Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Test: Canyon Ultimate AL SLX 8,0 AERO
09. april 2018 07:40 af Laurits Thorning Jakobsen

Canyon har lavet en rigtig fin cykel til prisen. Rigtig fine køreegenskaber og et fantastisk hjulsæt fra Reynolds.

FAKTA

Producent: Canyon

Fås i størrelse XS, S, M, L, XL, XXL

Farve: Black Stealth

Vægt: 7,5 kg uden pedaler og flaskeholdere (størrelse medium)

 

Vejl. pris: Kr. 20.995,-

 

Fakta om cyklen

Ramme: Canyon AL SLX

Gaffel: Canyon One four SLX (carbon)

Gear gruppe: Shimano Ultegra 8000 11-speed

Kassette: Ultegra 11-28

Klinger: 52-36

Styr/frempind: Canyon AL

Sadelpind: Canyon S13 VCLS carbon

Sadel: Fizik Antares R5

Hjulsæt: Reynolds Strike SLG Carbon tubeless ready

Vægt på hjul: 1635 gram

Dæk: Continental Gradprix 4000S ll 25mm



 

Introduktion:

Trods Canyons status som internetbaseret, har cyklerne de senere år været meget synlige på det danske marked. De ses mange steder og er snart ikke til at undgå på diverse cykelmesser omkring i landet. Og med deres indtræden, for snart nogle år siden, på World Touren, kan man ikke længere undgå at lægge mærke til cyklerne som både russiske Katusha og spanske Movistar kører rundt på.

 

Canyon har haft held med at positionere sig som et godt ”value for money” brand, der samtidigt ser lækkert ud. Canyon er ligesom mange af de andre store brands gået igang med at relancere rammer lavet af aluminium. Vi har fået mulighed for at teste den nye AL SLX ramme.


Test:

Det første man ser, når man åbner kassen (som er en stor kraftig papkasse), er at cyklen er utrolig godt pakket ind. Intet er overladt til tilfældighederne. Fragtmanden skal virkelig gøre sig umage, hvis han skal lave en skade på rammen. Cyklen er samtidig så godt samlet, at det tager længere tid at fjerne beskyttelsen, end det tager at samle cyklen. Gearene er indstillet og bremserne justeret, så cyklen var klar til brug 20 mininutter efter den kom ind af døren. I kassen lå yderligere værktøj, mulepose + instruktionsbog, ligesom der lå en fin shampoo fra Alpecin.

 

Den mat sorte alu ramme og de helt sorte fælge, gav flashback til sidst i 90’erne hvor danske Principia, var en af datidens top rammer. Den gang kostede en top ramme fra Principia ca 16.000 kroner - næsten det samme som hele Canyon cyklen koster i dag.

 

Rammen vejer kun 1170 gram i størrelse M. Her får man samtidig den sidste nye Ultegra 8000 serie overalt på cyklen. Et super valg til en cykel i denne prisklasse, ligesom der sidder et af de bedste carbon hjulsæt fra Reynolds på cyklen.

 

Trods cyklen er lavet af aluminium, dog med carbon forgaffel, er den utrolig behagelig at køre på. Om det er rammen der gør det, eller de store 25 mm brede carbonhjul med 25 mm dæk, kan jeg ikke sige, da jeg kørte hele testen som cyklen var monteret op ved start. Men en yderst behagelig oplevelse.

 

Køreegenskaberne var lidt anderledes end jeg var vant til, men skyldtes primært, at frempinden kun var 110 mm lang på testcyklen. Jeg kører normalt selv med 130/140 mm. Her er det dog muligt, at kontakte Canyons Support og få ændret frempindslængden, hvis du vil købe cyklen. Det koster ikke ekstra.

 

Da jeg først havde vænnet mig til den korte frempind, var køreegenskaber helt i top. Den nye geargruppe fra Shimano, er utrolig let kørt. Når man kommer fra en lidt brugt geargruppe, er det forbavsende hvor lille et tryk der skal til for at skifte gear.

 

Sadlen er meget neutral - gav ikke nogen problemer, selvom jeg normalt kører med en helt anderledes type. Cyklen er utrolig let kørt og de store 62 mm Strike SLG fra Reynolds gav ikke problemer i sidevind. De var ligeledes tilpas stive ved antrit og op ad bakke. På trods af størrelsen, både 25 mm bredde og 62 mm dybe, er hjulsættet faktisk relativ lette - de vejer kun 1635 gram i clincher og samtidig klar til tubeless.

 

I forhold til tubeless, som hjulene er klare til, kunne man måske have leveret cyklen med tubeless dæk. Hvis man kører med alm clincher dæk, (i dette tilfælde Continental 4000 S ll) er det absolut ikke en fordel at hjulene er til tubeless, hvis man punkterer.

 

Jeg testede cyklen primært i februar måned, da det var utrolig koldt i DK. Her var det ikke nemt at få dækkene af fælgen, men i særdeleshed heller ikke let at få dem på igen. Der er dog en teknik, hvor man klemmer dem sammen på midten, så der bliver mindre omkreds. Dette er dog ikke så nemt i 5 graders frost med kolde fingre. Da det endelig lykkedes med hjælp fra mine træningsmakkere, var det umuligt at pumpe dækket så højt op at dækkene sprang ud på plads. Så det bumpede en del resten af vejen hjem.

 

Selvom jeg kørte testen i primært februar måned og dermed i regn, sne og slud, så fik jeg kun en punktering på hver af Continental dækkene.

 

Testen foregik over 5 uger og knap 1500 kilometer.

 

Konklusion:

Cyklen er efter min mening et utrolig godt køb. Man får en ramme, som er fuldt på højde med top alu rammerne fra dengang cykelverden satsede på aluminium. Ligeledes får man en absolut top gear gruppe fra Shimano, rigtig fint styr, frempind og sadelpind fra Canyon, ligesom man får et af de bedste carbon hjulsæt man kan få. For kun 21.000 kroner. er man virkelig godt med. Jo man kan få lettere cykler, men ikke meget lettere, når man skal køre med et høj profil hjulsæt til clincher, der samtidig gør cyklen aerodynamisk og idel til danske forhold.

 

Cyklen er for den prisbevidste bruger, der ønsker en rigtig god cykel til en fornuftig pris. Fås uden Carbon hjulene, men med Mavic Cosmic Elite UST til 13.699,- kroner.

 

Jeg har svært ved at se, at man kan gøre et bedre køb til prisen, så den får karakteren 6 ud af 6. Dog stadig med de små ting som er nævnt i testen.




Kort om mærket

Historien om det tyske mærke Canyon er tæt på den klassiske historie om firmaet, der er startet op i forældrenes garage. For Canyons vedkommende startede firmaet i 1978, dog i faderen Toni Arnolds trailer. Mens sønnen, Roman Arnold, cyklede cykelløb solgte faderen i ventetiden reservedele fra den medbragte trailer. I 1984 rykkede salget hjem i garagen, og i 1994 bliver Roman tilbudt en container med ”no-name” cykler, som ved en fejl ikke er blevet aftaget - det bliver startskuddet til det, vi i dag kender som Canyon.

 

Producenten har i dag egne ingeniører, designere samt eget produktionsapparat og testlaboratorium, og mærket er kendt for både sine landevejs- og sine terræncykler, ikke mindst via sine sponsorater af teams som Movistar og Katusha og før det Lotto-holdet.


Stillet til rådighed af: Canyon Danmark

Feltet.dk's vurdering:

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Søg på tværs af +50 webshops og få det største udvalg. 500.000 cykelprodukter samlet ét sted.

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Ladies Tour of Norway(2.WWT) 16/08-19/08

Arctic Race of Norway(2.HC) 16/08-20/08

Colorado Classic(2.HC) 16/08-19/08

Tour de Hongrie(2.1) 14/08-19/08

Tour de l'Avenir(2.NCUP) 17/08-26/08

Tour de l'Avenir(2.NCUP) 17/08-26/08

Cyclassics Hamburg(1.UWT) 19/08

Omloop der Vlaamse Gewesten(1.1) 19/08

GP Stad Zottegem(1.1) 21/08

Tour du Poitou Charentes(2.1) 21/08-24/08

Veenendaal-Veenendaal Cla...(1.1) 22/08

Deutschland Tour(2.1) 23/08-26/08

Great War Remembrance Race(1.1) 24/08

GP de Plouay - Lorient Ag...(1.WWT) 25/08

Vuelta a España(2.UWT) 25/08-16/09

Omloop Mandel-Leie-Scheld...(1.1) 25/08

Trofeo Comune di Vertova(1.1) 25/08

Bretagne Classic - Ouest-...(1.UWT) 26/08

Trofeo Emilio Paganessi(1.1) 26/08

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »