en optakt til hele løbet.<\/a><\/p>\r\n\r\n <\/p>\r\n\r\n
Etapen kan ses i fuld længde på arabisk tv, men min tid rækker kun til at dække det fra kl. 11.50, hvor det internationale signal går i luften.<\/p>","date":"18\/2-2024 kl. 20:32","date_unformatted":"2024-02-18 20:32:50","km_driven":"141","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"383448","livecast":{"id":"3582","title":"UAE Tour","stage":"1. etape"},"title":"Vinderbud","text":"
Feltet.dks vinderbud: Tim Merlier<\/p>\r\n\r\n
Øvrige vinderkandidater: Kaden Groves, Olav Kooij<\/p>\r\n\r\n
Outsidere: Sam Welsford, Dylan Groenewegen, Fabio Jakobsen, Arvid de Kleijn, Phil Bauhaus<\/p>\r\n\r\n
Jokers: Sebastian Molano, Danny van Poppel, Fernando Gaviria, Mark Cavendish, Pascal Ackermann, Arne Marit, Sam Bennett, Elia Viviani, Luka Mezgec, Milan Fretin, Simone Consonni, Jakub Mareczko, Jarne van de Paar<\/p>","date":"18\/2-2024 kl. 20:31","date_unformatted":"2024-02-18 20:31:36","km_driven":"141","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"383447","livecast":{"id":"3582","title":"UAE Tour","stage":"1. etape"},"title":"Favoritterne","text":"
I mange år blev disse ørkenetaper i Emiraternes løb altid talt op til noget stort. Vi var nemlig vant til de vildeste sidevindscykelløb fra Tour of Qatar, men det viste sig hurtigt, at sidevind slet ikke kom til at spille samme rolle i Dubai Tour, Abu Dhabi Tour og nu UAE Tour. Det er bestemt ikke uset, at vi har haft sidevindsræs, men det hører absolut til sjældenhederne.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
I 2021 og 2023 oplevede vi dog netop to af disse sjældenheder. Begge gange åbnede man nemlig løbet med næsten præcis den samme etape, og her blev vi vidner til et herligt sidevindsræs, der endte med at eliminere langt de fleste af favoritterne. Derfor er det ikke mærkeligt, at arrangørerne igen skyder løbet i gang med en af disse frygtede ørkenetaper, selvom de denne gang har fundet et nyt format.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Egentlig er det en ret speciel ørkenetape. Emiraternes ørken er ikke flad overalt, men denne etape har alligevel betydeligt flere højdemeter end vanligt. Turen rundt på cykelstien har altså et par heftige bakker, der sagtens kan gøre det hårdt, men de kommer så tidligt, at det er svært at tro, at de vil spille en rolle. Den anden faktor, der gør etapen speciel, er, at arrangørerne har taget en chance ved at lade rytterne køre i samme retning næsten hele dagen. Normalt prøver man ellers at lægge adskillige retningsskift ind, hvormed man kan maksimere chancen for, at der opstår sidevind på et eller andet tidspunkt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Trods dette specielle format er der som altid to mulige udfald af denne slags etaper. Enten ender det i en massespurt, og hvis vinden er meget svag, bliver det dødkedelige og langsomt – og hvis vinden er kraftigere, kan det blive stressende, men ikke farlig. Det så vi senest i 2022, men til gengæld fik vi det andet scenarium i både 2021 og 2023. Begge gange blev en stor del af favoritterne elimineret allerede på førstedagen, og det er bestemt ikke umuligt, at det var det, der sidste år kostede Adam Yates endnu en sejr i løbet.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Hvilket af scenarierne får vi så denne gang? Jeg er pokkers meget i tvivl. Vinden bliver ganske voldsom, særligt på 1. etape, og den er så rigeligt stærk til at splitte feltet. Jeg er bare usikker på retningen. Det ser ud til, at den skal starte i nordvest, men gennem det meste af etapen vil den være i nordnordvest. Hvis den er i nordvest, er der virkelig basis for drama, for så har vi den frygtede sidemedvind på den lineallige vej. Til gengæld får vi næsten direkte medvind, efterhånden som den drejer.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Med nordvestenvind fra start kan jeg ikke forestille mig, at den ikke splitter med det samme, som den gjorde det sidste år. Med den gunstige vindretning bør den heller ikke gå i stå, for det synes næsten umuligt at tro, at der ikke fanges vigtige folk. Det kan give et tidligt forfølgelsesløb, men ender det løb med en regruppering, kan jeg godt frygte, at den herefter går i stå. Jeg tror efterfølgende, at der vil være for megen direkte medvind til, at den kan splitte igen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Der er dog chancer. Der er en del sidevind på cykelstien, men her ser det ud til, at de kører i et område med en del sandbanker, hvor der kan være mere læ. Derefter er der et kort sidevindsstykke lige inden opløbet, hvor den kan splitte igen, men sker det, vil det selvsagt være et ganske beskedent tidstab, der kan etableres så tæt på mål. Og er den stadig splittet efter cykelstien, er det klart, at der skal være en klar interesse i at holde den gående hele vejen, får når de rammer den benhårde modvind, er alle betingelser for en regruppering til stede. Vi taler dog kun om 25 km i modvind, og hvis vi har haft et forfølgelsesløb siden de allerførste kilometer, vil forskellene formentlig være ret store.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Hvad er så konklusionen? Hold op, hvor er jeg i tvivl. Jeg anser det som usandsynligt, at den ikke splitter fra start, og derfor regner jeg ikke med, at vi får noget tidligt udbrud. Etapen bør blive indledt med et forfølgelsesløb, men når den splitter så tidligt på etapen, er der godt nok også megen tid til, at det kan blive samlet igen. Sker det, kan den sagtens gå i stå, så vi får et klassisk format med et udbrud, der så kan etableres. Det vil blive nervøst på cykelstien, men er der for megen læ, vil vi få et klassisk scenarium, hvor sprinterholdene – primært Soudal, DSM, Visma og måske Alpecin – vil trække udbruddet ind i modvinden til sidst. Derefter tror jeg dog, at der alligevel er en god chance for, at den kan splitte lige inden mål, og selv i det scenarium kan det sagtens ende i en reduceret massespurt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Jeg hælder nok mest til, at forskellene kan bestå. Vinden er meget voldsom, og starten ser ret brutal ud. Selv hvis vi får samling, vil det sene sidevindsstykke også betyde, at vi ikke bare får en helt klassisk massespurt, for den vil med nogen sandsynlighed alligevel splitte til sidst, selvom det ser ud til, at der er en smule byzone.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Jeg tror altså mest på, at en lille gruppe skal afgøre det. Et sidevindsræs har som bekendt to mulige udfald. Oftest skal de overlevende spurte om det, men man ser af og til, at gruppen er så lille og trætheden så stor, at en rytter kan køre væk i finalen. Det ser dog svært ud denne gang med den megen modvind, men da der trods alt er et par kilometer med sidevind til sidst, er det ikke helt umuligt. Det sker bare sjældent i dette løb, fordi der er så mange sprintere, og holdene med overtal vil derfor næsten altid gå efter en spurt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Selve spurten er også specielt. Den næstsidste kilometer er faktisk ret hård, og derefter er de sidste par hundrede meter let stigende. Til gengæld er finalen også ret enkel med et 1000 m langt opløb på en stor, bred vej, hvor der er plads til alle. Farten bør derfor være vigtigere end position, men alligevel kan man ikke sidde for langt tilbage. Den brutale modvind betyder nemlig, at man næsten ikke kan undgå at åbne for tidligt, og derfor handler det virkelig om timing. Det kan være en stor fordel at komme bagfra, men man skal ikke starte fra 10. position i denne modvind.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Jeg tror dog ikke på, at positionskampen bliver altafgørende. Hvis vi får et sidevindsdrama, vil det nemlig alene handle om friskhed og fart. Og hvis vi vitterligt får et forfølgelsesløb, der var hele dagen, bliver friskheden den allervigtigste parameter.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Jeg går med Tim Merlier<\/b>, der som bekendt har en imponerende evne til altid at vinde 1. etape i sine etapeløb. Det gjorde han blandt andet i dette løb sidste år, hvor han var bedste mand i sidevindsdramaet, og det fortæller, at han er en glimrende sidevindsrytter. Vi ved også, at han er i form, for efter uheld på 1. etape i AlUla Tour så han pokkers hurtig ud ved sine to etapesejre – så hurtig, at jeg i dette felt kun forventer, at det er Sam Welsford og måske Fabio Jakobsen og Dylan Groenewegen, der kan slå ham på fart. Det let stigende opløb passer ham også, og den enkle finale betyder, at han ikke lider under sin svage positionering, og det kan endda være en fordel at komme bagfra, hvad han jo ofte skal. Hans tog med Jordi Warlop og Bert Van Lerberghe er også hæderligt, selvom det ikke er det stærkeste.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Jeg tror dog, at de er sidevinden, der afgør det, og her har han vist lidt svingende takter. Som udgangspunkt er han dog en af de mere sidevindsstærke, og han er også så robust, at han bevarer en god del af sin fart. Det viste han sidste år, selvom han kun slog Caleb Ewan på målfoto, og da han formentlig er den hurtigste af de mest holdbare sprintere, tror jeg på, at han vinder for anden gang.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Jeg er pokkers spændt på Kaden Groves<\/b>. Sidste år opnåede han en fabelagtig holdbarhed, som vi særligt så i Limburg og på sidste etape af Vueltaen. I sidevind er han mindre prøvet, men det vil undre mig, hvis ikke han mestrer den disciplin. Jeg rangerer ham højt, fordi jeg forventer, at han vil være den mest friske efter det sidevindsræs, jeg forventer, og blandt topsprinterne er det endda også ham, der har størst fordel af den kuperede finale. Vi ved ikke rigtigt, hvor han står på fart, for sidste år spurtede han aldrig rigtigt mod rivalerne i dette felt, men i de løb, han kørte, var han ganske imponerende.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det er klart, at det skaber usikkerhed, at det er hans første løb, men hans Vuelta viste, at han virkelig mestrer kunsten at træne sig i form. Jeg kan godt frygte, at der er et par mand, der er hurtigere end ham, hvis vi får en fuld massespurt, hvor han også kan komme til kort med sin svage positionering, men finalen er enkel, bakken vil hjælpe med at vinde position, og toget med Henrii Uhlig, Maurice Ballerstedt og særligt Jonas Rickaert er ikke helt ringe. Jeg tror dog mest på et sidevindsræs, og derfor rangerer jeg ham som nr.2.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Hans værste rival kunne være Olav Kooij<\/b>. Hollænderen manglede lidt på farten i forhold til de allerhurtigste i 2023, men i Reewi Tour fornemmede jeg, at han var meget tæt på at have lukket det hul. Han har formentlig udviklet sig yderligere nu, men det bekymrer mig alligevel lidt, at hans sejr i Almeria, hvor han dog også jublede for tidligt, ikke var mere suveræn. Vi ved, at han er fremragende i sidevind, som han viste med sin 2. plads i De Panne sidste år, og Jumbo har også et af de stærkeste hold til den disciplin.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Alligevel kan jeg måske godt være lidt bekymret for formen, for sidste år lignede han i sin debut i Valencia en mand, der ledte efter den. I dette løb lykkedes det ham heller ikke at vinde en etape, og da han spurtede i sidevindsdramaet på 1. etape, endte han kun som nr. 4. I år forventer jeg en stærkere Kooij, og han vil formentlig også være en af de mest friske efter et hårdt løb, men formen og farten skal være en anelse bedre end sidste år, hvis han skal vinde. Heldigvis taler meget også for, at han er blevet stærkere – ikke mindst hans imponerende EM.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Sam Welsford<\/b> har med sine tre sejre fået en drømmestart hos Bora, og selvom modstanden var relativt svag, gjorde han i hvert fald intet for at modbevise ideen om, at han måske er verdens hurtigste – eller i hvert fald nr. 2 bag Jasper Philipsen. Han slog som bekendt Merlier, Kooij og Philipsen på ren fart i Renewi Tour, og nu har han i Danny van Poppel<\/b> gået en gave, der kan løse hans ringe positioneringsevne. Hele hans tog, der også tæller Ryan Mullen, var så flyvende i Australien, at de formentlig er de stærkeste her, og han hjælpes også af den enkle finale. Alligevel er jeg usikker. Den relativt hårde finale er en ulempe, og derudover kan det i denne afslutning være en ulempe at blive sat op fra spids af Van Poppel. Min største frygt er dog det sidevindsdrama, jeg venter. Vi har i Scheldeprijs i 2022 set, at han sagtens kan køre sidevind, men det er svært at tro, at han ikke taber mere fart end typer som Merlier, Kooij og Groves. Uden sidevind står han pokkers stærkt, men jeg er bekymret for hans holdbarhed. Falder han fra, har holdet et ganske stærkt kort i den uhyre holdbare Van Poppel, der er en konge i sidevind, men jeg har svært ved at se, at han kan vinde en spurt, for mine tre favoritter misser næppe alle ud.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad jeg mener om Dylan Groenewegen<\/b> i sidevind. I gamle dage var han uhyre stærk i den disciplin, som vi så det i Paris-Nice for nogle år siden, men det har knebet på det sidste. Han kiksede i AlUla Tour, men der handlede det om sygdom. Vi har imidlertid set ham kikse flere gange, blandt andet på 1. etape sidste år og i Elfstedenrace i efteråret. Hans form er også en smule usikker efter den nylige sygdom, men han plejer at starte som lyn og torden. Den spurt, han kørte på 1. etape i AlUla Tour, får mig til at tro, at han stadig er en af de allerhurtigste, men det gælder næppe efter et sidevindsræs – og så hjælper det næppe heller med den lille bakke i finalen. Jeg tror, at hans største chance er en fuld massespurt, men her hjælpes han til gengæld af den enkle finale og et tog med Kelland O’Brien, Elmar Reinders og Luka Mezgec, der har en fair chance for at holde ham fremme. Skulle han falde fra, kan sidevindsstærke Mezgec køre en hæderlig spurt, men ikke vinde.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Fabio Jakobsen<\/b> kom skidt i gang for DSM, da han missede helt ud på 1. etape i Oman. Nu skal han så tage sin revanche, og han har lidt at bevise efter sit 2023. Heldigvis viste han undervejs, at farten stadig er en af de højeste, og sidevind plejer han også at kunne klare. I hvert fald var han med i vinden i De Panne, og i 2022 vandt han en sidevindsetape i Paris-Nice. I forhold til rivalerne er han dog også en meget lidt holdbar sprinter, der næppe kan ventes at have samme fart i et lille felt, og selvom hans hold er stærkt, anser jeg ham som sårbar i vinden uden et Soudal-hold ved sin side. Derfor tror jeg, at hans vej til sejr er en fuld massespurt, og her er jeg bekymret for toget med Timo Roosen og Tobias Lund<\/b>, der kiksede i Oman, og her har meget skrappere konkurrence. Finalen er dog enkel, og efter et let løb har jeg en vis tiltro til hans fart. Skulle han falde fra, kan Lund være et alternativ, men han syntes formmæssigt at mangle noget i Oman.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det var lidt svingende, men når han ramte dagen i 2023, så Arvid de Kleijn<\/b> meget hurtig ud. Vi har også tidligere i De Panne i 2020 set, at han kan køre sidevind, og han blev også nr. 2 på sidevindsetapen i AlUla Tour, kun slået af Merlier. Han er dog en knap så robust type, og skal han vinde, skal han nok have det lette løb. Her hjælper det ikke, at finalen er lidt hård, og at han i denne enkle finale ikke får specielt meget glæde af sit supertog med Sebastian Changizi og Maikel Zijlaard<\/b>. Derfor kan det knibe at vinde den fulde massespurt, der nok er hans chance, men vi ved, at han kan noget særligt, når han rammer dagen. Zijlaard vil med den gode form fra AlUla Tour være et mere robust, men slet ikke så hurtigt alternativ.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
En af de ryttere, der fik klø af De Kleijn sidste år, var Phil Bauhaus<\/b>, der blev kørt over af hollænderen i Tyskland. I det hele taget virkede han slet ikke så hurtig som tidligere, men hans lovende Tour viste heldigvis, at han stadig kan. Han kom ikke godt fra start i Australien, men det var ingen skam at blive slået af Welsford, og vi ved, at han plejer at starte uhyre stærkt. Han er også bedst i let stigende opløb, men desværre tror jeg ikke, at farten rækker hele vejen. Bahrain og han er stærke i vinden, og Bauhaus er også god i positionskampen, hvis vi får den store spurt, selvom hans tog med Cameron Scott og Nikias Arndy bestemt ikke er det stærkeste. Jeg tvivler bare på, at farten rækker, uanset om vi får det ene eller andet scenarium. I et sidevindsræs skræmmer sidste års 6. plads på 1. etape i hvert fald.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Sidste år tog Sebastian Molano<\/b> sin vel nok flotteste sejr, da han i dette løb ganske sensationelt slog alle topsprinterne. Det viser altså, at det kan lade sig gøre, men det var ganske ekstraordinært, at han lige den dag havde farten. Det har han normalt ikke mod de allerhurtigste, og det har han næppe heller denne gang. I hvert fald har han virket overraskende formsvag fra start. I AlUla Tour var han uden den vanlige fart, og hans styrt og exit har næppe hjulpet heller. Han har også den udfordring, at hans opgave i sidevinden vil være at beskytte holdets tre klassementsryttere, som han skulle sidste år, hvor han derfor ikke var med på første vifte. I forvejen er han næppe den mest robuste i vinden, og derfor tror jeg, at hans chance er den fulde massespurt. Her vil han næppe være ked af, at det stiger, men da han kun har Ivo Oliveira som støtte, skal han have en del held i positionskampen trods den enkle finale. Det skulle han dog også sidste år, hvor miraklet alligevel indtraf.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Fernando Gaviria<\/b> er kendt for at starte stærkt, og det gjorde han da også med sin sejr i Colombia. Tidligere var han også fremragende i sidevind, men sammen med hans generelle holdbarhed er den evne forsvundet. I hvert fald var han helt væk på 1. etape sidste år og i det brutale De Panne, og da hans hold tillige er svagt, regner jeg ham kun som kandidat, hvis vi får en samlet massespurt. Her lider han under den relativt hårde finale, og der er efter 2023 ikke meget, der tyder på, at han kan vinde i dette felt. Hans tog med Ivan Romeo og Davide Cimolai er bestemt også set stærkere, og vi ved, at han har det svært i positionskampen. Heldigvis er finalen enkel, men i denne modvind nytter det ikke for ham atter at køre an af sine alt for lange spurter. På denne tid af året har han en større chance for at vinde, men jeg tvivler på, at farten rækker.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
En anden rytter, der vandt i Colombia, var Mark Cavendish<\/b>, men det colombianske løb gav nu ikke megen grund til optimisme. Hans sejr skyldtes mere hans tog end hans fart, og han så bestemt ikke godt ud på 1. etape. Vi har da også lært, at han i dag skal bruge mange løbsdage på at finde formen, og det vil undre mig, hvis han allerede er god nok til at vinde i dette felt. Sidste år klarede han højst overraskende sidevinden, men da der skulle spurtes, var han helt, helt uden bid, og med hans nuværende form ser jeg ham slet ikke bevare friskheden efter et hårdt løb, ligesom hans hold ser svagere ud uden Cees Bol, der var hans nøgle sidste år. Jeg tror altså, at han skal satse på den fulde massespurt, og her ser hans tog med Michele Gazzoli, Gleb Syritsa og Michael Mørkøv fornuftigt ud. De mangler dog en masse rutine, og derfor vil de næppe dominere. Heldigvis kan det i denne let stigende modvindsspurt, der virkelig passer Cavendish, være en fordel at komme bagfra, men i Colombia lignede han altså ikke en mand, der kan vinde i dette felt, hvad han slet heller ikke var tæt på i løbet for et år siden.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Pascal Ackermann<\/b> gør debut for Israel-PT, men desværre ligner det ikke en drømmestart. Selvom han fik sin Giro-etape, var der ikke meget i 2023, der indikerede, at hans fart rækker. Tidligere har han til gengæld været ret god i sidevind, og det er nok hans bedste chance for et godt resultat, da han typisk også er startet stærkt. Her bekymrer det dog, at hans hold i vinden bestemt ikke ligner det stærkeste. Til en større spurt ser hans tog med Oded Kogut, Michael Schwarzmann og Rick Zabel hæderligt, men ikke prangende ud, men heldigvis er Ackermanns største styrke hans positionering. Det er bare ikke noget, man vinder på, når finalen er så enkel, og farten rækker altså næppe i dette fremragende felt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Hos Intermarché vil man i år satse meget mere på Arne Marit<\/b>, der da også viste fremgang i 2023. Der er dog intet, der tyder på, at han har farten til at vinde i dette felt, som vi så, da Jonathan Milan kørte ham ud af hjulet i Valencia. Hans hold ligner også en taber i vinden, og skulle det blive samlet, er hans tog med Tom Paquot, Gijs Van Hoecke og Boy van Poppel bestemt ikke det stærkeste. Finalen er heldigvis enkel, og hans fart fører et stykke, men en sejr her virker ikke realistisk.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
I gamle dage havde Sam Bennett<\/b> elsket det sidevindsræs, han virkelig mestrede. I dag er han dog uden den store holdbarhed, og selvom han var i opløftende form i Provence, kan jeg slet ikke se ham blande sig i et sidevindsræs i dette felt. Hans hold er svagt, og skulle han overleve, så vi i Provence, at farten efter et hårdt løb slet ikke rækker. I dag skal han nok satse på en fuld massespurt, men selv her rækker hans fart næppe heller længere. Han lider også stort under at have det i særklasse svageste tog, der vel reelt kun tæller hen helt unge Gianluca Pollefliet. Heldigvis er finalen enkel, og han kan stadig positionere sig, men det er godt nok op ad bakke.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Forud for sæsonen var min forventning til Elia Viviani<\/b> stor. Han sluttede sæsonen som noget, der lignede den rytter, han engang var, ikke mindst da han slog giganterne i Kina. Desværre kom han helt atypisk svagt fra start i Australien, hvor hans fart igen lignede det, vi har set de seneste år, og selvom han kan have forbedret sig, er det svært at se ham vinde i dette felt. Hans holdbarhed rækker heller ikke længere til et sidevindsræs, som han ellers tidligere mestrede, og ligner Ineos generelt en meget sandsynlig taber. Hans chance er derfor nok den store massespurt, hvor hans hold med kun Ben Swift som lead-out er meget svagt. Han skal altså bruge en del held i positionskampen – og så skal han spurte helt, helt anderledes end i Australien.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Cofidis kommer med både Milan Fretin<\/b> og Stanislaw Aniolkowski<\/b>, men da polakken har været knæskadet og ikke trænet ordentligt, går de utvivlsomt med belgieren, der er kommet ganske lovende fra start. Han har vist en ganske flot positioneringsevne, men hans fart rækker ikke hele vejen. Derudover ligner han og Cofidis en taber i vinden, og han skal derfor satse på den store spurt. Her vil han desværre ikke få den fulde belønning for sin positionering, hvor hans tog med Eddy Finé, Christophe Noppe og Aniolkowski heller ikke ligner det stærkeste.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Lidl er et af de få hold, der ikke satser meget på spurterne. De kommer med en ret ensom Simone Consonni<\/b>, der kun har støtte af Jacopo Mosca. Det ligner derfor en svær opgave, da han sidste år så ud til at være helt uden den tidligere fart, og det så ud til at være det samme, da han for nylig spurtede i Valencia. Egentlig er han normalt en ret holdbar type, men med dette hold ligner han en taber i vinden. Hans chance er derfor nok den store spurt, og her rækker farten altså ikke længere, selvom han er god i positionskampen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Corratec skal forsøge at genrejse Jakub Mareczko<\/b>, men det var bestemt ikke lovende, at han end ikke kunne vinde i Sharjah Tour. Det siger sig selv, at han er helt uden chance i et sidevindsræs, og da jeg regner med, at etapen starter brutalt, vil han formentlig være træt uanset hvad. Hans fart er ikke, hvad den engang var, og hans positionering er stadig et stort problem, selvom han her støttes af Mark Stewart, Simone Zambelli og Attilio Viviani. Heldigvis er finalen enkel, og får vi det lette løb, kan han sikkert stadig lave et resultat, men det er bare svært at se, at vi får det helt lette løb, han skal bruge.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Endelig er der Lotto, der giver chancen til unge Jarne Van De Paar<\/b>. Han bragede ind på scenen på Mallorca sidste år, men siden har vi intet set. Hvad værre er, at han synes helt uden holdbarhed, og det svage Lotto-hold ligner en taber i sidevind. Han skal satse på det lette løb, men her er det svært at se ham ende alt for langt fremme i den relativt hårde finale, hvor han kun har – heldigvis fin – støtte fra Jacopo Guarnieri.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Som sagt skal man i et sidevindsræs altid åbne døren for et sent angreb. Her er min topkandidat den uhyre formstærke Ivan Romeo<\/b>. Et andet bud kan være Remi Cavagna<\/b>, men det er svært at se ham overleve, når han har det svært i positionskampen. Et andet bud kunne være den ret sidevindsstærke Mads Würtz<\/b>, hvis han er i form, men der er langt mellem de oplagte kandidater. Endelig skal det bemærkes, at EF som det eneste hold er til start uden sprinter, og jeg regner ikke med, at Sean Quinn<\/b> vil blande sig mod så mange rene sprintere. Mere sandsynligt er det måske, at de prøver med Jack Rootkin-Gray<\/b>, men at kalde ham sprinter vil være en stramning.<\/p>","date":"18\/2-2024 kl. 20:31","date_unformatted":"2024-02-18 20:31:28","km_driven":"141","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"383446","livecast":{"id":"3582","title":"UAE Tour","stage":"1. etape"},"title":"Vejret","text":"
På disse frygtede ørkenetaper er vejrudsigten langt vigtigere end ruten, og den gemmer på en ubehagelig melding. Det bliver nemlig uhyre blæsende på en mandag, der vil være skyfri og byde på temperaturer på 24 til 27 grader. Vinden vil være hård (26-32 km\/t) og starte i nordvest, men hovedsageligt være i nordnordvest. Det giver indledende sidemedvind, men efterhånden som vinden drejer, bliver der næsten direkte medvind. Efter Liwa får man også næsten direkte medvind ned til cykelstien, hvor der først vil være sidemedvind, så sidevind og derefter sidemodvind. Slutteligt får man næsten direkte modvind tilbage mod Liwa, idet der dog vil være et kort sidevindsstykke, inden man får modvind over den sidste kilometer.<\/p>","date":"18\/2-2024 kl. 20:31","date_unformatted":"2024-02-18 20:31:16","km_driven":"141","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"383445","livecast":{"id":"3582","title":"UAE Tour","stage":"1. etape"},"title":"Ruten","text":"
Tidskørsler har som regel ikke spillet en prominent rolle i de arabiske etapeløb, da det har været forbundet med nogen vanskelighed at slæbe specialudstyr med til Mellemøsten. Alligevel har RCS i både 2018 og 2019 trodset trenden ved at åbne først Abu Dhabi Tour med en enkeltstart og siden efter fusionen det nye UAE Tour med et holdløb. Efter et års fravær vendte tidskørslen tilbage i 2021, men selvom den nu synes at være en fast bestanddel af løbet, er det slut for tempospecialisterne med at drømme om den første førertrøje. Det domæne har sprinterne overtaget, når løbet for femte år i træk åbnes med en helt flad etape. Ligesom de foregående år lægges der dog ud med en af de frygtede ørkenetaper, når man denne gang for første gang skal slutte i Liwa, og som vi senest så i 2023 på netop åbningsetapen, er det bestemt muligt at få sidevindskørsel i Emiraternes ørken. Hvis til gengæld ikke vinden står rigtigt, kan rytterne se frem til en rolig åbning og sprinterne til en nem og enkel sprinteretape, og det er jo meget passende i et løb, der først og fremmest er en sprinterfest – selvom de denne gang skal slås med lidt flere højdemeter og endda en lille bakke i finalen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Med en distance på 141,0 km er der tale om en meget kort åbningsetape, der fører feltet fra Madinat Zayed til den nye finale i Liwa. Jeg tror aldrig, jeg har set så enkel en åbning på et cykelløb, for man lægger ud med at køre næsten stik syd ad en ørkenvej, der er så lige, at den kunne tegnes med en lineal. Der er altså ikke skyggen af sving, og denne del af ørkenen er endda helt flad, hvorfor det er en uhyre monoton indledning,<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Efter 53,9 km har den lige vej ledt frem til målet i Liwa, hvor man krydser stregen i forbindelse med dagens første spurt – dog fra den forkerte side – og derefter afsluttes etapen med en omgang på en 87,1 km lang rundstrækning. Nu bliver det en smule mere kompliceret, når man følger en let snoet vej mod sydvest, sydøst, syd, igen sydvest og atter sydøst igennem terræn, der nu bliver en anelse mere kuperet.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Den leder ned til en cykelsti, som man rammer efter 79,1 km. Den er 18,1 km lang og skal tilbagelægges to gange. Den går ad en ganske snoet vej med en del kurver og er tillige hovedsageligt flad, men med tre mindre bakker. Den slutter med den sværeste af dem (1,3 km, 6,5%), inden en nedkørsel leder tilbage til indgangen til banen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Efter anden omgang forlader man efter 115,3 km banen, og nu kører man tilbage til Liwa ad den samme snoede og let kuperede vej som tidligere. Umiddelbart efter banen kører man dagens anden spurt efter 117,5 km, og derefter går det mod nordvest, nordøst, nord, nordvest og slutteligt sydøst tilbage til Liwa. Her venter en finale, der ikke er helt enkel. Med 2,5 km igen begynder det nemlig at stige, og den næstsidste kilometer stiger med 2,1% i snit, selvom en stor del af den er flad. Den sidste kilometer er dog enklere, da den falder med 0,4% i snit, selvom de sidste 100 m er let stigende. Det går ad den lige ørkenvej frem til en rundkørsel med 2 km igen, inden man drejer til venstre i en rundkørsel ved den røde flamme.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Etapen byder på i alt 1391 højdemeter.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Liwa har aldrig tidligere været mål for et stort cykelløb.<\/p>","date":"18\/2-2024 kl. 20:31","date_unformatted":"2024-02-18 20:31:09","km_driven":"141","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"383443","livecast":{"id":"3582","title":"UAE Tour","stage":"1. etape"},"title":"Velkommen","text":"
Velkommen til dagens direkte live opdatering fra UAE Tour (1. etape). Dagens løb køres fra Madinat Zayed til Liwa over 141 kilometer. Vi starter kl. 11.50.<\/p>","date":"18\/2-2024 kl. 20:31","date_unformatted":"2024-02-18 20:31:01","km_driven":"141","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""}],"authors":[{"author":"Emil Axelgaard","email":"emil@feltet.dk","image":"https:\/\/www.feltet.dk\/octo_cms\/files\/Feltet.dk\/ProfilePics\/emil_500x500.jpg","url":"emil-axelgaard"},{"author":"Jesper Johannesen","email":"jesper@feltet.dk","image":"https:\/\/www.feltet.dk\/octo_cms\/files\/Feltet.dk\/\/jesper_johannesen.jpg","url":"jesper-johannesen"}]}