Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Produktnyt: Giant TCR  - lettere, stivere og mere aerodynamisk end nogensinde før

Produktnyt: Giant TCR - lettere, stivere og mere aerodynamisk end nogensinde før

06. marts 2024 10:00Foto: Jeppe Peschardt / Feltet.dk

Giant TCR er født på ny i en hurtigere, lettere og stivere version. 

 

 

Giants TCR har i mange år været deres flagskib indenfor toppen af poppen racercykler. Cyklen, der i 1997 revolutionerede cykelverdenen og ikke mindst UCI med sit teknologiske udgangspunkt, banede vejen for Giant som producent af kvalitets cykler i det professionelle felt. 

 

De seneste år har TCR’en dog måske stået lidt i skyggen af deres velrenommerede og mere aerodynamiske Propel, som WorldTour-rytterne på Jayco AlUla gladeligt bruger over TCR’en, men den mere traditionelle TCR har fået et nyt lift. 

 

Læs også
Trek trækker sig fra sponsorat

 

Tiende generation af Giant TCR, som i øvrigt står for Total Compact Road, er på gaden, og denne gang er intentionen, at den skal have alt det solskin, den kan få. 

 

Giant siger selv, at det er den bedste cykel, de nogensinde har bygget, så lad os tage et kig på, hvad det er, den lover at præstere. 

 

Der er tre parametre, Giant har skruet på, og det er selvfølgelig vægt, stivhed og aerodynamik. 

 

Selvom du ikke får et aeromonster, hvilket i øvrigt heller ikke er meningen med cyklen, der skal tilbyde en mere alsidig køreoplevelse, har Giant alligevel formået at hente procenter på deres nye flagskib. TCR’eren er stadig ikke hurtigere rent aerodynamisk end Propellen, og det havde da også været underligt, men den er dog 2,28 watt, for at være helt præcis, hurtigere end den tidligere niende generation fra 2021. 

 

Sammenligner man komplette cykler, og her sammenligner vi altså topmodellerne Advanced SL 0, med hinanden, finder man en endnu større besparelse. Her er en komplet cykel 4,19 watt hurtigere. 

 

Overordnet set er det en mere trimmet TCR. Foto: Feltet.dk

 

Og hvad har man så gjort for at opnå det?

Giant har blandt andet arbejdet aerodynamikken ved at gøre forgaflen og underrøret mere aerodynamik. Profilen er blevet en anden bag til, hvor det er en mere brat afslutning af profilen. Forgaflen har fået en flad bagside, og samme profil har underrøret. I forhold til hele cyklen generelt har man hos Giant forsøgt at integrere produkter mere i det hele taget.

 

Med topmodellen Advanced SL 0 følger det nye hjulsæt Cadex Max 40 samt en Giant Contact SLR styr-frempind kombination, der er langt mere integreret ind i cyklen. Alt er designet med det fokus, at det skal spille sammen. 

 

2 og 4 watt lyder umiddelbart ikke af meget, men man skal have in mente, at det er en bjergcykel, man har formået at gøre det på.

 

Læs også
Optakt: 4. etape af Tour de Romandie

 

Headsettet er også blevet tyndere, hvilket også gør vinden nemmere at bryde for cyklen, ligesom man har fjernet unødvendigt materiale på baggaflen, men mere om det senere. 

 

Smallere headset skal bryde vinden nemmere. Foto: Feltet.dk

 

Stivere og lettere

Stivheden og vægt spiller sammen på mange måder, når vi cykler. Accelerer vi, vil vi have en cykel, der er responsiv, samtidigt med at den er nem at flytte. Umiddelbart lyder det mærkeligt at kunne gøre noget lettere, hvis ikke det deraf også bliver blødere, men Giant har formået det.

 

Med nye og langt mere præcise produktionsmetoder har Giant skrabet vægt af, mens de har øvet stivheden. 

 

En ny Cold Blade-teknologi gør det muligt for Giant at skære deres kulfiber præcist, uden at det bliver påvirket af varme fra laser, som man brugte før i tiden. Det betyder, at der i carbon-layuppet er færre overlap som kompensation for den tidligere unøjagtighed, der var gældende ved den gamle metode, hvilket betyder, at man har kunne fokusere på de områder, hvor cyklen skal være stærk, og derfor er der også kommet forstærkninger til krankområdet. 

 

Krankboksen er forstærket, så tråddet bliver endnu mere effektivt. Foto: Feltet.dk

 

Derudover har Giant optimeret på kulfibermaterialet, som de i øvrigt selv væver som den eneste cykelfabrikant i verden, så det nu er endnu stivere. 

 

Ja, så er vægten lidt mindre, mens stivheden er øget. Hvor kommer vægtbesparelsen fra? En del af vægtbesparelsen består i den præcise nye teknologi, men et væsentligt element mangler. Giant har trimmet baggaflen, så den ikke længere er tænkt som en fælgbremsecykel. Det har betydet, at man har kunne fjerne den bro, hvor fælgbremserne før sad monteret på cyklen, hvilket i øvrigt også giver et renere look bag til. 

 

Bagggaflen er noget mere trimmet som følge af overgangen til kun skivebremser. Foto. Feltet.dk

 

Læs også
UAE-dominans på regnfuld Romandiet-enkeltstart - dansker med topresultat

 

Og det er en væsenligt besparelse, Giant har lavet. Hele 75 gram er rammen blevet lettere, hvilket bringer den ned på 690 gram for en ramme uden forgaffel. Det betyder også, at du kan få produktionsfærdig cykel på 6,4 kilogram i størrelse medium. Du skal dog lige huske at smide et par pedaler på. 

 

Det kan gøres med mindre end 400 gram, og så har du en cykel under UCI’s vægtgrænse på 6,8 kg. 

 

Stivheden er forbedret med ca. 3,5 procent, mens man har forbedret transmissionens performance med en halv procent. Det vil sige, at gearskiftet er blevet mere effektivt.

 

Overfladearealet er blevet reduceret, samtidigt med stivheden er forøget. Grafik: Giant. 

 

Hele cyklen er blevet godt 12 watt hurtigere

Som beskrevet tidligere er den nye TCR bygget ind i tanken om et komplet system. Alt er forsøgt optimeret, og denne gang har man talt sammen med søsterfirmaet Cadex, som hører under Giant Group. 

 

De nye hjul med spændende egenskaber vejer blot 1265 gram, mens de deler teknologier fra konkurrenter som Lightweight, men på en mere brugervenlig måde.

 

Selv sutterne, eller dækkene om man vil, er optimeret. Cadex har introduceret et nyt dæk, der både passer perfekt til hjulene, men som også bringer nye tanker om dæk på banen. 

 

En lavere væg gør det muligt at lave profilen anderledes. I dette tilfælde har de tilføjet skuldre. Foto: Feltet.dk

 

Med en lavere væg og et sæt ”skuldre”, som Cadex har beskrevet det som, skal dækket optimere køreoplevelsen og sænker rullemodstanden kontra det gamle Cadex-dæk, så der både er mere greb i svingene, men også en bedre rulleperformance. 

 

Læs også
Sådan vil Pogacar lave Giro-Tour-double

 

Når alt lægges sammen, påstår Giant, at man sparer hele 12,2 watt på setuppet. Det er vel og mærke for topmodellen. 

 

Cycling power, som Giant kalder det, er det, det kræver at køre, og her er det hele optimeret. Grafik: Giant

 

De øvrige modeller har færre fordele.

Det samlede system er nemlig kun en pakke, som Advanced SL 0 nyder godt af, mens du må ”nøjes” med knap så optimeret system, skulle du vælge at tage en lavere rangeret model. 

 

Samme, som vi kender

Selvom Giant har revolutioneret TCR’en, er der stadig ting, vi kender. Et af dem er den integrerede saddelpind, som smelter sammen med rammen. Det sparer vægt, giver lidt marginale aerodynamiske fordele og giver en ekstra stiv ramme. 

 

Saddelpindens integration gør også, at man ikke skal misse saddelhøjden alt for meget, da der er en begrænsning i, hvor meget det tilhørende beslag kan redde dig. 

 

Ingen ekstern saddelpind. Dette gælder dog kun for SL-modellen. De øvrige har saddelpind, som man kender det. Foto: Feltet.dk

 

Priser for Giant TCR Advanced

 

Model

Pris

Detaljer

Wattmåler

TCR Advanced SL 0 - DA

94.999 kr.

Advanced SL ramme/forgaffel, Dura-Ace Di2, CADEX 40 MAX

Ja

TCR Advanced SL 1

64.999 kr.

Advanced SL ramme/forgaffel, Ultegra Di2, Giant SLR 0 40

Ja

TCR Advanced Pro 0 AXS

53.999 kr.

Adv. ramme/ Adv. SL forgaffel, SRAM Force eTap AXS, Giant SLR 0 40

Ja

TCR Advanced Pro 0 Di2

49.999 kr.

Adv. ramme/ Adv. SL forgaffel, Ultegra Di2, Giant SLR 0 40

Ja

TCR Advanced Pro 1 AXS

39.499 kr.

Adv. ramme/ Adv. SL forgaffel, SRAM Rival eTap AXS, Giant SLR 1 40

Ja

TCR Advanced Pro 1 Di2

37.999 kr.

Adv. ramme/ Adv. SL forgaffel, Shimano 105 Di2, Giant SLR 1 40

Ja

TCR Advanced 0

30.999 kr.

Advanced ramme/forgaffel, Shimano 105 Di2, Giant SLR 2 36

Nej

TCR Advanced 1

26.999 kr.

Advanced ramme/forgaffel, Shimano 105 Di2, P-R2

Nej

TCR Advanced 2

21.999 kr.

Advanced ramme/forgaffel, Shimano 105, P-R2

Nej

TCR Advanced SL Rammekit

28.499 kr.

Advanced SL ramme/forgaffel, OD Aero, ISP

-

TCR Advanced Pro Rammekit

19.499 kr.

Adv. ramme/ Adv. SL forgaffel, OD Aero

-

 

 

Inden længe lander en anmeldelse af cyklen, som Feltet.dk har haft mulighed for at testkøre i Taiwan hos Giant selv. 

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?