en optakt<\/a>.<\/p>","date":"11\/10-2022 kl. 19:33","date_unformatted":"2022-10-11 19:33:09","km_driven":"178,9","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"342324","title":"Vinderbud","text":"Feltet.dks vinderbud: Jakub Mareczko<\/p>\r\n\r\n
Øvrige vinderkandidater: Sebastian Molano, Max Kanter<\/p>\r\n\r\n
Outsidere: Gleb Syritsa, Rüdiger Selig, Erlend Blika, Manuel Penalver, Marijn van den Berg<\/p>\r\n\r\n
Jokers: Eduard Grosu, Reinardt van Rensburg, Lionel Taminiaux, Miguel Angel Fernandez, Filippo Tagliani, Raymond Kreder, Cameron Scott, Mohd Harrif Saleh<\/p>","date":"11\/10-2022 kl. 17:27","date_unformatted":"2022-10-11 17:27:32","km_driven":"178,9","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"342323","title":"Favoritterne","text":"
Ganske mange tunge sprintere - ikke mindst vinderen Gleb Syritsa - klarede sig over dagens bakker, men stigningerne krævede også sine ofre. Således kom hverken Sebastian Molano, Jakub Mareczko, Eduard Grosu, Rüdiger Selig, Miguel Angel Fernandez, Filippo Tagliani, Raymond Kreder eller Mohd Harif Saleh med hjem til spurten på en dag, der var betydeligt mere kuperet, end vi som regel ser det i Langkawi.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Heldigvis kan de glæde sig over, at onsdagens etape er lettere. Ganske vist er den både mere kuperet og længere end de to meget flade etaper, der venter senere på ugen, men det er stadig en let sag, der ikke burde volde mange problemer. Vind vil der heller ikke være meget af, og derfor synes den eneste udfordring at være varmen og den konstante risiko for kraftige tordenbyger.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Der venter derfor formentlig også en ret enkel etape. Et udbrud vil blive etableret efter lidt kamp, og herefter vil Astana tage kontrol. Jeg er dog lidt spændt på, hvor megen hjælp de vil få. Movistar brugte mange kræfter i dag og skal også tænke på kongeetapen torsdag, mens UAE må sande, at Sebastian Molano ikke er flyvende. Jeg vil dog tro, at Alpecin er klar på at give en hånd med, og at Uno-X, der tankede selvtillid i dag, vil være det samme, og selvom udbrud næsten altid holder hjem én gang undervejs i Langkawi, burde sprinterholdene kunne finde en interesse i at sikre, at det ikke sker i morgen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Der bør derfor være lagt op til massespurt, og denne gang må det være i et næsten fuldt felt. Samtidig er det verdens mest enkle spurt, når opløbsstrækningen er mere end 20 km lang. Det er med andre ord indbegrebet af en boulevardspurt, hvor positionen ikke nødvendigvis vil være altafgørende, og hvor man på den brede vej kan komme langt på høj fart. Med direkte modvind og nogle ret små tog vil vi formentlig se ét langt ventespil og en kaotisk spurt, hvor de bedste hold kun skyder frem til allersidst.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Jeg prøver at pege på Jakub Mareczko<\/b>. Italieneren var som ventet ikke i nærheden af at komme med hjem i dag, men i morgen burde der ikke være nogen ko på isen. Det er ikke megen succes, han har nu om dage, men det skyldes som altid meget hans ringe positionering. Da han i ZLM Tour, hvor han vandt en etape, endelig lykkedes med at spurte relativt frit, viste han, at han stadig har en del af den gamle topfart, der var skræmmende høj. Det får mig til at tro på, at han i dette felt måske kan være hurtigste mand, og her får han en boulevardspurt, hvor risikoen for at kikse positioneringen er lille. Lægger man dertil, at toget med David van der Poel og ikke mindst Lionel Taminiaux<\/b>, der vil være plan B, hvis noget går galt, liger et af de bedste. Den kombination får mig til at tro på, at kongen af asiatiske massespurter tager endnu en af sine sejre i morgen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Naturligvis kan det også blive Sebastian Molano<\/b>. I dag stod det ret klart, at han ikke er i nærheden af sin bedste form, men morgendagens lette etape burde han nok kunne klare. Holdet har naturligvis også Ryan Gibbons<\/b>, men i dag var det ret tydeligt, at han mangler den fornødne fart. Logikken tilsiger, at de vil køre for colombianeren, og med den fart, han viste, da han vandt i Madrid, må han sammen med Mareczko være hurtigste mand i dette felt. Et tog, der tæller Joel Suter og ikke mindst Gibbons ser også fornuftigt ud, og det bør være nok til, at Molano kan spurte fra en god position. Så må vi se, om han er for formsvag til at gøre det færdigt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Movistar tog det store ansvar i dag, men fik meget lidt ud af anstrengelserne. Mathias Norsgaard gjorde det ellers fremragende, men det står klart, at Max Kanter<\/b> mangler en rigtig lead-out man. I morgen er der dog en chance for, at han vil have Vinicus Rangel til sin rådighed, og han vil som minimum styrke toget. Det er dog klart, at Kanter næppe sættes op fra spids, og han vil skulle vinde spurten bagfra. Det har han dog også farten til, og med den gode positionering, han har vist i år, er det bestemt ikke umuligt, at han får sin revanche i morgen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Man kan bestemt heller ikke udelukke, at det bliver til endnu en sejr til Gleb Syritsa<\/b>. Vi vidste godt, at russerens fart formentlig ville række meget langt, og det fik vi bekræftet i dag. Vi så dog også i Slovakiet, at han blev slået klart af Ethan Vernon, og jeg er stadig lidt i tvivl om, hvorvidt han kan matche folk som Mareczko og Molano. Hans tog med Gianni Moscon og Yevgeniy Gidich gjorde det godt i dag, men i morgendagens større felt vil de få det sværere. Jeg håber dog, at han sidder ordentligt igen, så vi kan få et mere klart billede af, hvor hurtig han faktisk er.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Lotto har det måske stærkeste tog, men de mangler supersprinteren til at gøre det færdigt. De vil formentlig køre for Rüdiger Selig<\/b>, men det kan ikke udelukkes, at de satser på Reinardt van Rensburg<\/b>. Dagens spurt bekræftede dog, at sidstnævnte ikke har farten, og chancen for sejr må komme gennem Selig. Sætter man ham bagerst i et tog med Jarrad Drizners, Carlos Barbero og Van Rensburg har man en ganske potent kombination, og selvom der er hurtigere folk end Selig, kan han med et godt lead-out bestemt ikke afskrives.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Dagens positive overraskelse var Erlend Blikra<\/b>. Nordmanden har haft mere end svært ved bare at komme i top 10 i europæiske massespurter, men i dag så vi, at han faktisk er ganske hurtig, og at det nok snarere er positioneringen, den halter med. I morgen bliver feltet efter alt at dømme større, og det gør det vanskeligere at gentage dagens resultat, men kan han med hjælp af Stian Fredheim sidde lige så godt, som han gjorde i dag, ligner det ikke en umulighed, at han faktisk kan vinde.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det var opløftende at se Manuel Penalver<\/b> klare bakken i dag. Det tyder på god form, men til gengæld gik spurten slet ikke som ønsket. I morgen har jeg dog større tiltro til ham. Dels vil han være mere frisk i finalen, og dels vil hans tog formentlig tælle både Alex Molenaar, Angel Fuentes og Miguel Angel Fernandez<\/b>. Det ligner et af løbets bedre tog, og jeg tror på, at han har en fart, der rækker langt i dette felt. Fernandez viste i Tyrkiet også, at han har en pokkers høj topfart på de lette dage, men mit gæt vil være, at de kører for den erfarne Penalver.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
I dag havde Marijn van den Berg<\/b> sin store chance. Nu bliver det vanskeligere, da han ikke længere kan lukrere på sin holdbarhed. Vi har i år set, at det kniber med både fart og positionering, og her har han også en ganske beskeden større fra kun Julius van den Berg. På det seneste er det dog gået bedre med positioneringen, og det skaber håb for, at han i hvert fald kan lave et godt resultat.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Jeg var lige ved at tro, at Eduard Grosu<\/b> var begyndt at genfinde fordums holdbarhed, men så faldt han fra igen. I morgen bør han dog være at finde i feltet, men det er ikke en spurt for ham. Han har altid været bedst i kringlede finaler, og denne afslutning er alt for enkel for ham. Han har dog en god lead-out man i Filippo Tagliani<\/b> - som måske endda kører sin egen spurt - og jeg finder lidt håb i den gode spurt, han kørte i Piemonte. Han bør dog ikke have farten til at være med helt fremme.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Da Max Walscheid desværre efter testet positiv for corona efter ankomsten til Malaysia, er Cofidis uden sprinter, og selvom Wesley Kreder<\/b> måske vil forsøge at spurte, hvis han overlever, har de ikke mange chancer. Derfor skal vi se på kontinentalholdene og landsholdene for at finde de sidste kandidater.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Her er det værd at fremhæve Raymond Kreder<\/b>. Den tidligere WorldTour-rytter begår sig nu i Asien, hvor han i år har et hav af topplaceringer og vandt en etape i Taiwan tidligere på måneden. I dag fik han det for hårdt, men i morgen bør han være der. Det er klart, at han har et svagt hold, men han har en bedre chance end de øvrige kontinentalsprintere, ligesom han har mere erfaring i positionskampen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Man kan også nævne Cameron Scott<\/b>. Australieren har fået måde en 1. og en 2. plads i europæiske 1.2-løb, og det vidner om, at han i dette felt kan begå sig. Som ventet kom han til kort i dag, men i morgen bør han få sin chance. Hans hold er naturligvis svagt, men han har en god lead-out man i Craig Wiggins<\/b>, der tidligere har lavet fine resultater i dette løb.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Endelig er der Mohd Harrif Saleh<\/b>. Veteranen har overtaget Anuar Manans rolle som den førende malaysiske sprinter, og med hele tre etapesejre i dette løb har han vist, at han kan begå sig. Også han kommer fra Taiwan, hvor han vandt en etape, og det vidner om, at farten stadig er høj. Han er i dag dog så blottet for holdbarhed, og det er lige ved, at jeg frygter, at han heller ikke klarer denne etape. Sker det ikke, åbner det døren for den tidligere vinder af løbet Youcef Reguigui<\/b>, der dog ikke har farten til at vind.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Andre ryttere, der måske vil spurte, hvis de overlever, er Gustav Basson<\/b>, Muhamad Nur Fathoni, Attasorn Pansasrd, Sofian Nabil Mohd Bakri, Mohamad Izzat Hilmi Abdul Halil<\/b> og Marcelo Felipe.<\/b><\/p>","date":"11\/10-2022 kl. 17:27","date_unformatted":"2022-10-11 17:27:24","km_driven":"178,9","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"342284","title":"Vejret","text":"
Det varme og ustadige vejr fortsætter på en onsdag, der vil byde på temperaturer på 30 grader og igen en betydelig risiko for tordenbyger på 50-65%. Vinden vil bare være svag til let (4-8 km\/t) og komme fra vest og hovedsageligt nordvest. Efter sidemedvind over det første korte stykke giver det mod- og sidemodvind stort set hele dagen. Således vil der også være sidemodvind på den lange, lige vej fra den sidste spurt og frem til mål.<\/p>","date":"11\/10-2022 kl. 09:29","date_unformatted":"2022-10-11 09:29:04","km_driven":"178,9","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"342283","title":"Ruten","text":"
Efter den usædvanligt vanskelige åbningsetape bliver det mere klassisk på 2. etape. Her venter nemlig en næsten pandekageflad etape, der i den grad lægger op til massespurt. Kun to ganske, ganske små bakker har man fundet i det malaysiske fladland, og dermed bør de sprintere, der blev sat af på åbningsdagen, kunne se frem til en stensikker chance.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Med en distance på 178,9 km er der tale om løbets længste etape, der fører feltet fra Kuala Klawang til Raub. Startbyen ligger umiddelbart øst for hovedstaden, Kuala Lumpur, og herfra kører man mod nordøst frem til den lille kategori 3-stigning Petaseh (1,1 km, 5,7%), der har top allerede efter 8,2 km. En nedkørsel leder mod øst, inden man kortvarigt kører mod sydøst igennem det malaysiske fladland, hvorefter man drejer mod nordvest for at køre igennem fladt terræn frem til den første spurt, som kommer efter 42,7 km.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det flade terræn fortsætter, mens man drager videre mod nordvest frem til den anden spurt, som er placeret efter 96,8 km. Her kører man kortvarigt mod nordøst for at passere den ganske lille kategori 3-stigning Mempaga (300 m, 4,3%), hvis top rundes efter 122,8 km. Kort efter drejer man mod vest og senere nordvest for at passere dagens tredje spurt, som er placeret efter 144,1 km, inden en lang, lige og ganske let stigende vej leder videre mod nordvest ind til målbyen, hvor de sidste 5 km er stort set helt flade. Det sidste sving kommer med hele 20,9 km til mål, og det er således blot en lige vej, som leder frem til stregen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Etapen byder på i alt 1382 højdemeter.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Raub har to gange tidligere været mål for løbet, nemlig i 2005, hvor Graeme Brown tog en spurtsejr, og i 2004, hvor Brett Lancaster kørte alene hjem til en udbrudssejr. I 2011 blev Muhammad Shahrul Mat Amin malaysisk mester i byen.<\/p>","date":"11\/10-2022 kl. 09:28","date_unformatted":"2022-10-11 09:28:54","km_driven":"178,9","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"342281","title":"Velkommen","text":"
Velkommen til dagens direkte live opdatering fra Tour de Langkawi (2. etape). Dagens løb køres fra Kuala Klawang til Raub over 178.9 kilometer. Vi starter kl. 9.15.<\/p>","date":"11\/10-2022 kl. 09:28","date_unformatted":"2022-10-11 09:28:45","km_driven":"178,9","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""}],"authors":[{"author":"Emil Axelgaard","email":"emil@feltet.dk","image":"https:\/\/www.feltet.dk\/octo_cms\/files\/Feltet.dk\/ProfilePics\/emil_500x500.jpg","url":"emil-axelgaard"}]}