Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Astana-kaptajnen, Vincenzo Nibali, ser ikke radioer i løbene som et stort problem. Derimod mener han, at wattmålere er en del af grunden til, at Team Sky kan kontrollere store løb nærmest fra start til slut.
Annonce
Skys store succes i etapeløbene har næsten altid været baseret på en stærk indsats af 4-5 ryttere i bjergene, hvor de afpassede deres kørsel efter wattmålere, der viser hvor mange watt en rytter træder med. Også kaptajn Chris Froome ses også ofte kigge på sin wattmåler, når han sætter et angreb ind i finalen af en etape, eller når han skal vurdere, hvorvidt det kan betale sig at køre kontra på et angreb. Den tilgang til cykelløb har den tidligere Sky-rytter Michael Rogers beskrevet som matematisk, og det er noget lignende, som Nibali kommer frem til.
”Sky har en bestemt måde at forstå løbet på. Lad os bare kalde det videnskabeligt, selvom det måske ikke er det rigtige begreb. De arbejder på at pålægge løbet deres egne regler,” siger italieneren til Astana-holdets hjemmeside.
Efter at Team Sky havde kørt hele Paris-Nice og det meste af Tirreno-Adriatico til perfektion på netop denne måde, lykkedes det endelig at konkurrenterne at få skovlen under dem, da Nibali satte Chris Froome på mandagens etape i Tirreno-Adriatoco. Og ifølge wattmålere.
”Man kunne ikke bare sætte et fast tempo; man skal have benene, for visse typer strategier virker ikke,” fortæller han.
Tidligere er det radioer i løbene, der har været i fokus. De er nu blevet forbudt i alle løb uden for WorldTour, selvom der har været kritik af, at det bringer rytterne i fare. Nibali mener heller ikke, at de har stor indflydelse på den måde, hvorpå løbene køres, og han bruger igen mandagens ekstremt hårde etape som eksempel.
”Folk siger, at radioer ødelægger løbene, men det er rytterne, der beslutter, hvad den bedste taktik er undervejs i løbet, som jeg gjorde sammen med nogle andre ryttere i går. Vi bliver ikke radiostyret fra holdbilen,” fortæller han om etapen, hvor han stak af fra feltet med sin tidligere holdkammerat Peter Sagan og spanske Joaquim Rodriguez.
Wattmålernes betydning for Team Skys evne til at kontrollere løb. Her henviser han til 2012-udgaven af Tour de France, der som bekendt endte med Sky-ryttere på de første to pladser.
wattmålere hjælper én til at forstå, hvordan man har det og viser ens grænser, men på nogle tidspunkter har vi set, hvordan Sky kontrollerer deres indsats. Det ville være umuligt uden wattmålere. I Tour de France kontrollerede Team Sky løbet med et fantastisk hold. Men i Touren var der ikke nogen etaper som den mandag eller en hård dag i regnvejr. Mandag var en vigtig dag, fordi jeg kunne bruge den til at erobre førertrøjen,” slutter Nibali således med en positiv bemærkning.
Annonce
Annonce
Vuelta España Femenina(2.WWT) 28/04-05/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Circuit de Wallonie(1.1) 09/05
Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05
Tour du Finistère(1.1) 11/05
Boucles de l'Aulne - Châ...(1.1) 12/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce