Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT INTERVIEW!

Storebæltsbroen i Danmark Rundt? - "Der blæser nogle andre vinde"

Storebæltsbroen i Danmark Rundt? - "Der blæser nogle andre vinde"

28. februar 2023 11:15Foto: LeTourCph

Jens Kasler tror på, at PostNord Danmark Rundt-rytterne skal køre på Storebæltsbroen på et tidspunkt i de kommende år. Feltet.dk har talt med ham om broen og årets rute til løbet.

Artiklen fortsætter efter videoen.

For fjerde gang i de seneste fem udgaver skal rytterne ikke køre på Fyn i PostNord Danmark Rundt.

 

Det står klart, efter at ruten til den 33. udgave af Danmarks største etapeløb i går blev præsenteret på et pressemøde i Helsingør.

 

Fynboerne kan dog formentlig snart se frem til en ny etapeafgørelse på øen, og måske en spektakulær en af slagsen. Det fortalte den ruteansvarlige Jens Kasler til Feltet.dk umiddelbart efter pressemødet.

 

Læs også
Giro d'Italia: Hovedudfordrerne (****)

 

”Det er bare sådan, det er. Sidste år var de med på to etaper. Jeg vil næsten garantere, at de er med næste år. Det er ikke sådan, at vi ikke kan lide Fyn. Det er mulighedernes kunst,” siger Kasler og uddyber:

 

”Vi har haft det oppe at vende at bruge Storebæltsbroen. Det kan så ske, at vi gør det på et senere tidspunkt. Nu skal jeg ikke sige, at vi kommer til at køre på den, men der blæser nogle andre vinde, efter at Touren har været der. Jeg tror, at den kommer i spil indenfor de næste år. Det kunne jeg godt forestille mig.”

 

”Vi skal ikke komme og gøre krav på den år efter år. Vi skal bruge den som et overraskelsesmoment. Så er det fantastisk. Så må der gerne gå fem år igen for min skyld. Lidt ligesom grusetapen sidste år. Det er ikke noget, man skal gøre hvert år. Men engang imellem kan man godt skyde sådan en ind i puljen.”

 

Tilbage i 2021 anså mange det som oplagt at inkludere broen og således bruge den som en generalprøve til det følgende års Tour de France for på den måde at tiltrække store navne.

 

Som bekendt blev den rute uden broen, men det betyder altså ikke, at den er lukket asfalt for PostNord Danmark Rundt.

 

”Der (i 2021, red.) var vi så langt med ruterne, at det var svært at få det til at hænge sammen. Det er jo også noget med at have de rigtige kommuner. Der er mange ting, som skal gå op i en højere enhed.”

 

”Men der blæser andre vinde med hensyn til Storebæltsbroen i forhold til tidligere. Vi havde jo en minister (Ole Birk Olesen, red.), som sagde no go til sport på Storebæltsbroen. Det er lidt anderledes nu,” fortæller Kasler.

 

2023-ruten

Mens årets PostNord Danmark Rundt-rute atter skipper Fyn, har den også mere atypiske træk. Først og fremmest har den blot én sprinteretape, eftersom to af de tre etaper, foruden de nærmest obligatoriske dage omkring Vejle og på enkeltstartscyklen, er kuperede.

 

1. etape afvikles syd for Aalborg, inden tre omgange af en rundstrækning tilsvarende sidste års DM-finale med to bakker afgør sagerne. Dagen efter venter endnu en kuperet etape, som slutter i Silkeborg med en gentagelse af finalerundstrækningen fra 2019.  

 

Læs også
Giro d’Italia: Favoritten (*****)

 

”Jeg kan godt lide at gøre noget nyt. Rundstrækningen oppe i Aalborg synes jeg er spændende. Jeg tror, ligesom Kim Andersen, godt, at den kan skabe noget ravage.”

 

”På rundstrækningen i Silkeborg kom 100 mand til stregen sidst, men det er alligevel en bakke (Hvinningsdalvej, red.), hvor der kan blive en forskel.”

 

”Ude på ruten er det op og ned og højre, venstre. Det er ikke bare, at vi kører ude på en stor hovedvej. Vi kringler mere rundt. Jeg ved, at politi og race marshalls ikke synes, at det er sjovt. For der er meget arbejde for dem. Men for mig som rutedesigner er det med til at skabe et sjovt cykelløb,” udtaler Kasler om de første to dage.

 

Sidste års podie. Magnus Sheffield, Christophe Laporte og Mattias Skjelmose. Foto: Dorte Adelfred.

 

3. etape er løbets både længste og hårdeste: 207 kilometer fra Vejen til Vejle. Etapen adskiller sig fra sine forgængere ved at lægge vej forbi Golfbakken, som skal bestiges tre gange, før turen går mod vest og ind i byen til tre omgange af den samme rundstrækning som i 2022.

 

”I sidste ende er det jo rytterne, der afgør, hvordan løbet bliver kørt, men tre omgange ude på Golfbakken tror jeg faktisk kan skabe stor, stor ravage.”

 

”Jeg cyklede selv op ad den, nu er jeg jo ikke professionel, men jeg synes, at den er hård. Fra toppen er der kun ni kilometer, til at de rammer Højen Skovvej, og så er de nærmest i gang igen.”

 

”Hvis rytterne vil, som da Riwal startede ude på Østengård 80 kilometer fra mål, så kan det blive et drama uden lige.”

 

For at komme til bunden af Golfbakken kører rytterne ned ad Danmarks måske mest kendte og sværeste bakke, Munkebjerg.

 

Læs også
Giro d’Italia: Ruten, etaper og etapeprofiler

 

”Nogle vil nok spørge: ”Hvorfor kører vi ikke op ad Munkebjerg?”. Det er simpelthen, fordi at det er for farligt at køre ned ad Golfbakken. Vi er nødt til at se på rytternes sikkerhed. Vi skal ikke lede efter ulykkerne,” fortæller Kasler og præciserer, at det Golfbakkens smalle vej, der særligt gør den farlig.

 

Som et led i den nye Vejle-etape er den ekstremt stejle og hyppigt benyttede Chr. Winthersvej, beliggende i den nordlige del af Vejle, i år udeladt fra ruten.

 

”Det er hele tiden en opvejning, også kilometermæssigt. Det er også ikke nogen hemmelighed, at Vejle år efter år er en vigtig del af løbet, og vi vil gerne være gode gæster der. Vi vil gerne have, at borgerne synes, at det er fedt, at vi er der. Ude i området omkring Chr. Winthersvej er de rigeligt presset med cykelløb,” siger Kasler og henviser til Grejsdalsløbet og tidligere DM´s.

 

”Det er tanken, at de skal have et pusterum i år. Lur mig, om vi ikke kommer derover i 2024.”

 

Finaleetapen

Efter fjerdedagens sprinteretape til Bagsværd er der naturligvis løbets afslutning. Den er hverken på Frederiksberg eller bestående af en linjeløbsetape. I stedet lukker en enkeltstart, som i 2021, løbet. Denne gang er den placeret i Helsingør.

 

”Det er ikke så tit, at vi har gjort det. Man gjorde det tilbage i 80´erne,” forklarer Kasler om at slutte løbet med en kamp mod uret.

 

”Jeg synes, at vores cykelløb måske er lidt for lille, til at man har en paradeetape, som Frederiksberg tit har været. Så ved jeg godt, at der er en enorm fest, men jeg kan godt lide, at der er lidt spænding. Det var der på Kiddesvej sidste år. Og i år tror jeg også, at i hvert fald podiet kan ændre sig. Det synes jeg er fedt.”

 

”Så kan det godt ske, at vi kommer til København og laver en promenadekørsel i 2024. Det ene udelukker ikke det andet, men jeg har ikke noget imod, at vi engang imellem bevarer spændingen så lang tid som muligt.”

 

PostNord Danmark Rundt køres fra tirsdag den 15. august til lørdag den 19. august. De fem etaper giver i alt 728 kilometer. Du kan her se de deltagende hold.

DEL
INFO
PostNord Danmark Rundt
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta España Femenina(2.WWT) 28/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Circuit de Wallonie(1.1) 09/05

Itzulia Women(2.WWT) 10/05-12/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?