Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Continental lancerer dæk med gummi fra mælkebøtter
17. juni 2019 07:30

Dækproducenten Continental er i år main partner for Tour de France, og den synlighed producenten får derigennem, vil de bruge til at øge opmærksomheden om bæredygtighed. I den forbindelse lancerer de nu et dæk lavet af miljøvenligt mælkebøtte-gummi.

De er en plage for de fleste husejere, men hos Continental ser de på dem med helt andre øjne.

 

Taraxacum, løvetand eller slet og ret mælkebøtte. Den lille gule blomst, der har givet adskillige haveejere grå hår i hovedet, er ikke nødvendigvis bare en plage, der skal holdes nede.

 

Feltet.dk var i maj på besøg hos Continental-fabrikken i tyske Korbach, hvor de producerer både bildæk og håndlavede cykeldæk. Sortimentet til de tohjulede strækker sig lige fra mtb-dæk over allround-dæk til citybikes og til state-of-the-art racerdæk som Grand Prix 5000 og topmodellen Competition Pro LTD. Det var dog et nyt og innovativt dæk, der fangede vores opmærksomhed.

 

Hos den tyske dækproduccent har de nemlig fundet ud af, at de kan udvinde gummi, der kvalitetsmæssigt er på højde med konventionel gummi fra gummitræer, fra mælkebøttens rod.

 

Sammen med Fraunhofer institute for Molecular Biology and Applied Ecology (IME) har Continental startet et pilotprojekt, hvis mål er at udvikle produktionen af mælkebøtte-gummi, så man i fremtiden vil kunne producere både bil- og cykeldæk udelukkende med bæredygtigt, lokalproduceret gummi. 

 

 

Konventionel gummi udvindes fra gummitræer, der oprindeligt kun fandtes i Amazonas, men som i dag også dyrkes i både Asien og Afrika.

 

Gummitræere har dog den markante begrænsning, at de kun vokser syd for den 30. nordlige breddekreds (Kairo i Egypten ligger på denne breddegrad) og nord for den 30. sydlige breddekreds i det såkaldt ’gummibælte’.

 

Denne begrænsning har mælkebøtten ingenlunde, og mens et gummitræ er syv år gammelt, før det producerer sin første gummi, opnås dette allerede efter seks måneder hos mælkebøtten.

 

Pilotprojekt tæt på Danmark

Pilotprojektet har base i den nordøsttyske by Anklam cirka 150 kilometer sydvest for Bornholm. Her dyrkes den russiske mælkebøtte, Taraxacum koksaghyz, som er den type mælkebøtte, der har vist sig mest brugbar til gummiudvinding.

 

Selvom der fra en hektar mælkebøtter kan udvindes cirka ét ton naturgummi, hvilket er nogenlunde tilsvarende høsten fra gummitræer på samme areal, går der stadig noget tid, inden de hos Continental og IME når en volumen, der kan opretholde en dæk-produktion udelukkende bestående af denne type gummi.

 

Christian Kötz, chef for Continentals dæk-afdeling, indrømmer også, at sidste års høst fra Anklam ikke var så høj som forventet, men dette skyldtes den usædvanligt tørre sommer, hvilket bare understreger vigtigheden af ikke at være afhængig af et enkelt produktionssted.

 

Som de fleste haveejere formentlig vil skrive under på, er mælkebøtten ikke sart, når det kommer til klima og jordtype, og Continental vil derfor have relativt let ved at flytte produktionen tæt på deres fabrikker, og på den måde skære markant ned på transporten af deres gummi-råstof.

 

På gaden inden Tour de France

Continental var allerede sidste år officiel partner for Tour de France, men den tyske dækgigant tager i år skridtet videre og bliver en af fem main partnere.

 

 

Det betyder blandt andet, at firmaet vil være synlig med sponsorater på buen over både målstregen og flamme rouge. Derudover vil repræsentanter fra det tyske firma overrække et trofæ til etapevinderne for hvert enkelte etape.

 

Mens rytterne hos både Ineos, FDJ, Movistar, Bahrain-Merida, Katusha og Sunweb alle vil køre på det tyskproducerede dæk, vil ingen af rytterne, endnu, køre på dæk lavet af mælkebøtter, men derimod på topmodellen Competition Pro LTD, som er et dæk forbeholdt de professionelle hold.

 

Også chaufførerne i de officielle Tour de France-biler vil nyde Continental-dækkenes egenskaber, når de ruller ud på firmaets PremiumContact 6-dæk. Det er nemlig ikke kun på cykler, at dæktryk og vejgreb er vigtigt. Når det kommer til sikkerhed og benzinøkonomi i de firehjulede, er det rigtige dæk og dæktryk altafgørende.

 

Urban Taraxagum-dækket, som mælkebøttedækket hedder, er et allround-dæk i størrelsen 700x35c, og det udkommer, i et begrænset antal, forud for årets Tour de France.

DEL
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

World Cup Tabor(CDM) 16/11

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

FIND DINE CYKELPRODUKTER PÅ TVÆRS AF WEBSHOPS