Feltet.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart.
ACCEPTÈR COOKIES » LÆS MERE »

Foto: Iri Greco / BrakeThrough Media

Optakt: 3. etape af Tour of California

Del på Twitter
Del på Facebook
Udskriv artikel

16.05.2017 kl. 17:45 af Emil Axelgaard.

Løbets fire bedste klatrere udnyttede en helt uventet mulighed til at gøre en forskel og vandt så meget tid på feltets enkeltstartsryttere, at de nu har gode chancer for at skulle afgøre løbet imellem sig. Først skal de imidlertid overleve en potentielt meget farlig sidevindsetape, der samtidig er en godbid til løbets fantastiske sprinterfelt, som håber på at få endnu en chance for at dyste om en sejr.

Ruten

Efter en dag uden for rampelyset ventes sprinterne igen at overtage scenen på 3. etape, der byder på næsten helt fladt terræn og kun en enkelt kategoriseret stigning. Til gengæld afvikles etapen nær Stillehavskysten, hvor vinden før har splittet feltet, og det kræver derfor opmærksomhed for klassementsrytterne, der håber at komme helskindet frem til 5. etape, hvor det næste af de store slag om den samlede sejr venter.

 

I alt skal der tilbagelægges hele 192,5 km mellem Pismo Beach og Morro Bay, to kystbyer, der ligger med bare få kilometers afstand. For at nå op på den stor afstand indledes etapen derfor med, at man slår en stor sløjfe i området sydøst for Pismo Beach. Fra start kører man igennem fladt terræn mod syd, inden man drejer mod øst for kortvarigt at røre bjergene i det indre af Californien. Undervejs kommer den første spurt efter 40,5 km. Her drejer man mod nord for at køre op ad kategori 3-stigningen Tepusquet Road (1,8 km, 6,6%), der har top efter 84 km, hvorefter man kører mod vest og nordvest tilbage mod Pismo Beach.

 

Her rører man igen startbyen efter 138 km, men i stedet for at køre ind til centrum og ud til kysten fortsætter man videre mod nordvest igennem helt fladt terræn forbi dagens sidste spurt, der er placeret med 28,5 km igen. Til slut slår man en lille sløjfe mod syd for at køre rundt om målet i Morro Bay, hvor en helt flad finale venter. Afslutningen er imidlertid teknisk. Det er ukompliceret frem til kort før den røde flamme, men inden for de sidste 1100 m venter tre skarpe sving, det sidste med 530 m igen. Opløbsstrækningen er 7,5 m bred og stiger med 4-5%, efter at en lille nedkørsel har led frem til sidste sving.

 

Morro Bay var startby i 2016, men har ikke tidligere været målby.

 

 

 

Vejret

Disse etaper er ofte frygtede for risikoen for sidevind, og derfor er der mange, der vil være bekymrede ved udsigten til en meget blæsende tirsdag. Det vil være en flot, solrig dag med en temperatur på 17 grader, men hovedtemaet vil være vinden, der kommer fra nordvest og vil være frisk til hård. Det giver med- og sidemedvind på første del af etapen, inden der venter et sidevindsstykke omkring dagens bjergspurt. Derefter vil der være sidemodvind hele vejen tilbage til kysten, men mod slutningen kommer et kort sidevindsstykke, når der resterer 6 km. Med 3,5 km drejer man ind i modvind og sidemodvind, der varer ved helt frem til opløbsstrækningen, hvor der vil være sidemedvind.

 

Favoritterne

Forud for løbet sagde alle favoritter samstemmende, at det hele ville blive afgjort på 5. og 6. etape. Ingen havde forventet, at 2. etape ville spille nogen rolle, men det havde man glemt at fortælle LottoNL-Jumbo. Velvidende at holdets kaptajner George Bennett og Robert Gesink skulle bruge tid forud for enkeltstarten besluttede man sig for at se, om man kunne udnytte Mount Hamilton til at ryste Andrew Talansky og Brent Bookwalter, og det lykkedes bedre, end man havde kunnet turde drømme om.

 

Med et infernalsk tempo lykkedes det at få feltet eksplodere og sætte scenen for, at løbets fire bedste klatrere kunne gøre en forskel. Cannondales ellers stærke mandskab skuffede, og da Talansky kun havde Nathan Brown til at støtte sig, var det klart, at det ville blive en kamp op ad bakke at begrænse tabet. Selvom BMC endda valgte at ofre Samuel Sanchez totalt, kunne det ikke lade sig gøre at hente gruppen. Tidstabet er i sig ikke katastrofalt stort, men med udsigt til endnu et nederlag på Mount Baldy for enkeltstartsspecialister ser det nu ud til, at de fire klatrere skal slås om sejren, selvom ingen af dem er eksperter i kampen mod uret.

 

Dermed endte det som en endnu bedre dag for Bora, end man havde kunnet turde drømme om. I starten kørte man for endnu en etapesejr til Peter Sagan, men i stedet endte man med sejr og førertrøje til Majka. Da polakken samtidig virkede som løbets klart stærkeste mand og er den bedste enkeltstartsrytter af de fire i front, er han i den bedst tænkelige position.

 

Først skal imidlertid overleve den farlige 3. etape. Profilen er ikke skræmmende, men den hårde vind vil skabe megen nervøsitet. Til klatrernes held er det imidlertid hovedsageligt med- og modvind, og derfor vil det blive meget svært at skabe store splittelser. Det vil skabe stress og positionskamp i feltet, men med en hård modvind på det meste af anden halvdel af etapen vil det næppe blive til mere end det.

 

Det betyder, at vi i første omgang bør få en traditionel sprinteretape. Dette er den sidste dag, hvor Marcel Kittel med sikkerhed kan komme over stigningerne, og derfor vil Quick-Step ikke lade muligheden gå til spilde. Sammen med Bora, der skal forsvare førertrøjen, samt måske Katusha, Sky eller Trek vil de sikre sig, at det tidlige udbrud bliver kørt ind.

 

Det helt afgørende nøglepunkt kommer, når man drejer ind i sidevinden med 6 km igen. Hvis terrænet er åbent, kan der ske splittelser her, og 2 km er nok til, at der kan opstå huller. Der vil praktisk taget ikke være tid til at skabe samling efterfølgende, og det kan derfor sagtens være, at det bliver en lille gruppe, der skal spurte om sejren.

 

Vi venter altså enten en massespurt eller en lille gruppe, der til sidste har revet sig fri. De skal håndtere den meget tekniske finale, hvor de mange sving betyder, at lead-outs og positionering er meget vigtigere end topfart. Samtidig er det værd at notere sig, at opløbet stiger relativt kraftigt, og det vil utvivlsomt gøre en forskel.

 

Alligevel tror vi på, at Marcel Kittel tager endnu en sejr. Tyskeren var helt suveræn på 1. etape, og han har før vundet spurter som denne. Det skete eksempelvis på den ganske hårde bakke på 1. etape af Touren for 2 år siden, og selv i en finale som denne er han den hurtigste. Hans største udfordring er snarere positionering i en teknisk afslutning, der ikke passer ham, men på 1. etape viste Quick-Step, at de har det i særklasse bedste tog. Kan de gentage den bedrift, bør Kittel være første sprinter gennem sidste sving, og så bliver han meget svær at slå. Samtidig har Quick-Step det bedste hold til sidevinden, og derfor vil de sidde i overtal, hvis det hele splitter. Alt i alt tror vi på endnu en sejr til Kittel.

 

Peter Sagan er normalt ikke hurtig nok til at slå Kittel, men skulle han designe en finale, hvor det kan lade sig gøre, kunne han næppe komme op med noget bedre end denne. Dels er der mange sving i finalen, hvor han kan gøre brug af sine fantastiske tekniske egenskaber, dels har han en langt bedre chance på et stigende opløb. Lægger man dertil, at sidevinden kan gøre løbet hårdere og mere udmarvende, kan det sagtens blive dagen, hvor Sagan tager sin første sejr i årets løb.

 

Første spurt endte som en stor skuffelse for Alexander Kristoff, men han viste i Frankfurt, at der ikke er noget galt med formen. Denne etape passer ham samtidig langt bedre. Han elsker at spurte op ad bakke, og det er perfekt for ham, at vinden vil gøre det hårdt og måske skabe splittelse. Samtidig er han en af de allerbedste til at positionere sig, og derfor er det bestemt ikke nogen ulempe, at der er mange sving i finalen.

 

På 1. etape viste Team Sky, at de er kommet til Californien med et fremragende lead-out, og Elia Viviani beviste samtidig, at han er en af feltets hurtigste. Han har i Giroen før vundet en spurt i et stigende opløb, og derfor er finalen ikke dårlig for ham. På papiret har Sky kræfterne til at udfordre Quick-Step, og kan de vinde kampen inden sidstes sving, bliver det ikke let at komme forbi Viviani. Deres største udfordring kan til gengæld blive sidevinden.

 

John Degenkolb gjorde det fint på 1. etape, der på papiret var alt for nem for den store tysker. Sidevind, en længere distance samt et stigende opløb er til gengæld perfekt for Trek-kaptajnen, der helt sikkert håber, at det splitter i finalen. Hans store udfordring er positionering, men Trek har et af de bedste tog. Kan de få fragtet Degenkolb frem inden sidste sving, er det denne type spurt, han kan vinde.

 

Jempy Drucker har i de seneste uger arbejdet målrettet på sin spurt, og det har givet resultat. Han gjorde det fremragende på 1. etape, selvom han overhovedet ikke har et hold til at støtte sig. Denne finale er endda langt bedre, da han foretrækker at spurte op ad bakke og har gavn af et hårdt løb. Samtidig er han en af de absolut bedste i positionskampen, så også den tekniske finale taler til hans fordel.

 

Reinardt van Rensburg gjorde det flot i en spurt, der er alt for nem for ham, og det vidner om, at sydafrikaneren er i form. Denne finale med et stigende opløb samt lidt sidevind er langt bedre. Samtidig har han et af de bedste tog, hvilket er vigtigt i en finale som denne. Han har næppe farten til at vinde, men han bør kunne blande sig med de bedste, hvis han får den rette position.

 

Sidevinden betyder, at det sandsynligvis bliver en spurt for de stærke drenge, og det kan bringe Ramon Sinkeldam i spil. På 1. etape fungerede det ikke for hollænderen, men hans fine historik i klassikerne betyder, at han skulle have bedre chancer i et lidt hårdere løb. Hans største udfordring bliver positionering i den tekniske finale.

 

Jonas Van Genechten er ekspert i at spurte op ad bakke, hvilket han viste med etapesejren i sidste års Vuelta. Derfor er selve opløbet perfekt for ham, og han har endda et godt hold til at positionere sig i den tekniske finale. Desværre er han næppe den stærkeste i sidevinden, så han skal håbe på et mindre selektivt løb.

 

Endelig vil vi pege på Marko Kump. Sloveneren har mest begået sig i de rene spurter, men i år har han fundet den holdbarhed, han havde tidligere i karrieren. Ved flere lejligheder har han vist, at han er en af de hurtigste i feltet, og han er faktisk ikke dårlig til at positionere sig. Kan han overleve sidevinden, kan han komme langt.

 

Feltet.dks vinderbud: Marcel Kittel

Øvrige vinderkandidater: Peter Saga, Alexander Kristoff

Outsidere: Elia Viviani, John Degenkolb, Jempy Drucker

Jokers: Reinardt van Rensburg, Ramon Sinkeldam, Jonas Van Genechten, Marko Kump

SENESTE

Vis valgte

TIRSDAG

Vis valgte

MANDAG

Vis valgte

SENESTE: OPTAKTER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: GIRO D'ITALIA

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: FELTET.DK HOLDNINGER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: TOUR DE FRANCE

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: VUELTA A ESPAÑA

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM DE DANSKE KONTI-HOLD

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM WORLD TOUR HOLD

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: MATERIALE OG UDSTYR

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM DE DANSKE PROFFER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: FORÅRSKLASSIKERNE

Vis valgte | Se hele artikelarkivet




 

Der er pt. ingen aktive salgsannoncer i vores brugtmarked.

Feltet.dk

Åsvinget 5

9800 Hjørring

Tlf. 5155 8966

info@feltet.dk