Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Annonce
Feltet.dk har testet Gaciron VM9-1000 og W10-BS. Et lygtesæt, der kan hjælpe dig lidt på vej, når det bliver for mørkt.
Det kinesiske Gaciron har over 10 års erfaring med lygter, og det skinner også igennem. Firmaet laver dele og lygter til cyklen til alle prisklasser og behov. Sættet vi har testet, ligger lige midt i mellem.
Producent: Gaciron
Produkt: VM9-1000 & W10-BS
Vejledende pris: 699,00 kr. & 449,00 kr. hos 360bikeparts.dk.
Ud af kassen er oplevelsen god. Lygterne fremstår i en god kvalitet. Aluminium præger begge lygter, og det gør bare, at man har et godt indtryk. Ikke den der plastikfornemmelse, man har med nogle lygter. Selvom de er aluminium, er de ikke vanvittigt tunge. Baglygten er meget diskret, mens forlygten naturligvis er større, tungere og en kende mere klodset.
Begge lygter er allerede opladt en smule ved ankomst, så de er egentligt klar til at blive taget i brug. Min oplevelse er dog, at en opladning alligevel er kærkommen. Det tager en tre timer fra helt fladt batteri.
De lades bagfra, hvor forlygten har en lille silikoneklap, der skal åbnes, mens baglygten skal skrues fra hinanden.
Begge lygter er i øvrigt vandtætte, så de holder til, hvis regnen kommer på cykelturen.
Et minus er, at det ikke er USB-C, de lades med, som er den nye standard. Ladekabler følger dog med, så intet problem der. Kunne bare være rart, hvis det var ligesom den nye standard.
Begge lygter vejer sammen 209 gram (159 gram + 50 gram).
Funktioner og batterilevetid
Forlygten (VM9-1000) er ikke overraskende på maks. 1000 lumen. Det betyder, at den giver en fin kegle, når man kører for fuld skrue i et kulsort område. Man kan fint se 10-20 meter frem. På 1000 lumen kan den klare en time og 50 minutter. Bilerne er i øvrigt ikke så glade for den styrke. Der blev blinket en del.
Næsthøjeste niveau er på 500 lumen, og det fungerer særligt godt, hvis der er lidt belysning fra huse og fjerne lygtepæle. Her klarer den tre timer, hvis du udelukkende kører med den styrke.
200 lumen er den næstlaveste. Jeg kunne ikke se så stor forskel på, om det var den eller den laveste, men der er betydelig forskel på batteritiden. Kører man med 100 lumen (det laveste, red.), kører man i 14 timer, mens den klarer syv timer på 200 lumen.
Lygten kan også flashe. Altså blinke, så man kan gøre sig ekstra opmærksom. Jeg synes, det er en smule forstyrrende, men det er måske bare mig. Set bliver man i hvert fald. Det er der ingen tvivl om.
Det samme gør sig gældende for baglygten. Også her er der forskellige lysstyrker. Mid flashing på fem lumen, low flashing på to lumen og low steady på to lumen.
Det er svært at vurdere, hvor meget man bliver set, når man kører, men mit indtryk er, at de lyser helt fint op. Der var i hvert fald ikke nogen biler, der dyttede af mig bagfra. De forskellige niveauer betyder også, at der forskellige batterilevetider. 66 timer på low flashing. 48 timer på mid flashing og 12 timer på low steady. Jeg ved godt, hvad jeg vælger. Flashing hjælper bare bedre på, at man bliver set, og så holder det længere. Det er træls at skulle lade både cykelcomputer, forlygte og baglygte hver gang.
Smartfunktioner
De to lygter rummer begge smartfunktioner. For forlygten er det et op- og nedblændingssystem, der via en sensor registrerer lyset og justerer. Her er batterilevetiden naturligvis lidt forskellig.
Min oplevelse var, at det virkede, men at jeg altid endte med selv justere, hvis der kom en bil. Tit har man en ide om, hvor meget man vil have. Det virker, men det er ikke livsnødvendigt. Man kan i stedet få en betjeningsknap, som sidder på styret, som jeg nok ville tilkøbe i stedet.
Baglygtens smartfunktion er en sensor, der registrerer, når du decelerer. Her lyser den ekstra op. Funktionen kan slås til på bagsiden fra manuel af. Hvad det gør for batterilevetiden er lidt svært at vurdere. Jeg havde svært ved at vurdere, om den gjorde det, men når jeg prøvede at bevæge lygten, lyste den op.
Nok mest brugbart, hvis man kører i større grupper, når det er mørkt. Bilerne har ikke nogen effekt af det.
Forlygten slukker i øvrigt selv, hvis den stilles væk, og tænder igen, når man kører, og den registrerer bevægelse. Såfremt den er tændt, når man stiller den.
Montering
Selve monteringen er der, hvor lygterne virkelig scorer topkarakterer. Hvis ikke man kan gøre det på under to minutter, så vil jeg næsten gå så langt og sige, at man er født med 10 tommelfingre. Det er virkelig simpelt og kræver intet værktøj. Kun lige en saks, hvis man monterer baglygten på sadlen.
Forlygten kan justeres og drejes. Beslaget skrues med fingrene og kan passe på alle cykler. Meget overbevisende. Nem at pille lygten af og smide den i baglommen, hvis den er irriterende. Har man ikke et rundt styr som mig, kan man få ret fornuftige mounts til integrerede styr.
Baglygten kan tages af med lukkede øjne, og det gælder også, hvis du bruger saddelbeslaget. Super nemt. Topkarakter for det. Desuden er baglygten så flot ”gemt væk” med sadelbeslaget, at man helt glemmer, den er der. Oplagt, når man helst ikke vil se ulirens ud. Den bliver helt sikkert siddende på min cykel, for jeg glemmer den er der. Se mere om det i videoen.
Konklusion
Overordnet set er det et virkelig fint sæt. Smartfunktionerne er der. Jeg ved ikke helt, om jeg synes, de er livsnødvendige, men ikke desto mindre, så virker de. Har man lidt temperament og dårlig tålmodighed, justerer man selv.
Det er gode tanker bag.
Prismæssigt ligger det okay. Man kan få billigere med samme lysstyrke, men det er også mere plastik. Desuden har de smartfunktioner, som virker, selvom de måske er mindre nødvendige. Man har i hvert fald ikke fornemmelsen af, at det går i stykker, selvom du kommer til at tabe det.
Lygterne er klar til at modstå de hårde vintermåneder. Det fornemmer man virkelig.
En god oplevelse, men man er ikke helt oppe at ringe. Kvalitet for penge, og selvom det er fra det berygtede Kina, som alt i øvrigt er efterhånden, så er det ikke den oplevelse man har. Et stabilt produkt, der tilfredsstiller rigtigt mange. Man kan desuden også få lygter med flere lumen, men så kører man også mere på spor, stier ude midt i ingenting.
Annonce
Annonce
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Test: AGU Switch Bib Tight Essential og Rain Jersey LS Performance
Test: Lezyne Macro Drive 1400+ forlygte og Strip Drive Pro 400+ baglygte
Julekonkurrence: Vind vintertøj fra AGU - værdi 3.148 kr
Ny cykeldistributør i Danmark - sælger direkte til kunderne
Produktnyt: Garmin lancerer en ny hometrainer