Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Optakt: 2. etape af Dubai Tour
07. februar 2018 10:36 af Emil AxelgaardFoto: A.S.O.

Dylan Groenewegen fortsatte drømmestarten for LottoNL-Jumbos sprintere ved at vinde sin første massespurt i sæsonen på en dag, hvor en defekt i selve spurten satte favoritten Marcel Kittel ud af spillet. Både tyskeren og de mange andre topsprintere, der intet fik ud af den ekstremt hektiske og kaotiske finale får dog en chance for revanche allerede onsdag, hvor en lang tur op langs den arabiske kyst ventes at slutte af med endnu et slag mellem feltet hurtigste.

Ruten

Hvis man som sprinter fejlede på førstedagen, får man straks en chance for at tage revanche på 2. etape, der forud for sidste års udgave var løbets nyskabelse, men som i år med undtagelse af en ganske lille ændring er en tro kopi af den etape, der også sidste år blev benyttet på andendagen. Den byder på en helt flad tur op langs kysten til Byen Ras al Khaimah lige nord for Dubai, og den er nøjagtig lige så flad som to af de øvrige fire etaper. Det meste af etapen foregår som sagt langs vandet, og det kan åbne mulighed for lidt sidevind, men alt peger dog på, at det bliver en sag for sprinterne.

 

Med sine 190 km er etapen, der går under navnet The Ras al Khaimah stage, også relativt lang efter vanlig Dubai-standard. Som de øvrige starter den foran Skydive Dubai i bykernen, hvorfra rytterne straks bevæger sig ud ad byen mod nordøst ad store, brede veje forbi Dubai Design District. Her når de ørkenen, hvor de fortsætter et par kilometer, inden de kortvarigt bevæger sig tilbage mod byen, hvor de dyster om point i den første indlagte spurt i Dubais designdistrikt efter 19,3 km.

 

Herefter går det tilbage til ørkenen, hvor rytterne følger lange, lige veje mod nordøst, og derefter drejer de atter ud mod kysten. Den når de efter 94,9 km i byerne Sharjah og Ajman, hvor den anden indlagte spurt er placeret. Herfra går det ad den lange, lige kystvej mod nordøst og målet i Ras Al Khaimah. Sidste år slog man undervejs et lille smut ud på Marjan Island, som de kort besøgte ved at tilbagelægge en 13 km lang rundstrækning. Den tur er i år erstattet af en lille runde på ud til Umm-Al-Quwain, hvilket udgør den eneste ændringen i forhold til sidste år og forlænger etapen med 4 km.

 

Målbyen nås med ca. 5 km igen, og 1500 m senere forlader feltet kystvejen i en blød højrekurve. Herefter kommer der et skarpt sving med 1500 m til mål, hvorefter et par bløde sving leder frem til den 300 m lange og 7,5 m brede opløbsstrækning, der som resten af etapen er helt flad.

 

Det var en ren sprinter, der sejrede, da Ras Al Khaimah sidste år gjorde debut som målby. For anden dag i træk slog Marcel Kittel klart Dylan Groenewegen i massespurten, mens Jakub Mareczko måtte tage til takke med tredjepladsen.

 

 

 

 

Vejret

Etapen er med sin lange tur langs kysten en af de farligste, hvad sidevind angår, men den risiko er begrænset. Faktisk bliver onsdag en perfekt dag, da der kun sidst på eftermiddagen vil være enkelte skyer, og temperaturen vil når 23 grader. Der vil blot være en svag til let vind fra nordvest, hvilket giver sidevind stort set hele dagen, specielt på turen op langs kysten. I finalen vil der være mod- og sidemodvind på de sidste fem kilometer, herunder modvind på opløbsstrækningen.

 

Favoritterne

At massespurter i Dubai Tour kan være kaotiske, måtte topsprinterne i den grad sande på 1. etape. Efter en dag helt uden vind var det et helt friskt felt, der skulle spurte om sejren på Palm Jumeirah, og det gjorde det livsfarligt at manøvrere i feltet. Mark Cavendish og Alexander Kristoff talte efterfølgende om, hvor skrækindjagende afslutningen havde været, og hovedparten af de sprintere, der ikke sluttede fremme, kunne berette om, hvordan deres lead-out var blevet splittet som følge af kaosset.

 

Tre hold udmærkede sig ved at gøre et særligt godt stykke arbejde. Helt som ventet dominerede Quick-Step det hele, og det var først til allersidst, at de måtte slippe kontrollen. Elia Viviani begik til gengæld en kæmpestor fejl ved at insistere på ikke at ville spurte i vinden. Det betød, at der ikke var plads til at gå indenom Dylan Groenewegen, og derfor fik vi aldrig chancen for at se, hvad den stærke italiener kunne stille op mod hollænderen.

 

Overraskelsen var LottoNL-Jumbos gode præstation. De har hidtil haft det meget svært i felter med så stærk deltagelse som her, men denne gang var Amund Grøndahl Jansen og ikke mindst Timo Roosen fabelagtigt. Roosen kunne aflevere Groenewegen i den helt ideelle position, og herefter overlod den stærke hollænder intet til tilfældighederne ved at køre en lang spurt, der akkurat gav ham sejren.

 

Opløftende var det også at se Katusha. Der har ellers været nogen grund til at være skeptisk i forhold til deres chancer for at aflevere Marcel Kittel perfekt, men i deres debut var Marco Haller og Rick Zabel fremragende. Kittel kunne således starte sin spurt, præcis hvor han ville, men netop som han skulle træde an, fik han defekt. Med den udgangsposition er det meget svært at forestille sig, at han ikke havde vundet, hvis ikke han var ramt af uheld.

 

For det videre forløb var det interessant, at Kittel ikke fik bonussekunder, hvilket gør spillet meget mere åbent. Det må glæde Hatta-favoritten John Degenkolb, at hans landsmand gik glip af de første 10 sekunder, idet det øger hans chance for at vinde samlet. Dylan Groenewegen vil formentlig få det svært på 4. etape, men til gengæld var det afgørende, at specielt Magnus Cort, der kan ventes at gøre det meget godt på kongeetapen, og en yderst formstærk Elia Viviani fik del i tidsgevinsten. Dages etape har bestemt ikke gjort løbet mindre åbent.

 

Inden det gælder kongeetapen, skal vi først igennem onsdagens etape, der er både længere og mere udsat for sidevind end 1. etape. Det ændrer dog næppe på, at det bliver en lige så let og fredsommelig affære som tirsdagens etape. I det helt flade terræn er det nemlig kun sidevinden, der potentielt kan splitte feltet, og det sker ikke. Selvom vindretningen er rigtig, er der nemlig ikke megen blæst, og derfor vil det næppe gøre andet end skabe lidt ekstra opmærksomhed og forsigtighed.

 

Derfor kan vi vente os det helt klassiske forløb. Et tidligt udbrud vil blive etableret, sandsynligvis allerede i løbet af de første fem kilometer, og det vil formentlig bestå af en BMC-rytter på jagt efter bonussekunder samt ryttere fra de mindre hold. LottoNL-Jumbo, Katusha-Alpecin og måske Quick-Step vil herefter tage kontrol. Det kan dog ikke helt udelukkes, at der er hold, der vil forsøge at holde det samlet frem mod den første spurt, der kommer tidligt, og hvor der er vigtige bonussekunder på spil. Den anden spurt vil derimod slet ikke spille en rolle for feltet.

 

Igen er der derfor udsigt til en ret let dag i sadlen, og der vil være rigelig interesse i at sikre en massespurt. Det vil derfor med statsgaranti være udkommet. Selve spurten er ukompliceret og uden væsentlige tekniske udfordringer. Igen er der tale om en powerspurt, hvor der er masser af plads til at komme frem. Modsat på 1. etape er opløbsstrækningen ikke eksponeret for vind, og positionering spiller derfor en endnu mindre rolle, end det gjorde i dag.

 

Ligesom i går vil vi pege på Marcel Kittel som vores favorit. Den store tysker var som sagt uheldig med en defekt, netop som han skulle starte sin spurt, og derfor fik vi ikke at se, hvor godt kørende han er. Meldingen fra ham selv er imidlertid, at han ligesom i de foregående to år er i god form, og han føler selv, at han havde kunnet vinde dagens etape. Med den position, det lykkedes det overraskende stærke Katusha-tog at aflevere ham i, er det sandsynligt, at han har ret, da han normalt er i en klasse for sig i en powerspurt som denne. Med udsigt til endnu enklere finale på 2. etape og med opløftende takter fra hans overraskende gode tog må Kittel derfor være den klare favorit.

 

Hans værste rival må atter være Dylan Groenewegen. Som sagt var LottoNL-Jumbo det andet hold, der overraskede positivt på denne etape, og Timo Roosen kunne ikke have afleveret sin kaptajn i en bedre position. Det er aldeles opløftende og kunne tyde på, at LottoNL-Jumbo har taget et stort skridt frem i forhold til sidste sæson. Groenewegen fik samtidig understreget, at han er en af verdens allerhurtigste i rene massespurter som disse, og han havde som bekendt også den højeste topfart i flere af sidste års Tour-spurter. Med det gode tog, hans høje topfart og hans gode positioneringsevne kan det meget vel blive til endnu en sejr til Groenewegen.

 

Quick-Step dominerede som ventet dagens finale, men som sagt begik Elia Viviani en fejl, der kostede ham muligheden for at spurte. Som vi skrev i går, er der meget, der tyder på, at hans øgede holdbarhed har kostet lidt på hurtigheden, og at han måske ikke længere helt har samme topfart som sine værste rivaler. Han er dog stadig en fremragende sprinter, og med det lead-out, Quick-Step leverede i dag, er der gode muligheder for, at Fabio Sabatini i morgen kan aflevere ham i front. Lykkes det, skal man være stærk for at gå forbi italieneren.

 

Det var lidt en skam, at vi ikke fik at se, hvad Mark Cavendish kunne i dagens spurt. Briten blev imidlertid fanget i kaosset og kom aldrig til at spurte. Derfor ved vi fortsat ikke, hvor han står, men baseret på hans egne udtalelser er han velforberedt. Desværre viste etapen, at Dimension Data her ikke helt har holdet til at matche de bedste, men det forhindrer ikke, at Cavendish kan vinde. Han er nemlig snu og fremragende til at læse disse finaler, og med god form og et kvikt hoved kan han sagtens manøvrere sig i en god position og herefter spurte sig til sejren.

 

Dagens helt store overraskelse var Magnus Cort. Helt som ventet kørte Astana faktisk for Riccardo Minali, men Cort havde en fri rolle til at tage sin egen chance. Det gjorde han fremragende og kørte helt sikkert den bedste spurt af alle. Ikke blot spurtede han i længere tid end rivalerne, han lå også i den svære vindside. Det var dybt imponerende, at han havde topfarten til at matche selveste Groenewegen i en helt ren spurt som denne. Med de vigtige bonussekunder og den gode form er der næppe tvivl om, at Astana i morgen vil køre for Cort, der har en chance for at vinde samlet, og heldigvis kom ingen af de fire ryttere, der styrtede for Astana, noget til. Holdets tog er dog ikke imponerende, og Cort skal stadig klare meget på egen hånd. Det kan gøre det svært, da der på papiret er mange ryttere, der er hurtigere end ham, men baseret på dagens præstation kan der lure endnu en overraskelse.

 

Cofidis er egentlig ikke til start med det bedste tog, men de gjorde det faktisk ganske glimrende. Derfor var Nacer Bouhanni også langt fremme, men heller ikke han kom for alvor til at spurte. De kaotiske finaler passer imidlertid franskmanden godt, og han synes at være en anelse bedre forberedt først på sæsonen end tidligere. Der er hurtigere folk end ham, men i kraft af sin positioneringsevne kan han komme lagt i det kaos, der hersker i Dubai.

 

Det var en skam, at vi i dag ikke fik at se Jakub Mareczko i finalen. Wilier var ellers med deres stærkt forbedrede tog langt fremme med den unge italiener, men også han blev desværre ramt af defekt. Derfor rullede han i stedet over stregen, men vi ved fra Sharjah Tour, at han er i god form. Det gode vejr gør etaperne lette, og det er perfekt for Mareczko, der er helt ren sprinter. Han er dårlig til at positionere sig, men har et langt bedre tog end tidligere og drager fordel af den lette finale. Han har helt sikkert farten til at vinde, hvis han kan komme i god position.

 

Også Alexander Kristoff kan drage fordel af sin gode positioneringsevne. Det gjorde han i dag, hvor han trods begrænset støtte fik en fjerdeplads. Desværre er hans tog ikke godt nok til at give ham et perfekt lead-out, og han vil næsten altid være tvunget til at komme bagfra. Han har aldrig været hurtig nok til at vinde disse meget lette etaper, og selvom han har gode muligheder for at køre på podiet, er der meget, der skal flaske sig, hvis han skal vinde.

 

John Degenkolb minder på mange måder om Kristoff, men er dårlig til at positionere sig. Til gengæld har han et bedre tog end nordmanden, og han elsker også powerspurter som disse. Det store kaos er bestemt ikke til hans fordel, og han har formentlig ikke den nødvendige topfart til at vinde. Trek burde dog have styrken til at positionere ham til en mulig podieplads.

 

Også Jempy Drucker var i dag uheldig, da han blev fanget bag Adam Blythe, som tabte kæden. Derfor fik han aldrig vist, hvad han kunne levere i spurten. Det er dog givet, at han ikke er hurtig nok til at vinde lette etaper som disse, men han er fremragende til at positionere sig. Derfor har han gode muligheder for at slutte fremme, hvis han kan undgå uheld som i dag.

 

Endelig vil vi pege på Jacob Hennessy og som i går Eric Young. Den unge brite er vinder af U23-udgaven af Gent-Wevelgem og imponerede stort med en 6. plads på dagens etape. Robert Stannard leverede et fremragende lead-out, og de to unge ryttere synes at kunne gøre det godt i disse finaler. Young er en helt ren sprinter, der har vundet etaper i de store amerikanske og burde være skabt til dette løb. Samtidig har Rally et glimrende tog til at køre ham frem.

 

Feltet.dks vinderbud: Marcel Kittel

Øvrige vinderkandidater: Dylan Groenewegen, Elia Viviani

Outsidere: Mark Cavendish, Magnus Cort, Nacer Bouhanni, Jakub Mareczko

Jokers: Alexander Kristoff, John Degenkolb, Jacob Hennessy, Jempy Drucker, Eric Young

 

Tidligere udgaver af etapen

Du kan gense Marcel Kittels sejr fra sidste år.

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 22/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 20/04-22/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 22/04

EPZ Omloop van Borsele(1.1) 22/04

Giro dell'Appennino(1.1) 22/04

Vuelta a Castilla y Leon(2.1) 20/04-22/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 22/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 22/04

EPZ Omloop van Borsele(1.1) 22/04

Giro dell'Appennino(1.1) 22/04

Tour de Romandie(2.UWT) 24/04-29/04

Tour of Chongming Island(2.WWT) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 27/04-29/04

Belgrade Banjaluka II(2.1) 28/04-29/04

La Coupe du President de ...(2.1) 28/04-01/05

Tour des Portes du Pays d...(2.1) 28/04-29/04

G.P. Sportivi Sovilla-La ...(1.1) 29/04

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »