Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Det skal være slut med at benytte fortovet eller cykelstier i stedet for den planlagte rute, har den internationale cykelunion, UCI, besluttet. Reglen får især betydning for brostensløb.
Annonce
Frem til stigningen er der stor positionskamp, da det er et nøglepunkt i løbet. Alle ville først frem, og nogle kører sågar ind på cykelstien og om bag tilskuerne for at spurte sig få placeringer frem.
Inde på stigningen viser han sig som stærke rytter med det flot angreb op ad stigningen midt på brostenene. Bag ham kæmper konkurrenterne. Nogle bliver på brostenene, andre søger ud i siden og udnytter det lille stykke med fortov, som de er nået op til, for at spare den trætte krop for rystelserne fra brostenene.
Scener som disse har mange gange udspillet sig i de primært flamske brostensløb. Billederne er med til at kendetegnene løbene, men det skal være slut nu, mener UCI. I den kommende sæson er det nemlig ulovligt at benytte både fortov og cykelstier. Det gælder i alle løb, men vil især få betydning i brostensløbene.
Væk fra vejen = Ud af løbet
Rent teknisk har unionen besluttet at tilføje artikel 1.2.064b til det omfattende regelsæt for landevejsløb. Oversat til dansk lyder reglen:
”Det er strengt forbudt at benytte fortov, stier eller cykelstier ved siden af vejen, som ikke er en del af ruten. Disrespekt af dette krav straffes efter artikel 12.1.040.14b uden præjudice over for andre sanktioner, der måtte gælde.”
Staffen i artikel 12.1.040.14b lyder på diskvalifikation og en bød. I løb ned til og med kategori 1.1 og 2.1 er bøden på 200 schweizerfranc, mens det er i mindre løb kun er 100 schweizerfranc udover diskvalifikationen.
Sikkerhed og intentioner
Begrundelsen for reglen er formentlig primært at øge sikkerheden i løbene for både ryttere og tilskuere. Når rytterne farer af og på vejen, giver det nogle gange styrt. Spørgsmålet er selvfølgelig, om det fremover bliver færre, når al positionskamp skal foregå i et smallere område.
Derudover er det naturligvis intentionen, at rytterne skal køre på brostenene. Arrangørerne har med fuldt overlæg lagt dem ind på ruten, og rytterne er kommet til start velvidende dette. Der er dog også en risiko for uheld og punkteringer ved at søge ud i siden af brostenen. Tænk for eksempel på Omega Pharma-QuickStep og Paris-Roubaix i år, selvom det nærmere vare en grøft end en sti, de benyttede.
Feltet.dk har kontaktet UCI for at få uddybende kommentarer til denne regelændring, men det er indtil videre ikke lykkedes.
Annonce
Annonce
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce