www.feltet.dk\/livestream<\/a><\/b><\/p>","date":"16\/2-2022 kl. 14:19","date_unformatted":"2022-02-16 14:19:10","km_driven":"199,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311241","title":"Vinderbud","text":"Feltet.dks vinderbud: Fabio Jakobsen<\/p>\r\n\r\n
Øvrige vinderkandidater: Tim Merlier, Alexander Kristoff<\/p>\r\n\r\n
Outsidere: Jordi Meeus, Sebastian Molano, Bryan Coquard, Hugo Hofstetter<\/p>\r\n\r\n
Jokers: Ethan Hayter, Wessel Krul, Iuri Leitao, Filippo Baroncini, Michele Gazzoli<\/p>","date":"15\/2-2022 kl. 21:56","date_unformatted":"2022-02-15 21:56:57","km_driven":"199,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311240","title":"Favoritterne","text":"
Der plejer ikke at være megen mystik over 1. etape i Algarve. Som regel tiltrækker løbet et ganske stærkt sprinterfelt, og selvom de to flade etaper ofte har været præget af en del styrt, er de i de sidste mange år alle endt i massespurter. Det har også være tilfældet de fire gange, man siden 2017 har haft mål i Lagos.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Man må også formode, at denne etape bliver et opgør mellem sprinterne, men der kan være en joker i vinden, der er kraftigere, end vi typisk ser det. Starten vil dog nok være rolig, hvor vi vil gå lidt kamp mellem kontinentalholdene om at ramme udbruddet, og når sprinterholdene har ladet en relativt lille gruppe komme væk, regner jeg med, at Quick-Step, Alpecin og Intermarché vil kontrollere, måske med hjælp fra Cofidis og Bora. Særligt Quick-Step vil være opmærksomme på ikke at lade denne chance gå til spilde, og udbruddet bør ikke have en chance.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Udfordringen bliver vinden. Den vil tiltage gennem eftermiddagen og være ret kraftig de sidste par timer. Min erfaring med sidevind i Algarve er dog meget ringe, og selvom vi før har haft blæsende betingelser, husker jeg ikke én eneste sidevindsetape. Jeg tør dog ikke udelukke noget denne gang. Selvom der er meget sidevind inde i landet, er der formentlig for tillukket, som der plejer, og mellem de to spurter vil det nok være for megen medvind. Til gengæld kan det sidste kyststykke efter sidste spurt godt blive udfordrende, og jeg vil ikke udelukke, at særligt Quick-Step kan splitte det. Det bliver formentlig bare ved nervøs positionskamp, men døren er i hvert fald åben for muligheden. Som minimum fører det garanteret til nogle af de mange styrt, vi kender.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det bør altså blive en spurt, men jeg tør ikke helt udelukke, at vi får et reduceret felt. Vi kender spurten fra de fire udgaver mellem 2017 og 2020 med to sejre til Fabio Jakobsen og én til både Dylan Groenewegen og Fernando Gaviria. Det er en uhyre enkel afslutning, der over de sidste mange kilometer bare byder på de to rundkørsler ved den røde flamme. Det er altså ikke en spurt, hvor positionering er altafgørende, og med kraftig medvind bliver det også en højhastighedsspurt, hvor man kan åbne tidligt, hvis man sidder lidt for langt tilbage.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Derfor peger jeg også på Fabio Jakobsen<\/b>. Efter hans magtdemonstrationer i Valencia står det endnu mere klart, at han er fuldt tilbage, og på ren topfart er der meget få i denne verden, der kan matche ham. I dette felt er det formentlig kun Tim Merlier, og meget kommer til at afhænge, hvor de to sidder i forhold til hinanden. Jakobsen har dog en enorm fordel i sit tog. Remco Evenepoel, Kasper Asgreen, Yves Lampaert og Bert van Lerberghe ligner den stærkeste formation, særligt hvis Evenepoel kan tage samme monsterføringer som i Valencia. Jakobsen har ofte svært ved at holde hjul, men her er finalen så ukompliceret, at det burde kunne lade sig gøre, og med medvind kan Evenepoel og Asgreen tage fronten tidligt. I det lys tror jeg, at Jakobsen sættes perfekt op, og så er det formentlig kun Merlier direkte i hans baghjul, der måske kan koste sejren. Derfor tror jeg på Jakobsen-hattrick i Lagos – også fordi han umuligt kan blive sat i sidevinden.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Den værste rival er som sagt Tim Merlier<\/b>. Belgieren viste både i Giroen, Touren og Benelux Tour, hvor han i alt fire gange slog de fleste af verdens topsprintere, at han har farten til at udfordre, også Jakobsen, selvom de to ikke har mødt hinanden i en direkte duel siden hollænderens comeback. Merliers form er dog lidt usikker, da han har pustet ud efter sin crosssæson, men den sluttede i år allerede efter jul og nytår. Sidste år startede han lidt rustent, men han burde kunne starte bedre nu. Alligevel får han det svært, for han er kendt for sin ringe positionering, og hans tog med Tobias Bayer og Dries de Bondt er alt andet end imponerende og i øvrigt ret uprøvet, ligesom de er sårbare i vinden. Heldigvis er finalen så enkel, at han forhåbentlig kan sidde så godt, at vi kan få opgøret mellem ham og Jakobsen og se, hvem der vitterligt er hurtigst<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Derefter peger jeg på Alexander Kristoff<\/b>, men det skyldes alene hans tog. Formationen med Sven Erik Bystrøm, Adrien Petit og Andrea Pasqualon dominerede nemlig to ud af tre spurter i Valencia, og uden Bystrøm dominerede de igen, da Kristoff sejrede i søndags. Desværre har vi også tydeligt set, at Kristoff mangler en del fart i forhold til de bedste, og sejren i weekenden kom også kun med det alleryderste af neglene. Der er ingen tvivl om, at han på ren topfart bliver slået af de to favoritter, og han skal derfor have held i positionskampen. To gange i træk slog hans tog dog Quick-Step af banen i Valencia, og én af gangene endte Jakobsen så langt tilbage, at han blev slået af nordmanden. Det vidner om, at endnu et suverænt lead-out kan være en vej til sejr, men det kræver, at de to favoritter er ude af position. I sidevind har han desværre vist sig overraskende sårbar.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
I Saudi Tour tabte Jordi Meeus<\/b> et hjul i den eneste spurt, han fik lov at køre, og derfor har han stadig sin første spurt til gode. Den får han forhåbentlig chancen for i morgen, hvor han også kan se frem til fornuftig støtte fra et tog med Nils Politt og Jonas Koch. Det er klart, at det ikke er på niveau med det tog, vi ser hos de to belgiske hold, men det kan forhåbentlig holde ham fremme i en finale, hvor positionering ikke betyder alt. Han viste sidste efterår, at hans fart efterhånden fører ham ganske langt, selvom han aldrig kom i nærheden af Jakobsen i Vueltaen. Det gør han næppe heller her, og med hans begrænsede støtte bliver det svært vinde, også fordi han kan være sårbar i vinden.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Sebastian Molano<\/b> har aldrig flere topresultater i år, men han har endnu ikke vundet. Han har også vist en lidt skuffende fart i de flade spurter, særligt på Mallorca og i Valencia. Det så heldigvis bedre ud i søndags, men da sad han for langt tilbage. Desværre er han nu uden Matteo Trentin, og jeg kan være bekymret for, om Oliveira-brødrene udgør et stærkt nok tog, også fordi den ene måske skal bruges til at beskytte Brandon McNulty i en trup på bare fem mand. Det gør ham i hvert fald sårbar i sidevinden, og i finalen tror jeg trods den ukomplicerede finale, at han vil mangle et tog til at bringe ham i en position, hvor han med sin nuværende fart kan vinde, selvom han er god i positionskampen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
En af de allermest formstærke sprintere er Bryan Coquard<\/b>, der senest imponerende i lørdags, men flade boulevardspurter har aldrig været hans bedste kop te. Særligt i de seneste år har han tabt noget fart, men måske har det ændret sig. Han har angiveligt arbejdet mere på de rene spurter over vinteren, men vi har endnu til gode at se ham køre en ordentlig flad spurt i år, efter at det kiksede i Marseille. Han har i Davide Cimolai en af de bedste lead-out men, men er selv svag i positionskampen, og holdet er sårbart i sidevinden. Kører Cimolai et drømme-lead-out, har han måske en chance, men farten rækker næppe i denne form for spurt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Arkea har Hugo Hofstetter<\/b>, der senest på Mallorca beviste sin eminente positionering. Franskmanden ender næsten altid fremme, og det vil han sikkert også gøre her, hvor han endda har et ganske godt tog med Connor Swift og Clement Russo. Han har også vist sig fornuftig i sidevind, men til gengæld er der en grund til, at han aldrig vinder: han mangler farten.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Ineos vil måske spurte med Ethan Hayter<\/b>, men jeg er ikke sikker. Han er nemlig formsvag, og derfor vil han næppe satse en bondegård på en spurt, han næppe vinder. Som vi så talrige gange sidste år, blandt andet i dette løb, mangler han fart mod de rene sprintere, men med god position vandt han faktisk en spurt i Tour of Britain foran navne som Cavendish, Greipel og Van Aert. Her har han dog slet ikke noget tog, da Tom Pidcock<\/b> næppe involverer sig som lead-out man, og det er endnu en grund til, at han meget vel kan droppe en spurt, han nok kun for alvor kan præstere i, hvis vi får sidevind.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Med afbuddet fra Arvid de Kleijn får Wessel Krul<\/b> chancen for Human Powered Health. Han fandt i 2021 pludselig ud af, at han var ganske hurtig, og han tog nogle fine resultater i efteråret. Når jeg rangerer ham relativt højt her, skyldes det toget med Nicolas Zukowsky, August Jensen og Colin Joyce. De lavede et sublimt lead-out for De Kleijn på sidste etape i Tyrkiet i søndags. Det gør de ikke på samme måde i dette felt, men de har en god chance for at give Krul en chance for at vise sin fart, selvom de er sårbare i vinden.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det har ikke været en god start for Iuri Leitao<\/b>, der har kikset i alle sine spurter hidtil, senest i søndags. Han virker i det hele taget til at være formsvag, og derfor kan denne halvhårde etape med mulig sidevind sikkert sætte ham af. Hvis han er i bedre form end antaget, burde han dog være stærk, efter at han sidste år gik i top 10 i begge dette løbs spurter. Her viste han også positioneringsevne, hvilket er vigtigt med hans nuværende hold.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Vil Filippo Baroncini<\/b> spurte? Som U23 kørte han enkelte massespurter med pæne resultater, men det var bestemt ikke dem alle, han deltog i. Trek har dog ikke specielt meget at komme med i dette løb, og det kunne være en ide at give ham chancen. Han har i hvert fald fart, men mod sprinterne kommer han nok til kort, hvis han sidder rigtigt. Alternativet er, at Alexander Kamp<\/b> skal forsøge sig, men han slår heller ikke sprinterne i denne for spurt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Astana vil give chancen til Michele Gazzoli<\/b>. Han er ikke en klassisk sprinter, men han blev nr. 3 i den stigende spurt om sølvet ved U23-rytternes VM. På flad vej har han næppe samme fart, men det kan vi måske blive klogere på i morgen. Han lider dog under et svagt hold, både i vinden og i finalen. Skipper han spurten, kan Davide Martinelli<\/b> vel igen tage en top 15 for Astana.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Blandt de øvrige sprintere kan man håbe, at Juan Jose Lobato<\/b> endelig sidder bare nogenlunde fornuftigt i denne ukomplicerede finale, men det vil overraske, ligesom han mangler fart i disse boulevardspurter. Pascal Eenkhoorn<\/b> kan sikkert gøre det pænt for Jumbo, men han mangler fart og støtte, og det gør Fabien Lienhard<\/b> også hos FDJ, selvom Stefan Küng nok kan holde ham lidt fremme. På kontinentalholdene vil Cesar Martingil, Daniel Freitas, Luis Gomes, Fabio Costa <\/b>og Daniel Mestre <\/b>måske blande sig og med lidt held snige sig i top 10.<\/p>","date":"15\/2-2022 kl. 21:56","date_unformatted":"2022-02-15 21:56:49","km_driven":"199,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311239","title":"Vejret","text":"
Volta ao Algarve er kendt for solskin, og det vil der være masser af igen i år. Således byder onsdagen kun på få skyer og en behagelig temperatur i målbyen på 18 grader. Udfordringen bliver i stedet, at det vil være blæsende med en frisk vind (15-23 km\/t) fra nordnordvest. Det giver faktisk primært sidevind på den kringlede tur ind i landet, inden man får sidemedvind ved kysten efter først spurt og dernæst næsten ren sidevind efter anden spurt. Herefter følger et stykke med først modvind og siden sidevind, inden man får næsten direkte medvind de sidste kilometer ind mod Lagos, herunder på opløbsstrækningen.<\/p>","date":"15\/2-2022 kl. 21:56","date_unformatted":"2022-02-15 21:56:35","km_driven":"199,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311238","title":"Ruten","text":"
I mange år har det været en tilbagevendende tradition, at løbet indledes med en sprinteretape med en teknisk vanskelig og småkuperet finale i Albufeira. Den har både givet en mulighed til hurtige afsluttere og til klassikerryttere, der kan angribe i finalen, og krævet opmærksomhed fra klassementsrytterne, der har skullet undgå de mange huller, som altid syntes at opstå. For første gang siden 2009 ændrede man i 2017 på formatet ved at gøre Albufeira til startby for en etape, der sluttede i Lagos, hvor en mere enkel finale blev rammen om en massespurt. Selvom startbyen nu er ny, er det den nye afslutning i Lagos, der med 2021 som en undtagelse, er blevet den faste åbning, og her ventes sprinterne for femte gang på seks år at skulle slås om den første førertrøje.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Årets åbningsetape er 199,1 km lang og fører feltet fra Portimao til det nu velkendte mål i Lagos. De to byer er naboer med blot få kilometer imellem sig, og etapen består derfor af en tur rundt i terrænet nord for kysten. Fra starten bevæger man sig igennem relativt fladt terræn mod øst ganske tæt på vandet, inden man drejer mod nord for at bevæge sig væk fra havet. Nu ændres det småkuperede terræn, når man kører mod nordøst op ad kategori 4-stigningen Aldeia dos Matos (1,6 km, 6,0%), der er en jævn stigning, og hvis top rundes efter 39,1 km. Herfra fortsætter man mod nordvest igennem let stigende terræn frem til dagens første spurt, som kommer efter 54,6 km.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Efter spurten drejer man mod sydvest for at følge en lang og lige vej, der er let faldende. Senere drejer man mod vest og endnu senere nord for at køre igennem helt fladt terræn, inden man drejer mod nordvest for at passere dagens væsentligste udfordring, kategori 3-stigningen Nave (6,0 km, 4,2%), der er en jævn opkørsel med top efter 97,8 km. Den leder op til et plateau, som følges mod vest og blandt andet inkluderer en ganske lang stigning (3,8 km, 4,8%), inden en let nedkørsel leder mod nordøst ned til Aljezur, hvor den anden spurt kommer efter 128,3 km.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Aljezur ligger ganske nær kysten, og herfra går det mod sydvest ned langs vandet ad en vej, der ikke er flad, byder på to mindre stigninger og går lidt op eller ned det meste af vejen. Den leder ned til Vila do Bispo helt nede i Europas sydvestligste hjørne, hvor dagens sidste spurt kommer efter 162,7 km. Nu går det mod øst hen langs vandet igennem småkuperet terræn, inden man slår et lille smut mod nordvest og nordøst igennem let stigende terræn for slutteligt at køre mod sydøst ind mod målbyen igennem terræn, der falder let. Her venter i finalen med knap 3 km igen en 600 m lang bakke, der stiger med 3,6% i gennemsnit, inden det falder ned mod den sidste kilometer, der er flad. I finalen er der en rundkørsel både umiddelbart inden og efter den røde flamme, hvorefter man rammer det 800 m lange opløb.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Etapen byder på i alt 2119 højdemeter.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Lagos har i de senere år primært været startby, men vendte tilbage som målby i 2017, hvor Fernando Gaviria vandt 1. etape foran André Greipel og Nacer Bouhanni. I 2018 var det Dylan Groenewegen, der i duel med Arnaud Demare tog første stik, men i 2019 blev han sat ud af spillet af et styrt, hvorfor Fabio Jakobsen i stedet kunne sejre foran Demare og Pascal Ackermann. Byen blev senest besøgt på åbningsetapen i 2020, hvor Jakobsen også sejrede, denne gang foran Elia Viviani og Matteo Trentin. Frem til 2011 var byen også hvert år rammen om en sprinteretape. John Degenkolb blev den seneste vinder i byen i den epoke, mens André Greipel vandt i 2010 i en meget sær finale, hvor han og Jurgen Roelandts kørte væk fra feltet. Inden da var det Koldo Fernandez, Tomas Vaitkus, Alessandro Petacchi, Bernhard Eisel, Alexei Markov, Martin Garrido og Candido Barbosa, der var de hurtigste.<\/p>","date":"15\/2-2022 kl. 21:56","date_unformatted":"2022-02-15 21:56:29","km_driven":"199,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311236","title":"Velkommen","text":"
Velkommen til dagens direkte live opdatering fra Volta ao Algarve (1. etape). Dagens løb køres fra Portimao til Lagos over 199.1 kilometer. Vi starter kl. 17.00.<\/p>","date":"15\/2-2022 kl. 21:56","date_unformatted":"2022-02-15 21:56:16","km_driven":"199,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""}],"authors":[{"author":"Emil Axelgaard","email":"emil@feltet.dk","image":"https:\/\/www.feltet.dk\/octo_cms\/files\/Feltet.dk\/ProfilePics\/emil_500x500.jpg","url":"emil-axelgaard"},{"author":"Jesper Johannesen","email":"jesper@feltet.dk","image":"https:\/\/www.feltet.dk\/octo_cms\/files\/Feltet.dk\/\/jesper_johannesen.jpg","url":"jesper-johannesen"}]}