Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT INTERVIEW!

Dansk profil: Det var skingrende sindssygt

Dansk profil: Det var skingrende sindssygt

24. april 2023 15:33Foto: ColoQuick Cycling

Nicklas Amdi Pedersen havde sig noget af en oplevelse i går.

Artiklen fortsætter efter videoen.

”Der var lidt dårlig stemning bagefter. Det var ærgerligt, at Josh ikke kommer længere frem, for han er virkelig hurtig. Men det var et hårdt løb. Et sindssygt løb.”

 

Joshua Gudnitz blev lukket inde, og så måtte Nicklas Amdi Pedersen køre spurten. Men afslutningen på søndagens Rutland-Melton CiCLE Classic var i sandhed blot en lille del af cykelløbet.

 

Forud var gået 183 kilometer, de sidste 155 i regnvejr, på veje, hvor coloQuick-rytterne tilsammen punkterede omkring 16 gange. Underlaget vender vi tilbage til.

 

Læs også
Tobias Lund laver fænomenalt hattrick

 

Ifølge Amdi formåede coloQuick at få det ræs, som danskerne ønskede. Mads Andersen var medvirkende til, at et ubetydeligt lille morgenudbrud kom afsted. Derfra overtog Lotto Dstnys udviklingshold og det professionelle Black Spoke kontrollen.

 

Bakken Somerberg efterfulgt af ”en led grusvej” reducerede feltet til godt 35 ryttere med 40 kilometer igen. Her sad fortsat fem coloQuick-ryttere, og selvom de deltog i flere angrebsforsøg, var det en samlet frontgruppe, som godt otte kilometer fra mål tog hul på den sidste grusvej.

 

Eller det, som løbsarrangørerne i hvert fald havde kategoriseret som en grusvej.

 

”Den første del er en markvej, hvor der er to hjulspor, og så går den så over i en græsplæne. Vi kører på græs. Med 25 millimeter dæk. Det var skingrende sindssygt,” siger Amdi og uddyber:

 

”Det er bogstavelig talt en græsplæne, man kører på. Som i et cyklecross-løb. Der styrter Henrik (Breiner) og jeg, da der er to ryttere, der vælter foran os. Henrik kommer hurtigt op igen, men jeg skal lige have kæden på. Inden jeg kommer ud af grusvejen, er jeg jo helt ude af kortegen.”

 

”Så får jeg lige fanget en servicebil og finder det rigtige hjul, og så kommer jeg tilbage med to kilometer til mål.”

 

Amdi skiftede til coloQuick forud for indeværende sæson. Foto: Toke Hage.

 

Nu hvor du får læ af en bil kort før mål, havde det så været retfærdigt, hvis du havde vundet?

 

”Det havde det nok ikke. Men man kan sige, at jeg styrter jo, og var jeg ikke styrtet, havde jeg siddet der. Jeg blev ikke sat, fordi jeg var dårlig.”

 

Læs også
Carapaz sniger sig til etapesejr - Ayuso knækker

 

”Jeg punkterede også, hvor jeg kæmpede min egen vej tilbage, og der så jeg, at 10-15 ryttere fik en sticky bottle. Det er bare sådan, det er i det løb. Det er ens for alle. Sådan er gamet, når man styrter.”

 

”Når der ikke er Tv på, så er der nok nogen, der gør lidt mere, end man ser i de store WorldTour-løb. Jeg synes, at hvis man har en punktering eller et styrt og ikke er sat, så skal man have den hjælp, man kan få for at komme tilbage. Det skal mine konkurrenter også.”

 

Kaos-spurt og vilde veje

Amdi og Gudnitz var danskernes hurtigste afsluttere denne søndag i England. Men undervejs havde de to aftalt, at en træt Amdi skulle køre spurten for sin yngre holdkammerat.

 

Den plan kom dog aldrig ud i livet.

 

”Jeg kører frem på højre side af feltet, og han sidder i venstre side. Så vi får svært ved at finde hinanden. Jeg kører op på hjul af Lottos tog på fire mand og får bokset de andre folk væk. Så håber jeg egentlig bare, at Josh når at finde mig,” forklarer Amdi.

 

”Planen var, at jeg skulle køre ham ind i det sidste sving. Men der er kaos, og han får ikke fanget mig. Så må jeg jo køre min egen spurt. Da jeg rejser mig op ud af svinget, var der ikke meget tilbage. Jeg tror egentlig, at jeg holder min position fra svinget af med 200-300 meter til mål.”

 

Amdi sluttede firer, og således blev det ikke til den sejr, som coloQuick var kommet for. Alligevel blev løbet en oplevelse, som danskeren sent glemmer. Og det skyldes i høj grad kombinationen af regn og den noget specielle rute.

 

”Det var bittesmå gamle britiske veje, der aldrig var blevet lappet. Så der var huller i siderne. Kæmpe huller. Også selvom vi kørte på asfalt. Der var riller i midten, som man kender det nede fra Belgien. Men her var det, fordi asfalten var brækket midtover.”

 

”Grusvejene var nogle, som havde været asfaltveje for 50 år siden. Så der var asfalt midt i og grus og huller i siderne. Det var slet ikke som i GP Herning, hvor det er markgrus. Det var gamle veje, der var totalt ødelagte.”

 

Læs også
Lynhurtig dansker forklarer, hvordan leadout blev til ny sejr

 

”Det pissede ned, så vejene var jo totalt mudrede. Det er også derfor, at vi styrter. Når der er en, der vælter foran dig, så kan du ikke bremse, fordi vi kører rundt i mudder.”

 

Er løbet forsvarligt?

Dagen derpå er der intet brok at spore i Amdis stemme. Tværtimod synes han, at Rutland-Melton CiCLE Classic er et fedt løb, som ikke bør ændres for at mindske risikoen for flere styrt.

 

”Jeg synes, at det er fint nok. Man ved, hvad man går ind til. Det er ens for alle. Rent sikkerhedsmæssigt er det ikke optimalt, men der skal også bare være plads til sådan nogle løb her. Paris-Roubaix er også skingrende sindssygt. Men der er noget historie i det, og det er der også i det her løb og i GP Herning, selvom det også er farligt.”

 

”Jeg synes, at det er fedt, at der er nogle få løb som dem. Jeg synes ikke, at alle løb skal indeholde grus og brosten. Men skal de, så skal det også gøres ordentligt, så det er grus, det handler om. Så synes jeg, at det er fint.”

 

”Jeg synes, at det er mere sindssygt, når de lægger en rundkørsel ind med 150 meter til mål, hvor man skal den lange vej rundt, som vi skulle i Tour du Loir et Cher. Der ved man, at det er med livet som indsats hen til opløbssvinget. Det er mere farligt. Her synes jeg, at det er okay.”

 

Væk fra landevejen er Amdi blandt verdens bedste e-cykelryttere. Foto: Danmarks Cykle Union.

 

Ansvarligt ræs eller ej står det sort på hvidt, at coloQuick rejser hjem med en fjerdeplads i bagagen, mens deres sprinter måtte tage til takke med en 14. plads. Det danske hold havde fem af deres seks ryttere blandt de bedste 34 af de i alt 171 startende.

 

”Overordnet kører vi et rigtig godt cykelløb. Vi har styr på det i starten. Kører en god pre-finale, hvor vi kører efter udbrud.”

 

”Det, som vi mangler, er skarphed i spurten og få afleveret Josh. Men var vi ikke styrtet to mand, så havde det været en anden situation. At kunne omstille os, når der er uheld, det skal vi være lidt skarpere i.”

 

”Ellers var det en perfekt dag. Alle leverede og kæmpede, selvom vi punkterede 16 gange. Ingen gav op. Der manglede marginalerne,” konkluderer Amdi.

 

ColoQuick er endnu uden sejre i UCI-regi i 2023. Amdis andenplads på en etape i Loir er det hidtil bedst resultat. På søndag kører holdet i Østrig ved kategori 2-løbet GP Vorarlberg.

DEL
INFO
Nicklas Amdi Pedersen
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?