Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Foss ekstra punkteringsresistente slanger

20. marts 2013 11:05Foto: A.S.O.

Foss har lavet ekstra punkteringsresistente slanger, men betyder det så, at man ikke behøver at bruge dækindlæg eller bruge penge på dyre punkteringsresistente dæk?

Artiklen fortsætter efter videoen.

Stillet til rådighed af:

VELOB2B


Særlige features ved produktet:

- Thermoplastic Elastomer genbrugsgummi
- Ekstremt svære at punktere

- 30 % lettere end almindelige butyl slanger
 

Vægt opgivet/ vægt målt:

- / 90 gram (racer) og 169gram (MTB)


Vejl. pris:

Kr. 199 (racer)

Kr. 249 (MTB)

Kr. 45 for 6 Foss lapper


Introduktion:

Foråret nærmer sig og det er lig med regn og blæst, hvis man bor her i landet. Når det regner, punkterer man bare meget oftere - til alles store ærgrelse. Der findes flere muligheder for at undgå punkteringer: dækindlæg, ekstra punkteringsresistente dæk og nu også Foss’ speciallavede slanger.
 

Første indtryk:

Med i pakken får man en slange og et specielt fælgbånd. Slangen føles anderledes og mere robust og tyk end almindelige butyl- og latexslanger. Slangens materiale, Thermoplastic Elastomer genbrugsgummi, føles som meget tykt gummi, hvilket minder om noget en gummibåd kunne være lavet af – ja, næsten helt plastikagtigt.

 

Udover slangen skulle være ekstra punkteringsresistent, skulle den også være ekstra let. Man skulle kunne spare 30 % på vægten i forhold til andre (butyl)slanger, ifølge producenten. Vægten for en MTB-slange viser 170 gram og 90 gram for en racerslange. Altså er der noget at spare, hvis man kører med almindelige butylslanger, der kan veje op til 400 gram for en MTB-slange.
 

Test:

Ud med dækindlæggene og ind med Foss-slangerne og det speciallavede fælgbånd, der gør, at slangen ikke glider rundt. På raceren tog vi endda et par ekstra slidte dæk på, der havde kørt flere tusinde kilometer, så slangernes punkteringsresistens virkelig blev sat på en hård prøve. Dette viste sig dog også at give lidt bagslag, som man også vil kunne læse senere i testen.

 

Slangerne føltes lidt sværere at montere end almindelige butylslanger. Slangerne føltes ’for små’, og man skulle bakse lidt ekstra med at få dækket ordentligt på. Slangerne er derfor ikke så anvendelige, hvis man skulle være så uheldig at punktere i skoven. De vil simpelthen være for svære at vride på hjulet, når man står med kolde fingre.

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

På mountainbiken blev det til cirka 500 km på almindelige skov-, grus- og asfaltstier godt krydret med sne og slud. Slangerne har holdt rimelig tæt, og der har ikke været nogen punkteringer i løbet af de 500 km. Dog føltes det efter noget tid som om, at slangerne sivede lidt mere end normale butylslanger, hvilket selvfølgelig bare kunne løses ved at pumpe slangerne en gang til.

 

På raceren blev det til cirka 800 km på almindelige asfaltveje – dog måtte de ligesom mountainbiken lide under de barske danske vejrforhold. Cirka halvvejs i testen punkterede baghjulet. Slangen blev taget med hjem i baglommen, så de speciallavede lapper kunne prøves. Foss’ lapper udmærker sig ved, at man ikke behøver at rode med sandpapir og lim og vente på, at limen tørrer. Speciallapperne klistres let bare på, og så holder slangen igen.

 

Importøren har gjort opmærksom på, at tanken bag slangerne er, at man ikke nødvendigvis skal skifte slangen ved punktering. Man skal derimod lappe slangen, og så kan man køre videre.

 

Konklusion:

Med i en pakke får du ikke bare en slange, men også fælgbånd. Slangen leveres i genbrugsmateriale og er lidt lettere end andre slanger.

 

Foss slangen fungerer forholdsvis godt, men ikke helt optimalt, da vi oplevede en punktering på raceren efter cirka 400 km. Dog skal det nævnes, at det var uden indlæg og med nogle meget slidte dæk, der ikke var ekstra punkteringsresistente. Desuden oplevede vi, at de siver lige så hurtigt som andre slanger.

 

Prisen er til den høje ende og på trods af, at de er udarbejdet i et mere punkteringsresistent materiale, vurderer vi, at prisen er for høj i forhold til det, man får.
 

Det bed vi særligt mærke i:
+
Genbrugsmateriale, fælgbånd
-  Montering, pris

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?