Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Vil du gerne have en fordel i kampen mod vennerne ved den kommende Uno-X Cup powered by Danmarks Cykle Union og Feltet.dk på Zwift? Så har vi her friske tips fra den tidligere firedobbelte verdensmester og Zwift-ekspert Alex Rasmussen.
Annonce
På tirsdag klokken 20.15 indledes Uno-X Cup powered by Danmarks Cykle Union og Feltet.dk med 1. afdeling på Zwift, der som online træningsplatform giver cykelentusiaster over hele kloden, fra professionel til nybegynder, muligheden for at køre om kap fra egen dagligstue.
Men hvordan adskiller et Zwift-løb sig fra et løb på landevejen? Feltet.dk har snakket med den tidligere firedobbelte baneverdensmester og Zwift-ekspert Alex Rasmussen, og herunder forklarer han, hvad du skal være særlig opmærksom på, når du tirsdag aften klikker i pedalerne.
TILMELD DIG TIRSDAGENS 1. AFDELING AF UNO-X CUP LIGE HER.
Alex Rasmussens Zwift-tips
- Husk at koble op til Zwiftpower.com
Før man kan køre med om sejren i løb på Zwift, skal man have sin Zwift-profil koblet til en profil på Zwiftpower.com. Du kan sagtens deltage i Uno-X Cuppen uden at gøre dette, MEN så vil du ikke fremgå af løbets officielle resultatliste, som publiceres på Feltet.dk efter hver afdeling.
At koble sin Zwift-profil til sin profil på Zwiftpower.com er ikke en svær proces (læs denne artikel for en guide hertil). Husk også, at du skal have en pulsmåler på samt være medlem af DCU e-cykling, hvis du ønsker at blive registreret i resultaterne.
Det er også på Zwiftpower.com, at du finder din løbskategori, hvis du er i tvivl. Har du endnu ikke kørt løb på Zwift, anbefaler jeg at tage Zwifts FTP-test, som du finder under spillets workouts.
- Vær klar fra start
Løbene i Uno-X Cuppen vil vare omkring 45 minutter, og det er fuld gas ud af startboksen. Hvis du ikke har kørt Zwift-løb før, så bliver det første løb nok et chok for systemet, da du skal spurte ud af boksen. To sekunder inden start plejer jeg at træde den op på 600 watt, og så får den bare 500-600 watt i de første 15 sekunder, så man kommer med.
Feltet vil typisk splitte i atomer til at starte med, hvorefter løbet falder lidt til ro. Derfra er løbet, ligesom ude på landevejen, afhængigt af ruten.
- Vær opmærksom på ruten
Hvis der kommer en stigning, bliver der givet gas, og så splitter feltet. Til gengæld kan man spare kræfter, når det går nedad. Holder man helt op med at træde på en nedkørsel, vil ens avatar nemlig gå i supertuck-positionen, og så kører man faktisk tit lige så stærkt som dem, der holder på med 200-300 watt.
Der er samtidig indlagte spurter ved hvert spurtbanner og KOM-banner, så man skal være opmærksom på, at der bliver kørt stærkt hen imod disse punkter, og feltet kan nogle gange splitte efter de indlagte spurter.
- Kør en lang spurt
En anden ting, som man skal være opmærksom på, er, at spurterne bliver kørt lidt længere udefra i forhold til på landevejen. Det gælder om at sidde langt fremme i feltet uden at få snuden i vinden og så holde øje med de orangefarvede watt per kilo ude i højre side af skærmen.
Lige så snart man ser nogle høje watttal fra de andre ryttere, skal man skynde sig at reagere for at komme med på hjul.
- Udnyt draften
Hvis man sidder forrest i en gruppe, skal man træde det samme antal watt, som hvis man var alene, for at holde en given fart. Men fra anden position og ned sparer man et vist antal procent i watt, og desto stærkere det går, desto mere læ får du selvfølgelig.
I et stort felt er der dog helt sikkert mindre draft i Zwift sammenlignet med i virkeligheden. I et kæmpe felt på landevejen skal du kun træde 100 watt for at køre 45 kilometer i timen, men draften er halveret i Zwift, så man kan få en god træning ud af det. Det er jo det, som det handler om i sidste ende.
Ikke desto mindre er draften stadig kraftig nok til, at man grupperer op som felter, og hvis man først taber hjulet, så er det svært at komme tilbage. Hvis man bare taber tre sekunder og ikke er i draften længere, så skal man virkelig give gas for at komme op igen.
- Overvej dine udbrud
Det er næsten umuligt at lave et udbrud på flad vej på Zwift. Hvis det skal gøres, så skal det være organiseret, og der skal helst være en mindre stigning at lave et lille hul på, hvorefter man holder wattene oppe på det flade.
Så det kan lade sig gøre, hvis man er tre-fem mand, hvor alle bidrager til at tage føringer. Men ellers bliver et fladt løb tit afgjort i en spurt, så det skal man bare være forberedt på.
På det punkt er det ikke meget anderledes end løb på landevejen. Der er det også meget sjældent, at et udbrud får lov at køre. Zwift-løb er meget som et criterium, hvis man skal lave en sammenligning til landevejen.
Brug for flere gode råd? Her er vores praktiske tips til ræs på Zwift.
Annonce
Annonce
Vuelta España Femenina(2.WWT) 28/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Circuit de Wallonie(1.1) 09/05
Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Feltet.dk og DCU lancerer stor e-cyklingsserie
Sådan forbereder du dig til Uno-X Cup
Tre NTT-danskere til start i ny e-cyklingserie
Sådan kører du med om sejren i Uno-X Cup
Eurosport med i samarbejde om ny professionel løbsserie på Zwift