Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Rose Xeon CW-3100 DI2

19. maj 2014 10:00Foto: A.S.O.

Denne lækre cykel leverer langt hen af vejen væsentligt mere, end man nogensinde kunne forvente til prisen, der er dog stadig plads til enkelte forbedringer.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Cyklen er stillet til rådighed af:
Rose Danmark

 

Cyklen er udstyret med:
- Ramme: Rose Xeon CW

- Gear: Ultegra Di2 11 speed

- Hjul: Rose Xeon aero 1500

- Styr: Richey WCS 4 axis

- Frempind: Richey WCS 4 axis

- Sadel: Sellte italia SLS monolink

 

Vejl pris:

Kr. 21.126

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

Vægt opgivet / vægt målt:

7,2 kg (str. M) / 7,39 kg inkl. pedaler (str. S)

 

Introduktion:

Rose er et tysk mærke, som oprindeligt startede en cykelbutik i 1907. I dag har Rose over 250 ansatte og sælger cykler til et utal af lande på verdensplan. Filosofien i Rose har altid heddet, at kundetilfredshed er essensen af at drive en forretning, og en god måde at skabe glade kunder på er blandt andet ved at lave nogle gode produkter til en overkommelig pris.

 

Gentagne topkarakterer af tidligere modeller i diverse magasiner testamenterer at Rose i den grad må siges at være en virksomhed, der har fokus på kvalitet. På trods af en imponerende historik er Rose i cykelkredse umiddelbart ikke noget, der klinger bekendt i danskernes ører. Dette kan hovedsageligt forklares med, at Rose først for nyligt har valgt at gå ind på det danske marked.

 

Første indtryk:

Design vil jo altid være en smagssag, men det vil nok være de færreste der ikke bryder sig om den aerodynamiske profil på cyklen, og i kombination med de flade tykke rør ser cyklen hurtig ud, selv når den står stille.

 

Det skader selvfølgelige heller ikke udseendet på cyklen, at batteriet er blevet gemt i saddelpinden. Den smule profil der er på hjulene passer perfekt ind i hele det aerodynamiske setup. (Her kan det dog tilføjes, at man allerede ved køb kan tilvælge det hjulsæt, man ønsker sig, såsom Mavic, Lightweight, Zipp m.fl.)

 

Cyklens vægt inklusiv pedaler ender på knap 7,4 kg, hvilket må siges at være godkendt for en aero cykel.


Der er dog også et par bemærkninger, som er værd at nævne, inden cyklen tages i brug. For eksempel er sadlen monteret på en skinne, og såfremt man selv har en sadel, som man vil sætte på, kan dette ikke rigtig lade sig gøre medmindre den rent faktisk er monteret på en skinne, eller der tilkøbes en adapter. Desuden informerer producenten, at man kan vælge sin favoritsadel allerede ved køb.
 

Ydermere var de skruer, der sad i cyklen til at montere dunkholdere med for korte. Skruerne kunne ganske enkelt ikke nå igennem holderen og ned i gevindet for at skrue holderen fast. Det er selvfølgelig småting, men faktum er dog, at når man får en ny cykel, så vil man ofte gerne bare ud at cykle hurtigst muligt, og dermed må der ikke være for mange af disse småting. (Producenten har efterfølgende erkendt, at der her må være sket en fejl; bestiller man cykel med flaskeholdere, vil disse være monterede ved levering.)
 

Test:

Efter at der var blevet monteret andre skruer, var det med at komme ud på rammen, hvilket generelt gennem testen har været et rigtig godt bekendtskab.

 

Rammen

Man kunne frygte, at når man både får DI2 og gode komponenten, så ville rammen nok være noget discount, specielt når man nu ikke kender mærket.

 

Dette viste sig dog fuldstændig at blive gjort til skamme. Rammen var både utrolig reaktionsdygtig i sving og accelerationer, og den var samtidig utrolig nem at finde sig til rette på. Der gik derfor ikke lang tid, inden vi begyndte at turde satse lidt igennem svingene.

 

Hvis man skal sige en negativ ting om køreregenskaberne, så virkede den til tider en smule for stiv. Det kommer til udtryk, hvis vejene er dårlige eller på de helt langt ture.

 

Læs også
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation

 

Gruppen

Cyklen kom monteret med den nye Ultegra DI2 11 speed gruppe, hvilket har fungeret upåklageligt hele vejen igennem. Skiftet og selve teknologien minder om den tidligere version, som vi har haft testet på Feltet.dk, og dengang var vi yderst tilfreds.

 

Blandt forskellene kan nævnes, at der er kommet et ekstra gear. Dette er selvfølgelig rart, men når alt kommer til alt, er det dog begrænset hvad effekt man mærker af det, når du kører rundt i Danmark.

 

Den væsentligste forskel er dog nok, at komponenterne på den gamle gruppe var ret klodsede at se på, hvor de har fået en overhaling til det bedre. Hvis man ikke kigger efter det, kan man nærmest ikke se, at det er en elektronisk gruppe, der sidder på.

 

Hjul

Hjulene er ligesom cyklen produceret af Rose og var derfor et fuldstændig nyt bekendtskab for os. Der er en smule profil på hjulene, hvilket helt klart kommer til udtryk, når du ligger og kører jævn høj fart, de ruller nemlig rigtig godt. Det skader nok heller ikke, at cyklen jo også er ret aerodynamisk.

 

Rose hjulene er også ret reaktionsdygtige, og når man kigger på prisen får man helt klart mere, end hvad man kunne forvente. Når det så er sagt, så kan man godt mærke, at de giver sig en smule, når man virkelig skal spurte igennem.
 

Alt det andet

Der følger Richey WCS komponenter med, som også sidder på rigtig mange andre cykler, og som ud fra erfaringer kun kan anbefales herfra. Når det kommer til stivhed og vægt, får man et rigtig godt allround produkt ved at vælge disse Richey komponenter.

 

Sidst men ikke mindst fulgte der en sadel med, som gav en rigtig fornuftig komfort gennem hele testen. Dog skal det bemærkes, at sadlen er monteret på en skinne, så den passer til saddelpindsystemet, og at der skal bruges en adapter, såfremt man selv har en sadel, man ønsker at bruge. Alternativt kan man også tilvælge den rette sadel ved købet.

 

Konklusion

Alt i alt en cykel hvor man får utrolig meget for pengene. Man skal være bevidst om at det er en fuldblodsracer man får, hvis denne model vælges.

 

Der er enkelte småting, der godt kunne forbedres, men alt i alt en lille pris at betale for den samlede pakke der bliver svær at finde lignende andre steder. 
 

Det bed vi særligt mærke i:

+ Pris, udstyr, køreregenskaber, design

-  Stivhed

Feltet.dk's samlede vurdering:

Første indtryk:

Design:

Funktionalitet:

Kvalitet:

Pris:

DEL
INFO
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?