Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Eksperten: Pogacars kørsel kan friste Jumbo til forsøg på "massakre"

Eksperten: Pogacars kørsel kan friste Jumbo til forsøg på "massakre"

30. juni 2023 10:05Foto: A.S.O./Charly Lopez

Tidlig passivitet fra Tadej Pogacar kan indikere svaghedstegn, som Jumbo-Visma måske vil forsøge at udnytte blot få dage senere. Det vurderer Feltet.dk´s ekspert, Emil Axelgaard.

Artiklen fortsætter efter videoen.

De første to etaper af Tour de France er kuperede. Faktisk er 1. etape den hårdeste af slagsen, som løbet nogensinde har haft. Men bjergetaper er de trods alt ikke.

 

Alligevel kan de afsløre en hel del om, hvilken udgave af Tadej Pogacar som Jonas Vingegaard kan forvente at møde, når bakkerne allerede fra 5. etape bliver udskiftet med deciderede bjerge.

 

Det mener Feltet.dk´s ekspert, Emil Axelgaard. Hans analyse tager udgangspunkt i det faktum, at UAE Team Emirates-rytterens form i store træk er uvis ovenpå styrtet i Liege-Bastogne-Liege den 23. april og heraf ingen internationale løbsdage siden da.

 

Læs også
Ny stjerne til Giroen?

 

”Usikkerheden om Pogacar har gjort, at det forudsigelige manuskript er blevet lidt ændret. Det lå jo lidt til, at han i den første uge bare skulle høvle bonussekunder ind. 1., 2., 5., 6. og 9. etape ligger alle til ham,” siger Emil Axelgaard og fortsætter:

 

”Nu bliver det interessant at se, hvordan UAE griber det an. Kører de afventende, fordi de lige skal finde ud af, hvordan Pogacar har det. Eller kører de bare videre efter den plan, som man oprindeligt tænkte. Det svar får vi måske allerede lørdag. Der skal han gerne have gjort det så hårdt som muligt, hvis han skal vinde.”

 

”Jeg tror, at vi kan se meget i, hvordan UAE griber de to etaper an, fordi det er gode chancer for, at Pogacar kan få noget bonus, hvilket generelt er hans våben på den her rute, som har mange eksplosive afslutninger.”

 

Foto: A.S.O./Aurélien Vialatte.

 

Emil Axelgaard understreger, at Pogacar naturligvis skal passe på sine hjælperyttere. Selvom mandskabet er stærkere end i 2022, nytter det ikke noget at brænde alle hjælperne af i den første uge.

 

De første par etaper har imidlertid nogle omstændigheder, der gør det oplagt for UAE Team Emirates at investere kræfter i føringsarbejde.

 

”Det er voldsomt, hvis de skal kontrollere alle de fem nævnte etaper. De må nok sælge lidt. De første to dage vil de nok få en del hjælp. Alpecin og Quick-Step vil i hvert fald kontrollere, og så forventer jeg, at UAE vil lægge presset på de sidste par stigninger. De er trods alt så korte, så det koster ikke meget,” fortæller Emil Axelgaard og fortsætter om de to første bjergdage på 5. og 6. etape.

 

”Hvis Pogacar er kørende, så vil jeg næsten sige, at det er dumt ikke også at prøve at vinde på de to Pyrenæer-dage. Også fordi de starter fladt, hvorfor de ikke er helt så svære at kontrollere. Det kan jeg godt se dem gøre, afhængigt af hvordan Pogacar er kørende.”

 

HVEM SKAL DU HAVE PÅ MANAGERHOLDET?

 

Læs også
Lidl-Trek giver status på stjerne efter styrt

 

Hvad gør Vingegaards hold?

På 1. og 2. etape kan Jumbo-Visma vælge at bidrage til jagten på udbruddene med det formål at give Wout Van Aert muligheden for at snuppe etapesejren og dermed den gule trøje.

 

Det valg vil dog samtidig understøtte Pogacars formodede mission om at score bonussekunder, og Emil Axelgaard tror derfor på, at hollænderne vil holde sig i baggrunden i Baskerlandet.

 

På 5. og 6. etape er Jumbo-Vismas taktik anderledes åben og interessant.

 

”Usikkerheden om Pogacars form betyder, at Jumbo ikke lægger de helt store planer, før de fornemmer, hvordan han er kørende på de baskiske etaper. Kører UAE passivt lørdag, kan det være et signal til Jumbo om, at de skal prøve at gribe Pyrenæerne mere offensivt an.”

 

Foto: Sirotti

 

Ifølge eksperten kan Jumbo-Visma teste Pogacar ved at køre hårdt tempo på 5. etapes Col de Soudet og Col de Marie Blanque. Sidstnævnte er dog blot 7,8 kilometer, hvilket på papiret passer Pogacar bedst.

 

Bedre muligheder for at lave det helt store nummer og vinde mange minutter er der på den følgende dag.

 

”På 6. etape har de jo Tourmalet tidligt på etapen. Den passer som udgangspunkt Vingegaard bedst, og i den bedste af alle verdener har de en forpost ude, får sat Pogacar af på Tourmalet, og så laver de en massakre,” siger Emil Axelgaard og tilføjer:

 

”Starten er flad, så UAE vil gøre deres bedste for at forhindre, at Jumbo får en forpost ud. Men det kan være en plan for Jumbo, hvis de fornemmer, at Pogacar ikke er på toppen. Det er den etape, hvor chancen for at presse Pogacar tidligt i løbet er bedst.”

 

Læs også
Sidste etape af Tour of Türkiye neutraliseret

 

Er Vingegaard stadig bedst i bjergene?

Ovenstående plan kræver dog naturligvis, at styrkeforholdet på de lange stigninger er som i 2022: I Vingegaards favør.

 

I år har de to duellanter blot mødtes ved et enkelt etapeløb. Det var i marts ved Paris-Nice, hvor Pogacar var bedst i alle terræner.

 

Siden da har Vingegaard vundet Baskerlandet Rundt og Criterium du Dauphiné i overlegen stil, mens Pogacar før Liege-styrtet nåede at vinde Flandern Rundt samt de to første Ardenner-klassikere.

 

Så hvordan vurderer Emil Axelgaard styrkeforholdet små 12 måneder efter sidste års Tour-slag?

 

”Der kunne være en indikation, at de har lagt lidt på begge to. Det, vi så i Baskerlandet, var den klart bedste Vingegaard, vi har set i foråret nogensinde.”

 

”Det er lidt svært at vurdere, om han var stærkere i Dauphiné end i fjor, fordi han sidste år blev holdt lidt tilbage af Roglic på den sidste bjergetape. Men vi kan i hvert fald konstatere, at han kørte en bedre enkeltstart end sidste år.”

 

Foto: Sirotti.

 

”Min fornemmelse er, at han står en lille smule bedre end sidste år, men det er også min vurdering, at Pogacar gør. For Pogacar var bedre i klassikerne i år end i 2022.”

 

”Sidste år kunne Pogacar ikke sætte van der Poel i Flandern Rundt, selvom van der Poel ikke var på toppen. Det var han i år, og alligevel sætter Pogacar ham på en stigning, der burde passe van der Poel bedre. Pogacar var ganske suveræn. Var han ikke styrtet i Liege, er det svært at tro, at han ikke havde lavet sin Ardenner-triple.”

 

Læs også
Ineos-profil reagerer på samlet sejr og ser frem mod Tour de France

 

”Pogacar har vist sig frem i et lidt andet terræn end Vingegaard. Om det omsættes til, at han også er bedre i bjergene end sidste år- det er måske mere usikkert. Vingegaard har brilleret i terræn, der mere ligner det, de skal i Touren.”

 

I sine favoritoptakter har Emil Axelgaard allerede afsløret, at han har Vingegaard som favorit, og det begrunder han kort og godt her.

 

”Tendensen i 2021 og 2022 har været, at når vi er langt inde i løbet, når stigningerne bliver lange, og højdemeterne mange, så har Vingegaard en overhånd. Det vil jeg forvente, at han også har i år.”

 

”Der er så færre Vingegaard-etaper i år end sidste år, men 17. og 14. etape bør være nok til, at han kan gøre forskellen og vinde mere, end han taber på bonussekunder på de mere eksplosive afslutninger.”

 

Enkeltstart og vejr

I fraværet af brosten og uden mange muligheder for sidevind bør der kun være én anden rutemæssig faktor end bjergene, der spiller ind på klassementet: Nemlig 16. etapes 22 kilometer stærkt kuperede enkeltstart, som tegner sig til en åben affære.

 

”Det er en af de dage, hvor der kan gøres nogle betydelige forskelle. Der står 2-0 til Vingegaard i Tour-enkeltstarter i den tredje uge, så som udgangspunkt har han fordelen her.”

 

”Det bør han også have på en kuperet rute som denne, men der er den joker i år, at Jumbo synes at have underpræsteret lidt på deres enkeltstarter, hvorimod UAE tydeligvis har gjort markante fremskridt.”

 

Foto: A.S.O. / Billy Ceusters.

 

”Det er interessant, hvordan det fremskridt omsættes til Pogacar, som nærmest var den eneste UAE-rytter, der kørte gode enkeltstarter sidste år. Pogacar har ikke kørt en international enkeltstart i år, så vi ved ingenting om det.”

 

”Spørgsmålet er dog, om profilen er så kuperet, at det mere kommer til at handle om klatreevner og friskhed end klassiske tempoevner og materiale.”

 

En sidste faktor kan naturligvis blive vejret, men Emil Axelgaard mener ikke tidligere at have set tegn på, at særlige vejrbetingelser i afgørende grad favoriserer Pogacar over Vingegaard eller omvendt.

 

Eksperten bemærker dog, at Pogacar har haft enkelte problemer med varmen, men til gengæld smadrede Vingegaard og resten af feltet i de kølige og våde Alper i 2021.

DEL
INFO
Jonas Vingegaard Rasmussen
Nyheder Profil Resultater Statistik
Tour de France
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Circuit de Wallonie(1.1) 09/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?