Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
De danske hjælperyttere får forskellige roller under søndagens VM. Det forklarer landstræneren.
Annonce
Magnus Cort og Mikkel Honoré skal dække de første angreb på rundstrækningen, og derefter bliver det Mattias Skjelmose og Søren Kraghs tur, før kaptajnerne Kasper Asgreen og Mads Pedersen efter forventningen skal overtage rampelyset.
Det indikerer landstræner Anders Lund overfor Feltet.dk forud for årets VM-linjeløb.
”Jeg kan i hvert fald sige, at vi har to klare kaptajner i Mads og Kasper, og grundlæggende har de så seks hjælperyttere, som skal hjælpe dem på forskellige måder. Men måden, de kan hjælpe vores kaptajner i den sidste del af løbet, kan også være ved at være repræsenteret,” siger Lund og fortsætter:
”Og i den fase, der vil Skjelmose og Søren Kragh også have en mere offensiv hjælpende rolle, hvor deres hjælp kan bestå i at dække det ottemandsudbrud af, hvor belgierne har en med. Simpelthen for at spare vores kaptajner, at de ikke skal stresse over alt, hvad der kører.”
Så Skjelmose og Kraghs rolle adskiller sig lidt fra Honoré og Corts?
”Ja, det kan man godt sige. De bliver beskyttet en lille smule længere til at kunne udfylde den rolle. Men dybest set er målet det samme: At få vores kaptajner friskest muligt frem til finalen og i den bedst mulige position. Og en af nøglerne til det er at komme godt ind på omgangene, og det er vi nødt til at være fuldt investerede i som hold og kaste de kræfter i det, det koster.”
”For hvis man skal rette op på en dårlig indgang til omgangene, så bliver man straffet, og det kan være noget, der kan koste en finale. Et af de vigtigste steder, man kan hjælpe sin kaptajn, er at få vedkommende godt ind på omgangene.”
Kan Mads Pedersen og Asgreen gøre hinanden gode?
Med de to kaptajner medfølger naturligvis risiko for uenig om, hvem der i sidste ende skal agere hvordan. Anders Lund ser dog ikke stor risiko for, at Mads Pedersen og Kasper Asgreen vil ende med at ødelægge hinandens løb i kampen om hver især at blive verdensmester.
”Først og fremmest bliver målet, at de to skal komplimentere hinanden og åbne hinandens cykelløb. Heldigvis er de også som ryttertyper, at de kan komplimentere hinanden og er farlige hver for sig i forskellige situationer. Kaspers spurt er jo også virkelig god.”
”Og så er de her ryttere på det her niveau dygtige til at køre sammen og dygtige til at skabe den gode chance for et hold. For uanset om Kasper og Mads indimellem er kaptajner, kender de godt gamet i forhold til at skabe den bedst mulige situation for deres hold.”
”Så jeg føler mig helt overbevist om, at de kommer til at dække hinanden, og at det, at Danmark har netop to kaptajner, bliver en fordel for dem begge.”
I videoen over artiklen kan du høre resten af interviewet med Anders Lund. Her beskriver landstræneren også sit ønskescenarie, mening om muligt regnvejr, og hvad man gør som landstræner i et løb uden radio.
Annonce
Annonce
Vuelta España Femenina(2.WWT) 28/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Circuit de Wallonie(1.1) 09/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Asgreen ærgrer sig over VM-rute: Det må jeg undgå
Trods uheld og manglende Tour-form: Flere ting indikerer, at Honoré er VM-klar
Skjelmose vurderer VM-rundstrækning: Dét kan godt blive afgørende
Dansk chef kalder overlegen VM-sejr "en god mellemtid"
Optakt: VM – linjeløb