Cote de Chambralles (1,5 km, 9,0%), som har top efter 51,8 km, inden en nedkørsel leder mod vest og nord. Med det samme går det nu mod nordøst op ad kategori 1-stigningen Cote de Fraiture (2,0 km, 7,2%), hvis top passeres efter 59,8 km. Slutteligt fører et fladt plateau mod nordøst ind til startbyen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Her drejer man mod nord for at køre videre ad plateauet, inden en nedkørsel fører mod sydøst ned til den berømte kategori 1-stigningen Cote de Roche-aux-Faucons (4,6 km, 4,0%), der dog bestiges fra en anden side end i Liege. Toppen rundes efter 79,7 km, hvorefter det går mod nordøst ad en nedkørsel og derfra mod sydøst op ad kategori 2-stigningen Cote de Cortil (3,0 km, 6,2%), hvis top passeres efter 87,4 km. Et kort plateau leder mod sydøst, inden man kører mod sydøst ad en nedkørsel, hvorefter det går mod nord og øst igennem fladt terræn og derfra mod syd op ad kategori 2-stigningen Cote de Trasenter (3,1 km, 5,5%), hvis top rundes efter 105,1 km.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Herfra er de sidste 109,9 km betydeligt lettere. Et plateau fører mod syd, inden man kører mod nordøst ad først en nedkørsel og siden let kuperet terræn. Man kører kortvarigt mod syd op ad den lille kategori 2-stigning Cote de la Ville Haute (1,9 km, 4,9%), der har top efter 130,2 km, hvorfra man kører mod nordøst frem til dagens første spurt, der er placeret efter 138,6 km. Nu kører man mod først vest, siden nordvest og slutteligt nordøst igennem let kuperet terræn frem til den afsluttende rundstrækning, som rammes efter 164,0 km, og bare 100 m senere krydser man stregen for første gang.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Etapen afsluttes nu med en omgang på den 50,9 km lange runde, der er placeret nordøst for byen. I starten snor man sig mod nordvest igennem let kuperet terræn, idet man efter 164,8 km undervejs kører dagens anden spurt. Stykket afsluttes, når man kører mod nordøst op ad kategori 2-stigningen Cote de Trois Frontieres (2,2 km, 4,8%), der har top efter 183,3 km lige på grænsen til Tyskland.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
De sidste 31,7 km indledes med en nedkørsel, der fører mod nord og nordvest, hvorefter man zigzagger sig igennem let kuperet terræn i en generelt sydvestlig retning. Nu kører man en omgang på en lille rundstrækning, der sender rytterne mod først nordvest, siden sydvest og slutteligt sydøst, og som afsluttes med en bakke (1,3 km, 5,3%), på hvis top dagens sidste spurt køres efter 202,8 km.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Herfra resterer 12,1 km, der går mod syd ind mod Aubel. Først er det faldende, men slutteligt rammer man en bakke (1,0 km, 6,8%), der har top bare 2,8 km fra stregen. Den leder op til et 1300 m langt plateau, inden det med 1500 m igen begynder at falde frem til de sidste 500 m, der stiger let. Der er et skarpt sving med 2200 m igen og derefter to 90-graderskurver med hhv. 1500 m og 1000 m igen, inden det går lige frem til stregen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Etapen byder på i alt 3328 højdemeter.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Aubel har tre gange tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb, alle gange i dette løb. Det var senest i 2008, hvor Patrice Halgand vandt en tremandsspurt foran Rik Vebrugghe og Sergey Ivanov, og forinden vandt Julian Dean i 2003 en massespurt foran Emmanuel Magnien og David Kopp. Første gang var i 2001, hvor Niclas Axelsson sejrede med 2 sekunder ned til Jo Planckaert og Leon van Bon.<\/p>","date":"25\/7-2023 kl. 17:02","date_unformatted":"2023-07-25 17:02:17","km_driven":"215","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"369426","title":"Velkommen","text":"
Velkommen til dagens direkte live opdatering fra Tour de Wallonie (5. etape). Dagens løb køres fra Banneux (Sprimont) til Aubel over 215 kilometer. Vi starter kl. 16.30.<\/p>","date":"25\/7-2023 kl. 17:02","date_unformatted":"2023-07-25 17:02:08","km_driven":"215","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""}],"authors":[{"author":"Emil Axelgaard","email":"emil@feltet.dk","image":"https:\/\/www.feltet.dk\/octo_cms\/files\/Feltet.dk\/ProfilePics\/emil_500x500.jpg","url":"emil-axelgaard"},{"author":"Jesper Johannesen","email":"jesper@feltet.dk","image":"https:\/\/www.feltet.dk\/octo_cms\/files\/Feltet.dk\/\/jesper_johannesen.jpg","url":"jesper-johannesen"},{"author":"Hans Emil H\u00f8jgod","email":"info@feltet.dk","image":"https:\/\/www.feltet.dk\/octo_cms\/files\/Feltet.dk\/ProfilePics\/img.jpg","url":"hans-emil-hoejgod"},{"author":"Christian Frese","email":"frese@feltet.dk","image":"https:\/\/www.feltet.dk\/octo_cms\/files\/Feltet.dk\/Diverse\/Krille_(2).jpg","url":"christian-frese"}]}