Feltet.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart.
ACCEPTÈR COOKIES » LÆS MERE »

Test: Canyon Aeroad CF 9.0 SL

Del på Twitter
Del på Facebook
Udskriv artikel

24.12.2012 kl. 10:00 af Keen Frisk.

Canyon leverer her intet mindre end en fuldblods racercykel. Ramme, og komponenter går i den grad op i en højere enhed, og vi oplevede en køreoplevelse udover det sædvanlige.

 

Produktet er stillet til rådighed af:

Canyon

 

Cyklen er udstyret med:

 

Ramme:

 

Canyon New F10 Technology

Forgaffel:

 

Canyon Aeroblade SL

Headset:

 

Acros Ai-69 

Kassette:

 

SRAM CS XG-1090 10s

Dæk:

 

Continental Grand Prix 4000S

Kranksæt:

 

SRAM Red Compact

Krankboks:

 

SRAM Press-Fit GXP

Frempind:

 

Ritchey WCS 4-Axis

Styr:

 

Ritchey WCS Curve

Saddel:

 

Selle Italia SLR Special Edition

Saddelpind:

:

Canyon VCLS Aero Post


 

Cyklen vi havde til test var med kompakt gearing (50/34), men dette kan ændres til (53/93 og 11-25). Til den nævnte løsning får man også en længere frempind, og færre spacere under styret – altså et mere race-præget setup.

 

Vægt opgivet/vægt målt:

6.50 kg/6.60 kg

 

Vejl. pris:

Kr. 36.829 (hertil skal lægges forsendelse)

 

Introduktion:

Vi har på Feltet.dk snart testet rigtigt mange af Canyons cykler. Firmaet har slået sig grundigt fast i mange danskeres bevidsthed, og man ser flere og flere Canyon modeller på både bane, vej og i skovene rundt omkring i det ganske land.

Vi mener derfor ikke, at yderligere præsentation er nødvendig. I stedet vil vi henvise til Canyons hjemmeside, hvor du kan se alle modeller, priser osv.

 

Testen blev udført i efteråret, og den tidlige vinter, i kuperet terræn i Kronjylland og på Djursland

 

Første indtryk:

Denne tester har snart prøvet (og set) mange forskellige cykler, så der skal mere og mere til for at ’få båden til at rokke’. Det gjorde den dog – i ret voldsom grad – da vi fik denne cykel til test.

Set med undertegnedes øjne er det en fantastisk smuk cykel vi her har med at gøre:

  • Rammen har en ganske lille smule slope, der komplementerer cyklens linjer rigtigt flot
  • Rørenes sammenføjninger er meget flot udført og får rammen til at syne meget harmonisk
  • Mærkerne på rammen er relativt store, men passer godt ind i helheden. Man ser en cykel der ikke skiller sig voldsomt ud fra mængden, men heller ikke bliver overset
  • Hjulene har en højde, der passer godt til det overordnede aerodynamiske look på cyklen.

 

Oven i alle disse æstetiske lyksaligheder er det også en meget let cykel, der er udstyret med nogle lækre komponenter.

 

Forventningerne var altså høje inden testen gik i gang.

 

Test:

Overordnet set hænger cyklen rigtigt godt sammen. Rammen yder en markant stivhed, og er med til at give oplevelsen af en cykel, der reagerer på dit mindste vink.

 

Cyklen er monteret med en feature, som kaldes for ’Rake Shift’. Det er et system, hvor man kan vende dropouts i forgaflen, således at man kan ændre i cyklen reelle akselafstand, og dermed også cyklens køregenskaber – se mere her under ’rake shift’.

Det er en fed lille feature, der kan bruges til at ændre egenskaber for cyklen, når man enten kører hurtige løb og har behov for retningsstabilitet, eller f.eks. kører i bjerge og har brug for en cykel, der reagerer mere kontant.

 

Cyklen er meget let, og det mærkes meget tydeligt når man f.eks. skal have den med op af en bakke. Den reagerer meget kontant under rytteren, og man får en meget klar oplevelse af en cykel der bare vil hurtigt op og videre ud i verden. 
På de lange, lige stræk mæreker man tydeligt cyklens aerodynamiske egenskaber. Fart er et noget subjektivt begreb, og det er altid lidt svært at at sige, om cyklen er markant hurtigere end hvad man ellers kører på med mindre der trænes med måleinstrumenter.

 

Denne cykel føles dog rigtigt hurtig, og til trods for den meget kontante opførsel føler man den ikke ustabil på nogen måde ved høje hastigheder. Skal man køre (hurtige) cykelløb er der også muligheden for at ændre på fargaflen, som tidligere beskrevet.

 

Alt i alt opleves cyklens egenskaber meget fuldkomne, med en svag overvægt henimod de egenskaber der søges til relatvit flade cykelløb. Dermed ikke sagt, at den ikke ville kunne bruges i bjerge (for det har den faktisk vist under Katusha holdet), men den er rigtigt glad for fart, og har de egenskaber der skal til den slags brug.

 

Den relativt store rørtykkelse, og de høje hjul gør at man skal holde godt fast i stærk sidevind (specielt ved vindstød), men er man vant til at køre på høje hjul er det ingen som helst sag at holde cyklen i den rigtige retning.

 

Gruppen

Den mest markante del af det øvrige udstyr er SRAMs nye udgave af den velkendte RED gruppe. Gruppen har ændret sig en del i udseende, og efter endt test er det også tydeligt, at gruppens funktionalitet er blevet markant ændret i forhold til tidligere tider.

Den tidligere gruppe havde det altoverskyggende problem, at kassetten simpelthen larmede så meget at folk valgte den fra. Heldigvis har gruppen samme indexering som Shimano, og problemet kunne dermed løses med en kassette fra nævnte firma.
Denne larm er helt udryddet i denne gruppe, og gearene skifter lækkert henover kassetten, der også ser meget flot ud – specielt på bagsiden af kassetten, hvor der er grafiske detaljer at se.

 

SRAMs patenterede ‘DoubleTap’ system kunne godt føles lidt ’kantet’ på den gamle gruppe. Med dette menes der, at det ikke føltes helt så glidende som man godt ville have det til, og skiftene nogle gange føltes lidt, ja – kantede.

I den nye gruppe er dette helt udryddet, og skiftene (og teknologien) glider meget let og flydende.
 

Skiftefunktionen kan beskrives lidt som en blanding af Campagnolos racergearkasse-hårde-skift, der giver et tydeligt ’klonk’ og Shimanos symaskine-bløde skift, der næsten ikke kan mærkes i cyklen.
En slags gylden middelvej imellem de to andre store spillere på denne bane.

 

Hjulene

Reynolds FortySix hjulene er et meget positivt bekendtskab. Ikke blot ser de, som nævnt tidligere, utroligt flotte ud. De kører også helt eminent, og byder både på en fantastisk stivhed (selv ved hårdt antrit) men også alle de kvaliteter man kender fra et højprofil hjulsæt. Her tænkes der på den højere fart, markante forbedringer i aerodynamik osv.

 

Hjulene komplementerer cyklen rigtigt godt, og er så absolut ikke noget der skal skiftes ud for at få en bedre køreoplevelse.

 

Konklusion:

Canyon leverer her intet mindre end en fuldblods racercykel. Ramme, og komponenter går i den grad op i en højere enhed, og vi oplevede en køreoplevelse udover det sædvanlige.

 

Nogle komponenter kunne sagtens være i lettere og mere eksklusive materialer, men så ville prisen altså også være en helt anden.

 

Prisen skal rundes, og ja – knap 37.000 er rigtigt mange penge at bruge. Det er bare ikke mange at bruge på denne her cykel. En carbon ramme med kvaliteter som de allerbedste, møgfede hjul og en gruppe, der også ligger helt i toppen.

Om prisen er rimelig er meget op til den enkeltes pengepung, men du får altså fuld valuta for pengene i denne her cykel.

 

Det bed vi særligt mærke i:

+ Udseende, sammensætning af komponenter, køreoplevelse

- Der er simpelthen ikke noget at komme efter…

 

Køb dette produkt, hvis:

Du er på markedet efter en cykel, der kan stille alle behov - og tilmed til en yderst rimelig pris.

 

SENESTE

Vis valgte

ONSDAG

Vis valgte

TIRSDAG

Vis valgte

SENESTE: TOUR DE FRANCE

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: FELTET.DK HOLDNINGER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM TINKOFF-SAXO

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: VUELTA A ESPAÑA

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM WORLD TOUR HOLD

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM DE DANSKE HOLD

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: MATERIALE OG UDSTYR

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM DE DANSKE PROFFER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: FORÅRSKLASSIKERNE

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: GIRO D'ITALIA

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

Feltet.dk

Åsvinget 5

9800 Hjørring

Tlf. 5155 8966

info@feltet.dk