Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Test: Topmodel landevejssko - del 1

15. juni 2012 12:30Foto: A.S.O.


Vil man se på, i hvilke retninger producenterne af cykelsko bevæger sig, må blikket rettes mod 'toppen af poppen' - det mest eksklusive og innovative. Feltet.dk har testet en række topmodel landevejssko og lægger ud med tre hvide af slagsen fra Bontrager, fi'zi:k og Scott.

Artiklen fortsætter efter videoen.

 

Introduktion:

Der findes mange rigtig lækre cykelsko på markedet - i mange prisklasser og til forskellige formål og prioriteter. En dyr sko behøver bestemt ikke være det bedste og mest rigtige valg for alle cykelryttere. Men meget ambitiøse ryttere, som stiller store krav til både komfort og effektivitet på de lange og hurtige ture, vil ofte se sig om efter cykelsko i luksusklassen.

Og vil man se på, i hvilke retninger producenterne af cykelsko bevæger sig, må man - ligesom med andre typer af produkter - typisk rette blikket mod 'toppen af poppen'; det mest eksklusive og innovative de kan komme op med. Når først teknologien er udviklet, vil den i reglen forplante sig i modellerne, som prismæssigt ligger under topmodellen. 

Feltet.dk har testet en række topmodel landevejssko, som her præsenteres i tilfældig rækkefølge.

Topmodel landevejsskoene, som testes her er:
- Bontrager RXXXL
- fi'zi:k R1
- Scott Road Premium

Siden følger test af:
- Shimano R315
- Specialized S-Works
- Sidi Ergo 3
- Northwave Extreme Tech SBS
- Mavic Zxellium Ultimate
- Suplest Supzero
- Diadora Jet Racer
- Chain Fast

Sådan har vi testet:
Alle sko er testet på både varme og koldere dage, i varieret terræn og i forskellige sammenhænge, hvormed vi har presset skoene til det yderste - også på længere ture. Vores bedømmelse tager udgangspunkt i parametrene: Pris, kvalitet, vægt, komfort, kraftoverførsel, spændemekanisme, ventilation og design - samt noget, vi kan kalde ’X-faktor’, dvs. helt særlige features for den enkelte sko (hvis sådanne findes).

Vi har selvsagt også forholdt os til pasform, men da dette er meget individuelt, har vi kun medtaget bemærkninger om dette, såfremt noget særligt var vigtigt at nævne. Hvad der føles godt for den ene, kan føles helt forkert for den anden. 

Se Feltet.dk's karakter- og testkriterier.

 

 

Læs også
Klassikerrytter tæt på UAE-skifte

 

BONTRAGER RXXXL

Stillet til rådighed af:
Trek Danmark

Features:
- ZeroXS-design

- Platinum Series kulfibersål
- 360 graders formstøbt hælkappe og Anti-slip heel lining

- Micro-Fit spænde

- eSoles-indersål med individuel tilpasning (som tilkøb)

Farver: Hvid (fås også i ’Limited edition’ rød udgave kun med velcrospænder)

Vægt opgivet: 250 gr. (str. 42,5)
Vægt målt:  218 gr. (str. 40)

Vejl. pris: Kr. 1.999

Bedømmelse: 

Test:
Bontrager skoen tog os lidt med storm, skal det ærligt indrømmes. Den er særdeles let, ser lækker ud, er komfortabel både at stikke foden i og ikke mindst køre med, og så har den flere både flotte og interessante designmæssige og funktionelle detaljer.

Det meste af skoen er dækket af et blankt, hvidt kunstmateriale, hvilket selvfølgelig er en smagssag - for både øjne og fødder. Partier af mesh på både skoens snue og inderside sikrer dog god luftgennemstrømning, som yderligere forstærkes med tre huller under carbonsålen (en tendens vi ser vokse i disse år), samt ved at hælen udgøres af et blødt stykke hullet plast. Denne detalje er, så vidt vi ved, ikke set før - og fungerer glimrende. Og skulle man tro, det ødelægger det mindste ved fastholdelse og komfort, kan det straks afvises.

For skoene sidder godt om hælen og er generelt meget komfortable med puder både ved akillessenen og ikke mindst mod vristen. En relativt kraftig indersål med glimrende støtte bidrager til komforten (formbar indersål kan desuden tilkøbes), ligesom hulrum mellem skoens bund og den udvendige carbonsål ikke alene skærer gram af vægten, men også giver yderligere fleksibilitet under fødderne. Noget som dog koster lidt på skoens kraftoverførsel, som ikke måler sig helt med flere af de øvrige sko i denne test.

Til gengæld udmærker Micro-Fit klikspændet sig. Her har Bontrager lavet et system, hvor der kan spændes halve-klik, så at sige, hvilket gør det meget fintfølende. Og det får næsten én til at glemme, at de andre to spænder er relativt ordinære velcro-lukninger.

Konklusion:
Når vi snakker topmodel landevejssko, er en sko lige under totusind kroner en yderst fornuftig pris. I særdeleshed når vi som her har at gøre med en sko, der til fulde lever op til den følelse af luksus, man ønsker sig for pengene - og faktisk kun skuffer en smule ved carbonsålens oplevede stivhed.

Det bed vi særligt mærke i:

+ Komfort, ventilation, design og detaljer, pris
- ’lak-look’, mindre stiv carbonsål

 

 

FI'ZI:K R1

Stillet til rådighed af:

Egedesø - Bikers Best

Særlige features:
- Kænguruskind
- 3D Flex System ydersål
- 3D Flex formbar indersål med SIDAS teknologi

- Lukkesystem af kulfiber spænde og sejldug remme
- Håndsyet i Italien


Farver: Hvid, sort

Vægt opgivet: 298 gr. (str. 43)
Vægt målt: 316 gr. (str. 40)

Vejl. pris: 2.699 DKK

Bedømmelse: 

Test:

Cykelsko fra de italienske saddelspecialister dukkede op på markedet sidste år, og stille og roligt vinder de frem - blandt profferne og på de danske landeveje. Det er der flere gode grunde til, når det kommer til R1 modellen, som vi har testet her: Skoen er virkelig anderledes flot, og så er den meget komfortabel.

Begge dele har meget at gøre med det materiale, som er brugt på det meste af overdelen: Kænguruskind. Det er særdeles smidigt, sikrer god ventilation og føles blødt og formbart rundt om foden. Og så giver det skoen en enkelthed og trækker i retning af et eksklusivt retro-look, vi hilser velkomment.

Også inden i skoen er komforten god med solide puder og godt greb om hælen. Den formbare indersål fra Sidas er kraftig, og det lykkedes os hos Nordic Sport på Østerbro at få den opvarmet og formet. Det gav lidt, men gjorde ikke så stor en forskel som forventet. Og det kunne i denne test ikke ændre på en detalje, man skal være opmærksom på, og som desværre kom til at genere denne tester: At skoen er ’født’ med en meget høj svang. Mange tilkøber indlægsåler med ekstra høj svang til deres cykelsko, og i så fald vil man få det godt i fi’zi:k skoen. Problemet opstår for dem, som modsat ønsker at ’flade’ den ud.

Spændesystemet bidrager til eksklusiviteten med brug af carbon og sejldug, som er et stærkt materiale. Den detalje, vi her bed mest mærke i, var, at man ved hjælp af velcro på indersiden af skoens øverste og vigtigste rem nemt kan justere, præcis hvor hårdt den kan spændes til vristen. En rigtig god feature.

Skoens carbonsål oplevedes ikke som blandt de stiveste i denne test, uden at der dog er anvendt måleudstyr til at dokumentere det. Det er der til gengæld til at fastslå, at skoen heller ikke er blandt de letteste. Sidst men ikke mindst bemærkede vi med glæde, at skoens gummihæl er udskiftelig.

Konklusion:
Med R1 modellen er fi’zi:k trådt ind på markedet for cykelsko med manér, særligt når det kommer til stil og komfort. Skoen vil utvivlsomt få - og er berettiget til - sine tilhængere, men snarere på individuelle smagspræferencer end på baggrund af sin vægt, pris og stivhed i sålen.
 
Det bed vi særligt mærke i:

+ Komfort, design, materialer
- Vægt, høj svang et problem for nogle


 

SCOTT ROAD PREMIUM

Stillet til rådighed af:

Scott Danmark

Features:
- ErgoLogic Wrap Fit med ultra let microfiber overdel
- Boa spændesystem
- ErgoLogic indersål med mulighed for individuel pasform
- ErgoLogic Powerzone med HMX carbonsål


Farver: Hvid

Vægt opgivet: 290 gr. (str. 42)
Vægt målt: 232 gr. (str. 39)

Vejl. pris: Kr. 2.199

Bedømmelse: 

Test:
Scotts nye topmodel sko er en rigtig race-sko, som det måske også bør være med cykelsko på det niveau. Den tynde mesh-overdel sikrer, at vægten holdes nede, og at foden ’pakkes’ tæt ind. Samtidig opleves carbonsålen som rigtig stiv og med god overførsel af kraft, hvilket hjælpes på vej af den kraftige, men også meget faste indersål. Alt i alt går et minimum af energi til spilde, når der trædes - konstant eller i accelerationer.

Det er også i den meget kurvede indersål, at komforten findes og endog kan forøges. Det gøres ved at regulere, hvordan sålen støtter bl.a. svangen, noget der dog kræver ekstra-kit, som desværre ikke medfølger skoen. Og netop skoens generelle komfort, trods polstring i den øverste del hælpartiet og i pløsen samt forstærkning i hælen for bedre fastholdelse, er måske netop der, man savner lidt. Men som sagt: skoen synes umiddelbart tiltænkt konkurrencebrug og ikke til ryttere med store krav til ’fodnusseri’.

I den sammenhæng trækker det dog op, at skoen er udstyret med en boa-spændemekanisme af en god kvalitet. Wiren dækker alle tre spændepunkter og hjælper til en smidig stramning med over vristen. Med et lille plastikstykke kan man regulere trykket en smule øverst på vristen - uden dog at gøre nogen markant forskel. Til gengæld er drejeknappen meget nem at arbejde med og indstille, idet det dels er stort, dels har meget små intervaller, så der kan strammes meget præcist til. Ved at hive op i drejeknappen løsnes wiren. Nemt og praktisk.

Skoens design burde tiltale mange med sit rene hvide look, som veksler mellem mesh og kunstlæder. Heller ikke prisen skræmmer, men opmærksom skal man til gengæld være på, at størrelserne er store. Heldigvis - for de med små fødder - kommer skoen helt ned i str. 38.

Konklusion:
Scott Road Preimum udmærker sig i højere grad ved sine kvaliteter som konkurrencesko end ved sin komfort. Bestemt er skoen behagelig at have på, men den virker mest af alt tiltænkt at give maksimalt udbytte af de kræfter, som lægges i trådet. Og den funktion løser den på bedste vis - samtidig med at den ser ganske godt ud.

Det bed vi særligt mærke i:

+ Design, kraftoverførsel, boa-spænde, fås helt ned i str. 38
- Ikke de mest komfortable

Se Feltet.dk's karakter- og testkriterier.

 

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?