Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Reportage: Meget utraditionel holdtidskørsel

Reportage: Meget utraditionel holdtidskørsel

12. juli 2015 09:00Foto: Sirotti

En dårlig holdtidskørsel kan betyde enden for klassementshåbene for nogle ryttere, og derfor bliver dagens etape uhyre vigtig for den videre udvikling i Tour de France. Feltet.dk har haft en mand ude på ruten for at vurdere, hvilken slags etape det bliver. 

Artiklen fortsætter efter videoen.

Der venter ikke flere enkeltstarter i årets Tour de France, men alligevel skal rytterne i dag ud på de aerodynamiske cykler en gang til, inden bjergene skal afgøre løbet. Her gælder det nemlig 28 kilometers holdtidskørsel, når rytterne skal køre fra Vannes til Plumelec.

 

Umiddelbart en overkommelig afstand, men alligevel ender holdtidskørsler næsten altid med at skabe nævneværdige splittelser i klassementet. På en almindelig enkeltstart handler det om råstyrke og evnen til at lukke smerten ude, men når rytterne skal køre mod uret som et hold, kræver det meget mere. Samarbejde og evnen til at kende ikke kun sin egen grænse, men også sine holdkammeraters, er afgørende, og dermed er holdtidskørselen en utrolig vanskelig disciplin at mestre.

 

Endnu sværere bliver den, når bakker og sving også kommer ind i ligningen - og dem er der nok af på dagens rute. Feltet.dk har haft en mand ude på ruten, naturligvis på cykel, for at danne os et bedre billede af, hvilken slags etape det bliver.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Ingen hård tempotur

Først og fremmest skal det fastslås, at det bestemt ikke ligner en traditionel holdtidskørsel, hvor de store motorer på holdene kan få afgørende betydning. Det er svært at se på etapeprofilen, men der er meget få lange, lige strækninger på ruten, hvor specialisterne kan lægge sig frem og sætte et højt tempo. Terrænet er rullende, og hver nedkørsel følges med det samme af endnu en stigning.

 

Ruten er ingenlunde teknisk svær, og kun nogle få sving kræver, at man benytter sig af sine bremser. Dermed er nedkørslerne meget hurtige, selvom de ikke er alt for stejle. Farten fra dem kan overføres til stigningerne, men kun til en vis grad. Småbakkerne bør de tunge ryttere kunne forcere uden de store vanskeligheder, men de tre store bakker, som ses på profilen, kan blive vanskelige.

 

Den første af de tre er en smule ujævn i den forstand, at der er et lille stykke, hvor det går nedad, mens stigningsprocenterne holder sig nogenlunde jævnt omkring 4 %, når det går opad. Næste bakke starter direkte efter nedkørslen og er lidt kortere, men også rimelig jævnt stigende.

 

Det er dog særligt den sidste bakke, Côte de Cadoudal, som kommer til at give rytterne problemer. 1,8 kilometer med 7,8% i gennemsnit lyder den på, og dermed er der ikke tale om nogen svær stigning for Tour de France-rytterne, men da målstregen ligger på toppen af den, vil der ikke blive mulighed for at tage det roligt over den. Der vil uden tvivl være nogle ryttere, der er i den røde zone ved bunden af den, og de kommer altså ikke med holdet til målstregen. Vejen begynder at stige lidt før den officielle bakke, som er noget mere ujævn end de to andre og bliver meget stejl op mod slutningen. Få hundrede meter fra stregen er der et 180 graders-sving til højre, hvorfra det flader ud mod mål.

 

Klassementsholdene er favoritterne

For at opsummere kan det altså blive en etape, hvor der bliver vendt op og ned på klassementet. Brede veje og bløde sving giver mulighed for, at specialisterne kan udfolde sig, men det konstant skiftende terræn gør det svært at finde en rytme, og dermed er det utroligt vigtigt, at rytterne er godt forberedte til dagens etape, og at de kender ruten.

 

Det er altså ikke ligefrem en traditionel holdtidskørsel, og dermed er undertegnedes personlige favoritvurdering heller ikke en af de traditionelle stormagter i denne disciplin. Etixx-QuickStep er hæmmede af Tony Martins fravær, mens ORICA-GreenEDGE mangler hele tre mand fra det hold, som de stillede til start med på første etape. Dermed ligner det en åben kamp mellem verdensmestrene fra BMC og de øvrige klassementshold som Astana, Movistar, Sky og Tinkoff-Saxo.

 

Undertegnedes bud bliver Movistar foran BMC og Astana, mens Cannondale-Garmin måske også kan blande sig, selvom de er en mand i undertal. For at se hvordan det virkelig udfolder sig, kan du følge med på vores liveopdatering, som starter klokken 15.00 på feltet.dk/live.

DEL
INFO
Tour de France
Nyheder Profil Resultater
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?