Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 1. etape af Giro di Sicilia

Optakt: 1. etape af Giro di Sicilia

02. april 2019 19:10Foto: Sirotti

For første gang siden 1977 skal der uddeles en førertrøje i den genopstandne Giro di Sicilia, når den første udgave i mere end 40 år skydes i gang onsdag, og meget kunne tyde på, at en sprinter får chancen for at være første mand i front. Der lægges nemlig ud med en hovedsageligt flad etape langs kysten, hvor der dog er en længere stigning, der i finalen måske kan rydde lidt ud i de hurtige folk.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Ruten

En stor del af Sicilien er kuperet, men øen byder også på smukke kyststrækninger i fladt terræn. Derfor har løbet mulighed for at give chancer til alle ryttertyper, og det vil være sprinterne, der ventes at udnytte fladlandet omkring havet til at skulle gå efter løbets første førertrøje i mere end 40 år. Det sker på en 1. etape, der fører feltet hele vejen op langs vandet til Messina og det berømte stræde, inden en enkelt stigning måske kan rydde lidt ud i de hurtige folk forud for afslutningen helt ude på øens nordspids  på Milazzo-halvøen.

 

I alt skal der tilbagelægges beskedne 165,0 km mellem Catania og Milazzo. Etapen indledes på øen østkyst, og den første lange del består af en tur mod nordøst op langs vandet. I den indledende del holder man sig et par kilometer inde i landet, hvilket giver anledning til et par mindre stigninger, hvoraf den vanskeligste er en 3,6 km lang bakke med en gennemsnitlig stigningsprocent på 4,6 og med top efter 47,9 km. Herefter rammer man den flade kystvej, der følges mod nordøst hele vejen op til Messina lige ud for hælen af den italienske støvle. Her er dagens spurt placeret efter 97,9 km.

 

Herfra ændrer etapen karakter, når man drejer mod nordvest for at køre væk fra vandet og op over dagen eneste kategoriserede stigning, Colle San Rizzo (11,5 km, 4,0%, max. 9%). Fra toppen resterer fortsat 55,6 km, der først består af en teknisk nedkørsel, som fører tilbage til kysten. Herfra går det via den flade kystvej mod sydvest, inden man drejer væk fra vandet for at køre ind i Barcellona Pozzo di Gorro. Derfra går det mod nordøst ud på kystvejen, der fører helt ud på den nordlige spids af Milazzo-halvøen. Inden man når derud, stiger det over 3,2 km med 2,7% i gennemsnit, inden det falder tilsvarende ned mod halvøens spids, der nås med 5 km igen. Herfra går det tilbage mod syd via kystvejen, der først stiger med 1,3% over 2 km og siden falder let, inden man når den sidste flade kilometer. Efter vendingen følger man den let bugtede kystvej, der er 8 m bred og ikke har skarpe sving.

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Etapen byder på i alt 1657 højdemeter.

 

Milazzo var senest vært for et stort cykelløb i forbindelse med Giroen i 2008, hvor Daniele Bennati vandt en massespurt i byen.

 

 

 

 

 

 

Vejret

Der er lagt op til en regnfuld uge på det ellers solbeskinnede Sicilien, men i det mindste lægges der ud med en smuk dag. Onsdag vil nemlig kun byde på enkelte skyer, og temperaturen vil nå 20 grader. Der vil blot være en let til jævn vind fra sydøst, hvilket siver sidemedvind på det første kyststykke, medvind på stigningen og derefter sidevind. Til slut vil der være sidemedvind på turen ud på halvøen og sidemodvind på de sidste 5 km tilbage mod mål.

 

Favoritterne

Det vil i høj grad være de senere stigninger, der kommer til at definere årets Giro di Sicilia, men sprinterne ser også frem til at komme til fadet de første dag. Mens udsigten til kraftig vind kan skabe uventet drama på 2. etape, er der derfor næppe tvivl om, at de hurtige folk vil være motiverede til at få det maksimale ud af den letteste etape.

 

Læs også
Optakt: 4. etape af Tour de Romandie

 

1. etape i et etapeløb kan imidlertid altid være en tricky affære, da det ofte kan være uklart, hvem der skal påtage sig ansvaret. Det er særligt tilfældet i et løb uden topsprintere, og da denne etape mangler en soleklar favorit, kan der hurtigt opstå et taktisk spil om, hvem der faktisk skal føre. En sådan situation øger altid chancen for en overraskende udbrudssejr, og det scenarium kan da heller ikke helt afskrives.

 

Alligevel bør det blive en massespurt. Androni med Manuel Belletti må have store planer med etapen, og det samme kunne være tilfældet for Neri Sottoli med Luca Pacioni samt det lille Giotti Bictoria med Riccardo Stacchiotti, der her må øjne chancen for en stor sejr. UAE har også i Juan Sebastian Molano et stærkt kort, ligesom Wanty har det i Andrea Pasqualon, og en kombination af de hold må ventes at ville gå efter sejren.

 

Med mange små hold regner vi med en aggressiv start, inden udbruddet kører, og herefter forventer vi, at et par af de nævnte hold, først og fremmest Androni, vil tage ansvar. Det lange kyststykke vil være ufarligt med den begrænsede vind, og det er derfor stigningen, der er det første nøglepunkt.

 

Den skal bestemt ikke undervurderes. Der er tale om en ganske lang sag, der meget vel kan vise sig for svær for de tungeste sprintere. Det hele afhænger dog af, om der er et eller flere hold, der har lyst til at lægge pres på. Det er nok tvivlsomt, men et bud kunne være, at løbets stærkeste hold, Wanty, vil slide på Pasqualons konkurrenter. Sker det, kan det sagtens blive for hårdt for hovedparten af sprinterne.

 

Efter stigningen bør feltet sikre, at udbruddet køres ind, og der er også chance for, at der kan ske en eller anden form for regruppering igen. Derefter vil det blive enormt stressende, når man skal ud på den vindeksponerede halvø, men vi tvivler på, at der vil ske splittelse. Dertil er vinden næppe kraft nok, og da det vil være sidemodvind på de sidste 5 km, vil det formentlig gå lidt i stå igen efter vendepunktet. Det uvejsomme terræn med nogle småbakker vil sammen med det opskruede tempo dog igen gøre det hårdt for de tungeste af sprinterne.

 

Til slut venter vi en massespurt i den teknisk helt ukomplicerede finale, hvor der vil være masser af plads til at lade benene og farten tale. Det kan dog meget vel have været en ret hård dag, hvor man skal være en relativt hårdfør type for stadig at have en chance til sidst.

 

Det får os til at pege på Manuel Belletti som vores favorit. Den italienske veteran havde et frustrerende Coppi e Bartali, hvor han først blev nr. 3 i den indledende spurt, og da han på 4. etape var feltets hurtigste, var det alene nok til en 9. plads bag det overraskende holdbare udbrud. I det italienske løb fik han imidlertid vist, at han stadig er en af de hurtigste italienske sprintere, og i dette felt er der endda færre afsluttere end i sidste uge. Samtidig er han en holdbar fyr, der har glæde af den sidste stigning og halvhårde finale, og samtidig er han god i positionskampen. Med et tog bestående af Marco Frapporti, Matteo Montaguti og Francesco Gavazzi har han endda et af de bedste hold til at køre sig frem, og derfor tror vi, at en formstærk Belletti endelig tage sæsonens første sejr.

 

Hans værste rival kunne meget vel være Juan Sebastian Molano. Den hurtige colombianer, der sidste år fik sit gennembrud med et hav af spurtsejre i Asien, fik en drømmedebut for UAE, da han vandt en spurt i Colombia 2.1, hvor han ellers skulle have været lead-out for Gaviria. Dermed har han vist sig som en lynhurtig herre, og egentlig burde han også være favorit til denne etape. Desværre styrtede han i Omloop, og dette er derfor hans første løb i en måneds tid. Han kan derfor ikke være i topform, og det udestår at se, om han har benene til at overleve stigningen og den hårde finale. Normalt er han dog så holdbar, at det kun burde være til hans fordel, og kan han få Roberto Ferrari med over, har han en eminent lead-out man. Som løbets vel nok hurtigste, har han derfor gode chancer for at vinde. Rækker formen ikke, er Ferrari også en mulig vinder, men den italienske veteran kan ikke vide sig sikker på at klare stugningerne.

 

Det kan Luca Pacioni heller ikke, men hvis han overlever, står han stærkt. Han har nemlig i Argentina og Tirreno vist en fart, der har været ganske imponerende. Det er ikke blevet til de store resultater, heller ikke i Coppi e Bartali, men det skyldes desværre alene en dårlig positioneringsevne. Det kan han forhåbentlig råde bod på i denne ukomplicerede finale. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at han er hurtig nok til at vinde. Nu skal han blot klare bakken, hvilket burde være realistisk, og sikre sig en position, hvorfra han faktisk kan spurte. Falder han fra, kan Davide Gabburo eller Simone Velasco prøve, men løbet bør være for let for dem begge.

 

Læs også
Optakt: 7. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

Andrea Pasqualon er outsideren på et Wanty-hold, der ellers består af klatrere, men han må være yderst begejstret for endelig at køre i Italien, som han længe har ønsket at gøre noget oftere. Som en yderst holdbar type vil han ønske, at løbet bliver så hårdt som muligt, og han har et mandskab, der har potentialet til at lægge pres på undervejs. Efter en haltende start meldte han om god form i de seneste uger, men blandt andet et uheld i Denain ødelagde hans chancer, ligesom de seneste klassikere endte med at blive lidt for hårde. Pasqualon er ikke ren sprinter, men i en finale med et par stigende stykker er han ikke uden chance, slet ikke hvis de hurtigste er faldet fra. Han må klare sig uden et tog, men det kan lade sig gøre i denne type finale. Efter et hårdt løb kan det derfor sagtens blive til årets første sejr til Pasqualon.

 

Bliver løbet for hårdt for Riccardo Stacchiotti? Italieneren er bestemt ikke den mest holdbare type, og derfor er der ingen garanti for, at han klarer strabadserne undervejs. Til gengæld viste han så sent som på etape 1a i Coppi e Bartali, hvor han vel egentlig var den hurtigste af alle, at han har en forrygende topfart, efter at han i 2018 fik sit gennembrud som sprinter. Han har i Federico Zurlo tillige en god lead-out man, og derfor står han stærkt, hvis blot han kommer med over forhindringerne undervejs. Hvis ikke, vil Zurlo forsøge sig, men han er ikke hurtig nok til at vinde.

 

Israel Cycling Academy har i Riccardo MInali en af feltets på papiret hurtigste. Desværre er han også meget lidt holdbar, og sandsynligheden for, at han kommer over stigningen er ikke stor, ikke mindst fordi formen har været dårlig. Hvis han gør, står han dog ganske stærkt med et tog, der tæller Kristian Sbaragli og Edwin Avila, og i en ukompliceret finale kan han også endelig finde en god position. Han skal blot vise, at han har formen til faktisk at komme med hjem. Hvis ikke, vil Sbaragli eller Avila prøve, men de er nok ikke hurtige nok til at vinde, med mindre det bliver meget selektivt.

 

I samme situation befinder Damiano Cima sig i. Den unge italiener viste sidste år i Asien, at han er hurtig nok til at vinde i et felt som dette, men da han i sidste uge fik chancen i Coppi e Bartali, gik det slet ikke. Her er han endda helt uden tog, og derfor får han det formentlig for svært, især fordi han også får det vanskeligt på bakken. Farten rækker langt, men det er tvivlsomt, om han får mulighed for at vise det.

 

Feltet tæller også en række holdbare afsluttere i Paolo Toto, Colin Joyce, Sergey Shilov og Marco Tizza, men det kræver en vis udskilning, hvis de skal have en chance. Størst mulighed har nok Toto. Til gengæld forventer vi ikke, at Bardiani får Marco Maronese med hjem, og Vincenzo Albanese skuffede senest i Coppi e Bartali. Andre kandidater er Alexander Porsev og Marco Bernadinetti, men chancerne for, at de klarer bakkerne, er små. Endelig skal det blive interessant at se, om danske Andreas Stokbro kan blande sig efter en flot præstation i Denain for et par uger siden.

 

OPDATERING: Wanty stiller ikke med Pasqualon, men i stedet den unge sprinter Alfdan De Decker. Han kan få svært ved at overleve stigninger, men har fin topfart.

 

Feltet.dks vinderbud: Manuel Belletti

Øvrige vinderkandidater: Juan Sebastian Molano, Luca Pacioni

Outsidere: Riccardo Stacchiotti, Riccardo Minali, Damiano Cima, Alfdan De Decker

Jokers: Paolo Toto, Colin Joyce, Sergey Shilov, Marco Tizza, Andreas Stokbro, Kristian Sbaragli, Edwin Avila, Roberto Ferrari

DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Giro di Sicilia
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?