Du finder optakten her<\/a>. Forinden varmer jeg op i Radio4, hvor jeg fra kl. 11.45 taler VM og Magnus Cort.<\/p>","date":"8\/9-2021 kl. 19:10","date_unformatted":"2021-09-08 19:10:58","km_driven":"152,2","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"304350","title":"Vinderbud","text":"Feltet.dks vinderbud: Mark Cavendish<\/p>\r\n\r\n
Øvrige vinderkandidater: Giacomo Nizzolo, André Greipel<\/p>\r\n\r\n
Outsidere: Wout van Aert, Nils Eekhoff, Ethan Hayter, Dan McLay, Gabriel Cullaigh<\/p>\r\n\r\n
Jokers: Max Kanter, Matthew Bostock, Ethan Vernon, Pascal Eenkhoorn, Colin Joyce, David Gonzalez, Tom Mazzone, Matthew Gibson, Alexander Richardson, Kristian Sbaragli<\/p>","date":"8\/9-2021 kl. 19:10","date_unformatted":"2021-09-08 19:10:00","km_driven":"152,2","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"304349","title":"Favoritterne","text":"
Efter dagens højintense drama, hvor han nok engang viste skræmmende styrke ved at matche to af verdens førende murspecialister på en stejl mur og således bekræftede, at VM-formen er fremragende, har Wout van Aert nu kurs mod den samlede sejr. For løbets spænding var det nemlig slemt uheldigt, at løbets hurtigste også løb med trøjen, og da vi nu går ind i løbets anden og betydeligt lettere halvdel, står belgieren uhyre stærkt i forhold til at efterfølge ærkerivalen Mathieu van der Poel som vinder.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Skal han sættes under pres, ligner fredagen den bedste chance. Store muligheder er der ikke på morgendagens 5. etape, der er løbets letteste. I det flade terræn omkring Manchester er eneste trussel vinden, men selvom regnen formentlig endelig melder sin ankomst til et land, der er kendt for regnvejr, vil det slet ikke blæse. Der er egentlig masser af sidevindsstykker undervejs, men med en let vind er der ikke for alvor fare på færde.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Der er ingen tvivl om, at dette er dagen, sprinterne har udset sig, men i et løb, der ellers er kendt som sprintervenligt, er der faktisk ikke mange hurtige folk til start. Sprinterfeltet er tyndt, og der er ikke alt for mange hold, der kan have en interesse i at kontrollere. I forvejen ved vi, at udbrud ofte snyder feltet i England, hvor holdene er små, og det hele kompliceres af, at det førende sprinterhold, Deceuninck, har dobbelte interesser. De vil gerne vinde etapen med Mark Cavendish, men de risikerer også at give Van Aert yderligere bonussekunder.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Hvis Deceuninck nægter at jagte, bliver situationen pludselig tricky. Så er det nemlig kun Israel SUN, der må ventes med relativ sikkerhed at iværksætte en jagt. Det vil dog undre mig, hvis ikke Deceuninck slår til. Det virker efterhånden ret spekulativt at tro på, at Van Aert kan slås, og sælger man en etapesejr til Cavendish – endda på hjemmebane – for et optimistisk forsøg på at vinde en kamp, der ser umulig ud? Næppe.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Derfor tror jeg også, at vi vil se både Deceuninck og Israel SUN påtage sig ansvaret. Det er også muligt, at Qhubeka vil hjælpe, men det er lidt usikkert, hvad Giacomo Nizzolo vil i dette løb. Forud for løbet sagde han, at han skam gerne vil have resultater, men at det primære mål var VM-forberedelse. Den meget passive kørsel i mandags afspejlede klart det sidste, men det kan ikke udelukkes, at sydafrikanerne også vil hjælp. Man kan heller aldrig udelukke, at DSM vil hjælpe lidt til, da de hidtil ikke har fået meget ud af løbet. Endelig er det heller ikke helt umuligt, at Ineos vil sætte sig frem, da de ikke har det helt store at miste, hvis de gør forsøget på at sikre sig de bonussekunder, der kan sende Ethan Hayter tilbage i førertrøjen – heller ikke selvom finalen ikke passer ham.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Jeg tror derfor, at det bliver relativt udramatisk. Der kan meget vel komme lidt kamp om at ramme udbruddet, når det nu én gang er lykkes at snyde feltet, og når det er kørt, vil Jumbo formentlig have det fint med at lade dem sejle hjem. Jeg vil dog tro, at Deceuninck og Israel SUN vil påtage sig ansvaret med mulig hjælp fra Qhubeka, Ineos og DSM, og jeg forventer derfor et kontrolleret sprinterløb. Vinden vil næppe skabe den store nervøsitet, men får vi de varslede tordenbyger og våde veje, kan det alligevel blive en ret nervøs affære, ikke mindst i finalen, hvor der er et hav af sving.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
På denne let kontrollerbare etape forventer jeg altså en massespurt, men det er en tricky en af slagsen. Over de sidste 4 km er der mange sving, og er vejene våde, vil det blive en hektisk affære. Over de sidste 2,7 km er der ikke megen plads til at bevæge sig frem, og man skal utvivlsomt sidde ganske fornuftigt i rundkørslen med 700 m igen. Her vil der være plads til at lade farten tale, men det er en afslutning, hvor position er afgørende.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
I det lys må Mark Cavendish<\/b> være favorit. Nok har briten virket temmelig rusten i Danmark og Tyskland, men i dette felt må han på en let og kort etape som denne være feltets hurtigste. Vigtigst er det dog, at hans tog med Yves Lampaert og Davide Ballerini – måske med mulige bidrag fra Mikkel Honoré og Julian Alaphilippe – synes i særklasse i dette felt. Det vil være helt afgørende i denne kringlede finale, og jeg vil tro, at belgierne kan være altdominerende til slut. Kan de tage fronten frem mod rundkørslen, måske endda med Lampaert foran Ballerini og Cavendish, bliver briten i hvert fald svær at slå. Han har det bedste tog og den bedste lead-out man, og han er feltets hurtigste. I en regnvejrsspurt kan meget gå galt, men sidder han rigtigt, bør han vinde – god form eller ej.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Den værste rival kunne være Giacomo Nizzolo<\/b>. Som sagt har han virket mærkeligt umotiveret i dette løb, og derfor satser han næppe liv og lemmer i en teknisk regnvejrsspurt. Heldigvis er der relativt få sprintere, og det vil undre mig, hvis ikke han giver den et skud, som han også gjorde på 1. etape. Desværre har han i de seneste løb i Danmark og Vallonien ikke vist meget af den ellers yderst imponerende fart, han havde i Giroen, men han blev trods alt nr. 2 og 3 i de første spurter i Danmark, fik en 2. plads i Vallonien og vandt feltets spurt i Bretagne. I en teknisk finale er han altid i sit es, og selvom toget er svagt, har han dog Carlos Barbero som lead-out man. Hvis ikke Cavendish spurter bedre, end han gjorde i Danmark og Tyskland, virker det ikke umuligt, at Nizzolo kan slå ham.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Faktisk tror jeg, at André Greipel<\/b> er hurtigere, og med den fine spurt, han kørte på 3. etape i Tyskland, hvor han slog Pascal Ackermann og Cavendish, vil det slet ikke undre mig, hvis han lige nu er feltets hurtigste. Også i dag var han jættestærk, og han synes at være i fremragende form. Desværre tror jeg, at det står og falder med regnen. Greipel er i forvejen ikke en ørn i positionskampen, og på våde veje plejer han tillige at blive en forsigtigper. Hans tog tæller kun Alex Dowsett, som ikke er en klassisk lead-out man, og han vil derfor være helt alene til sidst. Selv på tørre veje kan det blive svært at sidde rigtigt, og på våde veje bliver det uhyre vanskeligt. Hvis til gengæld det lykkes, vil jeg tro, at han med farten fra Tyskland har en ganske stor chance for, at han kan tage sejr nr. 8 i et løb, hvor han altid har haft stor succes.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Så er der selvfølgelig Wout van Aert<\/b>, men jeg tror ikke, at han kører spurten. Han havde på forhånd meldt ud, at han ville vælge enkelte etaper at gå efter, og når han ikke spurtede i mandags, skyldtes det åbenbart, at 2. etape på forhånd ikke var valgt som en af hans target-etaper. I det lys virker det usandsynligt, at han vil kaste sig ud i en farlig og teknisk regnvejrsspurt på en let dag, der passer bedre til rene sprintere – slet ikke halvanden uge inden det første af hans to VM-løb. Bonussekunder behøver han ikke længere, og han har dermed al mulig grund til at spille safe. Det er klart, at han har en ganske fair chance, hvis han kører spurten. Han er en ørn i positionskampen, og selvom Cavendish var hurtigere i Touren, er det ikke sikkert, at det gælder med det nuværende formbillede. Van Aert kan<\/i> utvivlsomt vinde, men jeg tvivler på, at han vil<\/i>. En model kunne være at lime sig til Ethan Hayters baghjul og dermed være klar til at gå forbi, hvis briten har kurs mod den top 3, der kan sende ham ud af førertrøjen. Bruger han den taktik, kan han ende med at vinde, selvom det egentlig ikke er intentionen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
DSM møder med Nils Eeekhoff <\/b>og Max Kanter<\/b>. Normalt ville man pege på Kanter som deres mand til en spurt som denne, men sådan er det ikke. Holdets rotationsprincip betyder, at dette er Eekhoffs løb, og den eneste grund til, at Kanter spurtede i forgårs, var, at hollænderen var sat af på bakken. Eekhoff er ikke en mand til en klassisk spurt som denne, men han viste overraskende god fart i søndags. Det er klart, at en flad spurt passer ham betydeligt dårligere end 1. etapes puncheurspurt, men han viste i hvert fald, at han har noget fart. I Kanter har han også en god lead-out man, hvilket er vigtigt i denne finale, og vi så i Mayenne, at han er god i positionskampen. Farten rækker dog næppe til at vinde. Man kan heller ikke helt udelukke, at de skifter hest, hvis Eekhoff melder om dårlige ben. I det tilfælde vil de formentlig have en større chance, da Kanter senest kørte nogle gode spurter i Polen og fra en dårlig position kom stærkt i mandags. Med lidt held vil han formentlig kunne vinde, også fordi Eekhoff er en fremragende lead-out man, men Kanter er desværre selv ringe i positionskampen og taber alt for ofte hjulet på sin sidste mand.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Ineos har Ethan Hayter<\/b>, men vi har i år set ganske tydeligt, at han mangler noget fart til de store massespurter. Senest så vi det i Norge, og tidligere har vi set det i Algarve og Andalusien. Heldigvis for ham er det en teknisk finale i et begrænset felt, og han plejer at være god i positionskampen, hvor han har god hjælp af Rohan Dennis, Michal Kwiatkowski og Owain Doull, der tilsammen udgør det måske næststærkeste tog. Det vil føre langt i denne tekniske, men han skal være pokkers heldig med placeringen af de hurtigere folk, hvis han faktisk skal vinde. I denne afslutning er det heldigvis ikke umuligt, men mest skal han nok stræbe efter den top 3, der vil sende ham tilbage i førertrøjen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Dan McLay<\/b> er på vej tilbage fra en skade og skulle bare køre spurter for Bram Welten, mens han genfandt løbsrytmen. Hollænderen er imidlertid ude efter styrt, og derfor må man formode, at briten er klar på at tage over. Han har faktisk vist ganske fin hurtighed i de seneste to sæsoner, senest i maj, hvor han fik to 2. pladser. Desværre er han ikke i form nu, og hans positionering har altid været en katastrofe. Heldigvis har han i Connor Swift en fin lead-out man, men både form og positionering taler i denne kringlede afslutning mod McLay.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det er gået gevaldigt ned ad bakke for Gabriel Cullaigh<\/b>, der ikke har fået meget ud af sin tid på Movistar. I dette løb hr han dog før gjort det godt med 4. og 10. pladser i 2018, og han har faktisk også kørt to fine spurter i Spanien i år. Siden 5. pladsen på Mallorca i maj, er det kun blevet til to spurter på Sardinien, og de manglende resultater skyldes således delvist, at chancerne har været få. Man må formode, at Movistar satser alt på ham på hjemmebanen, men desværre er toget svagt, og han har vist store problemer i positionskampen. Til gengæld bør farten kunne føre et stykke i dette felt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Canyon har både Matthew Bostock<\/b> og Rory Townsend<\/b>, men til denne klassiske spurt siger logikken, at der skal satses på Bostock. Han har i år været i top 10 i Slovenien, Cholet og Vallonien, hvor han var oppe mod WorldTour-sprintere, og han viste god form med den flotte 6. plads i det hårde løb i Heist for en måned siden. Han er hæmmet af et svagt hold i denne finale, men i Townsend har han en god lead-out man.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
En spændende kandidat er Ethan Vernon<\/b>. Den unge brite vandt en massespurt i Tour de l’Avenir, og han har således vist, at han er en spændende fremtidig sprinter. Det kneb dog lidt med en 7. plads i mandagens spurt, og på Mallorca i maj blev han også blot nr. 10. Hans hold er svagt, og han mangler rutine i positionskampen, hvorfor han skal være temmelig heldig i denne kringlede afslutning. Sejren i Frankrig viste dog, at farten formentlig rækker et stykke.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Et andet spændende navn kunne være Pascal Eenkhoorn<\/b>. Skipper Van Aert spurten, kunne det være en chance for den formstærke hollænder. Desværre vinder han nok ikke en klassisk spurt som denne, men han har trods alt vundet to reducerede massespurter tidligere. Med god positionering kommer man som bekendt langt i denne finale.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Rally vil satse på Colin Joyce<\/b>, men en klassisk spurt som denne er ikke just hans kop te. Han gjorde det dog overraskende godt i Poitou-Charentes, hvor Arvid de Kleijn forlod løbet efter styrt, og derfor vil han ikke være helt uden muligheder. Hans hold er ikke helt ringe med nogle stærke folk til at føre ham frem, men farten rækker ikke hele vejen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Caja Rural har David Gonzalez<\/b>, men det er ikke meget, han har vist som professionel. Der var dog opløftende takter i juni, hvor han blev nr. 5 i en puncheurspurt i Occitanie, ligesom han lavede fire top 10-placeringer i Alentejo. Det portugisiske løb var dog svagt besat, og på den store scene har han ikke for alvor blandet sig. Hans hold er også svagt, og da han er svag i positionskampen, er det svært at tro, at han kommer frem i denne afslutning.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
En spændende kandidat er Tom Mazzone<\/b>. Forud for i år var han nærmest resultatløst, men han chokerede for en uge siden med sejren i GP de la Somme, hvor han endda slog Jason Tesson, der choksejrede i Poitou-Charentes. Også tidligere i år blev han nr. 7 i Perenchies, og det viser, at han har et vist potentiale. Spørgsmålet er bare, om han kan begå sig i positionskampen i et løb som dette, når han er så ubeskrevet og uerfaren, som han er.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Ribble har Matthew Gibson<\/b>, der trak overskrifter med sin sejr i Tour de l’Aveir i 2018, men siden er han gået i stå. Opholdet hos Burgos var stort set resultatløst, og heller ikke i år har han vist meget. Han fik dog en 7. plads på sidste etape i Slovenien, og det vidner om, at han med det rette held i positionskampen kan lave et resultat.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Endelig er der Alpecin. De kan køre spurten for formstærke Kristian Sbaragli<\/b>¸ men det står vist klart, at han ikke har farten til denne form for spurt. Derfor kunne det være ganske interessant, hvis de prøvede med Alexander Richardson<\/b>. Briten bragede ind på scenen i 2019, hvor han vandt en etape i Mirabelle og ikke mindst det hollandske sprinterløb Arno Wallaard Memorial. Siden har han været helt – som i helt – væk og nærmest ude af stand til at gennemføre sine løb. Nu synes han dog pludselig at være i form igen, og derfor kunne det være interessant at se, om lidt af farten er intakt to år efter det uventede gennembrud.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Hos Golbal 6 er det sandsynligt, at Michal Paluta<\/b> spurter, men han har ikke farten til denne form for spurt. Selvom han overraskede med sin spurt i mandags, er det usandsynligt, at Alex Peters<\/b> kan være med fremme her, og deres tidligere sprinter Christopher Latham <\/b>har ikke spurtet i flere år. Hos Trinity vil man måske prøve med Luke Lamperti<\/b>, der vandt en reduceret spurt i Frankrig tidligere i år, men ellers ikke rigtigt har spurtet, eller Christopher Blevins<\/b>, der har spurtet lidt i USA.<\/p>","date":"8\/9-2021 kl. 19:09","date_unformatted":"2021-09-08 19:09:51","km_driven":"152,2","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"304348","title":"Vejret","text":"
Efter fire dage i tørvejr og solskin går den ikke længere. Vejret vil stadig være lunt med en temperatur på 23 grader, men det er slået om. Nu venter en dag med 80-90% risiko for kraftige tordenbyger, men det vil fortsat ikke være blæsende med blot en let vind (10-13 km\/t) fra syd. Det giver vinde fra alle retninger, men en del sidevind på den indledende rundstrækning. Herefter vil der være først sidemed-, siden side- og slutteligt medvind frem til Warrington. Inde i byen får man sidevind og med 2,8 km igen først mod- og siden sidemodvind, indtil man får sidevind på opløbsstrækningen.<\/p>","date":"8\/9-2021 kl. 19:09","date_unformatted":"2021-09-08 19:09:38","km_driven":"152,2","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"304347","title":"Ruten","text":"
Tour of Britain er kendt som sprintervenlig affære, men i år skal vi faktisk frem til 5. etape, før den første rigtige dag for sprinterne venter. Til gengæld har de ikke ventet forgæves, for torsdagen er ubetinget løbets letteste dag. Ganske vist lægger man ud med en tur rundt i de små bakker syd for Manchester – herunder stigningen med det herlige navn Bottom-Of-The-Oven – men med en flad anden halvdel af etapen burde det være den mest oplagte etape for løbets hurtigste af satse på.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Med en distance på bare 152,2 km er der tale om den første korte etape i årets løb, og den fører fra Alderley Park til Warrington. Både start og mål ligger i udkanten af Manchester, der ligger i et relativt fladt område, men der er et kuperet område sydøst for byen. Etapen indledes således med, at man kører en omgang på en 112,8 km lang rundstrækning i disse bakker.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Starten af denne er dog flad, når man snor sig mod syd, sydvest og sydøst ned til det sydligste punkt, inden man kører mod nordøst og øst frem til dagens første spurt, der kommer i Congleton efter 31,7 km. Herfra fortsætter man med det samme mod øst op ad kategori 3-stigningen Blacky Bank (700 m, 7,3%), der er en relativt jævn stigning med top efter 33,1 km.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Den signalerer begyndelsen på udfordringerne. Herfra snor man sig mod nordøst og nord op og ned ad en bakke, inden det går videre mod nordøst op ad en kategori 2-stigning med det mundrette navn Bottom-Of-The-Oven (2,3 km, 5,7%), der er en todelt sag med 1000 m med ca. 3% og derfra 7-9% over de sidste 1300 m frem mod toppen, som rundes efter 58,0 km. En længere nedkørsel leder nu mod vest ned til storbyen Macclesfield, hvorfra man med det samme kører mod nordøst via et let stigende stykke, inden det går mod nord op ad kategori 3-stigningen Bakestonedale Road (1,4 km, 5,2%), som er en helt jævn stigning med top efter 77,1 km. Nu fører en nedkørsel mod vest ned til fladlandet, hvor man fortsætter mod vest frem til Manchester-forstaden Wilmslow, hvor dagens anden spurt køres efter 93,6 km, inden man fortsætter mod sydvest, sydøst og igen sydvest igennem fladlandet tilbage til Alderley Park, hvor rundstrækningen afsluttes.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Herfra er der ikke mange udfordringer. Man kører ad en lige og flad vej mod nordvest op over dagens sidste bakke, inden det går ned til byen Chelford, hvor dagens sidste spurt kommer efter 116,9 km. Nu fortsætter man ad en lige og flad vej mod nordvest, inden man i udkanten af Warrington kortvarigt kører mod vest, inden det går mod nord ind til centrum af byen. Med 4,2 km igen drejer man mod vest, hvorefter der kommer to hurtige sving med 3,9 km og 3,8 km igen, inden der igen skal drejes med 2,7 og 2,1 km igen. Med 1,9 km igen skal man igennem en rundkørsel, hvorefter man med det samme drejer skarpt til højre. Der er et blødt højresving med 1,3 km igen, inden man slutteligt skal til venstre i en rundkørsel med 700 m til stregen. De sidste 5 km er helt flade.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Etapen byder på i alt 1416 højdemeter.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Warrington har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.<\/p>","date":"8\/9-2021 kl. 19:09","date_unformatted":"2021-09-08 19:09:31","km_driven":"152,2","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"304274","title":"Velkommen","text":"
Velkommen til dagens direkte live opdatering fra Tour of Britain (5. etape). Dagens løb køres fra Alderley Park til Warrington over 152.2 kilometer. Vi starter kl. 14.00.<\/p>","date":"8\/9-2021 kl. 15:20","date_unformatted":"2021-09-08 15:20:12","km_driven":"152,2","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""}],"authors":[{"author":"Emil Axelgaard","email":"emil@feltet.dk","image":"https:\/\/www.feltet.dk\/octo_cms\/files\/Feltet.dk\/ProfilePics\/emil_500x500.jpg","url":"emil-axelgaard"},{"author":"Jesper Johannesen","email":"jesper@feltet.dk","image":"https:\/\/www.feltet.dk\/octo_cms\/files\/Feltet.dk\/\/jesper_johannesen.jpg","url":"jesper-johannesen"}]}