Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT INTERVIEW!

På Danmark Rundt-succesjagt med de små

På Danmark Rundt-succesjagt med de små

02. august 2013 09:39Foto: Feltet.dk

Feltet.dk var med i servicevognen hos Blue Water Cycling på 2. etape af Post Danmark Rundt og oplevede holdets kamp for succes slå fejl igen.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Post Danmark Rundt er det største løb for alle de danske kontinentalhold. Efter at have kæmpet i fire måneder for at komme med, slap fire gennem nåleøjet og kæmper nu for at gære sig bemærkede. Allerede på 1. etape ramte Team CULT Energy den helt store jackpot med etapesejr og førertrøje til Magnus Cort. Nikola Aistrup fik etapens andenplads og kom i pointtrøjen. Team Trefor havde Frederik Plesner med i samme udbrud. Da han blev nummer to på etapens eneste bakkespurt - efter Magnus Cort, der kom i førertrøjen - skulle han starte 2. etape i bakketrøjen.

 

Blue Water Cycling ramte ikke udbruddet, og derfor var det også vigtigt for det danske hold at få vist sig frem på 2. etape og få vigtig (TV-)omtale til sponsorerne. Mens Lasse Norman og Rasmus Guldhammer kører for klassementet, forklarede sportsdirektør Peter Meinert, at resten af holdet i princippet til opgave at komme med i etapens store udbrud. Det gjaldt også for DM-sølvvinderen, sprinteren Morten Øllegaard, selvom han ikke lige havde første prioritet.

 

På vej til start

Den neutrale start var kaotisk, da flere holdbusser startede med at køre imod rytternes køreretning, da de ikke var klar over, at rytterne skulle køre en runde i Ribe, før de kørte til den reelle start. Peter Meinert var klar over dette og havde derfor ventet, hvor bilerne var parkeret, da han kørte holdets anden servicevogn, var han alligevel langt tilbage i kortegen som nummer 30. Politiet fik dog banet vej for rytterne uden de store problemer, og rytterne kom igennem. Kortegen var til gengæld blevet spredt ud, og Meinert kørte ind kort efter feltet for at komme med. ”Så får vi også set feltet i dag.”

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

På vej til den reelle start kørte de fleste servicevogne forbi vores, og nogle hilste kort på. Holden er placeret i kortegen, efter hvor langt fremme deres bedste rytter er i klassementet. Brian Holm morede sig over, at hans store hold kun havde bil nummer 15 i kortegen, mens to danske kontinentalhold var et og to.

 

Mathias Møller med i tidligt udbrud

Efter start blev der flere gange henstillet på Radio Tour til, at bilerne foran feltet skulle køre stærkere og give plads til rytterne. Det var tydeligt, at de ville angribe, og i kortegen blev der hele tiden accelereret og bremset ned for at prøve at tilpasse sig feltets fart. Efter omkring fem kilometer gik farten for alvor ned, og vi forventede, at et udbrud var kommet af sted. Radio Tour bekræftede lidt efter, at dette var tilfældet. Fire udbrydere var i front. Blue Water havde Mathias Møller med, mens Rasmus Mygind (Team TREFOR), Martin Grøn (Concordia Forsikring-Riwal) og Edoardo Zardini (Bardiani Valvole-CSF Inox) gjorde ham følgeskab.

 

Kort efter ringede telefonen. Sportsdirektøren i Blue Waters forreste servicevogn, René Jacobsen, ville aftale, hvordan de skulle få Mathias Møllers reservecykel over på anden servicevogn. Standarten er, at når et hold har to servicevogne med til et løb, kører den bagerste op til udbruddet, så den forreste hurtigt kan hjælpe kaptajnerne i feltet, hvis der sker noget. Det blev aftalt, og cyklen kom op på vores servicevogn. Næste punkt var nu at komme frem til udbruddet. Det var dog ikke lige til, da feltet havde sat farten ned, og flere ryttere derfor havde valgt at tage en tissepause. Rytterne skulle nu tilbage til feltet og kørte spredt over hele vejen. Til sidst kom vi op gennem kortegen og fik ok fra kommissæren til at køre op til udbruddet.

 

En kort snak i front

Det var dog heller ikke lige til. Normalt overhaler man feltet venstre om, som en normal overhaling mellem to biler på landevejen. Vinden kom dog fra højre til venstre, og rytterne havde ikke i sinde at give plads i venstre side. En af de erfarne ryttere gav tegn til at køre højre om i stedet, og sådan blev det. Så fik feltet også lidt læ.

 

Vi kom op bag udbruddet og kørte lidt efter frem til Mathias Møller. For kort tid siden kørte Møller baneløb i Italien som en del af det danske banelandshold. Han var kun lige kommet hjem, inden han skulle videre til Post Danmark Rundt og havde derfor haft en hård 1. etape med over fire minutters tidstab. Meinert roste kort Møller for at have kommet med i udbruddet og gjorde klar til at køre tilbage, inden Møller vinkede ham frem igen og lige skulle have styr på taktikken. De øvrige i udbruddet var med feltet hjem på 1. etape og kunne derfor bruge bonussekunder til noget, så Møller fik besked på ikke at køre efter den indlagte bonusspurt efter 52 kilometer, men til gengæld være klar ved bakkespurten efter 128 kilometer. En sejr her ville sandsynligvis give ham en dag i bakketrøjen på 3. etape.

 

Lynhurtigt lukket

Forspringet lå omkring to og et halvt minut, mens rytterne kørte ud langs Vadehavet - et fladt og åbent stykke i side-modvind. I feltet kontrollerede Team CULT Energy med den førende Magnus Cort farten. Udbruddet nåede lidt over tre minutters forspring med fem kilometer til bonusspurten, og Peter Meinert udbrød ironisk: ”Sådan! Nu holder de hjem.”

 

Sådan skulle det dog ikke gå. Kort efter meldte Radio Tour, at farten var steget i feltet, og Saxo-Tinkoff havde sat sig frem. Rytterne var drejet over i side-medvind, og det danske WorldTour-hold forsøgte at splitte feltet. Det lykkedes ikke, men kort inden bonusspurten var forspringet allerede nede på et minut, og servicebilerne bag udbruddet blev bedt om at holde tilbage. Frontkvarteten kæmpede for det, men blev hentet efter omkring 55 kilometer.

 

Ingen succes for denne gang

Et langt stykke med høj fart fulgte, inden nogle forsøg på angreb til at etablere et nyt udbrud. Jacob Nielsen kom med i enkelt forsøg, men var kun foran i kort tid. Tre ryttere kørte væk uden en Blue Water-rytter, og yderligere to slap væk uden holdets tilstedeværelse.

 

Ærgrelsen og skuffelsen var tydelig, da holdets to servicevogne kørte forbi hinanden. Holdet var gået glip af endnu en mulighed for at vise sig frem. Ingen fighterpris eller bakketrøje blev det til. Næste chance venter på 3. etape til Vejle, hvor den lokale Rasmus Guldhammer og olympiske mester Lasse Norman skal gøre en god figur for at sikre et muligt topresultat i klassementet. Samtidig kan et tidligt virkelig give bonus. Med fire bakkespurter kan man vinde bakkekonkurrencen på denne etape og om ikke andet prøve at blive dagens fighter.

 

Læs også
Optakt: 4. etape af Tour de Romandie

 

Det lille hold fra Herning kæmper videre mod de store for succes og vigtig omtale i deres helt store sæsonmål - deres Tour de France.

DEL
INFO
Blue Water Cycling
Nyheder Profil Ryttere Resultater
PostNord Danmark Rundt
Nyheder Profil Resultater
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?