Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 2. etape af Circuit Cycliste Sarthe

Optakt: 2. etape af Circuit Cycliste Sarthe

09. april 2019 20:46Foto: A.S.O.

Mathieu van der Poel fortsatte sin totale dominans ved også at sætte sprinterne til vægs på 1. etape og dermed sikre sig de første bonussekunder i et løb, hvor han i forvejen var storfavorit. Heldigvis får de mere klassiske sprintere allerede onsdag en chance for revanche, når det gælder den fladeste og letteste af de fire etaper, men det kan også vise sig at være sidste mulighed for en helt klassisk massespurt.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Ruten

Andendagen har traditionelt budt på to halvetaper, herunder den meget vigtige enkeltstart, men det ændredes der på i 2018. I stedet er onsdagens to udfordringer erstattet af en stort set helt flad etape, der på papiret er løbets nemmeste. Sprinterne vil således være ivrige efter at slå til, inden klassementskampen ventes at tage fart på torsdagens kongeetape.

 

I alt byder 2. etape på 172,1 km, der fører feltet fra Freigné til Belligné. Start- og målbyerne ligger ganske tæt på hinanden i en flad del af Sarthe-regionen, og den første del består derfor i, at man lår en sløjfe mod vest i stedet for at køre direkte mellem de to byer. Fra start snor man sig igennem fladlandet mod nord og syd, inden man kører mod vest frem til dagens første spurt, der kommer efter 38,6 km. Derefter går det mod syd og siden tilbage mod øst med retning mod målbyen. Her skal man undervejs op over to små stigninger, La Roche Blanche (1,5 km, 2,3%) og La Rouxiere (700 m, 1,6%) efter hhv. 71,2 og 84,4 km. Herefter kører man en omgang på en rundstrækning syd for Belligné, hvor man skal forbi den tredje spurt efter 92,1 km og op over La Chapelle St Sauveur (1,0 km, 1,3%), der har top efter 99,4 km.

 

Efter rundstrækningen kører man det sidste stykke mod nordøst ind mod målbyen, hvor man rammer rundstrækningen efter 104,8 km. Stregen passeres 2200 m senere, hvorefter etapen afsluttes med syv omgange på den 9,3 km lange rundstrækning, der er trekantet, teknisk meget enkel og helt flad. Der er en indlagt spurt ved mål efter første omgang, og det hele slutter med endnu en kringlet afslutning, hvor en lang, lige vej leder mod nord frem til et sent sving få hundrede meter inden stregen.

 

Læs også
Giro d'Italia: Hovedudfordrerne (****)

 

Etapen byder på i alt 960 højdemeter.

 

Belligné har ikke tidligere været målby for et stort cykelløb i dette årtusinde.

 

 

 

 

Vejret

Efter en fin tirsdag venter der knap så godt vejr til onsdagens etape. En skyet formiddag vil nemlig blive efterfulgt af en eftermiddag med 30-40% risiko for en byge og en temperatur på 15 grader. Til gengæld vil det ikke være blæsende med bare en let vind fra nord. Det giver primært sidevind på det lange stykke mellem start- og målbyerne. På den afsluttende rundstrækning vil der først være sidemedvind, så sidevind og til slut modvind frem til det sidste sving lige inden stregen, hvorefter der vil være sidemedvind på opløbsstrækningen.

 

Favoritterne

Mathieu van der Poel har ganske vist gjort det før i Boucles de la Mayenne, hvor han har slået blandt andre Marc Sarreau i en massespurt, men dengang sagde han, at han stadig måtte indse, at de mere klassiske sprintere var hurtigere end ham. Sådan så det imidlertid ikke ud, da han i dag kom flyvende først over stregen til en fornem sejr på 1. etape, hvor han med 10 bonussekunder cementerede sin status som løbets store favorit. Det var ellers på de to første etaper, at folk som Clement Venturini og Justin Jules skulle have opbygget et forspring inden de to sværere sidste etaper.

 

I gamle dage var onsdagen altid løbets vigtigste dag. Det skyldtes naturligvis eftermiddagens enkeltstart, der meget ofte bestemte en stor del af klassementet, men efter at man sidste år droppede tidskørslen, er det nu den måske mindst dramatiske af de fire dage. I hvert fald er 2. etape, der ganske vist er ny i forhold til tidligere, igen i år den letteste af de fire, og med ikke engang 1000 højdemeter på menuen samt en helt flad rundstrækning til slut, ligner det en stensikker sprinteretape.

 

Det bør det derfor også blive. Det er stadig lidt uklart, hvor svær finalen på 4. etape egentlig er, men for mange af de mere klassiske sprintere er det formentlig den sidste chancen i løbet. Derfor vil de være meget opsatte på ikke at lade den gå til spilde, og da der stort set heller ikke vil være nogen vind, ligner det en helt klassisk sag for de hurtige folk. Et tidligt udbrud vil sikkert blive etableret uden de helt store sværdslag, og selvom udbrud før har snydt feltet i et løb med små seksmandshold, må man formode, at det førende Corendon-hold samt FDJ, Vital Concept og Cofidis med mulig hjælp fra Arkea og Wallonie vil kontrollere løbet stramt og sikre, at det hele samles til en massespurt. Uden vind bør det blive en helt traditionel etape, hvor al fokus samles om selve spurten.

 

Læs også
Dansker klar til Giro-debut

 

Den er til gengæld også ganske speciel. Sarthe-arrangørernes hang til sene sving viser sig igen i en finale, hvor man følger en lang, lige vej, indtil der kort inden stregen kommer et skarpt sving. Er man ikke blandt de første her, er man helt uden chance, og faktisk kan spurten frem mod svinget vise sig vigtigere end selve svinget. Det er derfor vigtigt at være stærk i positionskampen, have god timing i modvinden og særligt at have en god lead-out man, der kan spurte frem mod kurven lige inden stregen.

 

Trods Van der Poels sejr i dag vil vi igen pege på Marc Sarreau som vores favorit. Dagens nederlag skyldtes desværre hans evige positioneringsproblemer, som han ellers syntes delvist at have løst i en periode, hvor han har vundet tre massespurter i træk. Med den suveræne fart, han har vist på det seneste, må han imidlertid være feltets hurtigste, og han har samtidig et tog, der med Mickael Delage, Mattheiu Ladangous og Benjamin Thomas burde være et af de stærkeste. De har da også domineret de seneste løb og burde kunne gøre det igen i morgen, hvor finalen er mere enkel. Det sidste sving er stadig et problem for Sarreay, men med den styrke, han har vist på det seneste, tror vi, at han og FDJ denne gang retter op på skaden og bringer ham i position til at bruge sin fart.

 

Det kan godt være, at Mathieu van der Poel ikke er helt lige så hurtig som de klassiske sprintere, men han viste i dag, at han med sin timing og gode positionering sagtens kan vinde alligevel. Det kan han helt sikkert gøre igen i morgen, hvor det sene sving nærmest synes at være en foræring for den ekvilibristiske hollænder. Han er naturligvis hæmmet af sit svage hold, men i dag var det ikke den store forhindring. Ingen kan accelerere igennem et sving som det tekniske geniale fænomen, og det skulle derfor ikke undre, om Van der Poel igen får skovlen under de hurtigere folk.

 

Dagens spurt blev endnu en frustrerende oplevelse fro Nacer Bouhanni, der slet ikke lykkedes med at komme frem i tide. Det betyder dog ikke, at franskmanden er ude af billedet, for han viste med 4. pladsen i WorldTour-løbet i De Panne, at han altså stadig burde være blandt de hurtigste i dette felt. Han bakkes samtidig op af et kapabelt tog, der består af Julien Simon og Geoffrey Soupe, og et sent sving burde endda være guf for Bouhanni. Det er klart, at de seneste resultater har slidt på selvtilliden, men Bouhanni må trods alt stadig være at regne som en af favoritterne, ikke mindst i en teknisk finale.

 

Det sene sving er til gengæld ikke specielt godt for Bryan Coquard, der ikke just er kendt for sin evner i positionskampen. Han har dog gjort det ganske hæderligt på det seneste, hvilket hans fine topplaceringer i Cholet, La Roue Tourangelle og i dag vidner om. Samtidig har han en topfart, som er blandt de klart højeste i dette felt, og selvom hans tog ikke er det sædvanlige, burde han i Kevin Reza have en stærk sidste mand bag et meget kapabelt hold. Det kræver lidt helt frem mod svinget, men med de spurter, han har kørt i år, har Coquard farten til at vinde.

 

Det sene sving er en gave til Clement Venturini, der da også var med helt fremme i dagens tekniske finale. Han er slet ikke hurtig nok til at matche de bedste på flad vej, men i en spurt, hvor det handler om at accelerere hurtigt igennem svinget, burde den positioneringsstærke og teknisk dygtige Venturini have en reel chance, ikke mindst fordi han i Samuel Dumoulin har en erfaren lead-out man.

 

I det hele taget var toppen af dagens resultatliste ikke overraskende domineret af sprinterfeltets kamikazepiloter. I de seneste to år har Justin Jules vundet en etape, fordi han er en mester i disse sene sving. Det indbragte ham i dag en fin 6. plads, og morgendagens endnu mere kringlede sving burde give ham endnu bedre chancer. De seneste resultater med en 2. plads i Limburg og en top 5 i De Panne viser i hvert fald, at både fart og form er gode i øjeblikket.

 

Ikke uventet var også Eduard Grosu i sit es i dagens finale. Rumæneren vandt sidste år en etape i Kroatien ved netop at udnytte sit mod og sine evner i tekniske finaler, og derfor vil også han elske en afslutning med et sent sving. Han kommer til løbet med en fin 5. plads i Vitré og synes at være i form. Hans hold er svagt, og han skal derfor også bruge lidt held, men det er en spurt som denne, Grosu kan vinde.

 

Erfarne Mauel Belletti måtte indse, at konkurrencen i Sarthe er betydeligt større end i de italienske løb, han netop har domineret i. Han er formentlig heller ikke feltets hurtigste, men han har et ganske stærkt våben i sin gode positioneringsevne. Samtidig bakkes han op af et stærkt tog med Andrea Vendrame og Francesco Gavazzi, og det kan være nøglen til at slå de hurtigste.

 

Læs også
Hattrick-dansker tager stort hop

 

Dagens spurt blev en katastrofe for Caja Rural, der ellers har hele to gode kandidater i Matteo Malucelli og Nelson Soto. Heldigvis har de mulighed for revanche, for de burde stadig have et af de bedste sprinterhold i løbet. Særligt Malucelli er lynhurtig, men det har i de seneste løb knebet lidt med den ellers normalt så gode positionering. I dag smed han 1 minut, og det vides ikke, om han er syg eller har haft uheld. Normalt burde han ellers være en af de hurtigste. Soto har ikke helt samme fart, men burde med sin gode positioneringsevne have en mulighed i denne type finale.

 

Efter dagens spurt fortjener Boris Vallee også at blive nævnt. Det er ellers meget sjældent, at belgieren viser noget som helst i europæiske massespurter, men i dag var det kun en ustoppelig Van der Poel, der forhindrede ham i at vinde. Han håndterede den tekniske finale ideelt, og det lover godt inden morgendagens finale. Omvendt vil det stadig være en overraskelse, hvis han slår de mere dekorerede sprintere, ikke mindst fordi hans tog ikke er det stærkeste.

 

I dag gik det igen galt for Bram Welten, der atter må sande, at hans positionering er et problem. Han har ellers gjort det meget bedre på det seneste, ikke mindst når han bakkes op af et stærkt hold. Det gør han i dette løb, hvor han har folk som Romain Hardy og Laurent Pichon i finalen, og det gav ham en 2. plads i Vitré forleden. Finalen er bestemt ikke ideel for ham, men vi så i fredags, at han med lidt held kan køre med om sejren.

 

Den gode form, der gav Rudy Barbier sejren i Classic Loire Atlantique forsvandt tilsyneladende som dug for solen. Han har haft det svært i de seneste løb og var heller ikke med fremme i dag. I morgen er etapen dog så let, at han burde kunne blande sig. Hans positionering er god, også selvom holdet er svagt, men det er nok trods alt tvivlsomt, om erfaringen kan kompensere for den manglende topfart.

 

Andre kandidater til spurten er særligt Thomas Boudat, men selvom han er hurtig, er det meget svært for ham at vinde i en så teknisk finale. Derudover er der Jordan Parra, Jordi Warlop, Mauits Lammertink, Matthias De Witte, Tony Hurel og Anthony Maldonado, men de vil alle få svært ved at vinde.

 

Feltet.dks vinderbud: Marc Sarreau

Øvrige vinderkandidater: Mathieu van der Poel, Nacer Bouhanni

Outsidere: Bryan Coquard, Clement Venturini, Justin Jules, Eduard Grosu

Jokers: Manuel Belletti, Matteo Malucelli, Boris Vallee, Bram Welten, Rudy Barbier, Nelson Soto

DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Circuit Cycliste Sarthe
Nyheder Profil Startliste Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta España Femenina(2.WWT) 28/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Circuit de Wallonie(1.1) 09/05

Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?