Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Landa: Ved ikke selv, hvor grænserne ligger

Landa: Ved ikke selv, hvor grænserne ligger

28. oktober 2015 18:00Foto: Sirotti

Efter et gennembrudsår med stor succes i især Giro d’Italia skal Mikel Landa i 2016 køre for Team Sky. Her vil han fortsætte med at udforske sine grænser, og se, hvor langt talentet rækker. 

Artiklen fortsætter efter videoen.

Det havde længe været en offentlig hemmelighed, men den 16. september bekræftede Mikel Landa så, at han i næste sæson skal køre for Team Sky. Baskeren var utilfreds med rollefordelingen på Astana, hvor han i flere tilfælde måtte tilsidesætte personlige ambitioner og støtte Fabio Aru i Giro d’Italia. Alligevel blev det til to etapesejre og en samlet tredjeplads, hvorfor Landa på sit nye hold får en del mere frihed.

 

”På Astana var der to kaptajner til de kommende år (Fabio Aru og Vincenzo Nibali, red.), og jeg kunne ikke se, hvor jeg passede ind. Jeg ville gerne prøve at være kaptajn, og dette skifte var den bedste måde at opnå det på,” siger Landa til Cyclingnews.  

 

”De (Team Sky, red.) havde været meget interesserede i mig lige siden starten på 2015, og de havde fulgt mig i en del år. Efter min samlede tredjeplads i Giro d’Italia blev de endnu mere interesserede, og de tilbød mig en meget optimistisk plan. Det var derfor, jeg skrev kontrakt med dem.”

 

Læs også
Lidl-Trek-stjerne mirakuløst Giro-klar: 21. april var en slags D-dag

 

Til næste sæson er den snart forhenværende Astana-rytter så blevet lovet en kaptajnrolle i Giro d’Italia, hvor han igen skal vise, at han kan være med blandt de allerbedste. Den kun 25-årige rytter holder ikke igen med ambitionerne.

 

”Jeg går all-in for det, 100 procent, fordi jeg er meget ambitiøs, og holdet vil hjælpe mig til at vinde Giro d’Italia,” fortæller han, hvorefter han spørges, hvor langt potentialet rækker.

 

”Jeg ved ikke selv, hvor grænserne ligger.”

 

Svær Giro-rute

Trods de store ambitioner om den samlede sejr i Giroen, erkender Landa også, at ruten ikke passer ham alt for godt. I forhold til dette års udgave er der kommet færre stigninger og flere enkeltstarter, hvilket nogle har spekuleret i, er for at lokke Tom Dumoulin til løbet, der starter i Holland i 2016.

 

”Jeg kunne godt tænke mig nogle flere etaper med mål på en stigning som Zoncolan, for eksempel,” indrømmer Landa, og henviser til den hårde stigning, som flere gange tidligere har været scenen for store slag i det samlede klassement, men som ikke er med i næste års løb.

 

”Der er dog mange hårde bjergetaper i løbet, selvom finalerne i den første uge ikke bliver ligeså hårde som i år.”

 

Træningen er endnu ikke startet, men om få uger starter forberedelserne til Giroen så. Selvom Landa befinder sig i nye omgivelser vil han gerne bevare nogle ting fra Astana-tiden.

 

”Målet er at køre Tirreno-Adriatico og Baskerlandet Rundt inden Giroen. Måske vil jeg køre nogle flere løbsdage end jeg gjorde i år, da jeg først åbnede 2015-sæsonen i Catalonien Rundt (i slutningen af marts, red.).”

 

”Til vores næste træningslejr på Mallorca vil vi alle sætte os ned og snakke om truppen, og se hvilke ryttere jeg har brug for afhængigt af ruten. Vi skal nærstudere den,” forklarer Landa, som kun har fokus på den italienske rundtur.

 

Læs også
Emma Norsgaard udgår af Vueltaen

 

”Målet er Giroen, og derefter må vi se, hvad der sker,” svarer han til spekulation om han også skal med til Touren.

 

Mikel Landa har kørt som professionel siden 2011, hvor han kørte for det baskiske Euskaltel-Euskadi-mandskab. 

DEL
INFO
Astana Qazaqstan Team
Nyheder Profil Ryttere Resultater
Team Sky
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Circuit de Wallonie(1.1) 09/05

Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?