her<\/a>. Som skrevet er startlisten endnu ikke endelig, men jeg opdaterer optakten, så snart alle navne er kendt.<\/p>","date":"30\/1-2019 kl. 19:04","date_unformatted":"2019-01-30 19:04:05","km_driven":"159,8","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"213076","title":"36 km til m\u00e5l - 149,8 km k\u00f8rt","text":"Det er næsten svært at forstå, at denne etape var så dramatisk sidste år. I dag sker der mildt sagt intet, og udbruddet er helt under kontrol af de tre førende hold. Samtidig får Sagan og Gaviria sig en sludder. Lad os håbe, at Gaviria kan holde koncentration, hvilket jo ofte kniber, blandt andet på denne etape sidste år, hvor han altså styrtede ud af løbet.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Afstanden er vokset til 2.00.<\/p>","date":"30\/1-2019 kl. 18:56","date_unformatted":"2019-01-30 18:56:07","km_driven":"154,8","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"213075","title":"44 km til m\u00e5l - 141,8 km k\u00f8rt","text":"
Jeg må øve mig lidt i de sydamerikanske kontinentalholds trøjer. Det er Rawson Somos Todos, der hjælper Deceuninck og Bora. Det giver mening, da de i Kevin Castro har en hurtig herre. Lidt overraskende er det, at UAE slet ikke giver en hånd med.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
For Deceuninck fører tilbagevendte Vakoc igen i dag, mens Poljanski står for Boras arbejde.<\/p>","date":"30\/1-2019 kl. 18:45","date_unformatted":"2019-01-30 18:45:22","km_driven":"149,8","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"213074","title":"47 km til m\u00e5l - 138,8 km k\u00f8rt","text":"
Der var meldt om ganske kraftig vind i dag, men den har slet ikke været i spil, endsige skabt nervøsitet. Faktisk har det været en ganske fredsommelig dag, slet ikke så stressende og draatisk som sidste år. Efter stigningen har sprinterholdene for alvor åbnet for gassen, og der er i den grad lagt op til massespurt, hvor de fleste vil være relativt friske.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
I feltet fører Deceuninck for Hodeg, Bora for Bennett\/Sagan og lidt overrasknde Civil Mardan, der ellers ikke har skyggen af hurtig afslutter. Afstanden er 1.45.<\/p>","date":"30\/1-2019 kl. 18:42","date_unformatted":"2019-01-30 18:42:07","km_driven":"141,8","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"213073","title":"Resume","text":"
På endnu en glohed dag blev der lagt aggressivt fra land, men det varede alligevel ikke længe, inden dagens udbrud var etableret. Daniel Zamora (Virgen De Fatima), Facunado Cattapan (Somos Todos), Royner Navarroo (Peru), Cesar Paredes (Medellin), Ricardo Paredes (Chile) og Robert Mendez (Uruguary) begav sig på eventyr og fik lynhurtigt et forspring på 4.15. Mens de fordelte pointene i den første spurt, hvor Cattapn sejrede foran Zamora og Paredes, optog Deceuninck og Bora jagten, men alligevel voksede afstanden til hele 8.45.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Herefter begyndte afstanden langsomt at falde, så den var nede på 7.15, da de tog hul på den lange stigning midtvejs. Bjerget reducerede frontgruppen til en trio, idet kun Zamora, Caesar Paredes og Navarro kunne hænge på, og Zamora udnyttede samtidig stigningerne til at vinde alle tre bjergspurter og dermed generobre bjergtrøjen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
På nedkørslen blev jagten for alvor intensiveret, da UAE kom frem for at give Bora og Deceuninck en hånd med, og det gav desværre anledning til et styrt, der sendte Tiesj Benoot i asfalten. Lotto-rytteren kunne heldigvis fortsætte med mindre skader og var tilbage i feltet, da de efter tre timer havde reduceret afstanden til beskedne 2.30.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Der resterer nu godt 50 km, og afstanden er nede på godt et minut.<\/p>","date":"30\/1-2019 kl. 18:37","date_unformatted":"2019-01-30 18:37:55","km_driven":"138,8","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"213072","title":"Vinderbud","text":"
Feltet.dks vinderbud: Sam Bennett<\/p>\r\n\r\n
Øvrige vinderkandidater: Fernando Gaviria, Alvaro Hodeg<\/p>\r\n\r\n
Outsidere: Peter Sagan, Matteo Malucelli, Mark Cavendish<\/p>\r\n\r\n
Jokers: Luca Pacioni, Manuel Belletti, Riccardo Minali, Rudy Barbier, Maximilano Richeze<\/p>","date":"30\/1-2019 kl. 14:16","date_unformatted":"2019-01-30 14:16:38","km_driven":"185,8","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"213071","title":"Favoritterne","text":"
Ruten kan se ganske skræmmende ud på profilen, men reelt er der ikke tale om en vanskelig etape. Antallet af højdemeter er beskedent, og stigningen er så let, at den sidste år ikke gjorde den store forskel. Den bliver aldrig for alvor stejl og kommer så tidligt, at der næppe er den store interesse i at lægge pres på. Varmen vil heller ikke anspore til offensiv kørsel, og mange vil være fint tilfredse med at komme relativt let igennem etapen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det er imidlertid langt fra sikkert, at de gør det. Det bliver nemlig ganske blæsende, og rytterne vil have vinden direkte i siden det meste af vejen, inden de senere får den frygtede sidemedvind på den lange nedkørsel, hvor det derfor vil gå voldsomt stærkt. Allerede sidste år så vi, hvordan vinden splittede feltet og skabte styrt i et nervøst felt i åbent terræn, og vi vil helt sikkert igen opleve stor nervøsitet. Det så vi allerede på 1. etape, og denne gang er både vindstyrke og vindretning langt mere velegnet til at skabe kaos.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det betyder også, at et udbrud ingen chance vil have. Ganske vist vil vi helt sikkert se en aggressiv start på en rute, der indbyder til angreb, men nervøsiteten vil spille så markant en rolle, at de automatisk vil blive trukket ind, måske endda tidligt som vi så det i søndags. Der er i hvert fald rigeligt med interesse i at gå efter en massespurt, og Bora, UAE og Deceuninck skal nok tage sig af føringsarbejdet, når det er nødvendigt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Stigningen vil næppe skabe den store udskilning, men det store spørgsmål er, om vinden vil gøre det. Den synes at være kraftig nok, og historien viser, at der altid sker en eller anden form for splittelse. I hvert fald vil det være nok til at sætte mange af de lokale ryttere ud af spillet, men om der også ryddes ud i de store sprintere, er langt fra lige så sikkert. Hvis ikke vinden gør arbejdet, kan styrt imidlertid gøre det, som vi så det sidste år.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
I sidste ende bør det ende i en eller anden form for massespurt, selvom der er usikkerhed om feltets størrelse. Samtidig vil kombinationen af stress, vind og varme gøre det til en ganske hård dag, og vi kan vente nogle mere mærkede sprinterben end i søndags. Finalen er ikke voldsomt kompliceret, men det vil dog være vigtigt ikke at være for langt tilbage i det sidste sving med 900 m igen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
I søndags sejrede Fernando Gaviria, men denne gang sætter vi pengene på Sam Bennett<\/b>. Som forudsagt valgte Bora at satse på ireren på 1. etape, men efter at han tabte hjulet på Peter Sagan og Erik Baska til slut og efterfølgende blev lukket inde, kom han aldrig til at spurte. Derfor fik vi aldrig at se, hvor god han vitterligt er, men meldingen fra ham selv er, at han er særdeles velforberedt. Senest han og Gaviria var oppe mod hinanden i 2017, var de nogenlunde lige hurtige, og det synes fortsat at være tilfældet efter et 2018, hvor Bennett kun blev bedre. Han er ikke så holdbar som Gaviria, men hans stærke Bora-hold burde nok kunne holde ham ude af problemer i sidevinden. Hans store force er dog hans tog med Baska og Sagan, der i søndags havde afleveret ham perfekt, hvis han havde kunnet holde sig til. Bliver han ikke slået ud af varmen, som han hader som pesten, tror vi, at Bora denne gang afleverer ham så godt, at han kan gøre arbejdet færdigt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Hans værste rival er naturligvis Fernando Gaviria<\/b>, der med dagens enkeltstart bekræftede, at han er i fremragende form. Samtidig er han sammen med Bennett feltets på papiret hurtigste, og han har som hårdfør type kun glæde af sidevind og stigninger. Hans tog er på papiret slet ikke så godt som Boras, men særligt Simone Consonni leverede alligevel så fremragende et arbejde på 1. etape, at det kun var Bora, der kunne overmande dem. Gaviria er også selv god til at positionere sig, og dermed burde der være god chance for, at han starter sin spurt i en god position. Derfra er det op til ham selv at vise, at han faktisk er hurtigere end Bennett.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Den store skulle i søndagens løb var Deceuninck-Quick Step, der slet ikke fik sat sig igennem i finalen. Maximilano Richeze fik aldrig vist sine kvaliteter, og Alvaro Hodeg<\/b> måtte derfor starte sin spurt alt for langt tilbage. Richeze var måske hæmmet af sit styrt i begyndelsen af januar, og det er næppe blevet bedre af, at han også styrtede i mandags. Tabet af Iljo Keisse er bestemt heller ikke til Hodegs fordel, og han er også fortsat lidt langsommere end både Bennett og Gaviria, ligesom han er et muligt offer, hvis etapen bliver meget hård. Omvendt er Richeze altså verdens bedste lead-out man, og Hodeg har før vist, at han med et godt lead-out kan slå Bennett. Det vil han naturligvis kunne gøre igen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Bora kører formentlig for Bennett, men det kan ikke udelukkes, at de alligevel satser på Peter Sagan<\/b>. Særligt hvis Bennett lider i varmen, er der god grund til at satse på den tidligere verdensmester, der drager fordel af, at der denne gang vil være tale om en ganske hårdt og selektivt løb. Sagan vil i givet fald have både Bennett og Baska til at køre sig frem og er som bekendt en mester i at positionere sig. En højhastighedsspurt som denne er ikke just hans kop te, men som han senest viste på 5. etape i Australien, kan han sagtens vinde også klassiske spurter, hvis han med sin sublime positionering og timing får snydt modstanderne.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det var en fornøjelse af se Matteo Malucelli<\/b> bekræfte sit store potentiale med søndagens 2. plads. Vi har længe vidst, at han var et stort sprintertalent, men hidtil har han hovedsageligt vist det i mindre løb. Denne gang blev det stillet til skue på den store scene, og det må give ham blod på tanden. Han har vist, at han har en fremragende topfart – faktisk kunne han måske være gået forbi Gaviria med lidt mere held – og hans positionering har altid været god. Til gengæld er han ikke just den mest holdbare, og Caja Rural er et oplagt offer i sidevinden. Kommer han med hjem, bliver han dog farlig. Holdets anden sprinter, Nelson Soto<\/b>, må nok arbejde for sin italienske kaptajn, men da han er mere holdbar, kan han måske komme i spil, hvis Malucelli falder fra. Vinde kan han dog ikke.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Mark Cavendish<\/b> skal naturligvis også nævnes, selvom 1. etape viste, at han fortsat er temmelig rusten efter sin lange sygdomsperiode. Derfor er det heller ikke just til hans fordel, at denne etape kan ventes at blive hårdere og mere selektiv, og der er en vis risiko for, at han slet ikke kommer med hjem. Omvendt er Dimension Data trods alt et af de stærkere hold, og sidder han der først, kan han altid blive farlig. Toget kan slet ikke matche de bedste, men Cavendish kan ofte klare sig på egen hånd. Han er snu som de færreste, og finder han det rette hjul, skal man intet udelukke.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det var også en fornøjelse at se Luca Pacioni<\/b> i søndags. Trods en dårlig position kom han bragende frem til en 4. plads, og dermed fik han endelig vist sin fine topfart også i et større løb. Han er desværre ikke den mest holdbare type og er på et hold bestående af klatrere, hvor han ikke får megen støtte. Da det samtidi kniber i positionskampen, vil han næppe være langt nok fremme til at vinde, men han kommer langt, hvis positionen er god.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Manuel Belletti<\/b> blev afleveret fornemt af sit Androni-hold på 1. etape, men i selve spurten skuffede han enormt. Det kan imidlertid ikke undre, for Belletti har altid været bedst efter lidt hårdere etaper. Derfor ligner denne etape også hans bedste chance, men vi har fortsat til gode at se, hvordan han har det efter mandagens styrt. Er han ikke for mærket, burde han og det ganske stærke Androni-mandskab nok kunne profitere af et hårdt løb og aflevere den positioneringsstærke Belletti godt. Han har dog ikke farten til faktisk at vinde.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Lidt overraskende lod Israel Cycling Academy Rudy Barbier <\/b>og Riccardo Minali<\/b> køre hver deres spurt i søndags. Her kom Minali som så ofte før til kort i positionskampen, men Barbier gjorde det faktisk ganske godt. Skal de have en chance, skal de slå pjalterne sammen, og deres bedste bud er nok fortsat Minali, er er den hurtigste af de to. Til gengæld kan etapen blive for hård for ham, og han har det meget svært i positionskampen. Det kunne derfor meget vel atter blive Barbier, der er bedst, men han er ikke hurtig nok til at være med i kampen omsejren.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Endelig vil vi fremhæve Maximiliano Richeze<\/b>. Argentineren vandt som sagt etapen sidste år, men som udgangspunkt skal han arbejde for Hodeg. Skal han have en personlig chance i sit hjemmebaneløb, burde denne hårdere etape dog være hans bedste mulighed, og derfor kan man ikke udelukke, at onsdag er hans dag. Han viste i Tour of Turkey, at han stadig kan blande sig, selvom der på papiret er folk, der er hurtigere. Han har dog fordel af sin gode positioneringsevne og vil i Hodeg have en god mand til at bringe sig frem.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Andre kandidater til spurten er Damiano Cima, Imerio Cima, Carlos Barbero, Nikolas Maes, Jens Keukeleire, Weimar Roldan, German Nicolas Tivani, Hector Lucero <\/b>og Kevin Castro.<\/b><\/p>","date":"30\/1-2019 kl. 14:16","date_unformatted":"2019-01-30 14:16:27","km_driven":"185,8","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"213070","title":"Vejret","text":"
Den anden dag blev etapen forkortet som følge af vejret, og det kan meget ske igen denne gang. I hvert fald er der lagt op til den hidtil varmeste dag med en bagende sol og temperaturer på hele 38 grader. Ligeså vigtigt er det, at det vil være meget blæsende med en hård vind fra nord. Det giver sidevind det meste af dagen, inden man kort inden den sidste spurt drejer ind i sidemedvind. Det varer ved, indtil man drejer ind i medvind på opløbsstrækningen.<\/p>","date":"30\/1-2019 kl. 14:16","date_unformatted":"2019-01-30 14:16:15","km_driven":"185,8","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"213069","title":"Ruten","text":"
Sprinterne trådte i baggrunden tirsdag, men håber at være tilbage i rampelyset onsdag, selvom det ikke bliver en helt let sag for de hurtige folk at komme i spil på den ganske kuperede 4. etape. Således byder onsdagens etape på en kategori 1-stgining med top i ca. 1500 m højde, og selvom der herefter er mere end 80 let faldende kilometer, er det måske ikke alle de hurtige folk, der vil overleve hele vejen, heller ikke selvom en kopi af etapen sidste år gav anledning til en massespurtsafgørelse.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Etapen er med sine 185,8 km betydeligt længere end de foregående og bringer feltet fra San Jose Jachal til Villa San Agustin. Starten er småkuperet, men herefter er terrænet let faldende, mens det går mod øst, og den første indlagte spurt passeres efter 36,0 km. Først knap midtvejs på etapen ændrer terrænet karakter, når der tages hul på en lang opkørsel, der er inddelt i hele tre forskellige bjergspurter. Den første kommer efter 90,0 km og er efter 1,0 km med en gennemsnitlig stigningsprocent på 7,4 i kategori 3, den næste stiger med 4,8% over 3,5 km, har top efter 96,0 km og er i kategori 1, og den sidste er ligeledes i kategori 1 med top efter 104,5 km og stiger med 4,3% over 3,7 km. Reelt set er der tale om en hele 18,5 km lang opkørsel, hvis gennemsnitlige stigningsprocent er beskedne 3,4, og hvor stigningsprocenten på den nedre del hovedsageligt ligger på 1-2 og på den øvre halvdel på 3-4.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Efter stigningen ændrer etapen karakter, idet det herefter er let faldende resten af vejen ned til målet i Villa San Agustin. Hele vejen går det mod sydvest, og bortset fra risikoen for sidevind på de åbne sletter er det eneste højdepunkt den sidste spurt, der er placeret efter 146,2 km. Terrænet falder som sagt det meste af vejen, men de sidste 3 km er næsten helt flade i en finale, der er meget teknisk. Efter et sving med 2 km venter der yderligere to sving med hhv. 1000 og 900 m til stregen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Etapen byder på i alt 1140 højdemeter.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Villa San Agustin blev første gange benyttet som målby sidste år på en stort set identisk etape, der mest huskes for, at Fernando Gaviria styrtede ud af løbet. Alligevel endte det med Quick-Step-sejr, da Maximilano Richeze overtog rollen som sprinter på det belgiske mandskab og færdiggjorde arbejdet, da et som følge af styrtet og sidevind stærkt splittet felt spurtede om sejren.<\/p>","date":"30\/1-2019 kl. 14:16","date_unformatted":"2019-01-30 14:16:04","km_driven":"185,8","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"213067","title":"Velkommen","text":"
Velkommen til dagens direkte live opdatering fra Vuelta a San Juan (4. etape). Dagens løb køres fra San Jose Jachal til Villa SantAgustin over 185.8 kilometer. Vi starter kl. 18.30.<\/p>","date":"30\/1-2019 kl. 14:15","date_unformatted":"2019-01-30 14:15:51","km_driven":"185,8","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""}],"authors":[{"author":"Emil Axelgaard","email":"emil@feltet.dk"}]}