Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
På trods af et langt soloangreb blev Mathieu van der Poels gennemsnitshastighed i årets Paris-Roubaix den hurtigste nogensinde.
Annonce
Med en gennemsnitshastighed på 47,802 kilometer vandt verdensmesteren, Mathieu van der Poel‚ fra Alpecin-Deceuninck Paris-Roubaix.
En historisk præstation, der sker samtidigt med, at der er historisk mange brostenskilometer i løbet.
Men hvad var fundamentet for Van der Poels unikke præstation. Det har det britiske medie Cyclingnews har undersøgt.
Det er ikke kun i Paris-Roubaix, feltet har kørt ekstremt hurtigt. En forårsdag i helvede er nemlig én af fem forårsklassikere, der har sat rekord.
I starten af foråret fløj Jan Tratnik gennem Omloop Het Nieuwsblad, mens hans holdkammerat på Visma | Lease a Bike Wout Van Aert gjorde ham kunsten efter i Kuurne-Brussel-Kuurne.
Samme historie deler forårets to øvrige monumenter, hvor Jasper Philipsen og Van der Poel overgik gennemsnitshastigheden i Milano-Sanremo og Flandern Rundt.
Tre hovedårsager
Der er tre hovedårsager til, at weekendens monument blev historisk.
Den aerodynamiske tidsalder - Der er ingen tvivl om, at cykelsporten lever i en endeløs teknologisk udvikling, hvor producenter fremhæver alt fra moderne rammer til aerodynamiske strømper.
Og Paris-Roubaix blev ikke undtaget for de teknologiske udviklinger, hvor flere ryttere også stillede op i nyudviklede tøj eller hjelme.
Flere ryttere valgte også deres aerocykel fremfor mere komfortable modeller: Rytterne, der kører med Specialized valgte Tarmac over Roubaix, Mads Pedersen valgte Madone og Van der Poul kørte på sin Aeroad.
Bare for få år siden ville valget være tæt på umuligt, men i takt med bedre rammer, er de brostensvenlige cykler altså ikke nødvendige..
Vejret spillede også en afgørende rolle for rytterne. En dejlig medvind kombineret med en varm forårsdag gav rytterne tæt på optimale betingelser. Samtidigt har regnen, der falt i ugen op til, gjort brostenene mere stabile end tidligere udgaver, hvor tørt støv har påvirket feltet.
Taktikken fra udbryderholdene tvang Alpecin-Deceuninck til at holde udbruddet i kort snor. Med stærke ryttere som Kasper Asgreen i front, var lysten til at give lykkeridderne et stort forspring nemlig ikke stor.
Det medvirkede til, at feltet holdt tempo på samtlige 260 kilometer.
Cyclingnews påpeger også, at den gennemsnitlige gennemsnitshastighed er steget i alle monumenter siden årtusindeskiftet. Det er altså ikke kun årets løb, der er særlige.
Annonce
Annonce
Vuelta España Femenina(2.WWT) 28/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Circuit de Wallonie(1.1) 09/05
Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Vivianis hjelm eksploderede: Den reddede mit liv
Drama fra Paris-Roubaix: Blev dansk verdensmester hentet med snyd?
Kom sidst over stregen i Roubaix: Det er som Hunger Games
Ineos lukker i om stortalents diskvalificering
Stjerne blev sat af Mads P. og co.: Jeg var fuldstændig drænet