Valgren sekser i BinckBank - Wellens tog sejren
12. august 2017 16:20 af Mathias Mundbjerg Foto: Sirotti

Tim Wellens og Tom Dumoulin skulle afgøre etapen mellem sig, og der viste belgieren sig at være stærkest. Peter Sagan ville også have været i spil, hvis det ikke havde været for en fatal punktering.

Tim Wellens vandt sjette etape af BinckBank Tour foran Tom Dumoulin. Peter Sagan var også med helt i front og lå til at tage både etapesejr og førertrøje, men verdensmesteren punkterede på det værst tænkelige tidspunkt. Danske Michael Valgren kørte flot og blev nummer seks.

 

Etapereferat:
Der var fra start lagt op til en våd dage på den 196,2 kilometer lange etape, hvor feltet skulle ud på løbets mest kupperede etape. Da feltet nåede dagens første Primus-spurt var der stadig samling. Denne blev vundet af Tao Geoghegan Hart (Sky). Kort efter kom meldingen om, at blandt andre Magnus Cort Nielsen og Sam Bewley (Orica-Scott) havde forladt løbet.

 

Efter 53 kilometer lykkedes det for en gruppe bestående af Tony Martin (Katusha-Alpecin), Geoghegan Hart, Rory Sutherland (Movistar), Alexis Gougeard (AG2R La Mondiale), Pieter Weening (Roompot) og Dylan Van Baarle (Cannondale-Drapac) at komme af sted. Tony Martin var uheldig og styrtede i regnen. Det lykkedes dog for Martin at komme frem til de øvrige udbrydere igen. Kort efter blev det oplyst, at den tyske supersprinter Marcel Kittel (Quick-Step Floors) også havde forladt løbet.

 

I feltet havde Lotto-Soudal taget initiativet i forsøget på at køre Tim Wellens frem til sejr. Især Andre Greipel (Lotto-Soudal) førte igennem nede i feltet.

 

I stil med danske Cort var Niki Terpstra (Quick-Step Floors) og Edward Theuns (Trek-Segafredo) også uheldige, men til gengæld var det held i uheld, at deres punkteringer faldt på tidspunkter, som gav dem mulighed for at komme tilbage til fronten.

 

Muren
Da udbruddet ramte Muren med godt 30 kilometer igen, var Weening hurtig til at sige farvel til resten af frontgruppen. Nede i feltet angreb Søren Kragh (Sunweb) med det samme for Tom Dumoulin (Sunweb) og fik Peter Sagan (Bora-Hansgrohe), Greg van Avermaet (BMC) og Sep Vanmarcke (Cannondale-Drapac) med sig. Dette fik feltet til at eksplodere, og Sagan fortsatte med at køre hårdt på.

 

Få kilometer senere var alle udbryddere hentet. Dette fik det hele til at gå en smule i stå, hvilket blandt andre Kragh og Oliver Naesen (AG2) benyttede til at få kontakt igen. Kort efter gik de begge i angreb og fik Geoghegan Hart med på hjul, men de fik slog aldrig rigtigt hullet. Naesen forsøgte sig dog igen, og han havde mere held med at køre solo.

 

Da rytterne ramte sidste stigning, forcerede van Avermaet. Han fik Dumoulin, Sagan, Tim Wellens (Lotto-Soudal) og Jasper Stuyven (Trek-Segafredo) med på hjul. Da Sagan kort efter selv tog fronten, var det dog kun Wellens, der kunne følge verdensmesteren, mens Dumoulin var et par sekunder efter.

 

Så skete der dog lige det, der ikke måtte ske. På vej mod den samlede sejr punkterede Sagan, og der var hverken følgebiler eller neutral service i miles omkreds. Dermed kostede det oceaner af tid samt muligheden for nogensinde at se fronten igen.

 

Gnidningsfrit samarbejde
Wellens fortsatte alene, men kort efter fik han selskab af Dumoulin. De fandt ind i et fint samarbejde og holdt en forfølgergruppe bestående af Naesen, van Avermaet, Stuyven, Michael Valgren (Astana) og Tiesj Benoot (Lotto-Soudal) stangen.

 

Wellens kom først over stregen i alle tre spurter på Den Gyldne Kilometer, og dermed satte han værdifulde sekunder i banken i forhold til det samlede klassement, hvor både Sagan og Boom tilsyneladende var ude af spillet.

 

Sagan havnede efter et hjulskift i gruppe med blandt andre Kragh og Bakelants, men de var for langt efter, og etapen skulle afgøres mellem de syv forreste mand.

 

Efterhånden var det tydeligt, at Wellens’ og Dumoulins samarbejde var for godt til, at forfølgerne kunne komme op. Wellens tog fronten i finalen og sparede ikke på kræfterne forud for spurten. Det viste sig dog at være klogt, da Dumoulin simpelthen ikke havde mere i tanken - eller havde aftalt med Wellens, at den unge belgier måtte få etapesejren, hvis samarbejdet var tilstrækkeligt godt.

 

Dumoulin fik nemlig også en hel del ud af anstrengelserne, da han erobrede førertrøjen foran netop Wellens.

 

Stuyven vandt forfølgernes spurt og snuppede dermed de sidste bonussekunder foran van Avermaet, Benoot, Valgren og Naesen.

 

Michael Valgren er nu nummer fem i det samlede klassement - 1’02” efter Dumoulin.

Gree - Tour of Guangxi(2.UWT) 19/10-24/10

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cannondale-Drapac Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

ORICA-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Lotto NL - Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek - Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »